Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heitättekö roskiin lautaselle jäävän ylimääräisen ruuan kotona?

Vierailija
14.01.2023 |

Kun olen täynnä, en saa syötyä enää mitään. Ruoka alkaa ällöttämään, olen kylläinen. Heitän lopun ruuan roskiin, esim tänään osan leivästä ja juustosta, kun söin tarpeeksi keittoa ja leipää jo. Toisesta leivästä jäi 1/3 jäljelle ja yksi pieni juustosiivu. Olenko ainoa?

Kommentit (183)

Vierailija
101/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen. 

Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin. 

Perunankeittoveden jäähdyttyä kastelen sillä huonekasvejani.

Otan tämän kikan käyttöön!

Samoin! Tosi hyvä idea. Miksi tuotakaan vettä hukkaan heittäisi. Minä kastelen kukat yleensä sadevedellä, mutta näin talvella tuon perunankeittoveden voisi näin myös hyödyntää. Eipä ole tullut tuokaan itelle mieleen. 

Vierailija
102/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä niin rikasta, että olisi varaa heittää ruokaa roskiin. 

Kolmasosa kaikesta Suomessa tuotetusta ruuasta menee roskiin.

Iso osa tästä johtuu laitoskeittiöistä, ja ennen kaikkea ideologiaan pohjautuvista menuista joita kukaan ei halua syödä. Esim. kaikki kasvisruokamoskat menevät pääasiassa kaatopaikalle, koska kukaan ei sitä halua syödä eikä varsinkaan maksaa siitä lanttiakaan. Edes ilmaiseksi ei vegeruoka maistu, vaan jopa koululapset mielummin hakevat kaupasta muuta ruokaa.

Eli ruokahävikistä iso osa on puhtaasti vihreää politiikkaa. Tätä on jostain syystä haluttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, koska olen aikuinen, joka osaa säännöstellä paljonko ruokaa jaksan kerralla syödä..

Jos mulla on kaks leipää, en välttämättä jaksa.

Miksi kaksi leipää yhtäaikaa?

Mä syön ruoan kanssa leipää. Yleensä kaksi tai kolme.

Leivälle laitan voita, kinkkua, juustoa, kurkkua ja tomaattia/paprikaa.

Joskus se kaksi leipää ei riitäkään, ja joutuu lähteä tekemään vielä yhden. Ja välillä kyllä ärsyttää kaivaa taas kaikki esiin uudestaan. Olen vielä niin (liian) tarkka sen suhteen, miten kaikki asetellaan leivälle.

Esim. levitän voin tarkkaan joka kohtaan leivällä, ja sama koskee ainakin juustoa. Tässä menee pirusti aikaa, ja ruoka ehtii jäähtyä.

Toki ruoan voi mikrottaa lämpimäksi, mutta jos lautasella on muita vihanneksia, ne täytyy nyppiä pois ennen mikroa.

Ja ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole näin vaikeaa. :)

Ehkä mulla on vaan tän suhteen jotain autistisia piirteitä. Kaikki asiat ei ole näin tarkkoja.

Laitat tuollaisia leipiä vaikka lautasella on kunnon ateriat? Voi j-lauta sentään. Ei maistuisi minulle alkuunkaan. Eikö sulla ole enempää kuin yksi lautanenkaan. Laitat vihannekset eri lautaselle. En voi sietää salaatin tai kasvisten sotkemista kastikkeeseen. 

Vierailija
104/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä kermaperse ei voi syödä jauhelihasoosia seuraavana päivänä jos siinä on jotain mukana. Ihan naurettavaa pelleilyä. Ruokaa ei heitetä hukkaan ja piste. Selkäänsä sietäisi tuommoiset nirppanokat, hyi olkoon. Yhyy ja IIK, kun on herne mennyt soosiin, ei muuta kuin roskiin.

Vierailija
105/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen. 

Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin. 

Samoin! Tosi hyvä idea. Miksi tuotakaan vettä hukkaan heittäisi. Minä kastelen kukat yleensä sadevedellä, mutta näin talvella tuon perunankeittoveden voisi näin myös hyödyntää. Eipä ole tullut tuokaan itelle mieleen. 

Kesällä myös, parvekekukille tai jos sinulla on terassi/puutarha... ruusuille banaaninkuoret ja valkosipulia juurille, ettei tule ötököitä ruusuihin. Tämä toimii, vuosia olen näin tehnyt. Myös kahvinporot kukkamaahan ulos. Kasvit tykkäävät myös kaffeesta.

Vierailija
106/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä käytännössä koskaan ottamaani ruokaa syömättä. Jos ruokaa tuli valmistettua liikaa, otan ruoan valmistusastiasta pois ja laitan jääkaappiin. Syön sitä, kun tulee seuraavan kerran nälkä.

Vierailija
107/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 000 ihmistä kuolee päivittäin nälkään sairauksista jotka nälkä aiheuttaa.

En siis heitä eikä yleensäkään heitetä ruokaa roskiin ellei ole pakko.

Vierailija
108/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et säästä seuraavaan päivään? 

Ranskalaiset ja nakit on aika kauheita korppuja seuraavana päivänä ja mikrolämmityksen jälkeen vielä kaameampia.

Vierailija
109/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.

Nuohan voi käyttää uudelleen toiseen kastikkeeseen. Porkkanaraaste sopii hyvin jauhelihakastikkeeseen ja ja salaatti menee myös kastikkeen seassa. Miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää pois? Ehkä sitä on sitten niin köyhä, kun ei ole vielä tullut mieleen heittää ruokaa roskiin. 

Asut yksin tai ennen kaikkea ruokailet toivottavasti yksin.

Mikä tuossa on sinun mielestä jotain huonoa? Porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa kuulostaa ihan hyvältä. 

Ai eri perheenjäsenten lautasilta kasataan kaikki jätökset talteen ja seuraavana päivänä niistä tehdään taas ruokaa? Hyi oksetus! Sinkun kohdalla täysin eri asia mutta jos useampi ruokailija niin järkyttävää toimintaa.

No ensinnäkin ei pitäisi ottaa lautaselle enemmän mitä aikoo syödä. Toisekseen minä ainakin ajattelin, että käytetään se mitä ei ole vielä lautaselle laitettu. Eikö ihmiset osaa arvioida kuinka paljon nyt aikovat syödä. 

Vierailija
110/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin lähettää ylijäämän heille. Miten onnistuu?

Vierailija
111/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin käy noin. Yleensä heitän annoksen takaisin jääkaappiin ja syön sen myöhemmin. En tykkää syödä ravintoloissa juuri sen takia että en vain yleensä jaksa koko annosta.

Nuorempana minulta jäi useammin ruokaa yli koska yritin syödä samankokoisia annoksia kuin muut, olen pienikokoinen ja paha refluksi aiheuttaa sen että jos syön liikaa tai väkisin kärvistelen helvetillisissä vatsakivuissa loppupäivän ja pahimmassa tapauksessa aiheutan itselleni päivien tai viikkojen refluksikierteen. Nykyään otan rohkeasti pienempiä annoksia, enkä anna ihmisten "ootko dieetillä, syö nyt enemmän, näännyt, tulee kohta taas nälkä" inttämisten haitata.

Vierailija
112/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille jo olen opettanut , että jos itse ottaa ruokaa, ottaa vain sen verran että varmasti jaksaa syödä , tarvittaessa santsaa. Jos taas joku toinen on laittanut lautaselle annoksen, esim vanhempi tai keittäjä, sitä ei tarvitse syödä jos ei jaksa kaikkea.

Tämä. Toisaalta ei sitä toisen annostelemaakaan ruokaa ainakaan kotioloissa roskiin heitetä, vaan laitetaan kylmään odottamaan seuraavaa ruoka-aikaa. No, joskus nuorempana isä, äiti tai koira saattoi syödä jämät. Mutta ei niitä roskiin heitetä missään tapauksessa, hyvää ruokaa. Ruoka tulee lähimmäksi pyhää asiaa, ja sitä ei todellakaan kohdella epäkunnioituksella.

Vierailija
113/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja mitä jeesustelua. Yksikään heistä ei jää kuolematta nälkään vaikka nuolisin lautaseni puhtaaksi joka päivä. Nälkään heitä kuolee vähemmän vain jos vähentävät lisääntymistään.

Vierailija
114/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö perunaa, mutta kananmunia tulee keitettyä toisinaan, joten aion nyt säästää kukille ne keittovedet. Miksi heittää viemäriin, jos voi tosiaan hyötykäyttää. 

Vierailija
115/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.

Kas kun suurin osa aikuisista osaa syödä sotkematta. Lisäksi jos huomaa ettei kaikkea jaksa syödä voi valikoida suuhunsa ne lehtisalaatinrippeet ym ja syödä ne siinä vaiheessa kun kupuun vielä jotain mahtuu, ja siirtää ne muut lämmitykseen kelpaavat ruoat sitten kylmäsäilytykseen myöhemmin syötäväksi.

Oikeasti tämä ruikutus siitä miten vaikeaa tämä kaikki taas on on vain jonkun tuhlailevan laiskimuksen itseoikeutusta kärrätä hyvää ruokaa kaatopaikalle.

Vierailija
116/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä paljonko tulevat syömään aterialla ja ottavat ruokaa summamutikassa lautaselle?

Vierailija
117/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun suurin osa aikuisista osaa syödä sotkematta. Lisäksi jos huomaa ettei kaikkea jaksa syödä voi valikoida suuhunsa ne lehtisalaatinrippeet ym ja syödä ne siinä vaiheessa kun kupuun vielä jotain mahtuu, ja siirtää ne muut lämmitykseen kelpaavat ruoat sitten kylmäsäilytykseen myöhemmin syötäväksi.

Oikeasti tämä ruikutus siitä miten vaikeaa tämä kaikki taas on on vain jonkun tuhlailevan laiskimuksen itseoikeutusta kärrätä hyvää ruokaa kaatopaikalle.

Kyllä se on kerskakulutusta, jos ruokaa heitetään roskiin. Ihan uskomatonta, kun on jääkaapit ja pakasteet käytössä. 

Vierailija
118/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty laittamaan ruokaa roskiin vaan menee jääkaappiin tai pakkaseen myöhempään käyttöön, mutta ei koskaan roskiin. 

Älä viitsi. Siis oikeasti jos sulla on lautasen reunalla lihan jänteitä, pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta, säilöt ne jääkaappiin tai pakastimeen?

Ihan oikeasti, siis sulla on pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta etkä jaksa syödä niitä? Jänteet nyt on jätettä muutenkin.

Mikä ihmeen taikasuoli sinulla on, ettet kykene syömään lusikallista raastetta siinä vaiheessa kun päätät että nyt olet kylläinen? Tuo on kyllä jo epänormaalia. Ylipäätään mitkä lihavuusleikkauksessa käyneet matamit täällä oikein kirjoittelevat, kun absoluuttinen kylläisyys on niin vähästä kiinni, että pari salaatinsuikaletta tjsp on liian pal...

Hei hetkinen. Niinpä tietysti.

Vierailija
119/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on asiat, jos on varaa heittää ruokaa roskiin. 

Vierailija
120/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se niitä nälkään kuolevia ihmisiä auttaa, jos sinä syöt lautasen tyhjäksi? Ei se sinun mahassa oleva ruoka heidän mahassaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi