Heitättekö roskiin lautaselle jäävän ylimääräisen ruuan kotona?
Kun olen täynnä, en saa syötyä enää mitään. Ruoka alkaa ällöttämään, olen kylläinen. Heitän lopun ruuan roskiin, esim tänään osan leivästä ja juustosta, kun söin tarpeeksi keittoa ja leipää jo. Toisesta leivästä jäi 1/3 jäljelle ja yksi pieni juustosiivu. Olenko ainoa?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen.
Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin.
Perunankeittoveden jäähdyttyä kastelen sillä huonekasvejani.
Otan tämän kikan käyttöön!
Samoin! Tosi hyvä idea. Miksi tuotakaan vettä hukkaan heittäisi. Minä kastelen kukat yleensä sadevedellä, mutta näin talvella tuon perunankeittoveden voisi näin myös hyödyntää. Eipä ole tullut tuokaan itelle mieleen.
Minä en syö perunaa, mutta kananmunia tulee keitettyä toisinaan, joten aion nyt säästää kukille ne keittovedet. Miksi heittää viemäriin, jos voi tosiaan hyötykäyttää.
Onko se vesi sitten jotenki ravinteekkaampaa kun tavallinen vesi?
En tiedä, mutta miksi tosiaan heittää viemäriin, jos sen voi hyötykäyttää. Ei se vesikään ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän parvekkeelta alas, linnuille kelpaa, jopa kananluut.
Kiitämme sinua!
Terv. Rottaperhe kellaristasi
Tästäpä tulikin mieleeni, naapurin juoppo tuosta alempaa, niin olen nähnyt sen syöttävän lintuja. Tämän johdosta olen myös nähnyt rottia sen asuntopihalla. Yks kerta jäin katselemaan, kun jo ihan sisälle meinasi sujahtaa, mutta kääntyi sitten pois. Hyyyyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et säästä seuraavaan päivään?
Ranskalaiset ja nakit on aika kauheita korppuja seuraavana päivänä ja mikrolämmityksen jälkeen vielä kaameampia.
Ne on hyviä, kun lämmittää paistinpannulla (vähän voita paistorasvaksi)! Jos on muutakin sekaan, vaikka leipäjuustoa kuutioiksi, niin parempi.
Mitään ei heitetä hukkaan, jos se on syömäkelpoista.
Tein tässä joku aika sitten niin pahaa fetakastiketta, että oli pakko pistää se pois, se oli hirveää. Kukaan ei syönyt toista annosta, hyvä että ensimmäisen sai syötyä. Laitoin pihalle, ei kelvannut variksillekaan ;-D että siinä on mun gurmeeni pohjanoteeraus pitkäksi aikaa. Mutta sen kohdalta voin ihan rehellisesti tunnustaa, että se meni "roskiin".
Puolitoista desiä hiilaria, perunaa, riisiä tai pastaa, on aikuisen annos, harvemmin siitä desiä jää. Meillä periaatteena on ollut, että lisää saa ottaa, jättää ei. Se mikä minua ihmetytti, oli kahden leivän voitelu, ymmärsin perustelut, mutta itse en voisi toimia niin. En sano, että tapa toimia olisi väärä, mutta se vain sotii niin omia tapojani vastaan.
Mikäli se ei kelpaa eläimille ,laitan sen kompostiin menevään astiaan.
Enpä muista milloin olisin joutunut heittämään ruokaa pois. Lautaselle teen täsmäannokset ja valmiiksi voitelen kaksi leipäpalaa. Jos en toista jaksakaan syödä niin jätän sen odottamaan iltaa.
Lidlistä ostin mielenkiinnosta pienen purkillisen valkoista tryffelisoosia joka oli kyllä niin pahaa että kompostiin meni.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä kermaperse ei voi syödä jauhelihasoosia seuraavana päivänä jos siinä on jotain mukana. Ihan naurettavaa pelleilyä. Ruokaa ei heitetä hukkaan ja piste. Selkäänsä sietäisi tuommoiset nirppanokat, hyi olkoon. Yhyy ja IIK, kun on herne mennyt soosiin, ei muuta kuin roskiin.
Minä. Ensinnäkään sitä ruokaa tuskin on ateriaksi asti jäänyt. Ja jos siellä soosissa lilluu salaatin jäämiä, vähän spagettia ja muita lisukkeita, niin roskikseen (=komposti) menee. En halua syödä biojätettä.
Panostan hävikin nollaamiseen, mutta joskus sitä tulee. Jos maailma kaatuu siihen että kolmessa viikossa laitan puoli desiä ruokaa kompostiin, niin sit saa kaatua.
Vierailija kirjoitti:
21 000 ihmistä kuolee päivittäin nälkään sairauksista jotka nälkä aiheuttaa.
En siis heitä eikä yleensäkään heitetä ruokaa roskiin ellei ole pakko.
Vielä useampi kuolee liikasyönnin aiheuttamiin sairauksiin.
Moniko on pelastunut nälkäkuolemalta kun et heitä ruokaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.
Nuohan voi käyttää uudelleen toiseen kastikkeeseen. Porkkanaraaste sopii hyvin jauhelihakastikkeeseen ja ja salaatti menee myös kastikkeen seassa. Miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää pois? Ehkä sitä on sitten niin köyhä, kun ei ole vielä tullut mieleen heittää ruokaa roskiin.
Asut yksin tai ennen kaikkea ruokailet toivottavasti yksin.
Mikä tuossa on sinun mielestä jotain huonoa? Porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa kuulostaa ihan hyvältä.
No silloin se raaste pistetään kastikkeeseen valmistusvaiheessa, ei sen jälkeen kun se kastike on ollut jonkun lautasella.
Te, jotka kaavitte tuollaiset jämät jääkaappiin. Tarjoatteko tuollaista sotkua vieraille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et säästä seuraavaan päivään?
Ranskalaiset ja nakit on aika kauheita korppuja seuraavana päivänä ja mikrolämmityksen jälkeen vielä kaameampia.
Ne on hyviä, kun lämmittää paistinpannulla (vähän voita paistorasvaksi)! Jos on muutakin sekaan, vaikka leipäjuustoa kuutioiksi, niin parempi.
Mitään ei heitetä hukkaan, jos se on syömäkelpoista.
Tein tässä joku aika sitten niin pahaa fetakastiketta, että oli pakko pistää se pois, se oli hirveää. Kukaan ei syönyt toista annosta, hyvä että ensimmäisen sai syötyä. Laitoin pihalle, ei kelvannut variksillekaan ;-D että siinä on mun gurmeeni pohjanoteeraus pitkäksi aikaa. Mutta sen kohdalta voin ihan rehellisesti tunnustaa, että se meni "roskiin".
Tekee varmaan hyvää linnuille tuollainen suolamäärä... et vissiin ole nähnyt kampanjoita, että ihmisten ei pitäisi omilla biojätteillään ruokkia lintuja, kuten ei myöskään esim leivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.
Nuohan voi käyttää uudelleen toiseen kastikkeeseen. Porkkanaraaste sopii hyvin jauhelihakastikkeeseen ja ja salaatti menee myös kastikkeen seassa. Miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää pois? Ehkä sitä on sitten niin köyhä, kun ei ole vielä tullut mieleen heittää ruokaa roskiin.
Asut yksin tai ennen kaikkea ruokailet toivottavasti yksin.
Mikä tuossa on sinun mielestä jotain huonoa? Porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa kuulostaa ihan hyvältä.
No silloin se raaste pistetään kastikkeeseen valmistusvaiheessa, ei sen jälkeen kun se kastike on ollut jonkun lautasella.
Te, jotka kaavitte tuollaiset jämät jääkaappiin. Tarjoatteko tuollaista sotkua vieraille?
Miksi tarjoaisin?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä paljonko tulevat syömään aterialla ja ottavat ruokaa summamutikassa lautaselle?
Tässä ap! Eli roskiin = mullakin biojäte.
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä paljonko tulevat syömään aterialla ja ottavat ruokaa summamutikassa lautaselle?
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.
Miksi paahdat kokonaisen leivät, jos et jaksa sitä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahda leipä vasta sitten kun sinulla on oikeasti nälkä. Kyllä silloin kokonaisen paahtoleipäsiivun jaksaa syödä täytteineen.
Sopiikin tänne. Tänään söin viikon aikana kertyneitä jämiä. Lautasella oli riisiä ja vähän paistettua perunaa, puolikas kanamuna sekä pinaattikeiton jämää. Salaattiosastoa oli myöskin ja sieltä löytyi porkkanaraastetta ja fetajuustoa ja parsakaalia. Niin ja puoliksi syöty broileripihvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.Paahda leipä vasta sitten kun sinulla on oikeasti nälkä. Kyllä silloin kokonaisen paahtoleipäsiivun jaksaa syödä täytteineen.
Mutta jos yksi leipä ei ole tehnyt minua kylläiseksi ja ajattelen ottaa toisen. Sitten en jaksakaan toista loppuun. T ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.Paahda leipä vasta sitten kun sinulla on oikeasti nälkä. Kyllä silloin kokonaisen paahtoleipäsiivun jaksaa syödä täytteineen.
Mutta jos yksi leipä ei ole tehnyt minua kylläiseksi ja ajattelen ottaa toisen. Sitten en jaksakaan toista loppuun. T ap
No sitten syöt toisen leivän lisäksi vaikka jugurtin. Tai puolikkaan leipäsiivun. Eikä sekään haittaa, jos joka aterialla ei ole ihan kupu täynnä lopuksi. Minkä ikäinen muuten olet, kun et osaa arvioida, mikä määrä saa sinut kylläiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aterialla pitäisikin syödä itsensä vain 80% täyteen. Edistää painonhallintaa, kun ei aina vedä ähkyyn asti.
Joo ei kyllä hyvää ruokaa roskiin heitetä. Lautasta ei laiteta kukkuralle vaan otetaan vähän kerrallaan.
Onko se vesi sitten jotenki ravinteekkaampaa kun tavallinen vesi?