Heitättekö roskiin lautaselle jäävän ylimääräisen ruuan kotona?
Kun olen täynnä, en saa syötyä enää mitään. Ruoka alkaa ällöttämään, olen kylläinen. Heitän lopun ruuan roskiin, esim tänään osan leivästä ja juustosta, kun söin tarpeeksi keittoa ja leipää jo. Toisesta leivästä jäi 1/3 jäljelle ja yksi pieni juustosiivu. Olenko ainoa?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.
Nuohan voi käyttää uudelleen toiseen kastikkeeseen. Porkkanaraaste sopii hyvin jauhelihakastikkeeseen ja ja salaatti menee myös kastikkeen seassa. Miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää pois? Ehkä sitä on sitten niin köyhä, kun ei ole vielä tullut mieleen heittää ruokaa roskiin.
Asut yksin tai ennen kaikkea ruokailet toivottavasti yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen.
Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin.
Jopas mammapalstalaiset on rikastuneet kun on varaa heittää rahaa roskiin. Inflaatio ei tunnu enää missään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska olen aikuinen, joka osaa säännöstellä paljonko ruokaa jaksan kerralla syödä..
Jos mulla on kaks leipää, en välttämättä jaksa.
Sen leivän tai juustoleivän tai leikkeleleivän voi kyllä syödä muutaman tunnin päästä - laitat jääkaappiin johonkin rasiaan vaan. En heittäisi missään nimesssä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen.
Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin.
Perunankeittoveden jäähdyttyä kastelen sillä huonekasvejani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty laittamaan ruokaa roskiin vaan menee jääkaappiin tai pakkaseen myöhempään käyttöön, mutta ei koskaan roskiin.
Älä viitsi. Siis oikeasti jos sulla on lautasen reunalla lihan jänteitä, pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta, säilöt ne jääkaappiin tai pakastimeen?
Olen eri, mutta syön kaiken mitä lautaselle otan. Ei jää perunalohkoa tai raastetta lautaselle.
Kyllähän sen Suomimammoista näkee että syövät kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti suurin osa kaapii jauhelihakastikkeeseen sotketun salaatin ja porkkanaraasteen jääkaappiin? En usko, kunhan kiillotatte sädekehäänne.
Nuohan voi käyttää uudelleen toiseen kastikkeeseen. Porkkanaraaste sopii hyvin jauhelihakastikkeeseen ja ja salaatti menee myös kastikkeen seassa. Miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää pois? Ehkä sitä on sitten niin köyhä, kun ei ole vielä tullut mieleen heittää ruokaa roskiin.
Mikä tuossa on sinun mielestä jotain huonoa? Porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa kuulostaa ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena jo kotona opetettiin, että sen minkä lautaselleni itse otan, sen syön.
Entä jos annoskokoa ei pysty itse päättämään?
Då lämnar man. Ens uppfostran är precis den samma. Det man tar själv, äter man upp. Det som någon annan har ransonerat är en annan sak.
Det viktigaste är att förstå att man kan ta till, men inte lägga tillbaka.
Yleensä kyllä syön lautasen tyhjäksi, enkä tee kahta leipää kerralla, jos en ole varma nälkäni koosta. Saahan sitä leipää lisää. Ja ruokaa voi santsata.
Joskus käy kyllä niin onnettomasti, että teen jotain ruokaa, joka ei ole kovin hyvää. Tälläkin hetkellä urakoin kattilallista linssi-munakoisokeittoa, joka ei maistu siltä miltä kuvittelin. Miehelle ei kelpaa, joten minun harteilla on tämä operaatio. Jos en anna pohjia koiralle, päätyy pömpeliin tämä kokeilu. Monta päivää olen jo urhoollisesti kauhonut..
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sotket salaatin jauhelihakastikkeeseen? Yökkistä
Vierailija kirjoitti:
Totuin jo lapsuuden kodissa siihen, että salaatit ovat eri lautasella kuin pääruoka. Oma sädekehä on muutenkin kiiltävä, ei tartte enää kiillottaa.
Mä en ymmärrä näitä niilo22 tyyppisiä binääriaivoja, että joko ahmitaan hirveä määrä kaksin käsin, tai jos ei jaksa syödä kaikkea niin ruoka lentää roskikseen. Miksei osata käyttää jääkaappia? Ei se leipä mene miksikään jääkaapissa, mulla on joskus jäänyt sämpylä työpaikan jääkaappiin viikonlopun yli. Ja maanantaina se oli edelleen ihan hyvää. Tietysti jos siinä on jotain märkää päällä (esimerkiksi kurkku/tomaatti viipale) se kannattaa laittaa eri purkkiin, ettei leipä muutu vetiseksi. Mutta käntty juustolla ei mene miksikään.
Joskus saatan ottaa liikaa ruokaa, mutta sen siirrän joko lautasella tai pienessä rasiassa jääkaappiin, ja lämmitän ja syön sen myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty laittamaan ruokaa roskiin vaan menee jääkaappiin tai pakkaseen myöhempään käyttöön, mutta ei koskaan roskiin.
Älä viitsi. Siis oikeasti jos sulla on lautasen reunalla lihan jänteitä, pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta, säilöt ne jääkaappiin tai pakastimeen?
Ihan oikeasti, siis sulla on pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta etkä jaksa syödä niitä? Jänteet nyt on jätettä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuin jo lapsuuden kodissa siihen, että salaatit ovat eri lautasella kuin pääruoka. Oma sädekehä on muutenkin kiiltävä, ei tartte enää kiillottaa.
Minusta salaatin voi ihan hyvin laittaa jauhelihakastikkeen jatkoksi, kuten esim. pinaattia käytetään. Ei se ole sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tämän kikan käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä syön lautasen tyhjäksi, enkä tee kahta leipää kerralla, jos en ole varma nälkäni koosta. Saahan sitä leipää lisää. Ja ruokaa voi santsata.
Joskus käy kyllä niin onnettomasti, että teen jotain ruokaa, joka ei ole kovin hyvää. Tälläkin hetkellä urakoin kattilallista linssi-munakoisokeittoa, joka ei maistu siltä miltä kuvittelin. Miehelle ei kelpaa, joten minun harteilla on tämä operaatio. Jos en anna pohjia koiralle, päätyy pömpeliin tämä kokeilu. Monta päivää olen jo urhoollisesti kauhonut..
No mä söin joulun jälkeen viikon lanttulaatikkoa, kun ei noille meidän pilalle hemmotelluille lapsille se enää kelvannut. Pizzaa piti heidän saada. En vaan pysty heittää ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tämän kikan käyttöön!
Mutta älä käytä suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on sinun mielestä jotain huonoa? Porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa kuulostaa ihan hyvältä.
Ai eri perheenjäsenten lautasilta kasataan kaikki jätökset talteen ja seuraavana päivänä niistä tehdään taas ruokaa? Hyi oksetus! Sinkun kohdalla täysin eri asia mutta jos useampi ruokailija niin järkyttävää toimintaa.
Menee ruokajäte omaan bio pönttöön ja siitä omaan puutarhaan hyöty käyttöön.