Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektiosta neljä kuukautta, uudestaan raskaana

Vierailija
14.01.2023 |

Ensimmäinen lapsemme syntyi 4 kk sitten sektiolla. Toivuin kuitenkin nopeasti ja vauva-arki lähti sujumaan hyvin. Fyysisesti tunsin oloni normaaliksi jo viikon jälkeen. Imetän, ja toki olemme käyttäneet myös ehkäisyä. Aloin epäillä olevani raskaana, koska minulla oli täsmälleen samoja oireita kuin edellisessä raskaudessa. Tein tänään positiivisen raskaustestin ja vaikka tiesin sen melko varmasti olevan positiivinen, olen silti järkyttynyt.

Tietty heti maanantaina soitan asiasta, mutta tänään lauantaina olen ihan yksin asian kanssa. En ole vielä kertonut edes miehelle. Googletin jo kaikki kauhutarinat sektion jälkeisen raskauden riskeistä, niitä en ehkä enää haluaisi lukea. Olisiko jollain siis kokemusta uudesta raskaudesta lyhyellä aikavälillä sektion jälkeen? Ehkä positiivisia kokemuksia?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia siellä äitiyspakkauksessa on kortsuja

Vierailija
22/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi, ettei vuoteen saisi raskautua sektion jälkeen. Lienee repeämisvaara kohdussa. Varmaan joutuu keskeyttämään raskauden. Pikaisesti yhteys lääkäriin.

Mä olen kuullut, että vähintään puoli vuotta pitäisi olla sektiosta ennen seuraavaa raskautta.

Riippuu sektiosta.

Pystysuuntainen sektioarpi on aina heikompi, joten silloin suositusaika seuraavaan raskauteen on pitempi. Sen sijaan tavallinen vaakasuuntainen sektioarpi on kestävämpi ja paranee usein hyvin.

Kyllä mullekin vaakahaavan kanssa sanottiin ettei saa raskautua kun aikaisintaan puolenvuoden jälkeen,mielellään pidempi väli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, miten pärjäät kotona vastasyntyneen / pikkuvauvan ja juuri 1 vuotta täyttäneen kanssa? Sektioon tässä toisessakin raskaudessa todennäköisesti päädytään, koska alatiesynnytys kohdun supisteluineen ja ponnistamisineen on riski äskettäin sektoidun kohdun repeämiselle.

Ei ne sektiohaavat aina viikossa parane, minäkin ensimmäisen lapsen sain sektiolla ja haava oli kuukauden kipeä, ensimmäiseen viikkoon en pystynyt syömään kuin makuullaan ja toisellakin viikolla haava kipeytyi lyhyenkin ylhäälläolon jälkeen niin, että oli mentävä vähän väliä makuulle.

Lisäksi kuukauteen sektiosta ei saa nostella mitään vastasyntynyttä painavampaa, ja 1-vuotias voi painaa jo vaikka 13 kiloa eikä välttämättä edes vielä kävele.

Ikävä, negatiivinen ja lannistava viesti.

Hyvin voi pärjätä, kuten naiset ovat pärjänneet kautta aikojen.

Vierailija
24/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, miten pärjäät kotona vastasyntyneen / pikkuvauvan ja juuri 1 vuotta täyttäneen kanssa? Sektioon tässä toisessakin raskaudessa todennäköisesti päädytään, koska alatiesynnytys kohdun supisteluineen ja ponnistamisineen on riski äskettäin sektoidun kohdun repeämiselle.

Ei ne sektiohaavat aina viikossa parane, minäkin ensimmäisen lapsen sain sektiolla ja haava oli kuukauden kipeä, ensimmäiseen viikkoon en pystynyt syömään kuin makuullaan ja toisellakin viikolla haava kipeytyi lyhyenkin ylhäälläolon jälkeen niin, että oli mentävä vähän väliä makuulle.

Lisäksi kuukauteen sektiosta ei saa nostella mitään vastasyntynyttä painavampaa, ja 1-vuotias voi painaa jo vaikka 13 kiloa eikä välttämättä edes vielä kävele.

Eikö tuolla kirjoitettu miehestä?

Nykyään monissa perheissä myös lasten isä osallistuu lastenhoitoon ihan tasavertaisesti.

Vierailija
25/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut käyttää TOIMIVAA ehkäisyä. Repeämä tulee, halkeat! Kannattaa varata aika keskeytykseen.

Mikä on mielestäsi TOIMIVA ehkäisy? Itse olen tullut raskaaksi, vaikka oli sterilisaatio.

Selibaatti. Ei tarvitse naida kun kanit kun edellinen kersakin on vasta syntynyt.

En tiedä miten kanit nai, mutta usein uusi raskaus voi alkaa helpommin synnytyksen jälkeen. Ja jos ei ihan siinä selibaatissa elä, niin seurauksena voi olla raskaus. Moni ehkäisy ei edes ole mahdollinen heti synnytyksen jälkeen, joten kortsut voi olla ainoa vaihtoehto ehkäisyksi.

Vierailija
26/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä, negatiivinen ja lannistava viesti.

Hyvin voi pärjätä, kuten naiset ovat pärjänneet kautta aikojen.

Sanoisin, että viesti on totuudenmukainen. Toki sen 1-vuotiaan voi vauvan synnyttyä isä viedä aamulla töihin lähtiessään päivähoitoon ja hakea töistä tullessaan.

Vierailija
27/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas typerä aloitus. Ei osata pitää jalkoja yhdessä,ei osata käyttää ehkäisyä ja sitten vingutaan täällä palstalla

Vierailija
28/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo raskausaika ainakin voi olla aika hirveää kun koko ajan joudut pelkäämään kohtusi ratkeavan ja keskoslapsen kuolevan tai jäävän vammaiseksi. Se alle 1-vuotiaskin niitä mielialoja ihmettelee... Raskaus on sentään varmaankin hyvin alussa, joten keskeytys on kyllä ihan vaihtoehto. Joka päivä syöt jotain tapet tua ja elinympäristöjä tuhoutuu... alkuraskauden keskeytys ei ole kamalinta mitä voitte tehdä.

Vierailija
29/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi, ettei vuoteen saisi raskautua sektion jälkeen. Lienee repeämisvaara kohdussa. Varmaan joutuu keskeyttämään raskauden. Pikaisesti yhteys lääkäriin.

Mä olen kuullut, että vähintään puoli vuotta pitäisi olla sektiosta ennen seuraavaa raskautta.

Riippuu sektiosta.

Pystysuuntainen sektioarpi on aina heikompi, joten silloin suositusaika seuraavaan raskauteen on pitempi. Sen sijaan tavallinen vaakasuuntainen sektioarpi on kestävämpi ja paranee usein hyvin.

Tuttavalle tehtiin ensimmäisessä raskaudessa sektioviilto pystyyn (niin kuin itsellenikin) ja hän tuli raskaaksi hyvin pian. Lapsille tuli ikäeroa 1 v 2 kk. Ei hänelle kuulemma ollut aborttia kukaan terveysalan ihminen ehdottanut. Mitään ongelmia ei raskaudessa ollut ja terve lapsi syntyi alakautta.

Vierailija
30/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa liittyä FB riskiraskaus-ryhmään. Siellä voisi olla jollain samoja kokemuksia. Muistaakseni olen siellä nähnyt.

Ei kannata. Ainut mihin kannattaa luottaa on ammattilaisten näkemys. Noissa ryhmissä ja näillä palstoilla on ties mitä hölynpölyä "tietona" kertovia. 

Vierailija
31/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytys.

Vierailija
32/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, meillä oli vastaava tilanne lähipiirissä ja lääkäri sanoi, että luonto hoitaa asian. Kaikki meni erittäin hyvin, ei mitään ongelmia ollut.

Vierailija
33/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää. Poistuivat valikoimasta. 

Vierailija
34/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä, että täällä ei ole kuin pari asiallista viestiä. Hyvä taas naiset, kun näytätte toteen sanonnan, että nainen on naiselle susi.

Ja aapeelle; toivottavasti kaikki menee hyvin. Itselleni ei ole koskaan sektioita tehty, mutta tiedän, että välin suositellaan olevan pidempi. Mutta ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö raskaus menisi kaikesta huolimatta hyvin.

Yritä kestää tämä viikonloppu ja ota sitten yhteyttä ammattilaisiin. Täällä niitä ei ole, ainoastaan saman kokeneet voivat jotain tietää.

Vierailija
35/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Todellakaan ei suositella raskaudenkeskeytystä. Nimim. kaverilla sektion jälkeinen raskaus ja toinen lapsi syntyi noin vuosi esikoisen jälkeen normaalisti alateitse. Mitään erikoista toisessa raskaudessa ei ollut eikä edes mitään erityistä lisäseurantaa.

Vierailija
36/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sektiosta.

Kyllä mullekin vaakahaavan kanssa sanottiin ettei saa raskautua kun aikaisintaan puolenvuoden jälkeen,mielellään pidempi väli.

Huokaus, kyse on suositus eikä mikään kielto. Jos raskautuu, sitten vaan eletään normaalia raskausajan elämää eikä mitään abortteja suositella.

Vierailija
37/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini poistettiin. Jos Ap, sen poisti niin asia on ok.

Totesin että Ap ei pitäisi missään nimessä tehdä abortti, kohdussa kasvaa jo uusi elämä.

Abortti on murha.

Rukoilen puolestasi Ap!

Vierailija
38/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saakeli jos kohtu repeää... 

Vierailija
39/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saakeli jos kohtu repeää... 

Se voi tapahtua myös ilman, että ikinä on tehty sektiota. On toki HYVIN harvinaista kaikissa tapauksissa. 

Vierailija
40/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää. Poistuivat valikoimasta. 

Hyvä niin. Ei kuulu vauvan tavaroihin.

Jos ei ole varaa ostaa niitä ihan itse kaupasta niin ei ole varaa myöskään lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän