Sektiosta neljä kuukautta, uudestaan raskaana
Ensimmäinen lapsemme syntyi 4 kk sitten sektiolla. Toivuin kuitenkin nopeasti ja vauva-arki lähti sujumaan hyvin. Fyysisesti tunsin oloni normaaliksi jo viikon jälkeen. Imetän, ja toki olemme käyttäneet myös ehkäisyä. Aloin epäillä olevani raskaana, koska minulla oli täsmälleen samoja oireita kuin edellisessä raskaudessa. Tein tänään positiivisen raskaustestin ja vaikka tiesin sen melko varmasti olevan positiivinen, olen silti järkyttynyt.
Tietty heti maanantaina soitan asiasta, mutta tänään lauantaina olen ihan yksin asian kanssa. En ole vielä kertonut edes miehelle. Googletin jo kaikki kauhutarinat sektion jälkeisen raskauden riskeistä, niitä en ehkä enää haluaisi lukea. Olisiko jollain siis kokemusta uudesta raskaudesta lyhyellä aikavälillä sektion jälkeen? Ehkä positiivisia kokemuksia?
Kommentit (85)
En tiedä.
Itse en uskaltaisi yrittää alakautta noin lyhyen ajan sisällä sektiosta ja en haluaisi stressata koko raskautta, saanko sektion vai ei, kun mitään lupauksia sellaisesta ei anneta tai ainakin odotetaan loppupuolelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain 4kk sektiosta, en itse ainakaan uskaltaisi jatkaa raskautta. Sen verran lyhyt aika isosta leikkauksesta eikä kohtu ole välttämättä parantunut. Pelkäsin itse kovasti uutta raskautta liian pian sektion jälkeen, joten otin kierukan, vaikka suunnitelmissa oli lyhyt ikäero sisarusten välillä.
Kysyisin lääkärin mielipidettä ja miettisin kaksi kertaa, uskallanko ottaa moisen riskin. 4kk on tosi lyhyt aika keholle!
Ei se jättimäinen vauvamaha heti hedelmöityksen jälkeen ilmesty. Kohdulla on siis kyllä aikaa sopeutua raskauteen.
Ei hyvän tähen. Ei tässä nyt mistään vatsan koosta puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain 4kk sektiosta, en itse ainakaan uskaltaisi jatkaa raskautta. Sen verran lyhyt aika isosta leikkauksesta eikä kohtu ole välttämättä parantunut. Pelkäsin itse kovasti uutta raskautta liian pian sektion jälkeen, joten otin kierukan, vaikka suunnitelmissa oli lyhyt ikäero sisarusten välillä.
Kysyisin lääkärin mielipidettä ja miettisin kaksi kertaa, uskallanko ottaa moisen riskin. 4kk on tosi lyhyt aika keholle!
Ei se jättimäinen vauvamaha heti hedelmöityksen jälkeen ilmesty. Kohdulla on siis kyllä aikaa sopeutua raskauteen.
Ei hyvän tähen. Ei tässä nyt mistään vatsan koosta puhuta.
Itsekseenkö sen sektioarven luulet repeävän ihan vaan siitä syystä, että kohdussa on hedelmöittynyt munasolu kiinnittyneenä?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä joka et ole lääkäri luulet tietäväsi paremmin. Selvä juttu. Ap:n tilanteessa kuuntelisin ennemmin lääkäreitä kuin palstapelokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi saakeli jos kohtu repeää...
Se voi tapahtua myös ilman, että ikinä on tehty sektiota. On toki HYVIN harvinaista kaikissa tapauksissa.
No ei se kyllä ole hyvin harvinaista pian sektion jälkeen raskautuessa.
Sektion jälkeen ei suositella uutta raskautta vuoteen, jotta kohtuhaavaan ehtisi tulla riittävästi vetolujuutta seuraavaan raskauteen. Riskinä on, että kohtuhaava repeää loppuraskaudessa tai synnytyksessä.
Yleensä kolmannen sektion jälkeen synnyttäjälle tarjotaan sterilisaatiota.
Jos kohdunseinämä on kovin ohut tai jos vatsanpeitteissä tai vatsaontelossa on paljon kiinnikkeitä, raskauksia ei suositella.Ota ap mahdollisimman pian yhteys lääkäriin. Toivottavsti kaikki menee hyvin
Ainakaan et ole terveydenhuollon ammattilainen. Kohtuhaava? Se on sektioarpi. Sterilisaatioväitekin on täyttä valetta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Itse en uskaltaisi yrittää alakautta noin lyhyen ajan sisällä sektiosta ja en haluaisi stressata koko raskautta, saanko sektion vai ei, kun mitään lupauksia sellaisesta ei anneta tai ainakin odotetaan loppupuolelle asti.
Tuntemassani tapauksessa toinen lapsi syntyi sektiolla ja ihan oli lääkärin suositus alatiesynnytykselle, vaikka sektiosta oli vain vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Tuntemassani tapauksessa toinen lapsi syntyi sektiolla ja ihan oli lääkärin suositus alatiesynnytykselle, vaikka sektiosta oli vain vähän aikaa.
Siis syntyi alatiesynnytyksellä eikä sektiolla.
Pimppi on jo valmiiksi niin piloilla ettei sillä voi edes synnyttää ja silti pitää kaikenmaailman limaisten ukkojen antaa rynkyttää sitä raskautumiseen asti...
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, miten pärjäät kotona vastasyntyneen / pikkuvauvan ja juuri 1 vuotta täyttäneen kanssa? Sektioon tässä toisessakin raskaudessa todennäköisesti päädytään, koska alatiesynnytys kohdun supisteluineen ja ponnistamisineen on riski äskettäin sektoidun kohdun repeämiselle.
Ei ne sektiohaavat aina viikossa parane, minäkin ensimmäisen lapsen sain sektiolla ja haava oli kuukauden kipeä, ensimmäiseen viikkoon en pystynyt syömään kuin makuullaan ja toisellakin viikolla haava kipeytyi lyhyenkin ylhäälläolon jälkeen niin, että oli mentävä vähän väliä makuulle.
Lisäksi kuukauteen sektiosta ei saa nostella mitään vastasyntynyttä painavampaa, ja 1-vuotias voi painaa jo vaikka 13 kiloa eikä välttämättä edes vielä kävele.
Kai noilla lapsilla on isäkin?
Vierailija kirjoitti:
Pimppi on jo valmiiksi niin piloilla ettei sillä voi edes synnyttää ja silti pitää kaikenmaailman limaisten ukkojen antaa rynkyttää sitä raskautumiseen asti...
Et ole tainnut juuri pimppejä nähdä, tai muutenkaan tietää niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi silti olla, ettei ole tarpeeksi toipunut edellisestä sektiosta, ettei olisi iso riski loppuraskaudessa.
Eli lääkärin mielipide, jos raskautta haluaa jatkaa. Vauvapalstalta turha lukea "mun koiran kaiman kummin" kokemuksia, etenkin kun lääketieteen ammattilaiset yleisesti suosittelee ainakin vuoden väliä sektion ja seuraavan raskauden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi silti olla, ettei ole tarpeeksi toipunut edellisestä sektiosta, ettei olisi iso riski loppuraskaudessa.
Eli lääkärin mielipide, jos raskautta haluaa jatkaa. Vauvapalstalta turha lukea "mun koiran kaiman kummin" kokemuksia, etenkin kun lääketieteen ammattilaiset yleisesti suosittelee ainakin vuoden väliä sektion ja seuraavan raskauden välillä.
Jos on toipunut ekasta sektiosta hyvin, niin todennäköisesti toipuminen on kaikin puolin sujunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut käyttää TOIMIVAA ehkäisyä. Repeämä tulee, halkeat! Kannattaa varata aika keskeytykseen.
Mikä on mielestäsi TOIMIVA ehkäisy? Itse olen tullut raskaaksi, vaikka oli sterilisaatio.
Selibaatti. Ei tarvitse naida kun kanit kun edellinen kersakin on vasta syntynyt.
Kaikki eivät ole aseksuaaleja. Hyvä se vaan on että vanhemmat pitävät parisuhteestaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut käyttää TOIMIVAA ehkäisyä. Repeämä tulee, halkeat! Kannattaa varata aika keskeytykseen.
Mikä on mielestäsi TOIMIVA ehkäisy? Itse olen tullut raskaaksi, vaikka oli sterilisaatio.
Selibaatti. Ei tarvitse naida kun kanit kun edellinen kersakin on vasta syntynyt.
Kaikki eivät ole aseksuaaleja. Hyvä se vaan on että vanhemmat pitävät parisuhteestaan huolta.
Silloin tiedostaa myös että seksistä voi seurata raskaus.
T.eri
olis kannattanut hetki odottaa ja antaa kehon toipua eikä ottaa mitään riskiä, että voisi tulla näin nopeasti uudelleen raskaaksi. Oma vika. Itse olisin pelannut varman päälle, koska mikään ehkäisy ei ole 100%.
Vierailija kirjoitti:
olis kannattanut hetki odottaa ja antaa kehon toipua eikä ottaa mitään riskiä, että voisi tulla näin nopeasti uudelleen raskaaksi. Oma vika. Itse olisin pelannut varman päälle, koska mikään ehkäisy ei ole 100%.
Onhan tuossa jo muutama kuukausi odotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole kumma, ettei kenelläkään ole sellaista kokemusta tai edes kummin kaiman kokemusta, että lääkäri olisi suositellut aborttia? Johtuu siitä, ettei lääkärit suisittele aborttia sillä perusteella, että on tullut raskaaksi nopeammin kuin on suositeltu.
Kyse on ihan faktasta. Neuvolaan kun soittaa, saa lisätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Koko äityispakkaus pitäisi lakkauttaa nykytilanteessa kun Suomi ei enää ole länsimainen hyvinvointivaltio. Eikä äitiyspakkausta ole edes missään toisessa maassa.
Ohi aiheen toki, sorry siitä.
Skotlannissa äitiyspakkaus on ollut käytössä v. 2017- ja n. 100 muussakin maassa sitä on kokeiltu.
Miksei miesten haarat pysy ummessa ja sukusolut hallussa?