Sektiosta neljä kuukautta, uudestaan raskaana
Ensimmäinen lapsemme syntyi 4 kk sitten sektiolla. Toivuin kuitenkin nopeasti ja vauva-arki lähti sujumaan hyvin. Fyysisesti tunsin oloni normaaliksi jo viikon jälkeen. Imetän, ja toki olemme käyttäneet myös ehkäisyä. Aloin epäillä olevani raskaana, koska minulla oli täsmälleen samoja oireita kuin edellisessä raskaudessa. Tein tänään positiivisen raskaustestin ja vaikka tiesin sen melko varmasti olevan positiivinen, olen silti järkyttynyt.
Tietty heti maanantaina soitan asiasta, mutta tänään lauantaina olen ihan yksin asian kanssa. En ole vielä kertonut edes miehelle. Googletin jo kaikki kauhutarinat sektion jälkeisen raskauden riskeistä, niitä en ehkä enää haluaisi lukea. Olisiko jollain siis kokemusta uudesta raskaudesta lyhyellä aikavälillä sektion jälkeen? Ehkä positiivisia kokemuksia?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia siellä äitiyspakkauksessa on kortsuja
Ei ole enää. Poistuivat valikoimasta.
Hyvä niin. Ei kuulu vauvan tavaroihin.
Jos ei ole varaa ostaa niitä ihan itse kaupasta niin ei ole varaa myöskään lapsiin.
Myöhäistä se siinä vaiheessa on tuollaista selittää, kun äitiyspakkaus on jo käsissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa ostaa niitä ihan itse kaupasta niin ei ole varaa myöskään lapsiin.
Kerrotko, mihin vauva tarvitsee terveyssiteitä?
Koko äityispakkaus pitäisi lakkauttaa nykytilanteessa kun Suomi ei enää ole länsimainen hyvinvointivaltio. Eikä äitiyspakkausta ole edes missään toisessa maassa.
Ohi aiheen toki, sorry siitä.
Vierailija kirjoitti:
Koko äityispakkaus pitäisi lakkauttaa nykytilanteessa kun Suomi ei enää ole länsimainen hyvinvointivaltio. Eikä äitiyspakkausta ole edes missään toisessa maassa.
Ohi aiheen toki, sorry siitä.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa ostaa niitä ihan itse kaupasta niin ei ole varaa myöskään lapsiin.Kerrotko, mihin vauva tarvitsee terveyssiteitä?
Ei mihinkään, ne ovat samassa kategoriassa kortsujen kanssa. Pois äitiyspakkauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen toki, sorry siitä.Miksi?
Turha menoerä veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi saakeli jos kohtu repeää...
Se voi tapahtua myös ilman, että ikinä on tehty sektiota. On toki HYVIN harvinaista kaikissa tapauksissa.
No ei se kyllä ole hyvin harvinaista pian sektion jälkeen raskautuessa.
Sektion jälkeen ei suositella uutta raskautta vuoteen, jotta kohtuhaavaan ehtisi tulla riittävästi vetolujuutta seuraavaan raskauteen. Riskinä on, että kohtuhaava repeää loppuraskaudessa tai synnytyksessä.
Yleensä kolmannen sektion jälkeen synnyttäjälle tarjotaan sterilisaatiota.
Jos kohdunseinämä on kovin ohut tai jos vatsanpeitteissä tai vatsaontelossa on paljon kiinnikkeitä, raskauksia ei suositella.
Ota ap mahdollisimman pian yhteys lääkäriin. Toivottavsti kaikki menee hyvin
Kukaan mies ei ole päässyt tekemään tarpeitaan minuun kuuteen vuoteen.
N31
Kävin sype-hoitajan kanssa juttelemassa ja sanoi ettei sektion jälkeen pitäisi raskautua vuoteen. Sanoi, että oikeastaan olisi hyvä, että lasten välillä olisi useampi vuosi, koska kehon palautumiseen raskaudesta ja synnytyksestä ihan 100% kestää useampikin vuosi. Juttele lääkärin kanssa asiasta. Täällä voidaan sanoa ihan mitä vaan suuntaan tai toiseen, mutta lääkäri arvioi tilanteen juuri sinun kohdallasi yksilöllisesti.
Ei mitään hätää, hyvin se sujuu. Mutta kolmatta sektiota ei heti perään ja nyt tämä toinen toki synnytetään sektiolla.
3 sektiota
Hedelmöittynyt munasolu ei ole palautustavara. Se on ihmiselämän ensimmäinen kehitysaste, elämän alku. Jokainen ihmiselämän vaihe on yhtä arvokas ja ansaitsee saman suojelun.
Minun lapseni ovat 2v3kk, 3v5kk ja 4v6kk, kaikki sektiolla syntyneet. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat 2v3kk, 3v5kk ja 4v6kk, kaikki sektiolla syntyneet. Ei ongelmia.
Kiitos että tulit kertomaan.
Kaikkea hyvää teille! 🙏💟
Mun lapsilla on ikäeroa vähän yli vuosi. Molemmat sektiolla syntyneitä. Kuopuksen kanssa meni niin, että alkio kiinnittyi sektiohaavaan, ja istukka kasvoi kohdunsuun päälle. Sen vuoksi kävin ultrattavana parin viikon välein, mutta kaikki meni hyvin.
Ikävä juttu. Kohdun repeämäriski todellinen ja silloin on henki pois äidiltä ja sikiöltä.
Jos on vain 4kk sektiosta, en itse ainakaan uskaltaisi jatkaa raskautta. Sen verran lyhyt aika isosta leikkauksesta eikä kohtu ole välttämättä parantunut. Pelkäsin itse kovasti uutta raskautta liian pian sektion jälkeen, joten otin kierukan, vaikka suunnitelmissa oli lyhyt ikäero sisarusten välillä.
Kysyisin lääkärin mielipidettä ja miettisin kaksi kertaa, uskallanko ottaa moisen riskin. 4kk on tosi lyhyt aika keholle!
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain 4kk sektiosta, en itse ainakaan uskaltaisi jatkaa raskautta. Sen verran lyhyt aika isosta leikkauksesta eikä kohtu ole välttämättä parantunut. Pelkäsin itse kovasti uutta raskautta liian pian sektion jälkeen, joten otin kierukan, vaikka suunnitelmissa oli lyhyt ikäero sisarusten välillä.
Kysyisin lääkärin mielipidettä ja miettisin kaksi kertaa, uskallanko ottaa moisen riskin. 4kk on tosi lyhyt aika keholle!
Ei se jättimäinen vauvamaha heti hedelmöityksen jälkeen ilmesty. Kohdulla on siis kyllä aikaa sopeutua raskauteen.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus: ei ole suurempaa rakkautta kun se että antaa elämänsä toisen puolesta.
Eipä se vauva niitä siteitäkään tarvitse itse. Poikavauva varsinkaan.