Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektiosta neljä kuukautta, uudestaan raskaana

Vierailija
14.01.2023 |

Ensimmäinen lapsemme syntyi 4 kk sitten sektiolla. Toivuin kuitenkin nopeasti ja vauva-arki lähti sujumaan hyvin. Fyysisesti tunsin oloni normaaliksi jo viikon jälkeen. Imetän, ja toki olemme käyttäneet myös ehkäisyä. Aloin epäillä olevani raskaana, koska minulla oli täsmälleen samoja oireita kuin edellisessä raskaudessa. Tein tänään positiivisen raskaustestin ja vaikka tiesin sen melko varmasti olevan positiivinen, olen silti järkyttynyt.

Tietty heti maanantaina soitan asiasta, mutta tänään lauantaina olen ihan yksin asian kanssa. En ole vielä kertonut edes miehelle. Googletin jo kaikki kauhutarinat sektion jälkeisen raskauden riskeistä, niitä en ehkä enää haluaisi lukea. Olisiko jollain siis kokemusta uudesta raskaudesta lyhyellä aikavälillä sektion jälkeen? Ehkä positiivisia kokemuksia?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy

Vierailija
2/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut käyttää TOIMIVAA ehkäisyä. Repeämä tulee, halkeat! Kannattaa varata aika keskeytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisy

Eipä se ehkäisy enää tässä tilanteessa auta.

Vierailija
4/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi, ettei vuoteen saisi raskautua sektion jälkeen. Lienee repeämisvaara kohdussa. Varmaan joutuu keskeyttämään raskauden. Pikaisesti yhteys lääkäriin.

Vierailija
5/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinkö homma hunosti kun sinne jäi jotain itämään?

Vierailija
6/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päädyttiin sektioon? Positiivista että lapsilla pieni ikäero. Itselle tehty nk kiireellinen sektio, ikää oli reippaasti yli 40v ja kaikki meni hyvin. Onbeksi pojalla kolme sisarpuolta.

Vierailija
7/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti keskustella raskauden turvallisuudesta lääkärin kanssa. Joko hyväksyt, että on kova riskiraskaus kyseessä tai keskeytät. Toki meillä on hyvä sairaanhoito Suomessa ja todennäköisesti selviätte molemmat, mutta kivaa ja helppoa taivalta ei oikein voi ennustaa, ja sen lisäksi sulla on vielä vauvakin huolehdittavana.

Vierailija
8/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päädyttiin sektioon? Positiivista että lapsilla pieni ikäero. Itselle tehty nk kiireellinen sektio, ikää oli reippaasti yli 40v ja kaikki meni hyvin. Onbeksi pojalla kolme sisarpuolta.

Lapsen syke ei ollut normaali ja epäiltiin, että istukassa on ongelmia.

Vierailija
9/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että ei kuitenkaan ollut mikään dramaattinen hätäsektio, vaan tehtiin varmuuden vuoksi.

Vierailija
10/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat joutua keskeyttämään. Kohdun seinämä ei neljässä kuukaudessa taida palautua kuntoon.

Vierailija
11/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut käyttää TOIMIVAA ehkäisyä. Repeämä tulee, halkeat! Kannattaa varata aika keskeytykseen.

Mikä on mielestäsi TOIMIVA ehkäisy? Itse olen tullut raskaaksi, vaikka oli sterilisaatio.

Vierailija
12/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapseni syntyi sektiolla ja lapsillani on ikäeroa 1v ja 1kk. Olen siis tullut raskaaksi suunnilleen samaan aikaan.

Raskaus sujui kuitenkin ihan hyvin. Tutkittiin tietysti, ettei ole kiinnittynyt sektiohaavakohtaan eikä lähelle. Onneksi ei ollut. Kannattaa myös muistaa, että ihan vasta kiinnittynyt alkio ei ole kauhean suuri, joten siihen sektioarpeen ei heti ekoina viikkoina tai kuukausinakaan kohdistu sellaista rasitusta kuin loppuraskaudesta. Sitten taas sektiostakin on jo enemmän aikaa.

Sitten kun saat ajan, kannattaa ottaa puheeksi kaikki kysymykset ja huolet, niin ammattilaiset voi kanssasi arvioida raskauden jatkamisen riskejä ja mahdollisuuksia.

Vierailija
13/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään asiaa ei ollut, mutta oli pakko sanoa.

Vierailija
14/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lapseni syntyi sektiolla ja lapsillani on ikäeroa 1v ja 1kk. Olen siis tullut raskaaksi suunnilleen samaan aikaan.

Raskaus sujui kuitenkin ihan hyvin. Tutkittiin tietysti, ettei ole kiinnittynyt sektiohaavakohtaan eikä lähelle. Onneksi ei ollut. Kannattaa myös muistaa, että ihan vasta kiinnittynyt alkio ei ole kauhean suuri, joten siihen sektioarpeen ei heti ekoina viikkoina tai kuukausinakaan kohdistu sellaista rasitusta kuin loppuraskaudesta. Sitten taas sektiostakin on jo enemmän aikaa.

Sitten kun saat ajan, kannattaa ottaa puheeksi kaikki kysymykset ja huolet, niin ammattilaiset voi kanssasi arvioida raskauden jatkamisen riskejä ja mahdollisuuksia.

Kiitos. Tämä viesti ihan oikeasti auttoi.

Vierailija
15/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tämä viesti ihan oikeasti auttoi.

Höpöhöpö. Tuossa tilanteessa ei auta kun lääkäri.

Vierailija
16/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi, ettei vuoteen saisi raskautua sektion jälkeen. Lienee repeämisvaara kohdussa. Varmaan joutuu keskeyttämään raskauden. Pikaisesti yhteys lääkäriin.

Mä olen kuullut, että vähintään puoli vuotta pitäisi olla sektiosta ennen seuraavaa raskautta.

Vierailija
17/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä FB riskiraskaus-ryhmään. Siellä voisi olla jollain samoja kokemuksia. Muistaakseni olen siellä nähnyt.

Vierailija
18/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kuullut, että vähintään puoli vuotta pitäisi olla sektiosta ennen seuraavaa raskautta.

Riippuu sektiosta.

Pystysuuntainen sektioarpi on aina heikompi, joten silloin suositusaika seuraavaan raskauteen on pitempi. Sen sijaan tavallinen vaakasuuntainen sektioarpi on kestävämpi ja paranee usein hyvin.

Vierailija
19/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, miten pärjäät kotona vastasyntyneen / pikkuvauvan ja juuri 1 vuotta täyttäneen kanssa? Sektioon tässä toisessakin raskaudessa todennäköisesti päädytään, koska alatiesynnytys kohdun supisteluineen ja ponnistamisineen on riski äskettäin sektoidun kohdun repeämiselle.

Ei ne sektiohaavat aina viikossa parane, minäkin ensimmäisen lapsen sain sektiolla ja haava oli kuukauden kipeä, ensimmäiseen viikkoon en pystynyt syömään kuin makuullaan ja toisellakin viikolla haava kipeytyi lyhyenkin ylhäälläolon jälkeen niin, että oli mentävä vähän väliä makuulle.

Lisäksi kuukauteen sektiosta ei saa nostella mitään vastasyntynyttä painavampaa, ja 1-vuotias voi painaa jo vaikka 13 kiloa eikä välttämättä edes vielä kävele.

Vierailija
20/85 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi TOIMIVA ehkäisy? Itse olen tullut raskaaksi, vaikka oli sterilisaatio.

Selibaatti. Ei tarvitse naida kun kanit kun edellinen kersakin on vasta syntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi