Viitasaaren hammashoitola käskee paikata hampaan jo itse .
Heillä on kuulema lupa antaa amatilaisten käyttämää paikka ainetta tarvitsevalle,soitin hammashoitolaan ja näin sieltä vastattiin...TÄMÄ ON SITÄ PERSUJENB AIKAAN SAANNOSTA JA KOKOOMUKSEN,,,,SÄÄSTETÄÄN JA SÄÄSTETÄÄN---
Kommentit (13)
tähänkö Suomi on menossa persujen johdolla..
Ei ole ainoa tapa josta saa tämän vastauksen.
0/5
Mun serkku sai saman tapaisen vastuksen mutta silloin Marin hallitsi. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
tähänkö Suomi on menossa persujen johdolla..
Minä saan hyvää hammashoitoa persujen johdolla. Jos sinä et saa, niin olet varmaankin elätti.
No tuo on ollut jo vuosia se käypä hoito. Päivystysaikaa et saa, ellei särje tai hampaan roso viillä kieltä rikki.
Kantsii siis pitää purukaluistaan huolta. Se on aika yksinkertaista hammasharjan ja -langan sekä fluoritahnan avulla.
Pesun jälkeen jätetään tahnanjämät suuhun eikä huuhdota niitä pois. Sylkeä saa, ei huuhdella. Fluori kovettaa kiillettä puolen tunnin ajan.
Heti syötyä ei harjata, koska suussa on sen puolen tunnin ajan happohyökkäys menossa ja kiille pehmeimmillään.
Ikävää, että ennaltaehkäiseväkin hammashoito on ruuhkainen. Mä käyn viiden vuoden välein tarkastuksessa (viimeksi taisi mennä 7 vuotta, ei reikiä eikä hammaskiveä eikä mitään muutakaan).
hallituksen vika kun minä sain tuommoisen ohjeen monta vuotta sitten käskettiin ostaa apteekista paikka ainetta ja laittaa sitä irronneen paikan monttuun ettei sinne ei mene enempää likaa hallituksen vika kun kunnalliselle hammas lääkärille ei pääse perjantaina 26 päivä joulu kuuta kuin vasta maanantaina 29 päivä joulu kuuta
jos on tullut lommo suuhun, mene yksityiselle. Vaikka olisit tyhjätasku, odotella ei kannata, koska siinä voi tulehdus levitä hampaiden juuriin ja menetät useita hampaita.
Tuosta tulee se Mr. Bean -sketsi mieleen, jossa Bean vahingossa kolkkaa hammaslääkärin ja paikkaa hampaansa itse. Kannattaa katsoa malliksi niin tietää miten homma hoituu.
Persujen aikaan saanosta TÄMÄKIN ASIA TAAS SUOMESSA..
Vierailija kirjoitti:
No tuo on ollut jo vuosia se käypä hoito. Päivystysaikaa et saa, ellei särje tai hampaan roso viillä kieltä rikki.
Kantsii siis pitää purukaluistaan huolta. Se on aika yksinkertaista hammasharjan ja -langan sekä fluoritahnan avulla.
Pesun jälkeen jätetään tahnanjämät suuhun eikä huuhdota niitä pois. Sylkeä saa, ei huuhdella. Fluori kovettaa kiillettä puolen tunnin ajan.
Heti syötyä ei harjata, koska suussa on sen puolen tunnin ajan happohyökkäys menossa ja kiille pehmeimmillään.
Ikävää, että ennaltaehkäiseväkin hammashoito on ruuhkainen. Mä käyn viiden vuoden välein tarkastuksessa (viimeksi taisi mennä 7 vuotta, ei reikiä eikä hammaskiveä eikä mitään muutakaan).
Ei kaikilla ole luonnostaan hyvä hammasluusto ja vanhemmat sukupolvet tartuttivat lapsiinsa karieksen antamalla suusta ruokaa (esim. puraisemalla puolet) jne. Lisäksi hapan ruoka ja juoma (mehut) + energiajuomat, sipsit ym. kuluttavat hampaita. Suklaa on ainoa, joka ei kuluta hammaspintaa, koska siinä on kaakaorasva ja se on pehmeää. Muut karkit kuluttavat. Suklaakin, jos ei pese hampaitaan. Energiajuomat ja herkut eivät toki ole välttämättömiä, mutta suurin osa on ehtinyt jo kuluttaa hampaansa. Nuorisolle on paljon enemmän tietoa saatavilla, kuin ennen vanhaan. Myös raskausaika vaikuttaa sikiön hampaisiin, esim. kiilteeseen. Ei pelkkä hammashoito ratkaise.
Väliaikaista paikka-ainetta voi ostaa myös apteekista. Sitä voi itse yrittää laittaa tarvittaessa oireettomaan / lievästi oireilevaan lohjenneeseen hampaaseen tilapäiseksi suojaksi, jotta pärjää paikkauskäyntiin saakka. Tosin ei ole välttämättä helppoa itse laittaa ja saada pysymään.
Eiköhän siellä Viitasaarella ole ollut kyse jostain väliaikaisesta materiaalista ensiavuksi.
"Paikkaa ite hampaas, ei meillä ole semmoseen aikaa!"
Harjaisit sinäkin hampaasi joskus, ehkä saisit töitäkin kun ei henki haise kaatopaikalle.