Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hehkutetaan lasten hoitamista kotona, ei päiväkodissa

Vierailija
14.01.2023 |

Olen jo pitkään ajatellut, miten tilanne on kääntynyt siihen, että ei melkein kehtaa sanoa ääneen, kuinka haluaa hoitaa lapset kotona ainakin kolmevuotiaaksi.
En yhtään koe, että päiväkoti olisi pienille hyvä paikka. Yli kolmevuotiaillekin päiväkoti on todella stressaavaa, ainakin jos päivät ovat pitkiä.
Varmaan osa syy, ettei kehtaa sanoa ääneen mielipidettä on se, että pelkää syyllistävänsä toisia vanhempia, jotka saattavat viedä jo 1 vuotiaan päikkyyn.
Siis yleinen keskustelu tuntuu olevan, että nopeasti vaan lapset muiden hoitoon (isoihin ryhmiin...) ja äiti nopeasti töihin. Ja tuntuu hassulta kokea olevansa vähemmistöä.

Ilmanmuuta joillakin on oikeasti taloudellinen pakko.. Ja kyllä mekin joudutaan tinkimään paljosta.

Mutta on ihana mennä vielä 1 vuotiaan kanssa vauvantahtisesti ja isommillekin antaa stressitön lapsuus.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, ite oon kyllä havainnu useita pienen lapsen kotona pitämistä puoltavia kommentteja. Mutten olekaan aiheesta keskusteluja kovin kummoisesti seurannut

Vierailija
2/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen sitä mieltä,että se on jokaisen perheen itse päätettävissä,ihmisillähän on niiiiiiiiin erilaiset tilanteet,työn,työpaikkojen sijainnin jne. suhteen,sitten vielä miten vanhemmat päättävät asioita,kumpi määrää perheessä enemmän,mies vai nainen ....ei ole yhtä totuutta...ei voi verrata,että jos Mikkosilla tehdään näin,niin Möttösillä tehtäis samalla tavalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta keskustelu on kääntynyt siihen suuntaan, että nykyresurssit huomioiden on pikemminkin ihailtavaa, jos joku pystyy hoitamaan lapset kotona.

Vierailija
4/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanmuuta nämä ovat aina perhe kohtaisia asioita, en oikeastaan tarkoittanut tätä.

Mietin sitä, että kun oma ajatus on, että mahdollisimman pitkään hoitaa lapsia kotona, vähintään kolmevuotiaaksi ja ylikin.. Niin miten ei nykyään oikein kehtaa sanoa tätä ääneen. Ihan kuin tämä olisi jotenkin "mennyt" ajatus nykyään.

Ja tottakai pitää ottaa tilanne huomioon, ettei silloin sano mielipidettään, kun toinen kipuilee päiväkotiin laittamisesta tmv.

Mutta että yleensä rehdisti puhuisi kotihoidon puolesta ja sen hyödystä koko perheelle. Tämä ei tunnu nykyään helpolta.

Tämä on tietenkin "vain" mun kokemus.

Ap

Vierailija
5/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanmuuta nämä ovat aina perhe kohtaisia asioita, en oikeastaan tarkoittanut tätä.

Mietin sitä, että kun oma ajatus on, että mahdollisimman pitkään hoitaa lapsia kotona, vähintään kolmevuotiaaksi ja ylikin.. Niin miten ei nykyään oikein kehtaa sanoa tätä ääneen. Ihan kuin tämä olisi jotenkin "mennyt" ajatus nykyään.

Ja tottakai pitää ottaa tilanne huomioon, ettei silloin sano mielipidettään, kun toinen kipuilee päiväkotiin laittamisesta tmv.

Mutta että yleensä rehdisti puhuisi kotihoidon puolesta ja sen hyödystä koko perheelle. Tämä ei tunnu nykyään helpolta.

Ap

Vierailija
6/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hehkutetaan varhaiskasvatusta, kaikkea sitä hyvää mitä lapset sieltä saavat. Ja mitä ilman jäävät jos eivät osallistu varhaiskasvatukseen.

Totuus on aivan toinen, vaikka siellä pöiväkodissa sattuisi olemaan pysyvä hyvä henkilöstö lapsia hoitamassa, niin nykyisin ryhmässä on AINA joku hankala lapsi joka satuttaa toisia tai vie muuten aikuisten aikaa paljon.

Kaiken mitä lapsi saa päiväkodista pystyy tarjoamaan myös kotona, ilman kello kaulassa elämistä, ilman ison ryhmän ,vaihtuvien aikuisten aiheuttamaa stressiä. On leikkipuistoja, perhekerhoja, avoimen kerhoja missä saa lapsikontakteja.

Arvostan todella paljon vanhempaa joka hoitaa itse lapsensa kotona.

Nousee karvat pystyyn kun 1v vanhemmat hehkuttaa miten paljon ovat saaneet päiväkodilta, miten eivät olisi osanneet, pärjänneet ilman. Kyllä olisivat, ihan yhtälailla se lapsi olisi kehittynyt kotona. Tosin, kukaan ei olisi purrut sitä naamasta eikä raapinut.

T: pk:n täti 20v kokemuksella

Vierailija
7/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin itsekin ajattelen!

Ja hyvä, kun saa vielä sanoa tuon ääneen.

(ja edelleen ei tarkoitus loukata ketään)

T. Ap

Vierailija
8/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

no onko se sitä,että päiväkodissa lapsi saisi jotenkin enemmän opetusta ja sivistystä,kuin kotona hoidettaessa,no ehtii sinne koulu penkille sivistämään itseään myöhemminkin,jos päättäisin hoitaa lapsen kotona ja saisin hoitaa,hoitaisin,ajatelkoon kuka mitä tahansa siitä....mielestäni lapsi kerkeää sosiaalistumaan ja opiskelemaan sitten kun menee esikouluun ja kouluun...ja pystyy sitä sosiaalistamaan lasta kotona hoidettaessakin ja tarjoamaan virikkeitä,viemään vaikka minne muskariin yms.

Vierailija
9/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tautikierteitä, muilta tarttuvia huonoja tapoja, rumia puheita eikä aikaisia herätyksiä. Olen ollut töissä välillä ja mies lasten kanssa kotona ja mietin väsyneenä töissä, että kuolisin, jos pitäisi vielä jaksaa päikkyrumbaa.

Itse olen kyllä törmännyt siihen, että oletetaan automaattisesti, että lapsi menee hoitoon ja minä töihin heti kun vain mahdollista. Siinä missä kaveri laskia päiviä vanhempainvapaan loppuun niin minä odotin omaa kolmatta äitiyslomaani kuin kuuta nousevaa. Ei kotonakaan aina herkkua ole, mutta tällä hetkellä en kaipaa työelämään. Kohta alkaa neljäs äitiysloma/raskausvapaa eli kovin pian en ole edes palaamassa töihin.

Vierailija
10/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harkitsin 1,5v lapselleni päiväkotia ja menimme tutustumaan. Meno oli niin kaaosta ja niukalla aikuisresurssilla ohjattua, että totesin lapseni olevan sinne vielä liian pieni.

Tein sitten ratkaisuni aloittaa työt 2pvä viikossa ja silloin lapsi perhepäivähoidossa. Tämä on toiminut hyvin, ainoa harmi on laiha lompakko, mutta kyllä tässä vielä seuraavat 1,5v näin kitkutellaan.

Vierailija
11/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista päiväkotia ei valitettavasti ole vielä olemassa, joka kykenisi antamaan lapselle yhtä paljon kuin vanhemmat pitäessään lasta kotihoidossa.

Vierailija
12/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun miehet eivät halua jäädä kotiin. Mikään hehkuttaminen ei muuta sitä tosiasiaa, että miehet eivät käytä kuin murto-osan vanhempainvapaista.

Eikä ole oikein, että naisten työllistyminen, palkkataso ja yksilöllisellä tasolla urakehitys tyssää siihen, että lapset halutaan hoitaa kotona = äiti jää kotiin.

Olin itse oman lapseni kanssa kotona ensimmäiset 1.5 vuotta, sen jälkeen hän meni perhepäivähoitoon 1.5 vuodeksi ja kolmevuotiaana tarhaan. Perhepäivähoidosta hänet haki isä, jonka kanssa hän vietti illat. Minä olin hänen kanssaan aamut ja töissä illat.

Suosittelen, jos mahdollista. Pph tarjoaa kodinomaisen hoitopaikan ja molemmat vanhemmat pääsevät töihin. Harvalla alalla on mahdollista valita työvuoroja niin, että toinen hoitaa aamulla ja toinen illalla, mutta ne illat voi joka tapauksessa jakaa niin, että haetaan lapsi vuorotellen ja/tai joka toinen ilta hoitovastuu on toisella vanhemmalla (toinen voi esim. lähteä omiin harrastuksiinsa).

Vierailija
13/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vanhemmat hoitavat, että lapsi saa sosiaalisia suhteita ja ikäistänsä seuraa. Muuten esikoulun aloituksesta tulee yhtä huutamista.

Vierailija
14/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu jotenkin automaattiselta että oletetaan että lapset haluttaisiin mahd äkkiä pois kotoa, varsinkin jos tulee toinen lapsi. Mullekin leikkipuistokaverit jakoivat vinkkejä miten saa mahd helposti lapsen hoitoon kun vauva syntyy jne. No mulla oli kyllä aikomus pitää niitä ihan kotona. Ja tähän ei riittänyt edes tämä maininta vaan useampi ihminen alkoi jankkaamaan miten sen paikan kyllä saa! No saa varmaan mutta kun en halua :D

Vierailija
15/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan vanhemmat hoitavat, että lapsi saa sosiaalisia suhteita ja ikäistänsä seuraa. Muuten esikoulun aloituksesta tulee yhtä huutamista.

Unohdit mainita että lapsi tarvitsee myön unta, ruokaa, vettä, sille tekee hyvää leikkiä sekä sisällä että ulkona, lukea kirjoja.... monta itsestäänselvyyttä unohtui viestistäsi!

Vierailija
16/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu jotenkin automaattiselta että oletetaan että lapset haluttaisiin mahd äkkiä pois kotoa, varsinkin jos tulee toinen lapsi. Mullekin leikkipuistokaverit jakoivat vinkkejä miten saa mahd helposti lapsen hoitoon kun vauva syntyy jne. No mulla oli kyllä aikomus pitää niitä ihan kotona. Ja tähän ei riittänyt edes tämä maininta vaan useampi ihminen alkoi jankkaamaan miten sen paikan kyllä saa! No saa varmaan mutta kun en halua :D

Ei oikeastaan ole typerämpää ideaa kuin vaihtaa esikoinen hoitoon silloin kun on kuopuksen kanssa kotona. Huonoja puolia riittää enemmän kun ehtii luetella, mutta mainitaan nyt ainakin se että joutuu pakosti heräämään viemään lapsen tiettynä aikana ja myöskin hakemaan hoidosta ja lisäksi siitä joutuu maksamaan.

Vierailija
17/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun miehet eivät halua jäädä kotiin. Mikään hehkuttaminen ei muuta sitä tosiasiaa, että miehet eivät käytä kuin murto-osan vanhempainvapaista.

Eikä ole oikein, että naisten työllistyminen, palkkataso ja yksilöllisellä tasolla urakehitys tyssää siihen, että lapset halutaan hoitaa kotona = äiti jää kotiin.

Olin itse oman lapseni kanssa kotona ensimmäiset 1.5 vuotta, sen jälkeen hän meni perhepäivähoitoon 1.5 vuodeksi ja kolmevuotiaana tarhaan. Perhepäivähoidosta hänet haki isä, jonka kanssa hän vietti illat. Minä olin hänen kanssaan aamut ja töissä illat.

Suosittelen, jos mahdollista. Pph tarjoaa kodinomaisen hoitopaikan ja molemmat vanhemmat pääsevät töihin. Harvalla alalla on mahdollista valita työvuoroja niin, että toinen hoitaa aamulla ja toinen illalla, mutta ne illat voi joka tapauksessa jakaa niin, että haetaan lapsi vuorotellen ja/tai joka toinen ilta hoitovastuu on toisella vanhemmalla (toinen voi esim. lähteä omiin harrastuksiinsa).

Mutta tämäkin on vähän hassua, että miehiä vaaditaan kotiin, vaikka meillä minä haluan hoitaa lapset kotona. Se lasten kotihoito on minun ja mieheni yhteinen päätös ja myös lasten etu. Eikö se ole jokaisen perheen oma asia miten lastenhoidon haluaa järjestää? Paljon olen saanut naapureilta myös suoraa arvostelua tästä meidän perheen yhteisestä päätöksestä, vaikka olen aina palannut töihin ennen kuin nuorin lapsi on edes täyttänyt kolmea. Paras oli kun lapsi oli max 2 kk ja tultiin kysymään, koska palaan töihin. Siis, eihän 2 kk ikäistä edes huolita mihinkään hoitoon. Tai pelotellaan, ettei eläke kerry. Eiköhän se eläke ole melko toissijainen juttu, kun toisessa vaakakupissa on oman lapsen hyvinvointi. Sitä paitsi mun eläkeikä on 70+ vuotta. Hyvä jos niin vanhaksi edes elän, että eläkkeelle pääsen. Toisaalta jos mulla on vielä monta kymmentä vuotta työuraa jäljellä, niin pari vuotta vanhempainvapaalla on yksi hyttysen pieru siellä seassa.

Vierailija
18/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lastentarhanopettaja 58v. Minä ainakin arvostan vanhempia jotka hoitavat itse pieniä lapsiaan. Fiksu vanhempi osaa järjestää myös lapselle kodin ulkopuolisia virikkeitä vaikka olisikin lapsen kanssa kotona.

Olen sen ikäluokan päiväkodin opettaja jolloin vielä vanhempia arvostettiin lapsen ensisijaisena kasvattajana ja päiväkoti nähtiin heidän työtään tukevana työnä.

Vierailija
19/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon hehkutetaan varhaiskasvatusta, kaikkea sitä hyvää mitä lapset sieltä saavat. Ja mitä ilman jäävät jos eivät osallistu varhaiskasvatukseen.

Totuus on aivan toinen, vaikka siellä pöiväkodissa sattuisi olemaan pysyvä hyvä henkilöstö lapsia hoitamassa, niin nykyisin ryhmässä on AINA joku hankala lapsi joka satuttaa toisia tai vie muuten aikuisten aikaa paljon.

Kaiken mitä lapsi saa päiväkodista pystyy tarjoamaan myös kotona, ilman kello kaulassa elämistä, ilman ison ryhmän ,vaihtuvien aikuisten aiheuttamaa stressiä. On leikkipuistoja, perhekerhoja, avoimen kerhoja missä saa lapsikontakteja.

Arvostan todella paljon vanhempaa joka hoitaa itse lapsensa kotona.

Nousee karvat pystyyn kun 1v vanhemmat hehkuttaa miten paljon ovat saaneet päiväkodilta, miten eivät olisi osanneet, pärjänneet ilman. Kyllä olisivat, ihan yhtälailla se lapsi olisi kehittynyt kotona. Tosin, kukaan ei olisi purrut sitä naamasta eikä raapinut.

T: pk:n täti 20v kokemuksella

Minulla lapsen lastentarhanopettaja (sitä ne kai silloin 5-7v sitten vielä oli) sanoi että varsinkin pienempien kohdalla varhaiskasvatus on suunniteltu kompensoimaan sitä oppimisen vajetta mikä syntyy kun lapsella ei ole mahdollisuutta osallistua normaaliin elämään osana luonnollista ympäristöään ja yhteisöään.

Vierailija
20/76 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusit kotihoidon hyviä puolia:

Ei täitä, ei kihomatoja, ei noroa, ei koronaa, ei influenssaa, ei korvatulehduksia, ei aikaisia aamuheräämisiä, ei hoitajien valitusta kuravaatteista ja kumisaappaista, ei daisyviestejä, ei yövalvomisia, ei työstressiä.

Tilalla rauhalliset aamut, yhteistä tekemistä, kivoja harrastuksia ja retkiä lapsen kanssa, 1 flunssa/talvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän