Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hehkutetaan lasten hoitamista kotona, ei päiväkodissa

Vierailija
14.01.2023 |

Olen jo pitkään ajatellut, miten tilanne on kääntynyt siihen, että ei melkein kehtaa sanoa ääneen, kuinka haluaa hoitaa lapset kotona ainakin kolmevuotiaaksi.
En yhtään koe, että päiväkoti olisi pienille hyvä paikka. Yli kolmevuotiaillekin päiväkoti on todella stressaavaa, ainakin jos päivät ovat pitkiä.
Varmaan osa syy, ettei kehtaa sanoa ääneen mielipidettä on se, että pelkää syyllistävänsä toisia vanhempia, jotka saattavat viedä jo 1 vuotiaan päikkyyn.
Siis yleinen keskustelu tuntuu olevan, että nopeasti vaan lapset muiden hoitoon (isoihin ryhmiin...) ja äiti nopeasti töihin. Ja tuntuu hassulta kokea olevansa vähemmistöä.

Ilmanmuuta joillakin on oikeasti taloudellinen pakko.. Ja kyllä mekin joudutaan tinkimään paljosta.

Mutta on ihana mennä vielä 1 vuotiaan kanssa vauvantahtisesti ja isommillekin antaa stressitön lapsuus.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
62/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihana elellä vuosia veronmaksajien tuella kotona. Se on etuoikeus mitä kukaan ei oikeasti tajua, vaan korottavat itsensä muiden (työssäkäyvien) yläpuolelle, koska ovat voineet tehdä sen valinnan. Uhriutumiskulttuuri myös loistaa ja työtätekevien haukkuminen on yleistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tautikierteitä, muilta tarttuvia huonoja tapoja, rumia puheita eikä aikaisia herätyksiä. Olen ollut töissä välillä ja mies lasten kanssa kotona ja mietin väsyneenä töissä, että kuolisin, jos pitäisi vielä jaksaa päikkyrumbaa.

Itse olen kyllä törmännyt siihen, että oletetaan automaattisesti, että lapsi menee hoitoon ja minä töihin heti kun vain mahdollista. Siinä missä kaveri laskia päiviä vanhempainvapaan loppuun niin minä odotin omaa kolmatta äitiyslomaani kuin kuuta nousevaa. Ei kotonakaan aina herkkua ole, mutta tällä hetkellä en kaipaa työelämään. Kohta alkaa neljäs äitiysloma/raskausvapaa eli kovin pian en ole edes palaamassa töihin.

Samaan minäkin olen törmännyt että oletetaan että emäntä palaa töihin asap. Itse koitan miettiä miten saisi sen verran lisätienestiä että saisi olla pidempään kotona. Kummalliseksi maailma menee.

Vierailija
64/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten taas kun vertaa esim. päivähoidon todellisia kustannuksia per lapsi mitkä valtio maksaa versus kotihoidontuki, niin väitän, että ainakin mun pienituloisen hoitajan lasku valtiolle oli vähemmän kun hoidin lapset kotona ja sain tukea, kuin että olisin maksanut vähäiset veroni valtiolle ja yhteiskunta sitten taas mun lapsieni päivähoidon.

Vierailija
65/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kouluun asti kotona, äiti meni aina illaksi töihin ja isä hoiti. On oikein onnelliset muistot juuri siitä rauhallisuudesta, muistan kun katselin ikkunasta lumisateen leijailua ja oli ihana kun oli koko päivä edessä omalla tahdilla puuhaillen. Usein äiti otti mukaan leipomaan ja piirteli kanssani. Kaverit tulivat leikkikavereiksi kun pääsivät päiväkodista.

Vierailija
66/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan viety omat lapset päiväkotiin noin kahden ja puolen vuoden iässä ja itse olemme kokeneet sen meidän lapsille hyväksi. Pidempäänkin olisivat saaneet kotona olla, jos muillakin olisi lapsia kotona ja ulkona, mutta kun kaikki lapset päiväkodissa niin siellä sitten kavereita.

Tuo totta, että mekin koettiin matkan varrella ihmettelyä ja pientä vihjailua, että pitäisi lähteä jo töihin ja lapset päikkyyn vuoden puolentoista iässä. Mutta kun omilla rahoilla ja valinnoilla näin haluttiin tehdä niin halvemmaksi tämä yhteiskunnallekin tulee.

Vierailija
67/76 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on paheksuttavaa olla poissa työelämästä, oli syy mikä hyvänsä. 

Sama se, olen lapsen kanssa kotona kuitenkin koska se on hänelle parasta nyt.

Vierailija
68/76 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
69/76 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on paras olla. Oma rytmi, omat leikit, jne.

Vierailija
70/76 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa elää kotona omassa rytmissään, ilman oravanpyörään joutumista. Siihen nimittäin joutuu väkisin mukaan sitten kouluiässä viimeistään.

Tämä

Vierailija
71/76 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
72/76 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkista keskustelua dominoi kaikenlainen kurjuus. Jos erehdyt sanomaan, että hyvin menee, jopa kysyttäessä, niin saat päällesi vihan tulimeren.

Mutta äiti teresalla oli tähän hyvä vinkki:

People are often unreasonable, illogical, and self-centered.

Forgive them anyway.

If you are kind,

people may accuse you of selfish ulterior motives.

Be kind anyway.

If you are successful,

you will win some false friends and some true enemies.

Succeed anyway.

If you are honest and frank,

people may cheat you.

Be honest and frank anyway.

What you spend years building,

someone could destroy overnight.

Build anyway.

If you find serenity and happiness,

they may be jealous.

Be happy anyway.

The good you do today,

people will often forget tomorrow.

Do good anyway.

Give the world the best you have,

and it may never be enough.

Give the best you've got anyway.

You see,

in the final analysis it is between you and God ;

it was never between you and them anyway.

Vierailija
73/76 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni nykyään kyllä ihaillaan kotihoitoa ja parjataan päiväkotihoitoa. Itse olen joutunut laittamaan omat lapseni hoitoon alle 2vuotiaana, vaikka olen ehdottomasti sitä mieltä, että n.3vuotiaaksi olisi hyvä olla kotona (sen jälkeen taas varhaiskasvatus on mielestäni ihan hyvä juttu, koska on paljon haasteita joita ei vaan ihmiset oikeasti havaitse kotona).

Onneksi pystyn tekemään 80% työaikaa ja lapsilla on lyhyet päivtät. Mielestäni tämä onkin yleistynyt ja tuntuu, että todella paljon äidit varsinkin tekevät osa-aikaista työaikaa, jotta lasten päivä olisi lyhyempi.

Vierailija
74/76 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
75/76 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilman muuta kotihoidon kannalla. Edellytyksenä tietysti, että virikkeitäkin saadaan ja muita lapsia tavataan. Lapsia varmasti hankittaisiin enemmän, jos kotihoito olisi mahdollista. On kaikkien etu, jos lapsia halutaan. Voi kun tämäkin ymmärrettäisiin, ennen kuin on liian myöhäistä.

Vierailija
76/76 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sinä näitä keskusteluja käyt? En taida tuntea ketään jonka mieleistä lapsi äkkiä hoitoon vaan jokainen tietää että mitä pidempään pystyy kotona hoitamaan niin sen parempi.

Mikä sinä olet kieltämään kenenkään keskusteluja ja vaikka joku sanoisi niin se ei tarkoita että kaikki mitä sanotaan on niin!

Osa kokee helpommaksi mennä töihin lepäämään, jos työnkuva on vaikkapa sellainen miellyttävä paperityö. Vai ajatteletko, että kaikki miehet ja naiset ajattelevat samalla tavalla. Ihanko tosi? Vai elätkö mielestäsi joissain paremmin ajattelevien piirissä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi