Mietitäänkö yhdessä tarjoilua ylioppilasjuhliin pienellä budjetilla?
Käytössä taloyhtiön kerhohuone onneksi. Vieraita 15-20. Ajattelin tehdä kuivakakun, porkkanakakun ja täytekakun. Joku salaatti, mutta mikä olisi se ruoka salaatin kanssa?
Huh ja mikä lahja pojalle? Taas yksin koitan järjestää, mutta olen kai ainakin ajoissa.
Kommentit (293)
Pensaita ja oksia ei saa taittaa ilman maanomistajan lupaa...pienet niittykukat eivät juuri kestä. Toki jos asuu paikassa missä ns joutomaata, voinee hyvällä onnella löytää villiintyneitä puutarhakasveja. Voikukkaa voi käyttää vaikka salaattiin jos asuu puhtaassa, koirattomassa paikassa =) Älkää väheksykö moniottelijaa - sen juuresta tehtiin sota-aikana kahvinkorvikettakin! On nuo nuukailut vissiin oikeasti kuitenkin osalle palstailijoita tuntematonta maaperää...=)
Vierailija kirjoitti:
Pensaita ja oksia ei saa taittaa ilman maanomistajan lupaa...pienet niittykukat eivät juuri kestä. Toki jos asuu paikassa missä ns joutomaata, voinee hyvällä onnella löytää villiintyneitä puutarhakasveja. Voikukkaa voi käyttää vaikka salaattiin jos asuu puhtaassa, koirattomassa paikassa =) Älkää väheksykö moniottelijaa - sen juuresta tehtiin sota-aikana kahvinkorvikettakin! On nuo nuukailut vissiin oikeasti kuitenkin osalle palstailijoita tuntematonta maaperää...=)
Ylioppilas saa vierailta ruusuja.
Tilatkaa pizzaa koko porukalle ja kylmää kokista päälle. Siinä se. Jädet jälkkäriksi.
Minä aivan ehdotomasti tarjoaisin myös näissä yo-juhlissa kruskaa.
Hyvää, juhlavaa ,perinteistä ja täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kahvitarjoilun ohella salaattitarjoilua. Jos on salaattia, niin sitten täytyy olla myös ruokaa ja se on sitten eri juttu kuin kahvitus. Mut mä oonkin vanhanaikainen
En minäkään ymmärrä, pitää olla haarukat ja veitsen ja ei mitenkään sovi kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanakakku on yököttävää. Kannattaa mieluummin leipoa vanha kunnon piimäkakku. Lisäksi korvapuustit ja täytekakku.
Suolaiseksi tee raikkaita voileipiä.
Et taida tietää, mikä on porkkanakakku? Itse teen noita pellilisen, ammattiinvalmistumisjuhlat on meillä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita vastauksia lukematta niin edullisesti ja helposti saa keiton ja siihen lisäksi leipää lisukkeineen ja täytekakku. Näin meillä ollu rippijuhlissa. Tosin meillä ollut myös lohta yms. keiton lisäksi mutta jos haluaa pienellä budjetilla mennä niin sitten ei semmosia lisäksi.
Eikö keiton tarjoilu edellytä että kaikki vieraat saapuvat yhtäaikaa ja että kaikille on istumapaikka jossa pystyy ruokailemaan ilman että keitot on nurin sylissä?
Ei koska keittoa voi lämmittää pitkin päivää ja meillä ainakin juhlissa on kaikille istumapaikat. Jos vieraita on enemmän kuin istumapaikkoja niin sitten ne kutsutaan porrastetusti. En viihtyisi pitkään juhlissa jossa joutuisin seisomaan.
Mehukannut pöytään tiivistemehua ja suolakurkkuja paloina sekä lihapullia vaikka valmiit kanapullat dippi kastike ja kääretorttuja päällä mansikka viipaleita.Kauniit servetit mehupillit nuorille.Pojalle jos on mopo bensa lahjakortti tai urheiluvaate.Uintitekniikka koulu tai räpylät uimahousut.Onkivehkeet.Haavi.Tennarit.
Joku kylpylä lahjakortti on myös hyvä.Ottaa kaverinsa mukaan joku 2-3 päivää uimassa.Kuusamon tropiikki Imatran kylpylä Kalajoki.Tai Hiihtoloma paketti talveksi.Laskettelu.
No ei todellakaan mitään salaatteja, jotka lämpenevät ja vettyvät pöydällä, kun vieraita tulee eri aikoina. Korkeintaan juuri jotain suolaista piirakkaa valmiina annospaloina vaikka.
Usein pikkutarjottavaa, suolaista ja makeaa valmiiksi sopivankokoisille tarjoilulautasille, joita voi kylmästä nostaa pöytään kun entiset loppuvat. Muutama sopivankokoinen kakku samalla systeemillä.
Pari suolaista piirakkaa pellilliset vaikka molempia ja pari makeaa piirakkaa pellilliset, täytekakku ja jotain keksejä, kahvit, mehut, teet. Alkumalja jos haluaa.
Pari erilaista ruokaisaa salaattia ja joku suolainen piiras riittää varsin hyvin ajamaan ruoan aseman. Harvoin nykyään kellään on yo-juhlissa lämmintä ruokaa tarjolla. Pastasalaatit on ruokaisia ja ei kalliitakaan, kun ei valitse liian kalliita raaka-aineita
Sitten makeaksi riittää porkkanakakku ja täytekakku
Juomaksi teetä/kahvia mehua, alkumaljaksi jos haluat kuohuviiniå tarjota niin ehkä Mont-Ferrant organic Brut - cavaa joka ei maksa kuin 11 euroa pullo. Yhdestä pullosta saa 6-7 lasia. Tämä todettiin hinta-laatu- suhteeltaan hyväksi kai jossain viinilehden artikkelissa.
Alkoholittomille suosisin pommaccia koska Lehtikuohu on kuohuviinin hintaista.
Vierailija kirjoitti:
Juomaksi teetä/kahvia mehua, alkumaljaksi jos haluat kuohuviiniå tarjota niin ehkä Mont-Ferrant organic Brut - cavaa joka ei maksa kuin 11 euroa pullo. Yhdestä pullosta saa 6-7 lasia. Tämä todettiin hinta-laatu- suhteeltaan hyväksi kai jossain viinilehden artikkelissa.
Alkoholittomille suosisin pommaccia koska Lehtikuohu on kuohuviinin hintaista.
On muuten noussut hinnat Alkossakin. Ei taida tuota edullisempaa cavaa ollakaan enää saatavilla. Joskus ennen Jaume Serra esim. taisi olla 7.99 e, vai oliko 8.99 e. 🤔.
Lidlissä on välillä ranskalaista siideriä (samanlaisessa pullossa kuin kuohuviinit) suht edullisesti, olen itse käyttänyt alkumaljoissa sitäkin välillä. Sitä en tiedä, mitä etiketti moisesta tosin sanoo.
Muuten; pasteijat ja suolaiset piiraat menee nykyjuhlissa yleensä tarjoiltavista parhaiten. Valmiista lehtitaikinasta saa tehtyä helposti ja edullisesti vaikka mitä.
Meillä lapsen synttärit, eikä ruoka ollut älyttömän kallista, moni vieras kehui ja lapsetkin söi.
- tuulihattuja suolaisilla täytteillä
- Patonkia parmankinkulla ym. päällisillä
- Patonkia kasvispäällisillä (mozzarella ym)
- Kylmäsavulohileipiä
- Synttärikakku
(lasten synttäreihin liittyvää syömistä, popcornia ym ym)
Juomaksi kahvi tee ja mehu.
Sanoisin että 100-150€ riittää hyvin. Edellyttää jonkin verran kylmäsäilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön kerhohuone se vasta pieni onkin.
Onko siellä edes wc:ta lähellä?
Entä jääkaappia, ja tiloja säilyttää tarjottavia?
Jos oma asunto on vähintään kaksio, siellä on taatusti enemmän tilaa, kuin jossain kolhossa, synkässä, kellarikerroksen kerhohuoneessa.
Kotona voi vieraat voi istua vaikka makuuhuoneen sängyn laidoilla ja jutella, ja sohvalla ja tuoleilla ja parvekkeella.
Onko kerhohuoneessa edes vesihanaa, jos haluaa kylmää raikasta vettä. Ja vettä tarvitaan kahvinkeittoon, sekä vieraiden tuomiin ruusuihin / kukkiin.
Tähän on pakko kommentoida, vaikka aiheen ohi meneekin. Taloyhtiöiden kerhohuoneita on varmasti monenlaisia, kaikki eivät suinkaan ole pieniä, vesihanattomia ja vessattomia. Meidän taloyhtiön kerhohuone on pikemminkin huoneisto, siinä on eteinen, kaksi isoa huonetta, keittiötilat ja wc. Se on ekassa kerroksessa, läpitalon huoneisto eli ikkunat kahteen suuntaan, valoisa ja tilava. Itse ei olla siellä juhlia järjestetty, mutta ollaan oltu naapurin järjestämissä juhlissa.
Jep tämä. Itse olin viime keväänä lakkaisissa taloyhtön kerhohuoneessa, jossa oli eteinen isolla naulakkotilalla, kaksi vessaa, n. 50m2 tila jossa oli useampi kudne hengen pöytä ruokailijoita varten, vieressä täysin varusteltu keittiö, johon mahtui tarjoilupöytä ja juomapöytä ja koko huoneiston pituinen, noin 20m leveä terassi merinäköalalla. Ei tosiaan huonompi mesta...
Vierailija kirjoitti:
Kuivakakun voi jättää pois. Se on liikaa, kun on täyttäri ja porkkanakakku.
Itse taas jättäisin kuivan kakun, koska kun useampaa laatua pöydässä menee muita laatuja vähemmän. Halvemmalla kuivakakulla "korvataan" muuta kakkumenekkiä.
Salaatin kanssa tekisin lihapullia ja/tai grillattua kanaa. MOlempia saa nyt edullisesti esim. Cittarin mammuttimarkkinoilla on 10% naudan jauheliha 7,99/kg.
Lidlistä saa alle kympin kilohintaan kanaa, marinoi ja grillaa.
Lihapullat voi tehdä etukäteen pakkaseen ja lämmität sitten uunissa folion alla.
esimerkiksi tsatsiki sopii kastikkeeksi sekä lihapullille että kanalle.
Pasta- tai perunasalaatti sekä cole slaw ovat myös edullista tarjottavaa juhliin. Ohjeita löytyy monenlaista kumpaankin vaihtoehtoon. Itse tehden tulee edullista
Unohda kuivakakku, porkkanakakku ja täytekakku sekä keksit ja konvehdit riittävät. Salaatti vaatii enemmän lautasia ja ruokailuvälineitä, jättäisin sen siksi väliin ja tekisin sen sijaan suolaista piirakkaa myös kasvisversiona sekä karjalanpiirakat munavoilla niin vieras pärjää niiden kanssa ilman haarukoita ja veitsiä.
Mietitään vaan, vaikka ei meillä mitään ylioppilasjuhlia ole. Oletko jo keksinyt mitään?
Pullavapitkoa, käpykakku ja Pirkka tuulihattuja. Tarvittaessa jos ruokaa tarvitaan nakit ja muusi maistuu kaikille.