Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietitäänkö yhdessä tarjoilua ylioppilasjuhliin pienellä budjetilla?

Vierailija
13.01.2023 |

Käytössä taloyhtiön kerhohuone onneksi. Vieraita 15-20. Ajattelin tehdä kuivakakun, porkkanakakun ja täytekakun. Joku salaatti, mutta mikä olisi se ruoka salaatin kanssa?

Huh ja mikä lahja pojalle? Taas yksin koitan järjestää, mutta olen kai ainakin ajoissa.

Kommentit (293)

Vierailija
261/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on vain sen lapsen ainoat ylppärit, niin pitääkö siinäkin kohtaa köyhäillä? :(

En ole ap, mutta jos rahaa ei ole, sitä ei vaan ole. Velkaa ei kannata yo-juhlien takia ottaa. Minä olen elänyt köyhyydessä lapsuuden. Isä oli työkyvyttömyyseläkkeellä, joka oli todella pieni, ja äiti oli pienipalkkaisessa työssä. Minä tiedän, mitä on köyhyys, kun raha ei meinaa riittää kunnon ruokaan. Isompiin juhliin saatiin uudet juhlavaatteet, mutta muuten oli vaatteetkin usein käytettyjä ja sukulaisten vanhoja. Kun isä tarvitse enemmän/kalliimpia lääkkeitä, oli se raha vaan säästettävä. Koskaan ei kukaan normaali ihminen varmaksi tiedä, miten elämä menee. Voi tulla lama ja joutua irtisanotuksi tai voi sairastua vakavasti. 

Vierailija
262/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä ketju. Meillä mahdollisesti myös tulossa yo-juhlat, jos hyvin käy. Kaksi toivetta on juhlijalta itseltään: mansikkakermakakku ja vesimelonia paloina. Ajattelin tehdä kakun itse. Paistan 2 kääretorttupohjaa, leikkaan puoliksi ne ja kokoan päällekkäin. Kun itse tekee, säästää aika paljon.

Meillä on ongelma, että sekä minä että mieheni ollaan kaukaa kotoisin. Tarvitaan myös ruokatarjoilua vieraille. Olen miettinyt makaronilaatikkoa ja uunijuureksia. Muukin uuniruoka on mahdollinen, kunhan ei mitään kovin kallista.

Makaroni ja juurekset ei oikein sovi yhteen. Uunijuuresten kanssa sopii liha, mutta se ei taas ole halpaa. Enpä tiedä, mikä olisi halpaa, mutta juhlavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt kaurakeksit on hyviä ja halpoja. Ohjeita löytyy netistä. Itse tehdyt korvapuustit on myös aika halpoja. Meillä oli kuohuviinin tilalla lasilliset Pommacia. Syynä ei ollut raha vaan se, että monet tuli autolla ja toki oli myös lapsiperheitä. Pommacia saa halvalla.

Vierailija
264/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on vain sen lapsen ainoat ylppärit, niin pitääkö siinäkin kohtaa köyhäillä? :(

No niinpä. Tulee lapselle varmaan kiva fiilis kovan työn jälkeen, kun kaverit saavat tahoillaan kunnon juhlat. 

Vierailija
265/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pitkän matkan päästä tulleille broilerikiusausta ja punajuurisalaatti. En tiedä, onko halpa vai kallis, mutta kiusaukset on varmaan aika yleisiä, jos tarjotaan isommalle porukalle, sukulaisille. Ei mitään kovin monimutkaista kannata, kun kuitenkin ne kahvit on se pääjuttu. Meillä oli leipomosta vadelma-suklaakakku ja mini-leivoksia. Lisäksi olin itse leiponut pullia. Sanoisin, että ei ollut kallista, jos ei lasketa leipomon tuotteita mukaan. Joku voisi tehdä itse kakun. Minä en olisi ehtinyt, koska pe oli normaali työpäivä ja la yo-juhlat. Silloin on valittava mihin panostaa.

Vierailija
266/293 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat ja munavoi! Vaikka pakasteesta esipaistettuja, ei maksa paljoa ja munavoi on melkein ilmaista. Meillä on aina kaikissa juhlissa ja ihan jokainen vieras vauvasta vaariin näyttää ottavan ainakin yhden :). 

Vierailija
267/293 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakka on vähän sellainen, että sitä on joka juhlissa, oli häät tai hautajaiset tai rippijuhlat tai yo-juhlat. Meilläkin oli muutama vuosi sitten esikoisen rippijuhlissa. Hyvä puoli siinä, että on täyttävää, jos vieraat on nälkäisiä. Huono puoli taas, että monet taitaa olla aika kyllästyneitä, eikä meilläkään mennyt edes puolet piirakoista. Itse kun olen kotoisin sieltä missä piirakoita tehdään, niin onhan ne pakasteet ihan onnettomia verrattuna oikean, käsin tehdyn piirakan makuun. Ei samaksi ruuaksi tunnista.

Minä luulen, että se makea puoli on tärkeämpi. Mokkapaloja menee kaiken ikäisille. Niiden säilytys on kyllä tuskaa, ettei mene päällys rumaksi eikä takerru kiinni toisiinsa. Lähinnä jos vieraita on paljon, kuten meillä kävi rippijuhlissa 35 vierasta oman perheen lisäksi, tuo säilyttäminen pitää miettiä. Tuskin kenelläkään jääkaappitilaa on loputtomasti. Täytekakkua menee myös enemmän kuin on annosten määrä. Jos ostaa 12 hengen kakkuja, niitä ei riitä 3 kpl, jos vieraita on 35. Nekin on vähän hankalia säilyttää. Meillä on jo minun ja miehen sisaruksia perheineen 22 hlöä ja yhden sisaruksen aikuisella lapsella myös jo oma perhe 4 hlöä (tosin pienet lapset). Lisäksi miehen vanhemmat, niin jo ihan lähisuvussa lähes 30 ihmistä, jos kaikki tulisi.

Vierailija
268/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty voileipäkakku (tekee edullisista aineksista, mutta koristelee hienosti), vihersalaatti, jotain maukasta juustoa salaattiin lisättäväksi, suolakeksejä/suolatikkuja/tms, täytekakku, porkkanakakku ja joku keksi tai konvehteja. Mehua, kivennäisvettä, tee ja kahvi. Onnitelumaljat pommacia tai edullista kuohuviiniä.

Vierailija
269/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä possu-nautaa ja siitä lihapullia, perunoita ja ruskeakastike. Tai joku keitto ja sämpylöitä.

Ei mitään ateriaa. Pienet lihapullat kylminä ovat hyvä idea. 

Vierailija
270/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein tyttören yo juhliin keväällä voitaikinakuoreen lihapiirakan  + lohipiirakan + kasvispiirakan. Uunipellin kokoinen, paitsi lohi oli kalan muotoinen. Niistä leikkaisin valmiit annospalat. Kylkeen salaattia, kurkkua, tomaattia jne itse otettaviksi. Kaikki tykkäsivät ja kaikki meni.

lisäksi makeana täytekakku, useampi pieni,,jotka toin tarjolle kun edellinen loppui niin ei ollut ronsitun näköinen,

Kyllä, pienellä budjetilla. Leipomisessa säässtää itse tehden keittiössä ylivoimaisesti eniten.

Vierailija
271/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa usein kuivia ja nihkeitä tarjoiluja juhlissa.. pienellä budjetilla saa laadukkaampaakin juhlatarjottavaa. Lämmin ruoka on ehdoton, jos vieraita vain se 15-20. Uunilohta, perunaa ja salaattia, patonkia. Ehkä pari juustoa. Ruualle ei muuta tarvita, ja säästää kun ei tarvi ostaa monta pikkusälää. Kakkupöytään pari 2-3 kakkua, fazerin suklaarasioista jokin. Pikkuleivät niin mauttomia ja kuivia.. 

Vierailija
272/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavlova on yllättävän halpa ja luontaisesti gluteeniton tarjottava, täytteistä riippuen. En ole itse testannut, mutta ilmeisesti kikherneiden säilytysliemellä saa tehtyä tarvittaessa vegaanisen version.

Vierailija
273/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vinkkini kaikenlaisiin juhliin:

Laita vain sellaista tarjottavaa, mikä kuluu sinulla/perheessäsi, jos tarjottavia jää yli. Itse olen suosinut synttärijuhlissa tarjottavia, jotka käyvät hyvin seuraavan päivän ruoaksi. Monet tarjottavat suolaisista piirakoista porkkanakakkuihin säilyvät hyvin pari päivää tai loput voi laittaa pakkaseen. Sen sijaan välttäisin tarjottavia, joiden säilyvyys on huono/joita ei voi pakastaa/jotka eivät perheenjäsenille maistu. Ei kannata muiden takia laittaa tarjolle kinkkupiirakkaa, jos tietää, ettei sillä ole juhlien jälkeen menekkiä kotona.

Näin välttyy hävikiltä ja säästää, kun ei mene ruokaa roskiin.

Tämä. Lisäisin myös sen, että allergisille ei tarvitse varata kymmentä eri sorttia. Jos joukossa on yksi gluteeniton, niin riittää, että hänelle on gluteeniton annos, kaikkea ei tarvitse valmistaa gluteenittomana. Tai jos joukossa on yksi kalaton-munaton-maidoton-gluteeniton, niin kysy suoraan, löytyykö kaupan valmistarjottavista jotain sopivaa. Moni vaikeasti allerginen tykkää, kun tarjottavat ovat kaupan eli varmasti sopivia (samaa ei voi aina sanoa kotikokkailuista).

Vierailija
274/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanista pororullia. Laktoositonta suklaamoussea. Gluteenittomia voileipiä. Fun light mehun voi laimentaa puolta laimeammaksi.

Vierailija
275/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajan hernekeittoa ja Hokoonblöötä kylminä suoraan purkista ja paketista. KYLKEEN tursahdus Turun sinappia.

Omat lautaset ja lusikat mukaan.

Tuo tullessas ja vie mennessäs.

Vierailija
276/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestän työpaikallani juhlia ja kehotan että tekisit leivonnaiset laktoosittomina. Vieraista 10% toivoo tätä. Siellä voi olla myös yksi pähkinäallerginen ja 1-2 vegaania. Heille voisi varmuuden vuoksi olla joku pieni yhteinen tarjottava (piirakka esim). Helppoja ja hyviä reseptejä on paljon. Itse tein vegaanisen ja pähkinättömän porkkanakakun ja tuli älyttömän hyvä, maistui kaikille.

Mistä löytyisi tähän resepti?

Vierailija
277/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinat kannattaa hakea Virosta, vielä ehtii. Saa yhdistettyä samaan kesälomareissun.

Viinat? Ylioppilasjuhliin?

Vierailija
278/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalostajan hernekeittoa ja Hokoonblöötä kylminä suoraan purkista ja paketista.

"KYLKEEN" tursahdus Turun sinappia.

Vierailija
279/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalostajan hernekeittoa ja Hokoonblöötä kylminä suoraan purkista ja paketista. KYLKEEN tursahdus Turun sinappia.

Vierailija
280/293 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetehty voileipäkakku (tekee edullisista aineksista, mutta koristelee hienosti), vihersalaatti, jotain maukasta juustoa salaattiin lisättäväksi, suolakeksejä/suolatikkuja/tms, täytekakku, porkkanakakku ja joku keksi tai konvehteja. Mehua, kivennäisvettä, tee ja kahvi.

Onnitelumaljat pommacia tai edullista kuohuviiniä.

Miksi kuohuviiniä.

Vodkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi