Mitä tekisitte minun tilanteessani - vuokra 1120 euroa/kk
Töiden takia pitää siis asua Helsingissä. Vielä ei ole riittävästi säästöjä oman asunnon ostoon. Muutin nykyiseen asuntooni 2017, silloin piti muuttaa nopeasti koska naapurin pesukonevuodon takia edelliseen asuntoon tuli rakenteisiin kosteusvaurio. Silloin vuokramarkkina oli niin tiukka, että tämä oli oikeastaan ainoa minkä onnistuin löytämään, vaikka halvempiakin hain.
Nyt siis asun kaksiossa ja vuokra on nykyisin (viime syksynä nousi) 1120 euroa/kk. Harmittaa maksaa näin paljon, varsinkin kun asunto on huonokuntoinen vaikka sijainti on ok ja tilaa ihan hyvin (48 neliötä).
Olen kesästä asti seuraillut vuokramarkkinoita. Työpaikka on Helsingin keskustassa, joten jos muuttaisin kauemmaksi niin sitten tulisi kuluja julkisen liikenteen lipusta, mihin helposti menisi 200-300 euroa/kk. Nyt ei tarvitse julkista liikennettä eikä autoa, koska pääsen kävellen työpaikalle. Sukulaiset ja lähimmät ystävät asuvat myös kantakaupungissa, joten pääsen heitäkin tapaamaan ihan vain kävellen, joten sitä kautta säästän melkoisesti.
Halvimmat asunnot kantakaupungissa ovat siinä lähemmäs 900 euroa/kk, joten paljon ei onnistu säästämään. Ja tosiaan kauempana asuessa tulisi sitten tuo kustannus seutuliikenteen lipusta, joka on melkoisesti. Parin vuoden kuluttua pystyn todennäköisesti ostamaan oman asunnon.
Joten jos olisitte minun tilanteessani, niin minkä seuraavista valitsisitte:
(1) nykyisessä asunnossa pysymisen
(2) uusi, pienempi (20-30 neliötä), 100-200 euroa halvempi asunto (tässä pitää huomioida myös muuton kustannukset)
(3) suurinpiirtein yhtä kallis uusi asunto (tässäkin pitää huomioida muuton kustannukset)
Kommentit (162)
Tää on pelkkä provo. Sen paljastaa ensinnäkin tuo julkisen lipun väitetty hinta ja toisekseen se, ettei kantakaupungissa muualle muuttaminen muka olisi mikään vaihtoehto. Ei kukaan ole noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla käy oikeasti sääliksi pääkaupunkiseudulla pakosta asuvat. Vuokrat ovat ihan järkyttäviä.
Asun itse vuokralla, kohtuukokoisessa kaupungissa pohjoisempana. Vesimaksuineen ja autohallipaikan kanssa kahdelta ihmiseltä saunallinen n. 60 neliön vastavalmistunut eli täysin uusi asunto n. 740 euroa. Kummallakin mahdollisuus tehdä töitä etänä. Onko sinulla, voitko muuttaa pois?
Ei kukaan asu pakosta pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan asuisi Kantakaupungissa vuokralaisena. Kaikki kuitenkin taloyhtiössä tietää että oot vuokralainen.
Jos ostat oman asunnon, sekään ei ehkä Kantakaupungissa sijaitse. Ne hinnat ei laske kovin nopeasti, vaikka ilmaa onkin. Jos asuu ennen asunnon ostamista edullisemmin, näyttää pankissa hyvältä kun näkyy että osaat säästää. Sikäli siis, jos tarvitset lainaa asunnon ostoon. Kaikki nimittäin eivät tarvitse.
En kyllä ole muuttamassa kantakaupungista mihinkään. Eli täällä tulee olemaan myös omistusasunto, siksi säästänkin pidempään että rahat riittävät siihen. En voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin Helsingin kantakaupungissa. Tai no, vaihtoehto olisi sitten ulkomailla.
- ap
Ap,miksi kyselet kun mikään ehdotus ei kelpaa sulle kuitenkaan,kaikki torppaat kun jokin alue ei kelpaa. Pysy siellä kuppasessa loukossas vinkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan asuisi Kantakaupungissa vuokralaisena. Kaikki kuitenkin taloyhtiössä tietää että oot vuokralainen.
Jos ostat oman asunnon, sekään ei ehkä Kantakaupungissa sijaitse. Ne hinnat ei laske kovin nopeasti, vaikka ilmaa onkin. Jos asuu ennen asunnon ostamista edullisemmin, näyttää pankissa hyvältä kun näkyy että osaat säästää. Sikäli siis, jos tarvitset lainaa asunnon ostoon. Kaikki nimittäin eivät tarvitse.
En kyllä ole muuttamassa kantakaupungista mihinkään. Eli täällä tulee olemaan myös omistusasunto, siksi säästänkin pidempään että rahat riittävät siihen. En voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin Helsingin kantakaupungissa. Tai no, vaihtoehto olisi sitten ulkomailla.
- ap
Ap,miksi kyselet kun mikään ehdotus ei kelpaa sulle kuitenkaan,kaikki torppaat kun jokin alue ei kelpaa. Pysy siellä kuppasessa loukossas vinkumassa.
Koska minulla oli alusta lähtien tarkat speksit, eli mietin kolmen vaihtoehdon välillä: (1) muutto samanhintaiseen vuokra-asuntoon samalla alueella kuin missä asun nyt, mutta joka on paremmassa kunnossa (remontoitu 1-2 vuoden sisällä, kuten monet nyt markkinoilla olevat asunnot ovat); (2) muutto pienempään ja hieman halvempaan vuokra-asuntoon samalla alueella kuin missä asun nyt; tai (3) pysyminen nykyisessä asunnossa. Ja sainkin oikein järkeviä neuvoja ja mielipiteitä osalta keskustelijoista.
Perustelutkin tälle kerroin, eli arvostan todella paljon mahdollisuutta kävellä kaikkialle (työpaikka, sukulaiset, kaverit, miesystävä, kaupat, kahvilat, ravintolat, Kaivopuisto) tai vaihtoehtoisesti pyöräillä. On luksusta kun ei ole pakko omistaa autoa (ja huomattavaa säästöä). Ja helposti tämä luksus häviää jos muuttaa kauemmaksi. Se, että minä en halua jotain ei ole mitään brassailua. Jokainen valitsee oman makunsa ja elämäntyylinsä mukaan.
Ja koska nyt satun olemaan paljasjalkainen helsinkiläinen ja täällä ovat lähes kaikki ihmiset joita Suomessa tunnen, niin tämä on kotini, viihdyn täällä ja haluan asua täällä, lähellä minulle tärkeitä ihmisiä. Miksi sitä pitää niin paljon ihmetellä? Uramahdollisuudet myös kapenisivat huomattavasti jos muuttaisin muualle Suomeen, sillä valtaosa työpaikoista kuitenkin toimii vähintään hybridimallilla ja iso osa työpaikoista on täällä.
En ole koskaan asunut maaseudulla enkä muualla Suomessa, joten vaikka se on aivan ihanaa, niin saattaisin olla siellä aika hukassa, varsinkin kun kaikki läheiset ihmiset jäisivät sinne. Kaikilla ei ole juuria maaseudulla.
Joo, en tiennyt seutulipun hintaa kun en sellaista ole tarvinnut. Jostain minulla oli käsitys että se oli paljon kalliimpi kuin onkaan.
- ap
Huono provo ja piiiiiiitkä sellainen 😣
Itse asuin Helsingissä 15 vuotta. Sitten totesin, että asumiskulut aivan liian korkeat ja muutenkin siellä ei ollut mitään sellaista mitä nyt enää tarvitsisin. Muutin pikkukaupunkiin ja ostin yksiön käteisellä 25 000 €. Nyt elämänlaatuni huomattavasti parempi ja kaikki palvelut vieressä. Helsinkiin en muuta enää takaisin.
Muuttaisin Ullanlinnaan jos et jo asu siellä.
Nojaa, 64m2, vuokra kaksio 540 + asumistuki päälle. Näin oulussa. Kannattaiskohan sun hakea halvempaa asuntoa? Lähijunat kulkee espoo, vantaa ym usein ja hyvin. Vantaalla oli 90m2 asunto (kolmio) 500e kun siellä asuin. Eikä ole pitkä matka lähijunalla tai autollakaan.
Kun asut landella ja kaikkialle paasee vain jollakin kulkuneuolla tulee akkia halu ostaa auto.
Tulee myos laiskuus lahtea. Kun pitaa oodttaa myohastyvaa junaa tai bussia.
Etta tuli epasosiaalinen hylkio.
En tajua mitä luen !
Ymmärrän tekstin, mutta ihmettelen.
Viimeiset 3 vuotta on hinnat tippuneet ja sinä olet jämähtänyt siihen.
Tietenkin muutto maksaa.
Pk seudulla on muitakin, kuin Niemi.
Melkein sanoisin tee ääriliike ja muuta kimppakämppään asumaan, maksaa 500 e ja elä tiukemmin. Jos ikää riittää, aloita aspi.
Inhottava mies sulla jos ei anna sun elää kämppiksen kanssa eikä halua saman katon alle sun kanssa.
Mielenkiintoista, että tämä aloitus herätti niin paljon tunteita. Jos asuisin Rovaniemellä ja olisin kirjoittanut, että haluan jatkaa siellä asumista, niin tuskin olisi tullut tällaisia vastauksia.
Jokainen Helsingissä asuva tuntee Helsingin asuntomarkkinat ja tietää hintatason. Hinnat, sekä omistusasuntojen että vuokra-asuntojen, ovat Helsingissä korkeita. Mutta sillä rahalla saa sitten parhaat työmahdollisuudet, ihanan elämäntyylin ja reippaasti säästöä kun ei välttämättä tarvitse autoa. Ja ei, viime vuosina ei olisi ollut hyvä aika ostaa omaa asuntoa Helsingin kantakaupungista, sillä hinnat ovat olleet historiallisen korkealla, ovat edelleen, eikä tarjontaa ole ollut kovinkaan paljon. Jatkossa mahdollisesti voi tulla laskua, ainakin enemmän tarjontaa markkinoille.
Löysin nyt jo yhden aivan ihanan vaihtoehdon, täyttää kaikki kriteerit! Jos päätän ottaa sen, niin pääsen muuttamaan maaliskuussa tai huhtikuussa. Olen aivan onnessani, asunnon sijainti on aivan unelma, samoin taloyhtiö ja asunto itsessään! Toki katselen muitakin asuntoja ihan vertailun ja kilpailun takia, nyt kun on aivan valtavasti tarjontaa. Pari tarjottua jo hylkäsin, mutta mitä laajemmin katselee niin sitä paremman päätöksen saa tehtyä.
Ja ei, miesystävä ei ole se joka ei halua muuttaa yhteen vaan minä. Hänen luokseen olisin ollut tervetullut muuttamaan jo pitkän aikaa, mutta en pidä hänen asuntonsa sijainnista ja itselleni itsenäisyys ja oma asunto ovat luksusta. Jos hän suostuisi muuttamaan sellaiselle alueelle josta itse pidän niin sitten tilanne saattaisi muuttua, mutta nyt ei.
Ja juuri sain laskutusta sivutoimisen toiminimeni kautta yli 4000 euroa nettona, joten ihan kivaan suuntaan tämä rahatilanne on kehittymässä.
- ap
Ei mitään hätää. Joku palstalainen tiesi juuri kertoa että kela maksaa kaikkien vuokralla olevien vuokrat. Minäpä tästä lähiöstä muutan Eiraan kun ei kerran kela maksaa.
Olisiko mahdollista muuttaa lähikuntiin vaikka vähän kauemmaksi/"maalle"?
Hirveät vuokrat pk-seudulla.
Me asutaan pienellä paikkakunnalla (väkiluku noin 20 000) kävelymatkan päässä keskustasta. Neliöitä meidän kolmiossa 66 ja vuokra 620 €/kk + erillinen sähkö. Autoa on varaa pitää, pääsen sillä paremmin töihin. Muutoin ei välttämättä sitäkään olisi, sillä julkinen liikenne kulkee siten että pääsee esim. kauppaan.
Eikö ole vaihtoehtoa etsiä muualta työtä ja asuntoa?
Oletko kysynyt vuokranantajalta mahdollista vuokranalennusta? Nythän siellä hesassa on vuokralaisista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt vuokranantajalta mahdollista vuokranalennusta? Nythän siellä hesassa on vuokralaisista pulaa.
On toki, mutta jos alentaisikin vähän vuokraa, niin samalla hinnalla saa paremman asunnon, joten diili ei silti olisi hyvä. Asuntoja on tosiaan nyt valtavasti markkinoilla, joten kilpailu on kovaa.
Minulla siis ei ole ongelmaa maksaa tuota mainittua vuokraa, pointti oli siinä, että en koe että saan tällä hetkellä parasta mahdollista vastinetta rahalle. Mainitsin vuokratason koska ajattelin, että silloin voisin saada muilta kokemuspohjaisia vastauksia siitä, mitä he ovat saaneet tuolla samalla summalla. Tottakai vuokrat kantakaupungissa ovat korkeita, mutta kuten sanoin, niin säästöä saa reippaasti siinä, ettei tarvitse autoa eikä edes seutulippua julkisiin kun kaikki on niin lähellä että voi kävellä ja pyöräillä.
Ja ei, en halua muuttaa muualle Suomeen koska se aiheuttaisi vaikeuksia uralleni, jonka lisäksi olisin kaukana kaikista läheisistä ihmisistä. Ja tästä ei tarvitse kenenkään loukkaantua.
Ja nyt tosiaan olen jo löytänyt yhden aivan ihanan mahdollisen asunnon ja muitakin katselen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveät vuokrat pk-seudulla.
Me asutaan pienellä paikkakunnalla (väkiluku noin 20 000) kävelymatkan päässä keskustasta. Neliöitä meidän kolmiossa 66 ja vuokra 620 €/kk + erillinen sähkö. Autoa on varaa pitää, pääsen sillä paremmin töihin. Muutoin ei välttämättä sitäkään olisi, sillä julkinen liikenne kulkee siten että pääsee esim. kauppaan.Eikö ole vaihtoehtoa etsiä muualta työtä ja asuntoa?
Mutta kuinka paljon teillä menee kuukaudessa julkisiin ja auton kustannuksiin?
Ja kuinka hyvät työmahdollisuudet siellä on?
Mulla käy oikeasti sääliksi pääkaupunkiseudulla pakosta asuvat. Vuokrat ovat ihan järkyttäviä.
Asun itse vuokralla, kohtuukokoisessa kaupungissa pohjoisempana. Vesimaksuineen ja autohallipaikan kanssa kahdelta ihmiseltä saunallinen n. 60 neliön vastavalmistunut eli täysin uusi asunto n. 740 euroa. Kummallakin mahdollisuus tehdä töitä etänä. Onko sinulla, voitko muuttaa pois?