Mitä tekisitte minun tilanteessani - vuokra 1120 euroa/kk
Töiden takia pitää siis asua Helsingissä. Vielä ei ole riittävästi säästöjä oman asunnon ostoon. Muutin nykyiseen asuntooni 2017, silloin piti muuttaa nopeasti koska naapurin pesukonevuodon takia edelliseen asuntoon tuli rakenteisiin kosteusvaurio. Silloin vuokramarkkina oli niin tiukka, että tämä oli oikeastaan ainoa minkä onnistuin löytämään, vaikka halvempiakin hain.
Nyt siis asun kaksiossa ja vuokra on nykyisin (viime syksynä nousi) 1120 euroa/kk. Harmittaa maksaa näin paljon, varsinkin kun asunto on huonokuntoinen vaikka sijainti on ok ja tilaa ihan hyvin (48 neliötä).
Olen kesästä asti seuraillut vuokramarkkinoita. Työpaikka on Helsingin keskustassa, joten jos muuttaisin kauemmaksi niin sitten tulisi kuluja julkisen liikenteen lipusta, mihin helposti menisi 200-300 euroa/kk. Nyt ei tarvitse julkista liikennettä eikä autoa, koska pääsen kävellen työpaikalle. Sukulaiset ja lähimmät ystävät asuvat myös kantakaupungissa, joten pääsen heitäkin tapaamaan ihan vain kävellen, joten sitä kautta säästän melkoisesti.
Halvimmat asunnot kantakaupungissa ovat siinä lähemmäs 900 euroa/kk, joten paljon ei onnistu säästämään. Ja tosiaan kauempana asuessa tulisi sitten tuo kustannus seutuliikenteen lipusta, joka on melkoisesti. Parin vuoden kuluttua pystyn todennäköisesti ostamaan oman asunnon.
Joten jos olisitte minun tilanteessani, niin minkä seuraavista valitsisitte:
(1) nykyisessä asunnossa pysymisen
(2) uusi, pienempi (20-30 neliötä), 100-200 euroa halvempi asunto (tässä pitää huomioida myös muuton kustannukset)
(3) suurinpiirtein yhtä kallis uusi asunto (tässäkin pitää huomioida muuton kustannukset)
Kommentit (162)
Muutin pois hesasta ja uusi työpaikka satakunnassa vain 300 euroa vähemmän palkkaa saan kuin hesassa. Vuokra täällä on sitten 480 euroa halvempi joten säästöä syntyy ja pärjään hyvin. 55 neliöisessa kaksiossa asun, vuokra 510 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Abcd vyöhykelippu n. 100€/kk. Muuta keravalle. Helsingin keskustaan pääsee puolessa tunnissa ja vuokrayksiöitä löytyy 500€/kk
Mistä siellä löytyy 500€ yksiö ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin varakas, että vuoden kahden sisään olet ostamassa Helsingin keskustasta asuntoa, tuskin sinulle on mikään ongelma maksaa nykyistä vuokraa siihen asti.
Tämänhän sinä halusit kuulla.
Ei, ei ole ongelmaa, eihän aloitus sitä koskenut. Vain yksinkertaisesti sitä, että markkinoilla on nyt niin paljon asuntoja, että näyttää siltä että samalla hinnalla voisin saada paremman asunnon tai sitten voisin säästää 100-200 euroa jos muuttaisin yksiöön. Ja ihan oikeasti halusin kuulla näkemyksiä jossain määrin samassa tilanteessa olevilta kun mietiskelen viitsinkö muuttaa.
- ap
Eihän meidän näkemyksellä ole mitään tekemistä sen kanssa viitsitkö sinä muuttaa. Teet Mikä on sinulle paras
Ei ole, ei, mutta olin ajatellut että olisin kuullut muiden kokemuksia. Kun tosiaan lähinnä tuo muuton vaivalloisuus mietityttää. Jonkin verran noita kokemuksia tulikin, mutta moni reagoi ihan asian vierestä.
- ap
k kirjoitti:
Muutin pois hesasta ja uusi työpaikka satakunnassa vain 300 euroa vähemmän palkkaa saan kuin hesassa. Vuokra täällä on sitten 480 euroa halvempi joten säästöä syntyy ja pärjään hyvin. 55 neliöisessa kaksiossa asun, vuokra 510 euroa.
Joo, siis ihan varmasti voisi asumiskustannuksista säästää muuttamalla muualle Suomeen. Oma työpaikkani nyt kuitenkin on Helsingissä ja vaatii paikallaoloa. Jonka lisäksi tosiaan itselleni Helsinki on ainoa tuttu osa Suomea. Kun ei noilta sukulaisilta paljon kyselty 1940-luvulla että haluavatko muuttaa Viipurista Helsinkiin. Joten itse ainakin ajattelen, että vaikka muu Suomi on vaikka kuinka ihanaa, niin minulla ei olisi siellä töitä ja olisin myös yksinäinen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin varakas, että vuoden kahden sisään olet ostamassa Helsingin keskustasta asuntoa, tuskin sinulle on mikään ongelma maksaa nykyistä vuokraa siihen asti.
Tämänhän sinä halusit kuulla.
Ei, ei ole ongelmaa, eihän aloitus sitä koskenut. Vain yksinkertaisesti sitä, että markkinoilla on nyt niin paljon asuntoja, että näyttää siltä että samalla hinnalla voisin saada paremman asunnon tai sitten voisin säästää 100-200 euroa jos muuttaisin yksiöön. Ja ihan oikeasti halusin kuulla näkemyksiä jossain määrin samassa tilanteessa olevilta kun mietiskelen viitsinkö muuttaa.
- ap
Eihän meidän näkemyksellä ole mitään tekemistä sen kanssa viitsitkö sinä muuttaa. Teet Mikä on sinulle paras
Ei ole, ei, mutta olin ajatellut että olisin kuullut muiden kokemuksia. Kun tosiaan lähinnä tuo muuton vaivalloisuus mietityttää. Jonkin verran noita kokemuksia tulikin, mutta moni reagoi ihan asian vierestä.
- ap
No olethan sinä monta kertaa jo muuttanut, että varmaan tiedät miten vaivalloista se on. Minusta muuttaminen ei ole ollenkaan vaivalloista.
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/17106500
Tuossapa aplle yksi edullinen yksiö Kampista. Siistikin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jankuta tuota kantakaupunkia, kun et näköjään tiedä, että kantakaupunkiin kuuluu myös mm. Kallio, Hakaniemi, Pasila, Katajanokka jne.
Ehkä jonkun mielestä, mutta lähtökohtaisesti kantakaupunki on tasan vain historiallisesti Pitkänsillan eteläpuoliset osat. Ei missään nimessä Kallio, Hakaniemi tai Pasila. Katajanokka kyllä.
- ap
Hohhoijaa 🥱 älä sitten itke täällä palstalla vuokrakulujasi kun pitää ns historiallisella puolella Hesaa asua!
En itkekään, etkö edes lukenut aloitusta? Mietin vain, että koska nyt saisi samalla rahalla paremman asunnon, tai sitten hieman halvemmalla pienemmän asunnon, niin kannattaisiko muuttaa. Lähinnä koska mietin muuton kustannuksia ja vaivaa.
- ap
Viesteistä on käynyt jo ilmi, että et varsinaisesti kustannuksista piittaa tai ne eivät ole oleellinen kysymys tässä. Se onko asiasta liikaa vaivaa on taas täysin riippuvaista siitä, miten paljon itse arvostaisit kivempaa kotia nykyisen loukon sijaan.
Ei tämä nyt mikään loukko ole, yksi Helsingin parhaista sijainneista merinäköalalla ja tilaa keskimääräistä enemmän. Mutta edellisestä remontista jonkin verran aikaa, joten ihan mielenkiinnolla katselen ilmoituksia asunnoista jotka on remontoitu viimeisen 1-2 vuoden sisällä.
- ap
Ja sä luulet saavasi 200000 hyvän asunnon kantakaupungista(si)? Ok. Musta alkaa tuntua että asut Kannelmäessä 😀
Ai miesystävälle ei sovi kämppis? Kysy, josko sitten avustaisi vuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan asuisi Kantakaupungissa vuokralaisena. Kaikki kuitenkin taloyhtiössä tietää että oot vuokralainen.
Jos ostat oman asunnon, sekään ei ehkä Kantakaupungissa sijaitse. Ne hinnat ei laske kovin nopeasti, vaikka ilmaa onkin. Jos asuu ennen asunnon ostamista edullisemmin, näyttää pankissa hyvältä kun näkyy että osaat säästää. Sikäli siis, jos tarvitset lainaa asunnon ostoon. Kaikki nimittäin eivät tarvitse.
En kyllä ole muuttamassa kantakaupungista mihinkään. Eli täällä tulee olemaan myös omistusasunto, siksi säästänkin pidempään että rahat riittävät siihen. En voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin Helsingin kantakaupungissa. Tai no, vaihtoehto olisi sitten ulkomailla.
- ap
Lisäyksenä siis, olen asunut Helsingin kantakaupungin lisäksi vain Lontoossa ja Manhattanilla. Vaikea kuvitella muuttavani muualle Suomeen tai jonnekin Espooseen. Ja asuntosäästäminen on siis speksattu näille hinnoille.
- ap
Tietenkin saat asua missä tykkäät, samoin voit priorisoida niinkuin parhaaksi näet, mutta jo vähän tuntuu jo keksityltä koko stoorisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jankuta tuota kantakaupunkia, kun et näköjään tiedä, että kantakaupunkiin kuuluu myös mm. Kallio, Hakaniemi, Pasila, Katajanokka jne.
Ehkä jonkun mielestä, mutta lähtökohtaisesti kantakaupunki on tasan vain historiallisesti Pitkänsillan eteläpuoliset osat. Ei missään nimessä Kallio, Hakaniemi tai Pasila. Katajanokka kyllä.
- ap
Kallio on itäistä kantakaupunkia. Yhden kriteerin mukaan kantakaupunkia ovat ne kaupunginosat, joihin pääsee raitiovaunulla. Munkkiniemeenkin pääsee. Toisaalta laitoin vähän aikaa sitten Oikotielle hakuvahdin Etelä-Helsingistä, ja osumia tuli myös Munkkivuoresta ja Koskelasta. Täh!
Ei ole. Ehkä viimeisten junantuomien mukaan mutta historiallisesti ei missään nimessä. Pitkäsilta katkaisee kaupungin, niin että historiallisesti vain sen eteläpuolinen osa on kaupunkia. Pohjoispuolinen alue on historiallisesti tehdasaluetta (Hakaniemi) ja sitten landea (Pasila). Sori vaan. Näin sen kaikki paljasjalkaiset helsinkiläiset näkevät. Maalta muuttaneilla on tietysti omia omituisia kuvitelmiaan.
- ap
Joo, Töölötkin olivat vihonviimeistä landea. Kun Hietaniemen hautausmaa ja Lapinlahden sairaala rakennettiin, alue oli umpimetsää. Kulosaari oli oma kuntansa. Historiallisesti ainoaa oikeaa Helsinkiä oli Kauppatorin ympäristö, hikisesti Bulevardi mukaan lukien. Kruununhaka?
Joo, ja tällä alueella asun nykyisin, olen asunut aiemmin ja haluan asua jatkossa. Eli, Helsingin vanhimmat rakennukset ovat Krunikassa (mm. Sederholmim talo), sen lisäksi tosiaan Esplanadien alue ja Bulevardin alue. Kjell Westön "Missä kuljimme kerran" antaa hyvää näkemystä Helsingin historiaan.
- ap
Kun sijainnista ei voi tinkiä ja haluaa tinkiä vuokrasta, on tingittävä joko asunnon koosta tai kunnosta.
Westön olen lähilukenut varmasti paremmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/17106500
Tuossapa aplle yksi edullinen yksiö Kampista. Siistikin vielä.
Kamppi on hänelle liian takahikiää.
Miten olisi Aso, jos sinulla jo kerta on säästöjä? Asoon sijoittamalla pysyy nykyiset säästösi turvassa ja kk vastikkeet on pienemmät kuin vuokra-asunnoissa, asunnot myös (yleensä) laadukkaammat. En tosin tiedän, miten paljon asoja Hki keskustan alueelta mahtaa löytyä, mutta ruoholahdesta, jätkäsaaresta yms ainakin löytyy.
Mä asun asossa, maksan vähän päälle 600 e kuussa. Ihan vastavalmistunut 45 neliötä espoon ja helsingin rajalla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällaisia ihmisiä on, heille ulkoinen status on niin tärkeää, että käyttävät siihen kaikki rahansa. Mikäs siinä, jos tulee onnelliseksi niin. Mä olen säästäväinen ha jo ekoilla treffeillä mieheni kanssa puhuttiin näistä valinnoista ja kumpikin oli esim sitä mieltä, että jos vaikka veneily voi olla ihan kivaa, veneen omistaminen ei ole taloudellisesti järkevää.
Instassa Kotimatkan Antti (etenkin tämä) ja Viivi ovat hiton hyvä esimerkki tämmöisistä tyypeistä. :D
Hah, mikä ketju !! Loistavaa trollaamista ap:lta! Hänhän halusi tulla brassailemaan ainoastaan tällä kantakaupunki-asialla ja sillä, ettei suostu muuttamaan vanhan kantakaupungin ulkopuolelle esim Töölöön tai Itäiseen kantakaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Hohhoijaa 🥱 älä sitten itke täällä palstalla vuokrakulujasi kun pitää ns historiallisella puolella Hesaa asua!
En itkekään, etkö edes lukenut aloitusta? Mietin vain, että koska nyt saisi samalla rahalla paremman asunnon, tai sitten hieman halvemmalla pienemmän asunnon, niin kannattaisiko muuttaa. Lähinnä koska mietin muuton kustannuksia ja vaivaa.
- ap
Viesteistä on käynyt jo ilmi, että et varsinaisesti kustannuksista piittaa tai ne eivät ole oleellinen kysymys tässä. Se onko asiasta liikaa vaivaa on taas täysin riippuvaista siitä, miten paljon itse arvostaisit kivempaa kotia nykyisen loukon sijaan.
Ei tämä nyt mikään loukko ole, yksi Helsingin parhaista sijainneista merinäköalalla ja tilaa keskimääräistä enemmän. Mutta edellisestä remontista jonkin verran aikaa, joten ihan mielenkiinnolla katselen ilmoituksia asunnoista jotka on remontoitu viimeisen 1-2 vuoden sisällä.
- ap
Ja sä luulet saavasi 200000 hyvän asunnon kantakaupungista(si)? Ok. Musta alkaa tuntua että asut Kannelmäessä 😀
Ei tietenkään. Et ole koskaan kuullut asuntolainoista?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois kantakaupungista
Hän ei halua muuttaa pois kantakaupungista (enkä minäkään halua), mutta nythän hän määrittelee kantakaupungin rajat. Hakaniemi-Kallio-Alppila-Vallila-Kalasatama-Hermanni ei käy, Etu-Töölö ei käy, Taka-Töölö ei käy, Laakso ei käy, Meilahti ei käy. Kamppikin on hänelle liian kaukana. Entäs tämä: olen asunut 38 neliön loftissa Unioninkadulla Kasarmitorin kupeessa, vuokra 1.300e.
Asuntosäästäminen on hanurista.