Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?
He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.
Onko kokemuksia?
Kommentit (191)
Kertooko narsisti itsestään, sukulaisistaan ja tutuistaan mielellään kaiken mitä tietää kenelle tahansa Esim sairauksista ja yksityisasioista.
Ap sanoo, että he uskovat omaa tarinaansa eli ovat harhaisia.
Itsekin olen sanonut tuota, että on harhainen eikä elä ihan realiteeteissä. Ja olen huomannut, että se menee niin, että mielikuvitus tuottaa johonkin tilanteeseen tarinan, joka palvelee narsistin omaa etua siinä tilanteessa. Ja kun hän aikansa hokee sitä meilikuvitustarinaa itselleen, niin hän alkaa oikeasti uskoa siihen tarinaansa ja että se on totta. Ja tästä tulee se harhaisuus, kun se mielikuvitustarina on narsistille totta.
Sivusta katsoen sen tietenkin näkee, että eihän se totta ole, ja että toinen elää ihan harhoissa. Ja sivusta katsoen näkee senkin, että narsisti tarvitsee sitä harhaista todellisuutta suojellakseen omaa sisintään totuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi pitäisi luokitella psykoosisairaudeksi. Narsistit elävät fantasiamaailmassa, jota ei ole.
Ja suuttuvat, kun muut eivät halua elää siellä heidän fantasiamaailmassaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin liittyy kovin usein myös juoruileva luonne ja paskan puhuminen muista. Jos tämmöistä yrittää saada kiinni teoistaan niin sitten kyllä väitetään ettei ole tehnyt mitään väärää, eikä myönnetä.
Suomessa jostain syystä sinisilmäisesti kuvitellaan että väärin tehnyt myöntää tehneensä väärin.
Totta kai muista puhutaan epätosia asioita. Narsistin mielestä hänen fantasiamaailmaansa kuuluu myös muiden ihmisten elämä ja fantasiat niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkuille ei vastaan sanota eikä saa puolustautua, jos niin teet, tulee kolmas maailman s o t a!
He ovatkin tuhojia. Hyvän mielen, onnellisuuden, terveyden, rauhan, elämän tuhojia. Ikäänkuin henkisiä ja fyysisiä termiittejä, että missä kulkevat, siellä on tuhon tuomittu. Niitä vajaavaisia on noin puolet meidän joukosta ja muualta tuodaan yhä lisää. Narsistit ihmisinä on alikehittyneitä, vajaavaisia, loukantuvia noin 3- 6 vuotiaan kehitysvaihessa ja sinne pysähtynyt. Alikehittynyt siis kaikessa. Siksi pakolla pitävät hyvänmainesen kulissia ylhällä ja leimavat toiset sellaisiksi kun itse ovat. Apinaaivot. Ja tämä ei ole loukkaus vaan täyttä totta niiden kannalta. Syorassa merkityksessä apinat, apinaaivot ja apinalle omainen käyttäytyminen. Seuraatka niitä, sitten huomaate itsekin.
Olen samaa mieltä, että narsistit kuvittelevat, että muut ovat yhtä vähän kehittyneitä kuin he itsekin. Miten he osaisivatkaan kuvitella mitään enempää kuin mihin heidän oma käsityskykynsä riittää.
Tätähän on tutkittu älykkyyden kanssa. Ne jotka ylsivät kokeessa arvosanan 6 suoritukseen kuvittelivat suoriutuneensa ihan ok, koska eivät osanneet edes kuvitella, että joku saattoi osata noin vaikean kokeen paremmin. Kyseessä on siis jonkinlainen ajatusvääristymä.
On kokemusta. Mutta narsisti ei ole harhainen. Itselleen valehtelu ja omiin valheisiin uskominen ei ole yhtä kuin harhaisuus. Narsisti ei ole sairas, vaan häiriintynyt. Narsismi on persoonallisuushäiriö, ei psyykkinen sairaus.
Olen koko ikäni miettinyt, miksi vanhempi siskoni on aina ollut niin ilkeä ja pahantahtoinen. Kun olen itse nuorempi, en voi tietää, mitä hänelle on voinut tapahtua silloin kun hän oli pieni. Vanhempi veljeni ei kylläkään ollut sellainen. Mutta ehkä siskolleni oli kuitenkin tapahtunut jotain pahaa, joka on vaikuttanut hänen kehitykseensä. Uskoisin, että hän on oikeastaan hyvin onneton ihminen, mutta sitä en käsitä, miksi hän ilmiselvästi on aina nauttinut siitä kun kykenee aiheuttamaan ympäristönsä ihmisille surua ja murhetta ja vaikeuksia ja huonoa oloa kaikin puolin. Ei kai sellainen ihminen voi olla muuta kuin häiriintynyt ja onneton?
Hänen käytöksensä minua kohtaan on ollut niin kamalaa, että on ollut vaikeaa antaa anteeksi, mutta olen kyllä yrittänyt. Hän ei ole yhtään ollut kiitollinen niistä monista kerroista, kun olen häntä tukenut ja auttanut. Mutta ehkä hän ei voi ominaisuuksilleen mitään?
Vierailija kirjoitti:
Onko lähes kaikki naiset narsistejä kun lähes joka nainen syyttää aina kaikesta miehiä ja uhriutuu naiseudesta?
Se on eri asia.
T. psykologifeministi
Vierailija kirjoitti:
Narsistin omakuva on niin vääristynyt, koska muisti "reistailee". Narsisti jättää taakseen omat tekosensa, unohtaa ne aktiivisesti. Usein suorastaan valehtelee. Sanoo "en muista", kun otat jonkun tapahtuman puheeksi. Tämän narsistin lähimäiset ovat yrittäneet saada narsistin terapiaan tai perheterapiaan. Ei onnistu.
Tuo on niin totta. Aina kun maa alkaa polttaa jalkojen alla, niin tulee "en muista". Tuota en muista -hokemaa on kyllä vuosien mittaan kuultu käsittämättömän paljon.
Eräs tuttava sanoi minulle, että 'en muista' tapahtumaan, jonka varmasti muisti.
Itselle tulee hölmö olo, kun tietää, että toinen valehtelee.
Eikö olisi kaikille helpompi, että puhuisi totta!
Vierailija kirjoitti:
He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia. kenes tarinaa sää elät :D
En minä elä kenenkään tarinaa. Minä elän reaalimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kumpikin uskoo toisen olevan narsisti niin kumpi oikeasti on narsisti
Höpö höpö. Narsisti projisoi. Siksi hän väittää toisen olevan narsisti. Se ei tarkoita, että se toinen on sitä, vaan että narsisti huomaamattaan paljastaa itse pitävänsä itseään narsistina, mutta ei tietoisuuden tasolla pysty myöntämään sitä. Projisointi on puolustusmekanismi, josta moni on tässä ketjussa puhunut.
Kuka sinä olet sanomaan ettei heidän kokemuksensa ole aitoja?
Haloo!! Jopa ylioppilaskokeissa sekä yliopistojen pääsykokeissa on virheellisiä tehtäviä tai tehtävänantoja, monitulkintaisia tehtäviä jne. Ja kaikki opettajat eivät todellakaan ole mitään virheettömiä enkeleitä, jotka kaikkien oppilaiden ja opiskelijoiden parasta ajavat. Myös opettajien joukosta löytyy narsisteja. Jopa enemmän kuin moniata muista ammattiryhmistä. Saa käyttää valtaa ja olla oikeassa, mikä houkuttelee narsisteja.
Haloo! Totta kai jopa ylioppilaskirjoituksiin voi päätyä virheitä, kuten tänä keväänäkin nähtiin. Se on inhimillistä. Mutta se virhe huomattiin heti, kun oppilaat olivat tehneet kokeen.
Mutta kun puhutaan tavallisesta kokeesta, niin sen saman koetehtävän opettaja on teettänyt jo sadoille oppilaille. Jos tehtävässä olisi virhe, niin se olisi paljastunut opettajalle jo aiemmilla kierroksilla koetta tarkistettaessa. Ei sitä virheellistä ylioppilastehtävääkään enää teetetä oppilailla korjaamatta sitä.
Enkä väittänyt, että opettajat olisivat täydellisiä, vain sinä väitit niin.
Vierailija kirjoitti:
Haloo!! Jopa ylioppilaskokeissa sekä yliopistojen pääsykokeissa on virheellisiä tehtäviä tai tehtävänantoja, monitulkintaisia tehtäviä jne. Ja kaikki opettajat eivät todellakaan ole mitään virheettömiä enkeleitä, jotka kaikkien oppilaiden ja opiskelijoiden parasta ajavat. Myös opettajien joukosta löytyy narsisteja. Jopa enemmän kuin moniata muista ammattiryhmistä. Saa käyttää valtaa ja olla oikeassa, mikä houkuttelee narsisteja.
Haloo! Totta kai jopa ylioppilaskirjoituksiin voi päätyä virheitä, kuten tänä keväänäkin nähtiin. Se on inhimillistä. Mutta se virhe huomattiin heti, kun oppilaat olivat tehneet kokeen.
Mutta kun puhutaan tavallisesta kokeesta, niin sen saman koetehtävän opettaja on teettänyt jo sadoille oppilaille. Jos tehtävässä olisi virhe, niin se olisi paljastunut opettajalle jo aiemmilla kierroksilla koetta tarkistettaessa. Ei sitä virheellistä ylioppilastehtävääkään enää teetetä oppi
Noh opettaja on yksi narsistin lempiammatti koska vastapuolet ovat lapsia. Niille voi aina sanoa että höpsistä Veeti ja Olivia. Virhettä ei ole koska ope tietää paremmin. Nyt hiljaa. Jos ette lopeta tunnin häiritsemistä tulee Wilma merkintä.
Nykykokeet ei mene enää edes kotiin tarkistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin omakuva on niin vääristynyt, koska muisti "reistailee". Narsisti jättää taakseen omat tekosensa, unohtaa ne aktiivisesti. Usein suorastaan valehtelee. Sanoo "en muista", kun otat jonkun tapahtuman puheeksi. Tämän narsistin lähimäiset ovat yrittäneet saada narsistin terapiaan tai perheterapiaan. Ei onnistu.
Tuo on niin totta. Aina kun maa alkaa polttaa jalkojen alla, niin tulee "en muista". Tuota en muista -hokemaa on kyllä vuosien mittaan kuultu käsittämättömän paljon.
Eräs tuttava sanoi minulle, että 'en muista' tapahtumaan, jonka varmasti muisti.
Itselle tulee hölmö olo, kun tietää, että toinen valehtelee.
Eikö olisi kaikille helpompi, että puhuisi totta!
Ei se sille narsistille olisi helpompaa. Vaikka meille tavallisille tallaajille onkin selvää, että avoimuudella ja rehellisyydellä kun elää, niin tilanteet hoituvat parhain päin ja tulee vähiten ongelmia. Mutta narsistin selviytymiskeino on selvitä jokaisesta tilanteesta eteenpäin valehtelemalla. Se on se malli, jonka hän on oppinut. Joten se on hänelle helpointa.
Noh opettaja on yksi narsistin lempiammatti koska vastapuolet ovat lapsia. Niille voi aina sanoa että höpsistä Veeti ja Olivia. Virhettä ei ole koska ope tietää paremmin. Nyt hiljaa. Jos ette lopeta tunnin häiritsemistä tulee Wilma merkintä.
Omituinen olettama, että lapsi tai nuori olisi ammattitaitoa ja kokemusta vaativassa asiassa automaattisesti oikeassa ja alan ammattilainen eli opettaja väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen olettama, että lapsi tai nuori olisi ammattitaitoa ja kokemusta vaativassa asiassa automaattisesti oikeassa ja alan ammattilainen eli opettaja väärässä.
Etkö sinä nyt tuossa hiukan anna ymmärtää että lasten kommentit voi sivuuttaa koska ei ammattitaitoa. Ylimielistä.
Yleensä huomaavat jos on tullut arvostelussa väärä pistemäärä tai kaveri saanut samasta vastauksesta eri määrän pisteitä.
Mitä jos on törmännyt juuri otsikon mukaiseen tyyppiin? Mitkä on parhaat keinot puolustautua ja pysyä omana itsenä? Henkinen puoli on aika lopussa. Kaiken mahdollisen muutosta osoitteen ja somen tietojen salaamiseen olen tehnyt, mutta oletettavaa on, että tekee vielä jotain.
Kaikista huvittavinta narsisteissa on se kun tuhoavat todisteet, esim sähköpostit, koska niitä ei voi muuttaa oman mielen mukaan.
Ensimmäinen tekeytyy uhriksi, toinen on sitä oikeasti.
Ensimmäisen uhrius ei kestä tarkempaa tarkastelua. Joten jos joku pääsee huijauksesta vähänkin hajulle, niin feikkiuhri käy vastahyökkäykseen hämätäkseen ja hämärryttääkseen tilannetta.