Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?

Vierailija
13.01.2023 |

He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.

Onko kokemuksia?

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistisia piirteitä eriasteisesti omaavia ihmisiä on paljon, patologisia narsisteja vain vähän. Se jo riittää tekemään läheisten elämästä helvettiä että ihminen on voimakkaasti narsistisia piirteitä omaava. Se luonteen kaksijakoisuus on jotain järkyttävää. Uskon että narsististen piirteiden yleisyys erityisesti miesten keskuudessa johtuu siitä ettei miehille vieläkään sallita kaikkia tunteita ts. tunnetaidot ja kyky empatiaan jäävät kehittymättä.

Narsistisia piirteitä omaavalla voi olla empatiakykyä jonkin verran, se voi olla rajattua ja kohdistua vain tiettyihin ihmisiin tai ihmisryhmiin. Kokemuksesta väitän että tälläinen ihminen pystyy yhtä suureen julmuuteen kuin patologinen narsistikin silloin kun ei kykene tuntemaan empatiaa uhriaan kohtaan. Uhrilla voi olla kokemus että on saanut kyseiseltä ihmiseltä osakseen aitoa empatiaa ja aitoa rakkautta kunnes tulee se piste että se narsistinen puoli astuu mukaan. Se julmuus ja kovuus on todella rikkovaa.

Erona patologisen narsistin näyteltyyn empatiaan on se että narsistisia piirteitä omaava tuntee välillä aidosti empatiaa. Mutta se ei tee hänen käytöksestään yhtään vähemmän rikkovaa, melkeinpä voi sanoa että päinvastoin. Tavallaan on helpompaa todeta että ihminen on patologinen narsisti vailla aitoja tunteita ja irrottautua hänestä kuin että on kokenut aitoa rakkautta ja empatiaa, on oppinut luottamaan ja sitten se julma puoli astuu esiin. Se rikkoo itsetunnon, sielun, luottamuksen ihmisiin. Se on henkistä väkivaltaa.

Näin on itsellekin käynyt. Narsisti tietää minusta paljon, koska meillä on sukulaissuhde. Hän on mitä mukavin. Sitten joskus aivan ilman mitään syytä tai eriävästä mielipeestä alkaa silmitön haukkuminen. Kaikkia tietojasi sinusta hän käyttää julmassa haukkumisessa sinua vastaan. Enää narsisti ei kimppuuni pääse.

Vierailija
22/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt narsistiin, tai siis ainakaan tiennyt törmääväni. Heitä on vain aika marginaalinen osa väestöstä, puolesta prosentista pariin prosenttiin.

Me kaikki olemme narsismin janalla. Eli toisissa meissä on enemmän narsistisia piirteitä kuin toisissa. Se diagnoosi on vain lätkaisty johonkin. Jos se olisi alempana janalla, voisi narskuja olla 10 prossaa, tai enemmänkin joidenkin mukaan.

Tällä hetkellä ajatellaa, että heitä on 5 prossaa. Minä olen amk-ope, ja minun läpi kulkee 400-500 opiskelijaa vuodessa. Kyllä siellä tapaa heitä paljonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten kanssa kannattaa ymmärtää, että et ole tekemisissä normaalin ihmisen kanssa.

Hän voi näytellä hetken "ymmärtävänsä" tai "ottavansa vastuuta" mutta tarkemmassa tarkastelussa huomaat, että mitään aitoa vastuunottamista ei ollutkaan eikä tietenkään aitoa itsereflektiota. Vaikka hän "ymmärtäisi" että vikaa on hänessä, tekosyyt ja oma harhainen tarina vievät voiton joka kerta.

Kun tämän ymmärtää, niin voi säästää itseänsä - kaikki kommunikointi ja järkipuhe vastuusta ym. on turhaa. Niistä narsku saa vain väänneltyä ja vääristeltyä matskua sinun viaksi aina kääntyvään tarinaansa.

Saman kokenut. Kehitteli harhaisen tarinan jopa viranomaisia vastaan. Juristimme hoiti asian ja tarttui siihen heti. Samoin hän on puhunut vaikkapa äitini hautajaisista, että minä, toinen sisarus en tullut. Nämä hautajaiset olivat sellaiset, että siellä oli vain hän ja puoliso. Myös minä ja puoliso hyvästelimme äitimme kappelissa. Mutta sitä ei lasketa. Nyt sitten vuosien jälkeen pyörittää, miten paha olen, kun en ollut hautajaisissa. Todellisuudessa juuri ennen hautajaisia aloitti aivan hirveän herjaamisen ja haukkumismetakan, joka surussa mursi mieleni. En olisi ikimaailmassa pystynyt arkun äärellä siinä tilanteessa seisomaan hänen kanssaan. Herjaamistilaisuuden sai sopimaan näytelmäänsä, jossa puolisolle näytettiin, miten paha olen, kun en tullut äitini hautajaisiin. No samoissa hautajaisissa oltiin ja hyvästeltiin äiti, mutta minun osuutta ei lasketa. Tästä olen saanut herjausviestejä vielä vuosienkin jälkeen.

Vierailija
24/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti lähetteli minulle herjaavia sähköposteja ja lopetti toimintansa vasta kun tein tutkintapyynnön poliisille ja tästä tuli hänelle tieto. Pari vuotta sitten törmäsin uusimpaan faktaan hänestä, kun hän mustamaalasi erästä ammattinharjoittajaa netissä ja tämä uhkasi tutkintapyynnöllä. Narsisti uhriutui vielä, että totuutta ei näköjään saa kertoa.

Vierailija
25/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ihminen, joka jaksaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen jauhaa "narskustaan" ja siitä kuinka narsistin uhriksi joutuminen pilasi hänen elämänsä, on itse juuri tällainen narsistinen uhriutuja...

Vierailija
26/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähes kaikki naiset narsistejä kun lähes joka nainen syyttää aina kaikesta miehiä ja uhriutuu naiseudesta?

Vierailija
27/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt narsistiin, tai siis ainakaan tiennyt törmääväni. Heitä on vain aika marginaalinen osa väestöstä, puolesta prosentista pariin prosenttiin.

Me kaikki olemme narsismin janalla. Eli toisissa meissä on enemmän narsistisia piirteitä kuin toisissa. Se diagnoosi on vain lätkaisty johonkin. Jos se olisi alempana janalla, voisi narskuja olla 10 prossaa, tai enemmänkin joidenkin mukaan.

Tällä hetkellä ajatellaa, että heitä on 5 prossaa. Minä olen amk-ope, ja minun läpi kulkee 400-500 opiskelijaa vuodessa. Kyllä siellä tapaa heitä paljonkin.

Mistä huomaat tämän? Kiinnostaa, koska itse opiskelen juuri tuolle alalle.

Vierailija
28/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Juuri tuollaisia he ovat. Tuo tietynlainen "harhaisuus" ei silti oikeuta heidän vääriä tekojaan muita kohtaan ja uhreiksi joutuvien tulisi saada tarvittaessa ulkopuolista apua!

Meillä siis narsu-ex ei ole koskaan tehnyt mitään väärää tai ole väärässä, vaan ihan kaikki on aina 100%:sti minun (tai jonkun muun) syytä. Siis myös hänen omat sanansa ja tekonsa. Ja joka asiaan löytyy aina joku selitys ja tarina muuttuu tarpeen mukaan.

Empatia on täysin vieras käsite ja lapsi on hänelle pelkkä pelinappula tai kuin vain joku hänen omistamansa esine, jolla ei ole mitään väliä ts. ei ole minkäänlaista normaalia välittämistä, kiintymystä, huolehtimista ja hoivaamista. Irti ei kuitenkaan päästä, sillä haluaa sanella ja hallita huolto- ja tapaamissopimusten ym. kautta. Hänen halunsa ja oikeutensa ovat ensisijaisia ja minä ja lapsi joko sopeudumme kiltisti tai sitten itkemme ja sopeudumme.

Elatuskykyä hänellä on laskennallisesti noin 1000 euroa/kk, mutta yritti saada soppariin 150 euroa/kk aina siihen saakka kunnes lapsi on täysi-ikäinen...Mitään ei osta, vaan nyysii itselleen minun ostamia juttuja ja minun täytyy kattaa lapsen kuluja myös silloin kun hän on eksällä (lippu-, käyttö- ja joskus myös ruokarahaa). Tässä nyt vähän mitä tämä on. Paljon jäi vielä kertomatta.

Ja tiedän jo yli vuosikymmenen kokemuksella, että nyt joku valopää tulee taas "tietämään", että eihän tuossa nyt mitään, ei varmaan ole totta tai itse olet narsisti jne. Ei kannata, sillä te pellet nolaatte siten vain itsenne. Mua ei voisi vajaiden jutut enää vähempää kiinnostaa tai hetkauttaa. Ne on naurettavaa hyttysen ininää kaiken sen rinnalla mitä olen joutunut elämäni aikana kokemaan, joten älkää suotta vaivautuko.

Vierailija
29/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteilla on tapana vaikuttaa melko syyllisiltä kun suoltavat sitä soopaansa, joten en usko. Varmasti pyrkivät uskottelemaan itselleen näin, mutta väitän, että pohjimmiltaan tietävät puhuvansa p*skaa.

Vierailija
30/191 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on tapana vaikuttaa melko syyllisiltä kun suoltavat sitä soopaansa, joten en usko. Varmasti pyrkivät uskottelemaan itselleen näin, mutta väitän, että pohjimmiltaan tietävät puhuvansa p*skaa.

Niin kyllä tuotakin tapahtuu eli ei kaikki johdu vain vääristyneestä minä- ja maailmankuvasta. Sitten on vielä yksilölliset erot eli toisilla on enemmän jotain muuta kuin toisilla.

Vierailija
31/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä huomaat tämän? Kiinnostaa, koska itse opiskelen juuri tuolle alalle.

No, enhän tietenkään tarkkaa syytä tietyille tapahtumille tiedä, mutta oletettavasti joku niistä johtuu narsismista.

Tietyt opiskelijat aina vänkäävät arvosanoista. Ovat itse omasta mielestään tehneet hyvän työn ja ansaitsevat parempaa, ohjeissa ei sanottu, että pitää tehdä x ja y. Tietenkään kaikki palautteen hakijat eivät ole narskuja, mutta ero näkyy sitten siinä, miten palaute otetaan vastaan. Sellainen oppijan nöyryys puuttuu.

Tietyt myös kuluttavat opettajan aikaa kohtuuttomasti. Syitä voi toki olla muutakin kuten tuen tarve, mutta sellainen tilan vieminen voi olla yksi piirre. Joko haluaa erityiskohtelua ja eri vapauksia.

Luokassa on myös usein kuppikuntia, ja se on normaalia. Mutta sellaisessa lössissä näkyy olevan yksi johtohahmo. Liekö muut hovia, en tiedä.

Ja luulen etenkin, että liki kaikissa ryhmätöiden ongelmissa on kyse narsismista. Joka luokassa on yksi ryhmä, jossa on ongelmia, joihin ei löydy selitystä. Joku tai jokin ilmiö sekoittaa pakkaa. Joku, joka ei pelaa samoilla säännöillä kuin muut.

Joskus luokassa on kyseenalaistaja. Siis suoraan haastaa opettajaa. Kysyminen on normaalia, mutta julkinen haastaminen ja opettajan auktoriteetin kyseenalaistaminen ei.

Sama

Vierailija
32/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan 0,5-6 %

Vierailija
33/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 %: lla suomalaisista on narsistisia ja psykopaattisia piirteitä ilman, että heillä on persoonallisuushäiriö. Piirteet aiheuttavat tavallisesti merkittäviä hankaluuksia ja ongelmia sekä henkilölle itselleen, että hänen lähellä oleville.

https://narsismi.info/mita-on-narsismi-ja-kuinka-yleista-se-on/

Vierailija
34/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 %: lla suomalaisista on narsistisia ja psykopaattisia piirteitä ilman, että heillä on persoonallisuushäiriö. Piirteet aiheuttavat tavallisesti merkittäviä hankaluuksia ja ongelmia sekä henkilölle itselleen, että hänen lähellä oleville.

Ja ne ketkä joka paikassa pyrkivät vähättelemään tuon ilmiön laajuutta ovat usein itse tuollaisia.

Vierailija
35/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistettiin välit poikki. Ei olla lasten kanssa käyty.

Vierailija
36/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistille tärkeää on mustamaalaaminen. Toisen ihminen saaminen huonoon valoon kaikkien silmissä, eristäminen. Lisäksi hän manipuloi mieltä tyyliin kaikki vihaavat sinua. Omia virheitä ei koskaan oteta esiin. Sinun virheesi elämäsi varrelta muistetaan vuosikymmeniä. Nekin, joita kukaan muu ei muista.

Tämä on niin totta.Miesystäväni maalasi minusta niin karmean kuvan,että hädin tuskin tunnen enään itseäni siksi mitä olin.

Kaikki teot mistä hän jäi kiinni kiinni hän puhui ne ympäri.Mustan valkoiseksi.

Vie paljon aikaa ennenkuin löydän taas oman itseni ja uskoni itseeni etten ole sellainen vaihoharhainen hullu mitä hän väittää.

Vierailija
37/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne ketkä joka paikassa pyrkivät vähättelemään tuon ilmiön laajuutta ovat usein itse tuollaisia.

Minäkin luulen näin. Se selittyy sillä, että heillä on omasta mielestään oikeus käyttäytyä niin kuin tekevät. Muiden tunteiden vähättely on normaalia.

Vierailija
38/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on tuollainen. Hän on mielestään minun - siis oman lapsensa - uhri. Vuosikymmenestä toiseen.

Kuvioon kuuluu toki myös sisko, jonka mielestä äiti on ihana mussukka ja minä paholainen.

Vierailija
39/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani narsisti käyttäytyy loogisen kaavamaisesti kaikissa ihmissuhteissaan, olipa sitten kyseessä työpaikka, ystävät tai perhe. Viestittää, kuinka on suoraselkäinen, ehdottoman reilu ja vastuuntuntoinen ja ennen kaikkea haluaa pitää huolta kaikista läheisistään.

Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta. Hetken menee hyvin työpaikalla, sitten pyrkii ottamaan jokaisen hallintaansa ja tekemään asiat kuten itse haluaa. Kyky arvioida omien toimien kannattavuutta ei aina ihan riitä, mutta tahtotila ja painostus on niin voimakasta, että ei hyvin käy, ellei töissä suostuta.

Varsinaisia ystäviä sanan syvässä merkityksessä ei ole. On kuitenk7n joitakin, joihin pitää yhteyttä omin sanelinsa ehdoin. Lupailee yhtä ja toista, ei käytännössä koskaan kykene pitämään pienintäkään lupausta. Kun saa tästä palautetta, suuttuu ja muuttuu uhmakkaaksi, saattaa haistatella ja lopulta syyttää palautteen antajaa, jonka vika koko lupauksen pettäminen tottakai on.

Perhe. Perhe on kuulemma etusijalla. Jos perheenjäsen joutuu ahdinkoon, tämä narsisti mieluummin lisää sitä kun menee avuksi. Syyttelee ongelmatilannetta tai vaikka sairastumista itseaiheutetuksi. Omaltavosaltaannvielä lisää kuormaa, jos vain keksii siihen keinon.

Itse kokee olevansa positiivinen ja puhuu hyvästä energiasta. Ulospäin kuitenkin huokuu viha, ilkeys ja halveksunta melkolailla peittelemättömästi. Toimeen tämännkanssa voi tulla kävelemällä vain täysin asianeutraalia, erittäin erittäin kapeaa kommunikaatiokaistaa.

Vierailija
40/191 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me tiedetä kuinka paljon heitä on, koska asiaa ei ole tutkittu. Tuo sinun sanoma 5% on diagnosoidut tapaukset, se on pelkkä jäävuoren huippu. Minulla on näitä tyyppejä molemmalla puolella sukua, naapurustossa ja kaikilla työpaikoilla. Itse sanoisin 15-25%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme