Iltasanomissa: Anna säästää
https://www.is.fi/perhe/art-2000009304653.html
Vois jättää tuon muovikassinkin ostamatta ja hankkia ostoskassin.
Kommentit (399)
Mua jäi ihmetyttämään, että eikö aikuiset syö lounasta arkena ollenkaan? Käykö Anna päivisin töissä ja kyllä miehenkin opiskelupaikassa lounas jotain maksaa. Jotenkin tuo lounas -kohta oli ainoastaan lasten kannalta ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla pisti silmään, miten kevyt aamupala oli. Koululaiset jaksavat lounaaseen asti jonkun kiisselin voimin?
Itsehän en ikinä syö aamupalaa, en edes lapsena tai teini-ikäisenä, että ihan hyvin voi pärjätä kiisselillä. Tuskin kyse ylipainoisistakaan lapsista, ihan terveelliselle kotiruualle tuo ruokavalio minusta näyttää.
Kopioin tuon ruokalistan ja jätän siihen kaiken terveellisen.
Maanantai:
Aamupala:
Lounas: (koulussa)
Päivälllinen: Karjalanpaisti, perunat, porkkanaraaste
Iltapala:
Tiistai:
Aamupala:
Välipala:
Päivällinen: Kanakastike, riisi
Iltapala: Itsetehdyt pinaattilätyt
Keskiviikko:
Aamupala:
Välipala:
Päivällinen: Possupihvit, lohkoperunat, maustevoi
Iltapala: Hedelmät
Torstai:
Aamupala:
Lounas (koulussa)
Välipala: Hedelmät,
Päivällinen: Lihapullat,
Iltapala:
Perjantai:
Aamupala: Maustamaton jogurtti ja marjoja
Välipala:
Päivällinen: Makaronilaatikko
Iltapala:
Lauantai:
Aamupala: Riisipuuro
Lounas:
Välipala:
Päivällinen:
Iltapala:
Sunnuntai:
Aamupala:
Lounas: Uunissa / takassa tehty nyhtöpossu, perunat
Välipala: Maustamaton jogurtti, lakkahillo (itse tehty)
Päivällinen:
Iltapala:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa kummasti kun kaikki seitsemän pentua syö mukisematta vispipuuron iltapalaksi ja seuraavana aamuna aamiaiseksi. Ja RAKASTAVAT tähteistä tehtyä uutta ruokalajia...
En minä ainakaan jaksa väsätä jokaiselle lapselle heidän omia lemppariruokiaan, meillä syödään sitä mitä minä teen tai ei syödä ollenkaan jos ei kelpaa. Mitä eroa on tähteistä tehdystä uudesta ruoasta verrattuna kokonaan uuteen tehtyyn ja mitäs tähteille silloin käy, roskiin?
Tässä sitä ymmärtää kermaperseisyytensä, kyllä minä olen teini-ikäisenä saanut mennä keittiöön ottamaan ihan mitä tahansa aamiaiseksi tai iltapalaksi. Hedelmiä ja kasviksia on voinut ottaa vapaasti koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa kummasti kun kaikki seitsemän pentua syö mukisematta vispipuuron iltapalaksi ja seuraavana aamuna aamiaiseksi. Ja RAKASTAVAT tähteistä tehtyä uutta ruokalajia...
En minä ainakaan jaksa väsätä jokaiselle lapselle heidän omia lemppariruokiaan, meillä syödään sitä mitä minä teen tai ei syödä ollenkaan jos ei kelpaa. Mitä eroa on tähteistä tehdystä uudesta ruoasta verrattuna kokonaan uuteen tehtyyn ja mitäs tähteille silloin käy, roskiin?
Tässä sitä ymmärtää kermaperseisyytensä, kyllä minä olen teini-ikäisenä saanut mennä keittiöön ottamaan ihan mitä tahansa aamiaiseksi tai iltapalaksi. Hedelmiä ja kasviksia on voinut ottaa vapaasti koska tahansa.
Tuossa perheessä jääkaapissa lienee "lukko", eikä sitä ruokaa saa vapaasti ottaa vaan määrät, yms on rajattu.
Aika älytön liike alkaa opiskelemaan tuollaisessa tilanteessa, mutta jos perhe on laskenut pärjäävänsä, niin mikäs siinä.
He ovat selvästi taitavia rahankäyttäjiä eivätkä valita. Voisi moni ottaa oppia.
Heillä tuo tilanne on kuitenkin tilapäinen, eli heitä ei voi verrata ns. oikeasti köyhiin, joilla on usein ylisukupolvista syrjäytymistä taustalla. Heillä on ollut talot ja autot hankittuna parempina aikoina, ja nyt on tilapäinen tilanne tällainen.
🇺🇦🇮🇱
Joo , me kaikki av:llä olevat lapsinemme ja siskonkummin kaimoineen syödään pelkästään täydellisen terveellisesti valmistettua lisäaineettomia luomuruokia joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itse aika itsestäänselvänä, että kyllä sinne jääkaappiin saa mennä muinakin aikoina eikä ruokamäärät ole rajoitettu ja hedelmiä varmaan on jokaisella edes silloin tällöin pöydällä. Lähinnä mietin tuota lounasta/päivällistä, että en ala väsäämään jokaiselle omaa lempparia tai tekemään aina kokonaan uutta.
Vuodessa kun ostaa vaikka joka toinen päivä sen muovikassin, niin se on n. 45 euroa/vuosi. Kaupan jonossa näkee usein perheitä, jotka lappaavat hihnalle useita muovikasseja. Tosin voihan ne hyödyntää eri tavoin jälkeenpäin, jos haluaa. Omasta näkökulmasta olisi silti edullisempaa ostaa se n. 1 euron kestokassi ja käyttää sitä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo , me kaikki av:llä olevat lapsinemme ja siskonkummin kaimoineen syödään pelkästään täydellisen terveellisesti valmistettua lisäaineettomia luomuruokia joka aterialla.
Voit ihan vapaasti ilkkua, mutta tuolla on tavaton määrä ihmisiä jotka elää niin kuin opettaa.
Minun huomioni kiinnitti, että kotitalouden nettotuloista alle 10 % menee ruokaan. Sen laatu ei ole hääppöistä, joten hivenen kummastelen tällaista arvovalintaa. Keskituloisena ja vakavaraisena ruokaan menee suhteessa tuloihin paljon enemmän. Autot ja sisustusratkaisut eivät ole prioriteettilistalla nytkään, saatu jos talouden toisen aikuisen tulot olisivat 300 euroa kuussa.
Ihan normaalit ruuat heillä mielestäni oli. Normaalia kotiruokaa. Lapset syövät päiväkodissa ja koulussa lounaan. Ei joka aterialla tarvita tuoreita kasviksia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa nyt huima ero ostaa 9 hengen perheelle ruuat 300 eurolla kuussa kuin se sinkkunainen Lidlissä, jolla meni yksinään jotain 350e ruokaan kuussa. Turha nillittää jostain muovikassista tässä tapauksessa.
Hyvä!
Meillä kaksi aikuista ja kuukaudessa ruokaan menee 600€. Mitä voi saada 300€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itse aika itsestäänselvänä, että kyllä sinne jääkaappiin saa mennä muinakin aikoina eikä ruokamäärät ole rajoitettu ja hedelmiä varmaan on jokaisella edes silloin tällöin pöydällä. Lähinnä mietin tuota lounasta/päivällistä, että en ala väsäämään jokaiselle omaa lempparia tai tekemään aina kokonaan uutta.
Tuossa listassa kerrotaan, että aamiainen on vaikka kiisseliä. En minä siitä lue mistään, että klo 21 perheen teini syö kasan voileipiä tai joku toinen jogurtin koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Me eletään mahdollisemman oma varaistaloudessa. Liha tulee metsästä, kala merestä, marjat metsästä, munat naapurin kanalasta(luomutila), kasvikset omasta maasta ja kaupassa mietimme mistä tämä on poimittu tai nostettu. Kauppalistassa on noin 15 tuotetta.
t. terveisiä Turun saaristosta
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi ihmetyttämään, että eikö aikuiset syö lounasta arkena ollenkaan? Käykö Anna päivisin töissä ja kyllä miehenkin opiskelupaikassa lounas jotain maksaa. Jotenkin tuo lounas -kohta oli ainoastaan lasten kannalta ilmoitettu.
Ainakin ammattikoulussa oli 5v sitten ilmainen lounas. Ehkä nykyisinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään mahdollisemman oma varaistaloudessa. Liha tulee metsästä, kala merestä, marjat metsästä, munat naapurin kanalasta(luomutila), kasvikset omasta maasta ja kaupassa mietimme mistä tämä on poimittu tai nostettu. Kauppalistassa on noin 15 tuotetta.
t. terveisiä Turun saaristosta
Samoin täällä Itä-Suomessa, mutta voin taata että se on harvinaisempaa kuin epäterveellisen sapuskan syöminen, varsinkin kun katsoo suomalaisten kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa nyt huima ero ostaa 9 hengen perheelle ruuat 300 eurolla kuussa kuin se sinkkunainen Lidlissä, jolla meni yksinään jotain 350e ruokaan kuussa. Turha nillittää jostain muovikassista tässä tapauksessa.
Hyvä!
Meillä kaksi aikuista ja kuukaudessa ruokaan menee 600€. Mitä voi saada 300€?
Ketogeeninenruokavalio. Ei leikkeitä, juustoa, leipää, pastaa, jne, marhamix jogurtteja, muroja, jauhoja, sokeria, myslejä, ei miljoonaa eri maustetta ja maustekastikkeita, lihaliemikuutioita, jne. Ihan pienillä valinnoilla säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa kun ostaa vaikka joka toinen päivä sen muovikassin, niin se on n. 45 euroa/vuosi. Kaupan jonossa näkee usein perheitä, jotka lappaavat hihnalle useita muovikasseja. Tosin voihan ne hyödyntää eri tavoin jälkeenpäin, jos haluaa. Omasta näkökulmasta olisi silti edullisempaa ostaa se n. 1 euron kestokassi ja käyttää sitä jatkossa.
Me ostetaan kaupan muovikasseja kissan kakkapusseiksi.
Ne kaupan rullassa myytävät ei kestä samalla tavalla. Ja roskapusseina käytetään myös.
Kannattaa pitää reppua selässä ja laittaa ostokset sinne. Ei tarvitse ostaa muovikasseja.
tänään päivän agendalla on haukkua Annan ruuat ja elämäntapa.