Poliisi: Isossa Omenassa kuollut nainen ei tukehtunut vartijoita epäillään silti: "Kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä henkilö olisi elossa, jos..."
Espoon Isossa Omenassa kuollut nainen ei kuollut tukehtumalla, kertoo poliisi tiedotteessaan.
Poliisin mukaan kuolinsyystä ei kerrota toistaiseksi enempää. Poliisi perustelee tätä sillä, että kuolemansyyn selvittämistä koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä.
Poliisin nyt kertomat tiedot naisen kuolemasta perustuvat oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen ja siitä tehtyyn alustavaan lausuntoon.
Tutkinnanjohtaja Jyrki Kallio kommentoi MTV Uutisille, että poliisi uskoo edelleen, että voimankäyttötilanteella ja naisen kuolemalla on syy-yhteys.
Kommentit (10574)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se totta että nainen on sanonut että hänellä on kuukautiset?! Ensinhän se kuultiin että on x kuukautinen vauva. Jotain siihen suuntaan on sanonut. Mikä ihme voi olla syynä siihen, että sanoisi vartijoille noin? En keksi mitään muuta syystä kuin että vartijat ovat aiemmin seksuaalisesti hyväksikäyttäneet naista ja nyt ovat etsineet tämän taas käsiinsä. Nainen on täysin panikoitunut. Hyväksikäyttöön, ainakin taloudelliseen, viittaisi myös läheisten kertomukset.
Tätä minäkin mietin. Jos nainen todella mainitsi kuukautisistaan, looginen syy sille olisi se, että arveli/tiesi tulevansa hyväksikäytetyksi/rais**si. Hänenhän on kerrottu pelänneen miehiä, ilmeisesti ihan syystä.
Ilmeisesti? Täysin syystä. Ilman epäilystäkään. Koska ilman näitä vartijamiehiä hän olisi edelleenkin elossa. Jopa poliisin alustavien tutkimusten mukaan. Tapaus on järkyttävä, mutta mun mielestä tapauksen tekee vieläkin järkyttävämmäksi se, että uhri pelkäsi miehiä ja hänen "pahin painajaisensa" toteutui. Ei yhden miehen taholta vaan 4-5 miehen taholta.
Kyllä, olet oikeassa. Hänellä oli syytä pelätä miehiä jo ennen kuolemaansa ja nyt hän joutui tapetuksi useamman miehen taholta ilman mahdollisuutta selviytyä. Hän on varmasti ollut aivan paniikissa, kauhistuttava loppu.
Mä pelkään lintuja, toiv ne ei hyökkää muhun. Se olisi pahin painajaiseni.
Toinen pelkää tulta, kolmas onnettomuutta, neljäs hukkumista. Saa pelkoja olla.
Se ei silti tee kenestäkään tässä syyllistä.
Häntä oli jo aikaisemmin pahoinpidelty miesten toimesta, joten pelko miehiä kohtaan oli täysin aiheellista. Sinun pelkosi taas ovat irrationaalisia.
Vierailija kirjoitti:
m ur ha info ns mysteerimieheen liittyen, s 247:
"Rikoslaki, väärä ilmianto:
"Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."
Ilmankos tää mysteerimies lymyili ja poliisit sai aikalailla tehdä töitä jotta pääsee kuulustelemaan. Ei ollut käsi ylhäällä Omenassa kun poliisit ja pelastushelikopteri ja ambulanssi saapui paikalle ilmoittamassa että "Hei minä olin osallisena ja tiedän tapauksesta, haluatteko kysyä jotain?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta sekoilua tämä keskustelu. Saisitte hävetä kun haluatte toisille ihmisille pahaa ilman oikeaa tietoa ja levitätte huhupuheita ja keksittyjä asioita. Kukaan teistä ei tiedä, mitä tilanteeseessa tapahtui, joten nyt olisi aika olla jo ihmisiksi.
No uhrille ei voi enää haluta pahempaa kuin on jo käynyt. Muuten kai useimmat haluavat lähinnä oikeudenmukaisuutta ja turvallisempaa jatkoa ihan kaikille.
Sitä ihmiset eivät halua. Sitä tässä onkin vaikeaa ymmärtää mitä ihmiset haluavat keksimällä kaikenlaisia tarinoita ja päättämällä kuvitelmiensa pohjalta mitä on tapahtunut ja kuka ln syyllinen.
Poliisi tutkii, syyttäjä syyttää jos aihetta on, oikeus tuomitsee esitettyjen todisteiden pohjalta. Vauva-foorumin mamma ei onneksi päätä mitä tarkoittaa oikeudenmukaisuus.
Heitetään ihmiset roviolle ennenkun on edes syyllisyys selvillä..niin tyypillistä. Kaikki on syyttömiä kunnes toisin todistetaan.
Eveliina olisi elossa ilman vartijoiden häneen kohdistamia toimia ja täm on 100% faktaa.
Ja se ei tarkoita, että vartijat olisivat syyllisiä vielä mihinkään. Tämä on 100 % faktaa.
Poliisi tuskin tutkii asiaa ilman syytä. Maagisestiko Eveliina ihan muuten vain sattui menehtymään juuri tuossa tilanteessa vai mitä ajat takaa? Miksi puolustelet viattoman naisen tappajia?
Minä en tiedä ovatko vartijat syyllisiä. Tai järjestyksenvalvojat, mitä heistä nyt kukakin oli. Mutta jos eivät ole syyllisiä mihinkään, joku muu aivan takuulla on. Silloin se muu on antanut osaamattomille valtuudet toimia tehtävissä, joihin eivät sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Suomenmaa uutisoi silminnäkijöiden havainnoista näin:
Silminnäkijän mukaan osa ohikulkijoista oli sanonut vartijoille näiden käyttävän liikaa voimaa ja käskenyt heitä päästämään naisesta irti. Vartijat eivät silminnäkijän mukaan reagoineet ohikulkijoiden puuttumiseen mitenkään.
Silminnäkijä sanoo kuulleensa pian kello 17 jälkeen jonkun sanovan, ettei nainen hengitä enää. Silminnäkijän mukaan vartijat eivät reagoineet tähän mitenkään, vaan elvytys aloitettiin vasta kymmenen minuutin päästä siitä, kun hengityksen lakkaamisesta oli sanottu ääneen.
Mua on ihmetyttänyt miksi paikalla oli sermejä (ennen elvytystilannetta). Naista pidettiin sermien takana maahan painettuna ja raudoitettuna. Tuotiinko sermit paikalle, koska ulkopuoliset puuttuivat siihen miten pahalta tilanne näytti ja tämä kävi vartijoiden kunnian päälle? Sermit sitten estivät suurinta osaa ihmisistä näkemästä miten vartijat edelleen pitivät elottomalta vaikuttavaa henkilöä maahan painettuna. Paikalla olisi voinut olla esimerkiksi lääkäreitä, mutta sermein estettiin ulkopuolisia auttamasta naista.
Silminnäkijän kuvaama tilanne, jossa hän kertoo sivullisten sanoneen ettei nainen hengitä ja elvytyksen alkaneen vasta kymmenen minuutin päästä tästä, sopisi aikajanaltaan siihen että paikalle olisi tuotu sermit, kun sivulliset huolestuivat naisen voinnista ja sermeillä vain estettiin etteivät ulkopuoliset näe ja puutu vartijoiden työhön. Yhdellä videolla sitten näkyy miten paikalla on jo sermit ja vartijat pitävät reagoimatonta naista edelleen maassa ja vasta n. seitsemän minuutin kohdalla tuntuvat tajuavan että tässähän tarvitaan elvytystä. Aivan järkyttävää, jos sivulliset ovat sanoneet heille ettei nainen hengitä jo kymmenen minuuttia aiemmin. Kiinnostiko vartijoita vain se, että heidän toimintaansa ja voiman käyttöönsä ei puututa. Naisen vointiin suhtauduttiin videoiden perusteella välinpitämättömästi, koska voinnin varmistaminen oli erittäin hidasta, vaikka he olivat voimankäyttönsä jälkeen täysin vastuussa naisen hyvinvoinnista käsissään.
Oisko sermit sen takia että voivat puristella tajuttoman maadoitetun tissejä näkösuojassa ja tunkea kouraa pikkareihin?
Vierailija kirjoitti:
Soittiko nuo poliisit missään vaiheessa ? Silloinko vasta , kun toinen ei hengittänyt enää. Ihmettelen kyllä sitä miksi täytyy pitää vielä jaloista kiinni kun huomaavat , että toinen ei hengitä tai ei huuda metelöi enää.
Se oli niin raivostuttavaa roikkumista, kun ei edes kuollutta ihmistä voi jättää rauham. "Kun me nyt saatiin tää kiinni". Missä ihmisarvo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se totta että nainen on sanonut että hänellä on kuukautiset?! Ensinhän se kuultiin että on x kuukautinen vauva. Jotain siihen suuntaan on sanonut. Mikä ihme voi olla syynä siihen, että sanoisi vartijoille noin? En keksi mitään muuta syystä kuin että vartijat ovat aiemmin seksuaalisesti hyväksikäyttäneet naista ja nyt ovat etsineet tämän taas käsiinsä. Nainen on täysin panikoitunut. Hyväksikäyttöön, ainakin taloudelliseen, viittaisi myös läheisten kertomukset.
Tätä minäkin mietin. Jos nainen todella mainitsi kuukautisistaan, looginen syy sille olisi se, että arveli/tiesi tulevansa hyväksikäytetyksi/rais**si. Hänenhän on kerrottu pelänneen miehiä, ilmeisesti ihan syystä.
Ilmeisesti? Täysin syystä. Ilman epäilystäkään. Koska ilman näitä vartijamiehiä hän olisi edelleenkin elossa. Jopa poliisin alustavien tutkimusten mukaan. Tapaus on järkyttävä, mutta mun mielestä tapauksen tekee vieläkin järkyttävämmäksi se, että uhri pelkäsi miehiä ja hänen "pahin painajaisensa" toteutui. Ei yhden miehen taholta vaan 4-5 miehen taholta.
Kyllä, olet oikeassa. Hänellä oli syytä pelätä miehiä jo ennen kuolemaansa ja nyt hän joutui tapetuksi useamman miehen taholta ilman mahdollisuutta selviytyä. Hän on varmasti ollut aivan paniikissa, kauhistuttava loppu.
Se ei silti tee kenestäkään tässä syyllistä.Häntä oli jo aikaisemmin pahoinpidelty miesten toimesta, joten pelko miehiä kohtaan oli täysin aiheellista. Sinun pelkosi taas ovat irrationaalisia.
Sä et voi tietää mitä mulle on tapahtunut ja kuinka aiheellisia mun pelkoni ovat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä ovatko vartijat syyllisiä. Tai järjestyksenvalvojat, mitä heistä nyt kukakin oli. Mutta jos eivät ole syyllisiä mihinkään, joku muu aivan takuulla on. Silloin se muu on antanut osaamattomille valtuudet toimia tehtävissä, joihin eivät sovellu.
Securitas antoi luvan: Licence to Kill
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällänsä ihan sama tappoivatko vartijat naisen, kun videolta kumminkin näkyy että nainen oli ollut (10?) minuuttia elottomana ja silti on kyselty että onko kaikki ok.. Näkee kyllä että ei kummosempaa koulutusta Securitas anna kun ei osata tunnistaa elollista elottomasta, hitto mitä apinoita.
Enemmän minua silti huolestuttaa se, että akuuttilääkäri Hoppu on sitä mieltä, että vartijat hoitivat elvytyksen asiallisesti. Ei paljon rohkaise soittaa ambulanssia, jos saa lääkäriksi ihmisen, jonka mielestä tuo elvytys meni aivan hyvin.
No sanopas sinä asiantuntijana, mitä olisit itse tehnyt?
Eveliina olisi mennyt kotiinsa ja jatkanut elämäänsä normaalin tapaan. Keskusteltaisiin natosta ja vaaleista.
Tuskin. Jos terveydentila on noin kiikun kaakun että noin käy, ei niitä päiviä enää olisi kovin montaa ollut.
Ihan voit kotona kokeilla: haeppa sellaiset vatsamakuulla tehtävät jooga-asennot joissa kädet on "lukittu" taakse kuin "bow" tai "superman" ja pysy kylmiltään noissa asennoissa muutama minuutti ja tule sitten kertomaan, miltä tuntuu. Aloittelijoille ei ole suotavaa pysyä näissä asennoissa kuin pieni hetki (muutama hengenveto) kerrallaan ja kokeneemmillakin voi hengitys salpaantua ja tulla tuskallinen ja tukala olo ja jopa rytmihäiriöitä.
Kuvittele vielä, että sinua painetaan näihin asentoihin.
Kokeile ihmeessä ihan itse!
Oikeuspsykiatria sai jutussaan että ahdistuksessa ja pelossa ihmisen hengitys ja sudän ei käy normaalisti. Maha peinuu kohti sydäntä mahallaan., ja kädet sidottuina. Miksi eivät raudoituksen jälkeen kääntäneet kyljelleen tai istumaan. Olihan heitä neljä, niin mihinkään ei olisi karannut, ja olisi elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei silti tee kenestäkään tässä syyllistä.Häntä oli jo aikaisemmin pahoinpidelty miesten toimesta, joten pelko miehiä kohtaan oli täysin aiheellista. Sinun pelkosi taas ovat irrationaalisia.
Sä et voi tietää mitä mulle on tapahtunut ja kuinka aiheellisia mun pelkoni ovat.
Sanoit pelkääväsi lintuja. Voimii.
Vierailija kirjoitti:
Vartijoiden voimankäyttökouluttajia opettavassa Poliisiammattikorkeakoulussa Tampereella ei ole oltu tietoisia siitä, että ihmisen vatsallaan makuuttamisessa voisi olla niin suuri äkkikuoleman riski kuin viime päivinä on kerrottu.
Poliisiammattikorkeakoulu (Polamk) kouluttaa kaikki yksityisen turvallisuusalan voimankäyttökouluttajat. Vatsallaan makuuttamista opetetaan yhtenä voimankäytön tekniikoista.
Oikeuspsykiatri Kari Ojala herätti keskustelun asiasta tällä viikolla kerrottuaan Lääkärilehdessä, että Niuvanniemen sairaalassa on luovuttu päinmakuulle rajoittamisesta jo vuonna 2012, koska siihen liittyy äkkikuoleman riski sydämen rytmihäiriön tai sydänpysähdyksen seurauksena.
Ylikonstaapeli Jani Niemi sanoo STT:lle, ettei hän ollut tietoinen äkkikuoleman riskin kasvamisesta tällaisessa tilanteessa ja että asia oli hänelle yllätys. Niemi vastaa yksityisen turva-alan kouluttajien voimankäyttökoulutuksen järjestämisestä Polamkissa.
- Kyllä tämä siinä mielessä oli yllätys, että en itse ollut kuullut jonkun voivan noin vahvasti sanoa (asiasta). Tietysti kun lääkäri on oman alansa ammattilainen, hän pystyy siitä lausumaan, että verenkierron kautta sydämen pumppausvoima saattaa siinä häiriintyä tai heikentyä. En itse ole ollut tietoinen siitä, että äkkikuoleman riski niin sanotusti kasvaa tuollaisessa tilanteessa, Niemi sanoi torstaina.
Kiinni otetun tilaa pitäisi seurata koko ajan
Niemen mukaan koulutuksessa kuitenkin korostetaan, että voimaa käyttävällä henkilöllä, kuten poliisilla tai vartijalla, on vastuu tarkkailla jatkuvasti voimankäytön kohteena olevan ihmisen tilaa.
Ai ei koulutuksessa tiedetty?!?
Uskokoon ken tahtoo.
Minä en ainakaan usko.
Sen naisen kohtalo vaikuttaa kyllä todella surulliselta. Poikkeuksellisen kaunis nainen, mutta jotain erikoista käytöksessä ehkä, jossain määrin syrjäytynyt, ankara helluntailainen kasvatus (esim seksuaaliasiat), joutunut hyväksikäytetyksi/huonoon seuraan. Miehet aina kiinnittää huomionsa tällaisiin; jos olet ruma niin saat olla rauhassa ja jos kaunis ja itsevarma, saat ihailijoita. Kauniina mutta ei itsevarmana/jossain määrin erilaisena olet susien armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pidetään peukkuja, että linnut eivät hyökkää kohtalokkain seurauksin. Koita vähän vältellä ainakin isompia parvia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko uhri vapaalla suljetulta osastolta?
Mitähän väliä sillä on? Tai narkki, uskishörhö, pikaluistelija, juristi tai kotirouva Espoosta? Miten se tähän asiaan vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että kaikki ovat noin tyhmiä. Lisäksi tuli 3 miestä. Kai jollekin niistä olisi opit mennyt perille, kun tavan ihminen tietää miten toimia. Niin, miksi ei yksikään.
Aatelkaapa että näitä vartijoita kovasti lobattiin vanhustenhoitajiksi jossain vaiheesa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsit lintupelostasi, joka on täysin irrationaalinen. En tiedä, onko sinulla sitten muitakin fobioita - jos on, hanki niihin hoitoa kuolleen naisen parjaamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovat syyllisiä. Ei auta selittelyt, että tottelin vain käskyjä.
Monta tyyppiä oli paikalla eikä muka yksikään huomannut, että uhri on kuollut. Valhe. Puhumattakaan kaikista erittäin raskauttavista ja törkeistä seikoista.
Pitää kokeilla. Koska muuten en usko.