Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin kiinnität ensimmäisenä huomiota kyläpaikassa (siisteys)?

Vierailija
11.01.2023 |

Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä kiinnitä mitään huomiota siivoukseen. Perussiivoja tuttujeni kodit ovat olleet.

Veljeni ja hänen perheensä huusholli on kuitenkin niin oksettava, että sinne en viitsi enää mennä. Vessa haisi pissalta ja vaipoilta, eteinen oli täynnä sotkua ja roinaa, keittiön pöytä mähmäinen, kahvinkeitin tumman rasvanlian peitossa, kaikki tasot paksun pölykerroksen peitossa. Viltti, jonka yöksi sain, oikein pölisi, hyyh. Itselle on tärkeää, että oma koti on siivottu kunnolla vieraita varten. Imuroida saa muutenkin päivittäin koirien takia.

Vierailija
142/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kylässä kätevästi laukussa suurennuslasi jolla tutkin vessan pöntön reunat, lavuaarin, oven päälliset, roskakaapin, ikkunat maton aluset, jääkaapin näin ensi alkuun ja niin kauan olen kylässä kun kaikki on tarkastettu. Kirjaan kaikki vihkoon ylös ja vihjailen asioista isäntäväelle aina kun nähdään. Viime kerrasta on kulunut jo muutama vuosi... mitähän kiirettä niillä muka on ollu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussiisteyden lisäksi kannattaa tsekata paikat, joita vieras käyttää ns. yksin, eli eteinen ja vessa.

Eteinen: Tee tilaa vieraan kengille ja takille, vie ylimääräistä rompetta vaikka väliaikaisesti pois

Vessa: Pese pönttö ja lavuaari, vaihda puhdas käsipyyhe, tarkista WC-paperin riittävyys

Tämä wv paperin riittävyys todellakin pitäisi jokaisen tarkistaa.

Terveisin kerran kylässä ja piti huhuilla WC takaa kakalla käydessä, että mistä löytyy lisää paperia...

Vierailija
144/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen riittää, siis etteivät villakoirat hyökkää nilkkaan. En tutkaile ihmisten kotien siisteyttä sen kummemmin. Hyvin harvalla on ollut niin likaiset lattiat, että sukat tarttuu kiinni. Silloin kannattaa pitää kengät jalassa.

Isäntäväen hyväntuulisuus, että huomaa olevansa tervetullut on SE JUTTU!

Vierailija
145/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo mainittukin moneen kertaan, niin siisti wc on tärkeä! Sit ei haisevia roskiksia (roskat viety). Keittiön tasot ja pöytä pyyhitty ja mielellään ei astiavuorta.

Vierailija
146/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti en mene kenelläkään kylään kyyläämään, olen itse supersiisti mutten oleta että kaikki toimivat samalla tavalla. Toki huomaan jos wc pönttö on likainen, käsipyyhe on kostea ja haisee ummehtuneelta ja lavuaari likainen. Muuten maassa maan tavalla. Meillä on lähtökohtaisesti aina siistiä kun ei ole enää lapsia sotkemassa mutta kun on tulossa vieraita niin vaihdan käsipyyhkeet vieras wchen, pesen tietty wct (no ovat muutenkin puhtaat), kiillotan hanat, pesen peilit ja katson ettei tuuletusaukossa ole pölyä. Wchen laitan huonetuoksun ja joskus tuoksukynttilän palamaan. Eteisen tulee olla ilman roinaa ja vaatteille tilaa. Ei ole kiva kompastua kenekään kenkiin tullessaan sisään. Ostan kimpun kukkia eteisen pöydälle. Tyhjennän tiskikoneen ja pidän huolta että keittiöntasot ja pöytä on pyyhitty.

Muuten hyvä mutta ei missään tapauksessa saa laittaa tuoksukynttilää vessaan palamaan tai suihkia jotain "huonetuoksua" sinne! Tulee varma migreeni ja astmakohtaus noista!

Toipumiseen voi mennä viikkokin.

Vierailija
147/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö. Ei astiat lavuaarissa tai tiskipöydillä, vaan jos pöydillä ja tasoilla on hunosti pyyhittynä ja liiskaantuneena kuukauden ruokalista, niin se on todella 🤮

Vierailija
148/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa ja keittiö

Vierailija
149/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaus on puoli ruokaa kirjoitti:

- Sisään astuessa ei pitäisi tulvahtaa tunkkaista tuoksua.

- Eteisen tulee olla siisti ja tilaa vieraiden kengille ja takeille. 

- Wc siisti, pönttö ja lavuaari + selkeästi vieraille osoitettu pyyhe ja riittävästi vessapaperia.

- Keittiö yleisilmeeltään siisti ja pöytä pyyhitty. 

- Ei kaikenmaailman rojua ympäri taloa ja lattia imuroitu

Sitten asia mitään kukaan ei vielä ole maininnut:

KAHVIPANNU ! 

Kun emäntä kysyy otanko kahvia, vilkaisen kahvinkeitintä ja jos se on likainen, niin en todellakaan ota. 

Hyi hitto miten saastaisia kahvinkeittimiä ihmisillä onkaan!

Haluaisin nähdä tilanteen, kun sinulta kysytään otatko kaffia ja hiljaa menet kaffinkeittimen luokse silmäilemään sitä ja sitten vasta vastaa kysymykseen XDDDDDDDDD Eli toisin sanoen p-puhetta. Itselläni on aina puhdas kaffinkeitin. Pyyhin säännöllisesti sen joka puolelta puhdistusaineen kera ja pesen koneessa pannun ja sen mihin laitetaan suodatinpaperi.

Vierailija
150/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvioi toisten koteja. On tullut käytyä supersiisteissä ja supersotkuisissa kodeissa eikä se siisteystaso ole vaikuttanut viihtymiseeni. Se on seura joka merkkaa. Itse pidän aika junttina sitä, jos katselee toisten koteja arvioivalla silmällä. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, jotka yleensä vaikuttavat siisteystasoon.

Ei tarvitse tarkalla silmällä arvioida, liat ja sotkut kyllä huomaa ihan seurustellessa yleissilmäyksellä. Omilla kavereillani on ihan siistit kodit. 353

Vierailija
151/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitän huomiota elämisen jälkiin. Jos on kirjoja, lehtiä tms pöytä täynnä niin on plussaa. Ja siis lähimenneisyydestä, vuoden vanha iltapäivälehti pöydällä on melko eksentristä. Tällaiseenkin olen törmännyt.

Vierailija
152/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on paha haju. Toinen on jos kahvia juodessa hieman arveluttaa viedä juomaa tai kuppia suuhun.

Kyseinen esimerkki iäkkään sukulaisen kotoa. 

Muilta osin talossa talon tavalla. Itse tykkään, että kotona on perussiistiä ja jokun sortin järjestys ilman vieraitakin. Jos joku kutsumatta tulee, saa kelvata kun kelpaa minullekin. 

Ja joo, edellinen laittoi tuosta kännykällä räpeltämisestä. Se on pahempi kuin jarrujäljet pöntössä tai likaiset pannut ja kattilat. Se on epäkohteliasta ja ärsyttävää. 

Joo, mun äiti kauhisteli aikanaan äitinsä tahraisia kahvikuppeja. Ja nyt äidillä itsellään samanlaiset kupit

Onneksi mulla on apk, niin ei ole sama edessä.

Vierailija
153/195 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvännäköisiin vartaloihin. Niitä on aina vain vähemmän kun valtio maksaa lounaat ja autoedut ettei liikuntaa tule . Radiomainos ei puhu tästä 10 miljardin summasta ollenkaan joka on sellainen jonka uskoisi ensimmäisenä olevat leikkurissa.

Vierailija
154/195 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiinnitän huomioita siihen jos lattialla on tavaroita: vaatteita ja muuta sellaista joka ei sinne kuulu, sekä jos esim. kirjahyllyssä on tavarat ihan sekaisin tai ikkunalaudoilla kaikenmaailman roinaa. Jos vessassa käsipyyhe on sellainen "märkä rätti", eli tuntee heti, että tämä on tässä roikkunut ja pitkään, niin yök.

Vierailija
155/195 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhuvat vanhat ihmiset, kuin jossain suomielokuvassa.

Vierailija
156/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
157/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiinnitän kyläillessä huomiota tavara määrään.

En niinkään ihan siistiyteen, paitsi WC:n siisteyteen kyllä ( panosti) , kun siellä joutuu käymään .

Jo se että eteisessä, ja keittiön kaikilla työpöydillä ja tasoilla on hirveetä röykkiöt tavaraa, niin siihen kiinnitän huomiota.

Esimerkiksi: keittiön työtasoilla ei mielestäni kuulu olla jauho-ja ruokapussukoita !

Muropaketteja, avattu ja keksipaketteja, ketsuppipulloja jne jne jne.....

Ne PITÄÄ MAHTUA KAAPPIIN.

Minä päätin jo vuosia sitten, että keittiön työtasoilla ei pidetä yhtään ruokatavaraa.

Ne pitää mahtua kaappiin.

Meillä on keittiön työtasolla : Kahvinkeitin, vedenkeitin, Tehosekoitin ja hedelmäkori .

Eikä tule muuta olemaankaan.

158/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteiseen, eteinen on kodin käyntikortti.

Vierailija
159/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkasen vaan onko emännällä rintsikat.

Vierailija
160/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus siisteys.

Jos ikkunoista näkee, että ovat kovin pitkään olleet pesemättä, usein taustalla on masennusta, saamattomuutta tai heikkoutta.

Wc ja kylpyhuonetilojen siisteys.

Keittiön siisteys.

Ovista, kahvoista ja ovenkarmeista näkee kuuluuko perusteellinen kodin kosteapyyhintä siivousrutiineihin, vai onko pelkkä imurin heiluttelija.