Mihin kiinnität ensimmäisenä huomiota kyläpaikassa (siisteys)?
Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?
Kommentit (195)
Itseäni ärsyttää jos on tiedossa että tulee vieraita mutta naulakkoon ei ole viitsitty järjestää tilaa takeille, kengille ja kasseille. Edes yksi koukku tyhjäksi vieraan takille ei ole suuri vaatimus.
Löytyykö kylpyhuoneen kaapista kortsuja ja yöpöydän laatikosta hieromasauvaa ja liukkaria.
En arvioi toisten koteja. On tullut käytyä supersiisteissä ja supersotkuisissa kodeissa eikä se siisteystaso ole vaikuttanut viihtymiseeni. Se on seura joka merkkaa. Itse pidän aika junttina sitä, jos katselee toisten koteja arvioivalla silmällä. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, jotka yleensä vaikuttavat siisteystasoon.
Tämän ketjun luettuani olen entistä vakuuttuneempi siitä, että minun asuntooni ei tule vieraita enää tässä elämässä. Korona on onneksi jo hyvin vieraannuttanut ihmiset kyläilyistä.
Kiinnitän ensimmäisenä huomiota yleiseen rojun määrään ja likaisuuteen. Onko likaiset ja roskaiset lattiat. Keittiössä kiinnittää huomiota likaiset ja roskaiset täynnä tavaroita olevat tasot ja tiskaamattomat astiat ja likainen hella. Olohuoneessa kiinnittää huomiota mahdolliset eläinten karvoja täynnä olevat sohvat ja muut istuimet ja yleinen sekamelska. Vessassa yleinen epäsiisteys ja likainen wc-pytty ja käsienpesuallas ja likainen pyyhe. Makuuhuoneissa likaiset ja sotkuiset petivaatteet ja ankea yleisilme ja pölyisyys.
Tutkin pyykkikorin, ja päättelen sen perusteella talon asukkaiden hygienian tason.
En kiinnitä huomiota, jos ei ole todella sotkuista tai esim. tujakka lemu
Minulla on ollut kunnia kyläillä varsin monenlaisissa kodeissa. Elintapoja ja elämäntilanteita on niin laidasta laitaan, että en hirveästi jaksa arvostella.
Siihen kiinnitän ovella huomion, että jätetäänkö kengät jalkaan vai otetaanko pois. Joskus on tullut ovella vastaan lampaita ja siitä olen päätellyt, että kengät jäävät. Joissain paikoissa taas omien sukkien päällekin annetaan hygieenisestä pussista tohvelit, jotta sukistani ei tule huoneistoon vieraita basilleja.
Sitten kiinnitän huomiota siihen, että odotetaanko minun pesevän käteni ja jos, niin missä, ja että odotetaanko minun siirtyvän johonkin vieraille tarkoitettiin paikkaan vai liikutaanko tilassa vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti on imuroitu ja pesty lattiat, mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle.
Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla.
Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus.
Myös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja tiskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiden huomio kiinnittyy sinuun ja perheeseesi.
Tisseihin yleensä. joskus myös takapuoleen
Miehen vai naisen takapuoleen?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää jos on tiedossa että tulee vieraita mutta naulakkoon ei ole viitsitty järjestää tilaa takeille, kengille ja kasseille. Edes yksi koukku tyhjäksi vieraan takille ei ole suuri vaatimus.
Kieltämättä niitä satunnaisia vieraita pitäisi ajatella sen verran että nämä tietäisivät minne he laittavat kenkänsä ja takkinsa sisääntullessa.
Ihmeestä ihmiset viettävät aikaa vessoissa. Mitä sen on väliä missä kunnossa vessa on. Katsoo siristettyjen silmäluomien läpi kyykky pissalla ollessaan ja kuivaa kädet housunpuntteihin. Hengityksen pidättäminen onnistuu yllättävän kauan. Ja ennen kuin väitätte oman veskini olevan kaatopaikka, niin ei ole. Ihan siistiä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani olen entistä vakuuttuneempi siitä, että minun asuntooni ei tule vieraita enää tässä elämässä. Korona on onneksi jo hyvin vieraannuttanut ihmiset kyläilyistä.
Minusta on ollut aina mukavampi tavata ihmisiä kahvilassa tai ruokaravintolassa, jolloin kenenkään ei tarvitse toimia minään paikan isäntänä tai emäntänä. Yleensä parissa tunnissa ehtii hyvin kertoa ja kuulla ne tärkeimmät yleiset ja yksityiset jutunaiheet. Sen jälkeen jokainen voi hajaantua omille teilleen.
Oma asuntoni on aina siistissä kunnossa eikä minulla olisi siinällään tarvetta erikseen siivota vieraiden takia. Viihdyn hyvin kotona, mutta kun haluan tavata kavereitani ja tuttujani, lähden mielelläni itse liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
U
Who? You?
Ensimmäinen havainto on yleensä haju tai tuoksu.
Sitten käydään peremmälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä siihen henkilöön katson ja riisunko kenkäni.
Ainakaan vessaa en mene syynäämään, koska se on yksityisempää aluetta vieraassa kodissa..
Et pese käsiäsi ulkoa tultua? Et edes ennen syömistä tms.
Ensimmäisenä huomaa miltä kodissa tuoksuu, raikkaalta, tunkkaiselta, vai tuoksuuko miltään. Keittiön tasot tulee vilkaistua usein ja veskissä käydessä vessan puhtaus on sellaisia mihin kiinnitän huomiota.
Eikö kukaan ole helpottunut jos vieraan luona on sotkuista?
Siinä saa pienen "synninpäästön" omia sotkujaan kohtaan.
Jos kävisi pelkissä tiptop asunnoissa niin tulisi fiilis että onko sitä itse vaan niin laiska kun koti ei pysy siistinä 24/7.
Meilläkin on ihan perussiistiä. Imuroin muutaman kerran viikossa, lattiat tulee pestyä noin kerta viikkoon. Keittiö siivotaan vähintään kerran päivässä. Vessa pestään viikoittain plus tarpeen mukaan siinä välissä pyyhitään lavuaaria ja pönttöä.
Pyykkiä on aina vähän muttei mitään vuorta. Vähän siihen nähden että ollaan 6 hengen perhe jossa yksi leikki-ikäinen vielä ja kone 9 kilon kone eli ei viitsi muutamaa hupparia pistää erikseen pyörimään eli lojuu pyykkikorissa kunnes on koneellinen sitä tiettyä väriä.
Pölytkin pyyhitään viikoittain pinnoilta ja lapsen lelut kerätään joka päivä paikoilleen.
Olen lisäksi kotisiivooja eli osaan kyllä siivota huolellisesti ja muutenkin olen esteetikko eli tavaraa on vähän ja muutenkin sellaista että on helppo ja nopea siivota.
Silti nyt kun katsoo kotia niin tiskiä on tiskipöydällä odottamassa koneeseen laittoa, leluja hujan hajan. Pedit petaamatta yhtä lukuunottamatta. Sohvatyynyt miten sattuu. Eteisessä lapsen haalari on lattialla naulakon vieressä ja pari kenkäparia on miten sattuu lattialla. Takan edustalla tuhkaa.
Lattiassa näkyy tahroja. Lattia kyllä sellainen että siinä näkyy helposti vaaleat tahrat.
Jos joku nyt tulisi meille niin varmaan eka ajatus on se että onpa noilla sotkuista 😅
Mutta se mihin oma silmä menee kylässä on hanat ja peilit. Katson onko lavuaari ja pönttö siivottu ja puhdas käsipyyhe. Tasot pyyhitty ja lattiat imuroitu ja tahrattomat.
Huomaan myös tahrat ikkunoissa 🙄
Ne ei kuitenkaan minua haittaa vaan tulee ajatus että ihmisiä tässä vaan ollaan.
Tosin ihailen kyllä vimpan päälle siivottuja koteja myös mutta ne normisotkuiset lapsiperheen kodit antaa sen synninpäästön.
Pari kertaa olen hamstraajan kodissa käynyt ja siellä kyllä päällimmäisenä on hämmennys.