Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kiinnität ensimmäisenä huomiota kyläpaikassa (siisteys)?

Vierailija
11.01.2023 |

Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus siisteys.

Jos ikkunoista näkee, että ovat kovin pitkään olleet pesemättä, usein taustalla on masennusta, saamattomuutta tai heikkoutta.

Wc ja kylpyhuonetilojen siisteys.

Keittiön siisteys.

Ovista, kahvoista ja ovenkarmeista näkee kuuluuko perusteellinen kodin kosteapyyhintä siivousrutiineihin, vai onko pelkkä imurin heiluttelija.

Ihan mielenkiinnosta teille kyyläilijäkyläilijöille kysymys, että onko teillä itsellänne aina juuri ennen kuin siivoatte sitten aivan pölytöntä? Eli kotonanne ei ikinä ole mitenkään sekaista juuri ennen siivousta? Onko kyse siis siitä, että itsekin elelette välillä pölyn keskellä, mutta silti oletatte, että vieraiden tulisi juuri ennen teidän tuloanne siivota aivan juuri teitä varten?

Vierailija
162/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännän tisseihin ja perseeseen. Katsoa saa jos ei koske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on omakotitalo. Missä kaupungissa. Missä siellä. Mikä on kaupunginosan status ja asukkaiden tulotaso. Tontin koko. Rekisteristä onko vuokra- vai omistustontti. Tontin ilmansuunnat. Tontin siisteys, kasvillisuus, suojaisuus, istutukset ja niiden kunto, aita ja portti. Onko asfaltoitu vai laatoitettu. Niiden kunto ja työn laatu. Autokatos/-talli. Mistä materiaalista. Koko. Noin hinta. Siisteys. Monta autoa, mitä merkkiä, vuosimallit. Onko autot pesty milloin. Onko muita ajoneuvoja, mopoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, sähköpyöriä. Niiden sälilytystapa. Millaisia taloja naapurustossa. Yleinen tunnelma ja siisteys. Sitten ehkä voisin siirtää huomioni itse taloon ja myöhemmin isäntäväkeen. Tästä se tupatarkastus vasta alkaa.

Nauroin ääneen.

Vierailija
164/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiunnitä huomiotani mihinkään, jos ei mitään graavia tyyliin paskaa seinällä tms. ole näkyvissä.

Kahvikyläily on niin tuskainen rituaali, että eniten ajattelen kelloa ja sitä että minimiparituntinen on täynnä ja voin mennä pois.

Vierailija
165/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteinen, vessa ja keittiö kun on siistejä niin sillä pääsee pitkälle.

Vierailija
166/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus sellainen siivoushullu opettaja, ja muistan kun hän kerran sanoi että kodin siisteyden näkee jo rappukäytävässä postiluukusta. Onko se puhdas.

Hänellä oli kaksi lasta ja mies. Varmasti painajaismainen koti asua.

Minulla on ystävätär, jolla on tapana muistella äidin siivousvimmaa. "Äiti siivosi kaiken viihtyisyyden ulos meidän kodistamme", hän usein sanoo.

Vierailija
167/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte olla hygieeninen koti. Kunhan ei "haise" millekään. Eikä ole roinaa kaikkialla.

Toki naisena katson ( salaa tietenkin ) minkälaisen miehen kanssa tuttavani asuukaan ....: )

Perussiisti riittää , se on myös kotoista. WC myös siisti, eikä ole kiva nähdä keittiön lavuaarissa likaisten astioiden vuorta. 

Mutta, en viihdy täysin päinvastaisessakaan kahvittelu paikassa.

Oon joskus käynyt super super TYYLI-KODISSA, jossa oli kaikki kuin taidenäyttelyssä.

En uskaltanut ottaa keksiä kahvipöydässä, kun pelkäsin että murennan sitä kiiltävälle parketille.

Siellä todella näki kuvansa keittiöntyötasosta.... UH... kuin olisin piipahtanut aikamatkalla avaruudessa.

Vierailija
168/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvien paskaisuus ja keittiön epäjärjestys pisti silmään ihan siisteiksi luulemani perheen kotona. Jos kahvipöytään saa raivattua juuri ja juuri kahvikupin kokoisen kolon kaiken roinan keskelle, niin ei siinä kahvinjuonti oikein nautinto ole. Eikä sohvalle tee mieli käydä istumaan, jos se on lemmikkieläinten karvoja, lasten leluja ja kenties käytettyjä vaatteita täynnä.

Vierailija
169/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvioi toisten koteja. On tullut käytyä supersiisteissä ja supersotkuisissa kodeissa eikä se siisteystaso ole vaikuttanut viihtymiseeni. Se on seura joka merkkaa. Itse pidän aika junttina sitä, jos katselee toisten koteja arvioivalla silmällä. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, jotka yleensä vaikuttavat siisteystasoon.

Kiitokset tästä kommentista. Olo alkoi jo tuntua kamalalta, kun kaikilla näyttää olevan niin puhdas koti. Ja nyt minun tunnustukseni. Kun menen kotiin, jossa en ole aikaisemmin käynyt, katseeni kohdistuu ensimmäiseksi kirjahyllyyn. Rakastan lukemista. Onko isäntäväellä kirjahylly? Mitä kirjoja siinä mahtaa olla? Aah, toivottavasti tulee sopiva hetki vilkaista kirjavalikoimaa hieman tarkemmin. Tarkoitukseni ei ole arvioida kenekään lukumieltymyksiä, mutta on kiinnostavaa tietää.  Olin kerran harrastusryhmän jäsenen kotona, jossa ilokseni panin merkille useita samoja kirjoja, joita itsellänikin oli kotona. Mainitsin siitä talon  isännälle.  Mielessäni vilahti lyhyesti ajatus, että kunpa hän olisi kiinnostunut minusta. Käsitykseni mukaan hän oli sinkku ja asui yksin. Mutta turha toivo.

Vierailija
170/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lika, hajut, tahmeat lattiat, vessan siisteys erityisesti, on sellaisia asioita, jotka oikeasti häiritsee. Tai jos on vaikka likapyykkejä tai rojua sohvilla...

Muuten eläkööt ihmiset tavallaan, ei se nyt niin nuukaa ole. Mutta kohteliasta toki olisi huolehtia, ettei vieras joudu kiusallisiin tilanteisiin kuitenkaan.

Mutta lämmin vastaanotto on kuitenkin tietysti tärkeintä.

Aniharva suomalaiskoti on niin pahassa sotkussa, että sillä olisi mitään merkitystä.

Vierailija
171/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitän huomiota elämisen jälkiin. Jos on kirjoja, lehtiä tms pöytä täynnä niin on plussaa. Ja siis lähimenneisyydestä, vuoden vanha iltapäivälehti pöydällä on melko eksentristä. Tällaiseenkin olen törmännyt.

Vanhassa lehdessä voi olla joku kiinnostava artikkeli.  Itse aioin säästää joulukuussa olleen lehtijutun Andien lento-onnettomuudesta, jossa urheiluporuka oli viikkokausia vankina  lumen ja pakkasen keskellä. Se oli tapahtunut kauan sitten, mutta oli kiinnostava juttu. Lehteä ei enää löydy, joten se on varmaankin mennyt paperinkeräykseen. Harmittaa.

Vierailija
172/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö kylpyhuoneen kaapista kortsuja ja yöpöydän laatikosta hieromasauvaa ja liukkaria.

Siis urkit toisten ihmisten yksityisasioita. En kuulosta kovin mukavalta vieraalta. :(

Vierailija
173/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kiinnitän kyläillessä huomiota tavara määrään.

En niinkään ihan siistiyteen, paitsi WC:n siisteyteen kyllä ( panosti) , kun siellä joutuu käymään .

Jo se että eteisessä, ja keittiön kaikilla työpöydillä ja tasoilla on hirveetä röykkiöt tavaraa, niin siihen kiinnitän huomiota.

Esimerkiksi: keittiön työtasoilla ei mielestäni kuulu olla jauho-ja ruokapussukoita !

Muropaketteja, avattu ja keksipaketteja, ketsuppipulloja jne jne jne.....

Ne PITÄÄ MAHTUA KAAPPIIN.

Minä päätin jo vuosia sitten, että keittiön työtasoilla ei pidetä yhtään ruokatavaraa.

Ne pitää mahtua kaappiin.

Meillä on keittiön työtasolla : Kahvinkeitin, vedenkeitin, Tehosekoitin ja hedelmäkori .

Eikä tule muuta olemaankaan.

Olet siis kotonasi ilman ruokatarvikkeita, jos kotonasi on hyvin vähän kaappitilaa?

Vierailija
174/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus siisteys.

Jos ikkunoista näkee, että ovat kovin pitkään olleet pesemättä, usein taustalla on masennusta, saamattomuutta tai heikkoutta.

Wc ja kylpyhuonetilojen siisteys.

Keittiön siisteys.

Ovista, kahvoista ja ovenkarmeista näkee kuuluuko perusteellinen kodin kosteapyyhintä siivousrutiineihin, vai onko pelkkä imurin heiluttelija.

Minulla on ikkunat pesemättä.  Voin viime kesänä huonosti hellekauden akana. Asunnossani oli liian kuuma jo ennen helteitä, sillä aamupäivällä aurinko kuumensi tämän koko  päiväksi. Kärsin pitkän aikaa heikosta olosta ja huimauksesta. Ikkunanpesu ei silloin ollut ensimmäisenä mielessä, etenkin kun suvussa joku on poistunut maailmasta ikkunan kautta. Jos minulle tapahtuisi niin, se totta kai olisi onnettomuus, mutta  lapseni eivät tietäisi sitä vaan voisivat tehdä vääriä päätelmiä.

Vierailija
175/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, kylläpä täällä nyt puolustellaan likaisia koteja.. ai ei haittaa esim jarrujäljet ja liat vessanpytyssä?

Vierailija
176/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteinen, kenkä- ja ulkovaatesäilytys, keittiöstä tiskipöytä ja ruokailutila ja keittiön lattia (tämä vaikuttaa siihen, miten mielellään ottaa mitään tarjottavia vastaan), vessasta pönttö ja allas (reunat ja hana).

Yleinen järjestys ja tuoksu/haju. Ihan kiva, jos ei ole kamala kaaos ja likaisia vaatteita kaikkialla. Tai eläinten karvoja.

Vierailija
177/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävää kylässä: sekainen eteinen, likaiset matot esim. lemmikin karvoissa/tahroissa, wc:n huono siisteys (esim. likainen wc matto, roiskeet, jäljet pöntössä,p-kainen suihkuseinä, jne.), oudot tavara/vaatekasat, likaiset tiskit altaassa tai muuten likaiset tiskialtaat, tahmaa/muruja/jne. tasoilla, haiseva jääkaappi, sormenjäljet ikkunoissa, jnejne... Mutta jos kyläilen likaisessa kodissa, niin mietin vaan, että eipä ole minun asuntoni, onneksi en itse asu täällä.

Vierailija
178/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa kertoo kaiken.

Vierailija
179/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti on imuroitu ja pesty lattiat, mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle.

Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla.

Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus.

Myös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja tiskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.

Ai sinäkö oikein tarkkailet näitä asioita kyläillessäsi? Tämä kertoo enemmän sinusta kuin heistä, joiden koteja kyyläät.

Voi teitä auttamattomia tosikoita Tuo kommentti oli huumoria.

Vierailija
180/195 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emännän tisseihin ja perseeseen. Katsoa saa jos ei koske.

itse katson kyläpaikan isännän naaman,jos on komea,niin onhan se plussaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi