Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTV-uutiset: Eläkeläiset eivät ole sen useammin pienituloisia kuin muutkaan - pienituloisuus on yleisintä alle 55-vuotiailla

Vierailija
11.01.2023 |

Linkki tämän päivän uutiseen
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/usko-tai-ala-elakelaiset-eivat-ole-…

Eläketurvakeskuksen mukaan mukaan eläkeläisten toimeentulo on keskimäärin suhteellisen hyvä.

Yllättääkö tämä?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria ja perheellisiä olisi hyvä tukea enemmän. Nykylapset ja nuoret ovat tulevaisuuden aikuiset ja heidän hyvin- tai pahoinvointinsa vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen.

Nyt hyvinvoivat lapset voivat aikuisinakin paremmin.

Vierailija
122/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä tutkimus muuta väittänyt kuin että eläkeläiset eivät ole sen köyhempiä kuin muutkaan. Ei se poista köyhien eläkeläisten määrää mihinkään. Kaikki eläkeläiset eivät ole köyhiä, mutta silti heitä on iso joukko, köyhyysrajan lähettyvillä.

Eläkeläiset eivät ole yksi ja sama joukko. Niin tässä ketjussa moni yrittää sumuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä tutkimus muuta väittänyt kuin että eläkeläiset eivät ole sen köyhempiä kuin muutkaan. Ei se poista köyhien eläkeläisten määrää mihinkään. Kaikki eläkeläiset eivät ole köyhiä, mutta silti heitä on iso joukko, köyhyysrajan lähettyvillä.

Eläkeläiset eivät ole yksi ja sama joukko. Niin tässä ketjussa moni yrittää sumuttaa.

Usein kuitenkin puhutaan köyhistä eläkeläisistä.

Ei niinkään vaikka köyhistä lapsista tai köyhistä työikäisistä.

Monilla on mielikuva että juuri eläkeläisillä olisi vähän rahaa.

Vierailija
124/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti puhunut, että kun kaikesta pitää säästää pitäisi eläkealennuksetkin poistaa. Nyt näitä saa kaikki eläkeläiset oli tulot mitä tahansa.

Vierailija
125/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti puhunut, että kun kaikesta pitää säästää pitäisi eläkealennuksetkin poistaa. Nyt näitä saa kaikki eläkeläiset oli tulot mitä tahansa.

Pitääkö alennuksien perusteena olla se että on vähän rahaa? Tai että ei olisi muuten rahaa palveluun.

Saa kai muutkin alennuksia?

Vierailija
126/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä tosiaan ei ole lainoja eikä autolla tarvitse kulkea töihin. 

Jos tienaat bruttona 3000e niin käteen siitä jää 2000e, tuosta 2000e kun vähentää asuntolainan pois sekä työmatkan kulut niin jää elämiseen se maksimissaan joku 1400e/kk elämiseen rahaa josta maksellaan laskut,ruuat yms pois.

Voi tätä kateutta...Luuletko että eläkeläisillä ei ole ollut tiukkaa aikanaan kun oli asuntolainat maksettavana?

Te saitte lapsivähennyksen sekä vähentää veroissa asuntolainan korot, nykyään ei saa.

Luuletko oukeasti että normaalipalkasta pystyi vähentämään 13 prosentin lainakorkoja?Ei veroja maksettu niin paljon että olisi voinut vähentää kaikki.

Jos nykypäivänä olisi 200 tuhannen laina ja korko 13 niin sitä 26 tuhannen vuosikorko summaaa ei voisi kokonaan vähentää vaikkapa myyjän tai tehdastyöläisen palkasta koska veroja ei makseta niin paljon.Joten silloin ennenvanhaan ei kaikille ollut hyötyä verovähennyksistä.Nykyään itketään vaikka korkoja ei ole vuosikausiin tarvinnut juurikaan maksaa.

Vierailija
127/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisistä monilla myös mahdollinen asuntolaina maksettu ja lapset muuttaneet jo pois kotoa.

Näinhän sen toki kuuluukin olla. Aika kamalaa jos pitää eläkkeestä asuntolainaa lyhentää.

Niin, työttömät tutkinnon suorittaneet hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 570 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä työkokeiluna.

Ei ole rahaa edes parturiin.

Jep, edes 2400 brutto tuloilla ei saa lainaa ilman säästöjä ja vuokra-asunnoista on ylitarjonta.

Eläkeläisiä on 1 600 000, osakkaiden vastikkeiden maksu jää siis perikunnille ellei 5 hengen lapsiperhe halua muuttaa perittyyn kaksioon.

No miksi niitä säästöjä ei ole? Herää kysymys? Omaa tyhmyyttä, jos joka pennin tuhlaa pois. Itse olen säästänyt asunnon alkupesämunan tuota pienemmillä kuukausituloilla, joten ei sääliä tässä heru. Tuo palkka ei ole vielä pienin mahdollinen varsinkaan, jos taloudessa on kaksi työssä käyvää henkilöä.

Vierailija
128/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että työssäkäyviä ihmisiä kusetetaan silmään myytillä köyhistä eläkeläisistä.

No jo omituinen luulo, silloinhan kukaan ei haluaisi tehdä työtä eläkkeen eteen.

Tuskinpa monikaan tämän hetken työssäkäyvistä ensisijaisesti ajattelee eläkettään, vaan ihan tämänhetkistä päivittäistä toimeentuloa.

Todellakin kyrsii se, että itse on juuri tämän mahdollisen "väliinputoajaikäluokan" edustaja, jonka vanhemmat ovat näitä suurien ikäluokkien mukavasti eläköityneitä ja itse on painanut töitä lukioikäisestä asti, ensimmäiset vuodet ihan ilman eläkekertymää ja nyt saa koko ajan olla pelko perseessä tuleeko itse saamaan minkäänlaista eläkettä jos ja kun se aika koittaa. Tai elääkö ylipäätään sinne asti, koska ikärajoja hinataan ties millä tekosyillä aina vain utopistisemmiksi.

Vierailija
129/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin voisia sanoa, että suomalaiset palkansaajat eivät ole sen useimmin pienituloisiakuin muutkaan.

Silti on paljon pienituloisia palkansaajia.

Eläkeläiset tai palkansaajat eivät ole joku yhteinäinen joukko.

Heissä on pienituloisia, keskituloisia, suurituloisia ja hyvin suurituloisia.

Silti jokainen heistä ihmisenä on oma yksilönsä.

Pienituloiset elävät pienituloisen elämää ja suurituloiset suurituloisen elämää. Jne.

Vierailija
130/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurista ikäluokista, joista nuorimmat täyttävät tänä vuonna 74 vuotta, päästään pian eroon. Nyt heitä on jäljellä pikkuisen alle 300.000, kymmenen vuoden päästä vain rippeet jäljellä.

Ainoa lohtu on se, että ehkä näistä nuoremmistakaan aikuisista moni ei selviä eläkeikään asti. Ovat niin huonokuntoisia, ylipainoisia ja sairaita jo alkaa päälle. Tosin huono puoli on se, että nostavat sitten sairaseläkkeitä ja tukia joko mielenterveyden tai fyysisen terveyden vajeiden vuoksi, minkä myös maksamme me "terveet" keski-ikäiset ja sitä vanhemmat työssäkäyvät.

Vierailija
131/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän alle köyhyysrajan, eläkeläinen olen.

No voi nyyh, minä elän samaten ja olen työikäinen työssäkäyvä ihminen.

Vierailija
132/177 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuukohan keskiarvo siitä että pienellä porukalla on järjettömän valtavat eläkkeet suuren osan kituuttaessa kädestä suuhun valiten lääkkeen ja leivän välillä

Suomessa on ilmainen koulutus ja tie auki yliopistoihin mökin muijan pojillekin. Se on kuulkaapas kiinni omista valinnoista ja luonteen ahkeruudesta, kuka lähtee lukemaan ja kuka lähtee duuniin tai baariapulaisekai. Kun sen hyvän eläkkeen eteen pitää vaivata itseään ja valita työläs tie. Tehkää sama perässä älkääkä valittako. Sanoo tyytyväinen 39.000 e/vuodessa, veroprosentti 30.

Vierailija
133/177 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että työssäkäyviä ihmisiä kusetetaan silmään myytillä köyhistä eläkeläisistä.

No jo omituinen luulo, silloinhan kukaan ei haluaisi tehdä työtä eläkkeen eteen.

Tuskinpa monikaan tämän hetken työssäkäyvistä ensisijaisesti ajattelee eläkettään, vaan ihan tämänhetkistä päivittäistä toimeentuloa.

Todellakin kyrsii se, että itse on juuri tämän mahdollisen "väliinputoajaikäluokan" edustaja, jonka vanhemmat ovat näitä suurien ikäluokkien mukavasti eläköityneitä ja itse on painanut töitä lukioikäisestä asti, ensimmäiset vuodet ihan ilman eläkekertymää ja nyt saa koko ajan olla pelko perseessä tuleeko itse saamaan minkäänlaista eläkettä jos ja kun se aika koittaa. Tai elääkö ylipäätään sinne asti, koska ikärajoja hinataan ties millä tekosyillä aina vain utopistisemmiksi.

Kohdellaanko eri ikäluokkia eri tavalla?

Vierailija
134/177 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä taitaa nykyään olla paljon juuri lapsiperheillä, vaikka paljon puhutaan köyhistä eläkeläisistä.

Suomessa perheelliset ovat maailman mittakaavassa erittäin kuormittuneita, kun hoidetaan lapset ja käydään samaan aikaan töissä ja maksetaan isot verot hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseksi.

Kuule kyllä me eläkeläisetkin ollaan joskus oltu lapsiperhe, niinkuin tekin olette joskus eläkeläisiä (toivottavasti). On käyty töissä ja maksettu verot, asuntolainat, hoitomaksut ym.

Vierailija
135/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä taitaa nykyään olla paljon juuri lapsiperheillä, vaikka paljon puhutaan köyhistä eläkeläisistä.

Suomessa perheelliset ovat maailman mittakaavassa erittäin kuormittuneita, kun hoidetaan lapset ja käydään samaan aikaan töissä ja maksetaan isot verot hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseksi.

Kuule kyllä me eläkeläisetkin ollaan joskus oltu lapsiperhe, niinkuin tekin olette joskus eläkeläisiä (toivottavasti). On käyty töissä ja maksettu verot, asuntolainat, hoitomaksut ym.

Ne maksut vain on erit eri aikoina.

Esimerkiksi eläkemaksut oli teidän työuran aikana erilaiset kuin nykyään työssä käyvillä.

Vierailija
136/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETK:n mukaan vuonna 2020 eläkeläisten käytettävissä oleva rahatulo oli keskimäärin 27000 euroa vuodessa.

Käytettävissä oleva tulo, tarkoittaa siis nettotuloja mistä on verot raapaistu pois eli 2250€/kk?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009319091.html

Vierailija
137/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ETK:n mukaan vuonna 2020 eläkeläisten käytettävissä oleva rahatulo oli keskimäärin 27000 euroa vuodessa.

Käytettävissä oleva tulo, tarkoittaa siis nettotuloja mistä on verot raapaistu pois eli 2250€/kk?

Ei se netto voi olla. Suomessa tuon suuruinen netto olisi 3000euron tulot

Vierailija
138/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2021 keskimääräinen kokonaiseläke oli 1 784 euroa kuukaudessa, reilut 20 euroa enemmän kuin vuonna 2020. Mediaanieläke oli 1 559 euroa kuukaudessa. Tästä verot.

Suomalaisten eläkkeistä 70 prosenttia oli alle 2 000 euron suuruisia. Kolmasosan eläke jäi alle 1 250 euron kuukaudessa.

Eläkeläisten syyttely on halpamaista. Suomalaisten huonot palkat eivät ole eläkeläisten syy. Pieni palkka pieni eläke. Nyt puhutaan vain veronalennuksista, mutta eihän se auta pientä palkkaa saavaa. Suomalaisten palkkoja pitäisi nostaa. Tämä lisäisi kysyntää ja samalla talouden toimeliaisuutta.

Vierailija
139/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen väite Talousanomilta. Suomalaisten eläkkeistä 70 prosenttia oli alle 2 000 euron suuruisia. Kolmasosan eläke jäi alle 1 250 euron kuukaudessa. (Eläketurvakeskus)

Vierailija
140/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja en edes tiedä mitä eläkeläisalennuksia on tarjolla?  No teatteriin kai on ja jonnekiin julkisiin kulkuneuvoihin.....minne muualle?  Ja Tästä tulikin ilmi että aika huonosti ainakin minulla tietoa noista alennuksista.  Ja muuten, onhan opiskelijoillakin alennuksensa...