Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTV-uutiset: Eläkeläiset eivät ole sen useammin pienituloisia kuin muutkaan - pienituloisuus on yleisintä alle 55-vuotiailla

Vierailija
11.01.2023 |

Linkki tämän päivän uutiseen
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/usko-tai-ala-elakelaiset-eivat-ole-…

Eläketurvakeskuksen mukaan mukaan eläkeläisten toimeentulo on keskimäärin suhteellisen hyvä.

Yllättääkö tämä?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja en edes tiedä mitä eläkeläisalennuksia on tarjolla?  No teatteriin kai on ja jonnekiin julkisiin kulkuneuvoihin.....minne muualle?  Ja Tästä tulikin ilmi että aika huonosti ainakin minulla tietoa noista alennuksista.  Ja muuten, onhan opiskelijoillakin alennuksensa...

Vierailija
142/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja en edes tiedä mitä eläkeläisalennuksia on tarjolla?  No teatteriin kai on ja jonnekiin julkisiin kulkuneuvoihin.....minne muualle?  Ja Tästä tulikin ilmi että aika huonosti ainakin minulla tietoa noista alennuksista.  Ja muuten, onhan opiskelijoillakin alennuksensa...

Joukkoliikenteen lippuihin

Osaan pitkän matkan liikenteestä

Teatteriin

Kulttuuripalveluihin

Kaupungin kuntosaleille ja uimahalleihin

Monet yritykset tarjoavat alennuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ETK:n mukaan vuonna 2020 eläkeläisten käytettävissä oleva rahatulo oli keskimäärin 27000 euroa vuodessa.

Käytettävissä oleva tulo, tarkoittaa siis nettotuloja mistä on verot raapaistu pois eli 2250€/kk?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009319091.html

Vai on. Minun käytettävissä olevat tulot on 18 200e vuodessa. Siitä on asumistukea 2850e.  Mielestäni pärjään ihan ok. Saan säästettyä lääkärikuluihin ja hoitomenoihin. Muuta ei sitten tehdäkään. Yleensä lääkkeisiin ja hoitoihin uppoaa 1000-3000e vuodessa.  Kaikki niin hyvin järjestetty että mikään ei kerrytä maksukattoa kuin juuri sinne 700e pintaan.

Vierailija
144/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tilastomatematiikka on sitten ihmeellistä. Keskimääräinen eläke on ymmärtääkseni selvästi pienituloisuuden rajan alapuolella. Tällöin 7-800 000 eläkeläistä olisi pienituloisia. Aloitustarinassa on kai eläkeläisten muu omaisuus laskettu myös tuloksi?

Vierailija
145/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tilastomatematiikka on sitten ihmeellistä. Keskimääräinen eläke on ymmärtääkseni selvästi pienituloisuuden rajan alapuolella. Tällöin 7-800 000 eläkeläistä olisi pienituloisia. Aloitustarinassa on kai eläkeläisten muu omaisuus laskettu myös tuloksi?

Ei kai? Taitaa olla väärää tietoa sinulla eläkkeiden suuruudesta.

Lisäksi ne joilla on pienet eläkkeet voivat saada esimerkiksi eläkeläisen asumistukea ja muita tuloja, jotka voi olla satoja euroja eläkkeen päälle.

Vierailija
146/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaat siis eläkeläistä, jonka minimitulo on 922 € verottomana käteen, opiskelijaan, jonka opintoraha käteen on 250 €. Hienosti tehty Maire. Kumpikohan niitä alennuksia enemmän tarvitsee?

Vierailija
147/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 keskimääräinen kokonaiseläke oli 1 784 euroa kuukaudessa, reilut 20 euroa enemmän kuin vuonna 2020. Mediaanieläke oli 1 559 euroa kuukaudessa. Tästä verot.

Suomalaisten eläkkeistä 70 prosenttia oli alle 2 000 euron suuruisia. Kolmasosan eläke jäi alle 1 250 euron kuukaudessa.

Eläkeläisten syyttely on halpamaista. Suomalaisten huonot palkat eivät ole eläkeläisten syy. Pieni palkka pieni eläke. Nyt puhutaan vain veronalennuksista, mutta eihän se auta pientä palkkaa saavaa. Suomalaisten palkkoja pitäisi nostaa. Tämä lisäisi kysyntää ja samalla talouden toimeliaisuutta.

Tänne halutaan tuoda ulkomailta halpatyövoimaa, joiden kehnoja palkkoja kompensoidaan työssäkäyviltä veroina kerätyillä tulonsiirroilla. Globalisaatio, ihqua.  

Vierailija
148/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloiksi on laskettu kaikkien eläkeläistalouksien kaikki tulot sisältäen palkat (myös puolison), sijoitus- ja pääomatulot, kaikki mahdolliset tuet jne.

Tuo annettu summa ei siis tarkoita keskimääräistä eläkkeen suuruutta, vaan keskimääräistä eläkeläisten tulojen suuruutta.

Vierailija
149/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun duunari Isovanhemmilta jäi yli 600 000€ perintö ja omilla vanhemmilla on kans aika paljon omaisuutta mutta vähemmän.

Vierailija
150/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloiksi on laskettu kaikkien eläkeläistalouksien kaikki tulot sisältäen palkat (myös puolison), sijoitus- ja pääomatulot, kaikki mahdolliset tuet jne.

Tuo annettu summa ei siis tarkoita keskimääräistä eläkkeen suuruutta, vaan keskimääräistä eläkeläisten tulojen suuruutta.

Aivan, voi olla sijoituksia, sijoitusasuntoja ja muuta tuottavaa.

Ei eläkkeellä olo monesti mitenkään köyhää ole eikä kertynyt varallisuus mihinkään katoa.

Vierailija
151/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tapana puhua kuin olisi niukkaa silloinkin, kun ei ole niukkaa.

Jos omaisuutta on, sitä ei näytetä tai siitä ei puhuta.

Vierailija
152/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä taitaa nykyään olla paljon juuri lapsiperheillä, vaikka paljon puhutaan köyhistä eläkeläisistä.

Suomessa perheelliset ovat maailman mittakaavassa erittäin kuormittuneita, kun hoidetaan lapset ja käydään samaan aikaan töissä ja maksetaan isot verot hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseksi.

Kuule kyllä me eläkeläisetkin ollaan joskus oltu lapsiperhe, niinkuin tekin olette joskus eläkeläisiä (toivottavasti). On käyty töissä ja maksettu verot,

Ne maksut vain on erit eri aikoina.

Esimerkiksi eläkemaksut oli teidän työuran aikana erilaiset kuin nykyään työssä käyvillä.

Mistä tiedät edellisen kirjoittajan ikää?Kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia ja ovat maksanert samoja maksuja kuin sinäkin.

Vierailija
153/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisillakin eläkeläisillä on usein paljon varallisuutta.

On eri asia olla tonnin eläkkeellä 300 tonnin maksetussa kämpässä mersu pihassa ja kesämökki landella, kuin työtön tonnin tuloilla joka ei omista yhtään mitään.

Kyllähän se tonnin eläke varmaan pieneltä tuntuu, kun on puoli miljoonaa omaisuutta mutta omaisuus on hyvä puskuri silloin.

Tonnin kuussa saava työtön ilman mitään omaisuutta on aivan eri tilanteessa. Mitään laskuvarjoa ei ole.

Vierailija
154/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä taitaa nykyään olla paljon juuri lapsiperheillä, vaikka paljon puhutaan köyhistä eläkeläisistä.

Suomessa perheelliset ovat maailman mittakaavassa erittäin kuormittuneita, kun hoidetaan lapset ja käydään samaan aikaan töissä ja maksetaan isot verot hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseksi.

Kuule kyllä me eläkeläisetkin ollaan joskus oltu lapsiperhe, niinkuin tekin olette joskus eläkeläisiä (toivottavasti). On käyty töissä ja maksettu verot,

Ne maksut vain on erit eri aikoina.

Esimerkiksi eläkemaksut oli teidän työuran aikana erilaiset kuin nykyään työssä käyvillä.

Mistä tiedät edellisen kirjoittajan ikää?Kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia ja ovat maksanert samoja maksuja kuin sinäkin.

Samoja maksuja, radikaalisti eri summia. Nuoremmat sukupolvet ryöstettiin/ryöstetään röyhkeästi.

Vierailija
155/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on aika paljon vähemmän kuin eläkkeet ja opiskelu on tänä päivänä kovaa työtä. Kaukana eläkeläisen joutilaasta arjesta.

Vierailija
156/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ovat tehneet omaisuutensa eteen koko ikänsä töitä, kasvattaneet lapsensa ja eläneet nuukasti. Nyt sitten nämä tuhlaamiseen tottuneet nuoremmat sukupolvet ovat käärmeissään.

Kyllä etenkin eläkkeellä olevilla naisilla eläke saattaa olla todella pieni. Takana ei ole muuta uraa kuin työ kotiäitinä.

Vierailija
157/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on aika paljon vähemmän kuin eläkkeet ja opiskelu on tänä päivänä kovaa työtä. Kaukana eläkeläisen joutilaasta arjesta.

Hah hah haa.

Vierailija
158/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen jo viidettä vuotta.

Netto eläkkeeni on 2021€

Hyvin pärjään 😊

Vierailija
159/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netto eläkkeeni on 2021€

Hyvin pärjään 😊

Nykyiset työeläkkeensaajat on tähän saakka ainoa ihmiskunnan historian sukupolvi joka avoimesti nauttii jälkeläistensä selkärangasta repimillään verirahoilla. Ja ylpeilee tekosillaan.

Oi aikoja, oi tapoja.

Vierailija
160/177 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netto eläkkeeni on 2021€

Hyvin pärjään 😊

Nykyiset työeläkkeensaajat on tähän saakka ainoa ihmiskunnan historian sukupolvi joka avoimesti nauttii jälkeläistensä selkärangasta repimillään verirahoilla. Ja ylpeilee tekosillaan.

Oi aikoja, oi tapoja.

Pullamössöllä runosuoni laukkaa "jälkeläistensä selkärangasta repimillään verirahoilla" 😊😊😊

Mutta tehän voitte korjata tilanteen määräämällä pakkoeutanasian itsellenne 60-vuotiaana, niin teidän lasten ei tarvitse märistä "jälkeläisten selkärangasta repimillään verirahoista"

PS. Viime vuonna eläkevakuutusyhtiöiden sijoitustuotot olivat suuremmat kuin niiden maksamat eläkkeet.