Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eutanasia voitaisiin laillistaa Suomessa? Voidaanko me kansalaiset vaikuttaa tähän asiaan?

Vierailija
09.01.2023 |

Täällä myös yksi, joka ei vain pysty käsittämään miksi ihmisiä pidetään väkisin hengissä kun toivoa paremmasta ei enää ole. Nämä sänkypotilaan, jotka ovat aivan pihalla tästä maailmasta. Jokaisessa vanhusten hoivakodeissa olen nähnyt heitä, jotka ovat olleet vuosia kangistuneita, eivät juuri ymmärrä eivätkä käsitä tästä maailmasta. Hyvä, että osaavat enää puhua tai jos puhuvat, ne asiat ovat jotain aivan irrallisia nykyisyydestä.
Kuin olisivat jatkuvasti unessa tai "muualla" mutta hengissä kuitenkin. Kipuja heillä myös on, joita tietenkin hoidetaan lääkkeillä. Ei tuo kuitenkaan ole missään mittakaavassa ihmisen arvoista elämää.

Oma luonteeni ei kestä nähdä tuota, pidän sitä jopa ihmisten kiduttamisena. En pysty tekemään työtä, jossa näen alituiseen kärsimystä vain sen takia, että joku muu päättää heidän puolestaan.
On myös vanhuksia, jotka kykenevät toimimaan itse aika pitkälle arjessa mutta eivät kestä ympäristöään ja tilaansa olla. Lähes jokainen haluaisi olla kotona tietenkin - moni haluaisi kuolla ja on sen suoraan kertonut kun ei elämässä ole oikein mitään makua, odottelevat vain, että se viimeinen henkäys tulisi.
Tottakai suurin osa ihmisistä siellä ovat aivan ihania ja piristämme päivää, yritämme luoda kodinomaista henkeä ja parasta on kun omaiset käyvät ja kuinka onnellisia monet ovatkaan tapaamisen jälkeenkin vielä niin kauan kun muistavat kohtaamisen.
He ovat kuitenkin masentuneita ja jossain määrin ymmärtävät tilansa, että ei se siitä enää paremmaksi muutu.

Minusta on todella kyseenalaista, että lääketeollisuus näissä tapauksissa pitkittää vain väistämätöntä ja nämä ihmiset kärsivät tilastaan. En itse koskaan haluaisi joutua samanlaiseen tilanteeseen.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ihmisten tappaminen on muutenkin sinänsä täysin luonnollista. Sitä on tapahtunut aina, vaikka kuinka joku "Kymmenen käskyä" sen kieltää. Jokainen kuolee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Kaikki joka tapauksessa kärsii, on kipuja jne. Ihan turha sanoa, että sitten läheiset suree. Voi kai ne läheisetkin tappaa, jos kärsimys on niin kova. 

Tälläkin hetkellä Suomen vankiloissa istuu ihmisiä murhista, tapoista ym. Nämäkin ihmiset voisivat olla töissä ja tuoda Suomelle veroTULOJA sen sijaan, että kuluttavat verorahoja. Esim. jos joku tappaa isoäitinsä saadakseen perinnön ja on itse nuori, niin eikö nuori ihminen hyödy rahasta enemmän kuin vanha? Eihän ne kuolleet kuoltuaan mitään kärsi. 

Näin mun järki/aivot tän näkee. En ole uskonnon sokaisema. Tärkeintä että ihmiset eläissään ovat olleet onnellisia.

Vierailija
42/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon kautta ymmärtääkseni on tullut se ajatus että vain Jumala voi päättää milloin kukakin kuolee. Siksi itsemurha ja eutanasia ovat syntiä. En tiedä onko tuo ajatus sitten juurtunut vaikka kaikki eivät enää uskovaisia olekaan. Eihän sillä oikeastaan mitään estettä ole jos toivoa paremmasta ei ole (toisin kuin esimerkiksi ihmisillä jotka ovat itsetuhoisia masennuksen takia, he voivat saada apua).

Tiedän henkilön joka hautoi itsemurhaa. Sairastui sitten syöpään ja kun siitä parani vaikka jäi kipuilevaksi ja oli jo vanha, ei enää halunnutkaan kuolla. Joskus ajatus kuolemasta on kuin lohtu, joka kuitenkaan ei ole toive jos tosiasiaksi muuttuu.  Eutanasia on vaikea asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamaa vanhusta olen ollut saattelemassa viimeiselle matkalle.

Mitään kaunista tai arvokasta tähän ei liity. Morfiinia koneesta ihon alle, toivoa vain sopii että annos on riittävä. Lisäksi haloperidolia että varmasti pysyy pedissä. Tästä eteenpäin saattohoidettava makaa juuri mihinkään reagoimatta menehtyen kuivumiseen. Huonokuntoisemmat jaksavat pari päivää, sinnikkäimmät lähes viikon.

Huomattavasti inhimillisempää mielestäni olisi tuossa kohtaa antaa vielä se yksi piikki lisää. 

Olen kanssasi samaa mieltä.  Jos kuolema on varma päivissä ja kivut hirvittävät, emme voi sanoa olevamme "elämän puolella" siinä kohtaa.  Lainsäädäntöhän tässä on se vaikeus, mihin vetää rajat.

Vierailija
44/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian kannattajat. Miten voitte taata minulle, että te ette lue kieroja kannustimia, jotka johtavat siihen, että yhteiskunta murhaa minut, kun minun hoidostani tulee liian kallis yhteiskunnalle?

Mietittekö te edes sellaisia asiota?

Ei ole järkeä tapppaa lypsävää lehmää. Sosiaalalalla yksistään työskentelee satoja tuhansia ihmisiä, lisäksi vielä yrittäjät ja yritykset ja välillisesti alalla työskentelevät. Ei Suomi kestäisi sitä työttömyyttä, joka ennenaikaisesti vanhusten tai vammaisten tapppamisista tulisi. 

Oletko tutustunut kuinka eutanasia toimii muissa maissa? Ei sielläkään ketään hetken mielijohteesta tapppeta vain siksi, että hoito olisi liian kallis yhteiskunnalle.

Vierailija
45/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ajatus siitä että olisi letkuissa ja pelkästään ajatus toimii mutta mikään muu ei kuulostaa painajaiselta. En ikinä haluaisi itselleni sellaista, siinä vaiheessa haluaisin vaan nukkua rauhallisesti pois. Ei se ole elämisen arvoista elämää.

Minä olin repinyt niitä letkuja irti. Pelkäsin jäädä kitumaan. Antoivat jotain taju pois ainetta ja kädet laitettiin sängyn laitoihin kiinni. Kannatan ehdottomasti aikuisen ihmisen oikeutta eutanasiaan.

Siis hetkinen... Olisit sairaalassa ollessasi halunnut kuolla, mutta sinut hoidettiin väkisin ja nyt olet elossa (koska täällä kirjoittelet), mutta olisit kuitenkin mieluummin ottanut sen eutanasian? Ihmiset, jotka laittavat tuolle yläpeukkua joko sitten tykkäsivät kommentista tai toivovat että kommentin kirjoittaja ei olisi hengissä. Sama kai tuo, yksi ihminen sinne tai tänne.

Vierailija
46/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita erikseen mitään eutanasioita kun voit mennä Isoon Omenaan vähän rähisemään niin saat mitä haluat.

Vierailija
47/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hienolta ja ihmisläheiseltä vaikuttaa tämä eutanasia käytännössä...

Paralympian claims Canada offered to euthanise her when she asked for a stairlift

https://news.yahoo.com/paralympian-claims-canada-offered-euthanise-1631…

Canadian man facing eviction from social housing is accepted onto country's controversial legal EUTHANASIA program after deciding he'd rather die than be homeless

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11441995/Canadian-man-facing-e…

America, be very afraid: astonishingly, Canada is now euthanizing 10,000 of its citizens a year - and some of the horrific stories of its ultra-permissive policy will horrify you… Special report by TOM LEONARD

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11507875/America-afraid-Canada…

Aletaanko eutanasiapropagandaa näkemään myös Suomessa seuraavalla hallituskaudella, kun pitää aloittaa säästötoimenpiteet ja leikkaukset? Kun se eutanasia niiiin säästää terveydenhoidon kustannuksia!

Medically assisted deaths could save millions in health care spending: Report

https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/medically-assisted-death-could-…

Vierailija
48/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pelottavaa, että suomalaiset eivät voi päättää itseään (kansana) koskevista suurista asioista.

Vierailija
49/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasiassa on se huono puoli, ettei sitä voi kokeilla ensin ja päättää sitten.

Vierailija
50/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kansalaiset voimme vaikuttaa seuraavilla tavoilla:

- selvittämällä, mitä mieltä oma ehdokas on asiasta ennen äänestämistä eduskuntavaaleissa tänä keväänä

- viestimällä kansanedustajille

- kansalaisalotteilla

- eroamalla kirkosta

Vierailija
51/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon kautta ymmärtääkseni on tullut se ajatus että vain Jumala voi päättää milloin kukakin kuolee. Siksi itsemurha ja eutanasia ovat syntiä. En tiedä onko tuo ajatus sitten juurtunut vaikka kaikki eivät enää uskovaisia olekaan. Eihän sillä oikeastaan mitään estettä ole jos toivoa paremmasta ei ole (toisin kuin esimerkiksi ihmisillä jotka ovat itsetuhoisia masennuksen takia, he voivat saada apua).

Nimenomaan, kun toivoa paremmasta ei ole. 

En usko, että kysymys on uskonnollinen, vaan sen täytyy olla ennenkaikkea poliittinen. Nykysysteemissä saa käytännössä toimia melko vapain käsin: potilas voi käytännössä menehtyä pienenä "ketjureaktiona," tai hän voi pysyä lääkkeiden suurkuluttajana (tiedättekö, kuinka monta reseptiä yhdellä potilaalla voi parhaimmillaan olla samanaikaisesti?) ja se kokonaisuus on kai pienin riski, juridisesti ajatellen. Eli etusijalla olisi lääkärin juridinen turvallisuus.

Vierailija
52/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti on hypätty jostain tai menty junan alle. Nuo keinot toimii edelleen.

Se junan alle hyppääjä sotkee tähän muita mukaan ja pahimmillaan aiheuttaa traumat veturinkuljettajalle ja konduktöörille.

Eutanasia pitää laillistaa heille, joilla ei ole enää toivoa huomisesta ja ovat liian raihnaisia enää mihinkään.

Vierailija
53/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti eutanasia myös suomeen. Jos saan esim. altzhaimer diagnoosin kuten äitini 70 vuotiaana, todellakin haluan heti päättää elämäni.

Vierailija
54/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt taas vaihteeksi puurot ja vellit sekaisin. Ottakaa selvää. Suomessa toimii eutanasian laillistamista ajava yhdistys Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan, entiseltä nimeltään Exitus. Lakiesitys ei mene eduskunnassa läpi kristillisten ja persujen takia. Itsemurhan saa jokainen tehdä vapaasti, mutta eutanasiassa onkin kyse siitä kun potilas haluaisi kuolla mutta ei itse pysty sitä tappamaan itseään. Kriteereiden on täytyttävä, tai muuten armomurha on murha tai avustettu itsemurha.

Vierailija
55/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kiitollinen että ukkini oli järjissään ja pystyi liikkumaan ennenkuin kuin vanhuuttaan kuoli (97v), varmaan hyvien geenien ja toimeliaisuuden ansiosta. Ei tarvinnut olla letkuissa tai sekaisin päästään. Hän sanoi että siitäkin huolimatta kuolema oli helpotus, kaikki oli jo nähty.

Vierailija
56/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eutanasia pitäisi myöntää kaikille halukkaille yli 25-vuotiaille. Oli sairas tai ei.

Miksi vasta yli 25-vuotiaille? Pienet lapsetkin haluavat kuolla.

Vierailija
57/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kansalaiset voimme vaikuttaa seuraavilla tavoilla:

- selvittämällä, mitä mieltä oma ehdokas on asiasta ennen äänestämistä eduskuntavaaleissa tänä keväänä

- viestimällä kansanedustajille

- kansalaisalotteilla

- eroamalla kirkosta

Kirkosta eroaminen ei liity asiaan. Tosi moni pappi ja kirkon työntekijä kannattaa eutanasiaa. Nykyään papeissa on tosi paljon niitä, jotka haluavat päivittää kirkon nykyaikaan ja kannattavat esim. eutanasiaa, homoliittoja, polyamoriaa ja abortteja. Myös satanismi ok, kunhan kyseessä on ihmisen oma valinta.

Vierailija
58/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi Suomessa kansalaiset eivät voi asiaan vaikuttaa. Suurin osa kansasta kannattaa oikeutta eutanasiaan ja asiasta on tehty kansalaisaloite, jonka lopputuloksena oli korusanoja saattohoidon parantamisesta (eli oikeasti ei tehdä mitään).

Tutustui hiukan aiheeseen, se oli monien edustajien osalta ihan järkyttävää yritystä viedä koko aihe pois uriltaan.

Vierailija kirjoitti:

Iso osa kehittyneistä maista on mennyt tai menossa toiseen suuntaan, mm. Espanja, konservatiivisena pidetty maa. Minulle oikeus eutanasiaan tai avustettuun itse toteutettuun vaihtoehtoon on sen verran tärkeä, että suosin asuinmaita, joissa tämä on mahdollista.

En kannata eutanasian tuputtamista, sen voisi jopa kriminalisoida. Eikä eutanasiaa saa mielestäni toteuttaa kuin henkilön omasta, selvästä ja vakaasta tahdosta. Mutta, se ettei ihminen saa itse päättää omasta elämästään edes sen loppumetreillä ei ole mielestäni oikein, eettistä tai hyväksyttävää.

Minun mielestäni eutanasia saisi olla laillinen myös ilman potilaan tahtoa, esimerkiksi silloin, kun dementia on edennyt pitkälle, että potilas ei pysty itse syömään eikä juomaan. 

Vierailija
59/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin lääkäreille oikeudet, tietyin ehdoin, eutanisoida julkisessa hoidossa olevia dementia-potilaita. Tästä oikeudesta ei olisi valitusoikeutta.

Vierailija
60/137 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta en antaisi oikeutta eutanasiaan, sillä siitä paranee, vuosien tai vuosikymmenien päästä.