Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun olen ylipainoinen (bmi 25,8) ja terveyskeskuksesta ei saa apua painonpudotukseen?

Vierailija
08.01.2023 |

Olen hieman ylipainoinen nainen. Ennen olin hoikka, sitten lihoin kahdessa vuodessa 20kg. Niistä karistanut jo 5kg omin avuin. Nyt mitat 161cm 67kg.
Soitin terveyskeskukseen että pääsenkö ravitsemusterapeutille kun paino ei vaan putoa enää, junnannut samassa heinäkuusta 2022. En kuulemma pääse.
Miksen?! Eikö lihavia halutakaan saada terveiksi? Lihavuudesta tulee kaikenlaisia elintapasairauksia, huolestuttaa ettei mun lihavuutta oteta tosissaan. Mistä saa apua kun terveyskeskus ei auta?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa itse itsestäsi.

Vierailija
42/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todennut, että apua saadakseen pitäisi lihoa sairaalloisen ylipainoiseksi. Vähemmän ylipainoisia ei tueta. Ennakointi tai ajoissa auttaminen ei tule kysymykseen. Eikä todellakaan aina ole kyse omasta motivaatiosta ja osallisuudesta: sairaudet ja lääkkeet hankaloittavat painonhallintaa.

Mulle on vain sanottu, ettei tilanteelle voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todennut, että apua saadakseen pitäisi lihoa sairaalloisen ylipainoiseksi. Vähemmän ylipainoisia ei tueta. Ennakointi tai ajoissa auttaminen ei tule kysymykseen. Eikä todellakaan aina ole kyse omasta motivaatiosta ja osallisuudesta: sairaudet ja lääkkeet hankaloittavat painonhallintaa.

Musta tuntuu ihan samalta. T ap

Vierailija
44/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutti ei ole suojattu nimike. Kuka vaan voi olla ravintoterapeutti.

Ravitsemusterapeutti sen sijaan on suojattu nimike. Olkaa siis tarkkoja mitä nimikkeitä käytätte!

Ja noin 80% laihduttamisesta epäonnistuu. En halua että omani epäonnistuu joten tarvitsen apua. Vyötärönympärys on 77cm. T ap

Missä sun kilot on? Ota huomioon että BMI ei sovellu kovin hyvin yksilön painon mittariksi, se on populaatiotasolla toimiva mittari. Leveäharteisena isona miehenä 24 on minulle jo semmoinen että aletaan huomautella alipainosta.

Kurvikkaalle naiselle tuommoinen 25 voi olla ideaalipainokin. Etenkin jos on lihasta ja ihonalainen rasva on jakautunut tasaisesti, eikä ole sisäelinrasvaa.

Olen mies niin tuo 77 vyötärömitta ei sano paljoa, hiukan uteliaana kysyisin muita mittoja?

Vierailija
45/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini laihdutti 25 kg ihan ilman mitään ravintoterapeutin apua.

Niin munkin  30k.sisko.Alkoi katsoo sydän liiton ruokaohjeita ilmasiksi netistä.Lisäten roimasti hyötyliikuntaa. Söi/ syö aamiaisen ,lounaan välipalana kahvi,mut jätti sen pullan pois.Päivälinen ja pieni ilta pala,kun sydän,sokeri tauti,lääket ei tyhjän vatsaan oteta. Meni 3 vuotta ja 30kg.Ruokansa valmistaa itse.Kaikki missä sokeria kietäytyy kylässäkin.Vaati / vaati sisua.Kun aina tyrkytetään ota nyt yksi,ei se lihota.Lihotaa kun sitä lähtee sokeri koukku.

Vierailija
46/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, tsemppiä nyt! Olet pudottanut reippaasti ja sulla on homma kurissa! Tuommoinen tasannevaihe tuolla painoindeksillä ei tosiaan ole mikään paha juttu.

Oletko masentunut?

Vierailija
47/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, tsemppiä nyt! Olet pudottanut reippaasti ja sulla on homma kurissa! Tuommoinen tasannevaihe tuolla painoindeksillä ei tosiaan ole mikään paha juttu.

Oletko masentunut?

Olen kai. Mulla on maanisdepressiivinen (kaksisuuntainen), tälläkin hetkellä oon sairaalassa osastolla itsetuhoisten ajatusten vuoksi.

Vierailija
48/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä voisi antaa jaxuhalin ap:lle, ilman että joku tulkitsisi sen ilkeilyksi?

Vierailija
49/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutti sen sijaan on suojattu nimike. Olkaa siis tarkkoja mitä nimikkeitä käytätte!

Ja noin 80% laihduttamisesta epäonnistuu. En halua että omani epäonnistuu joten tarvitsen apua. Vyötärönympärys on 77cm. T ap

Missä sun kilot on? Ota huomioon että BMI ei sovellu kovin hyvin yksilön painon mittariksi, se on populaatiotasolla toimiva mittari. Leveäharteisena isona miehenä 24 on minulle jo semmoinen että aletaan huomautella alipainosta.

Kurvikkaalle naiselle tuommoinen 25 voi olla ideaalipainokin. Etenkin jos on lihasta ja ihonalainen rasva on jakautunut tasaisesti, eikä ole sisäelinrasvaa.

Olen mies niin tuo 77 vyötärömitta ei sano paljoa, hiukan uteliaana kysyisin muita mittoja?

Mielestäni en ole kurvikas. Toki on d-kupin rinnat, mutta ei mitkään tosi isot. Olen päärynä:

Rinnanympärys 101, vy 77cm, lantio 108cm.

Vierailija
50/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksista ei saa tällä hetkellä apua vaikka olisi puoli kuollut. Tuollainen muutaman gramman kosmeettinen " ylipaino" ei ole mikään terveyskeskusasia muutenkaan.

Taidatkin olla provo.

Vierailija
51/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutti? Voihan Väinölän voisaavi. Joskus ihan toivois, että tulisi joku pula-aika ja ruokaa sais vaan kortilla.

Loppuisi tällaiset älyttömyydet, ettei ihmiset osaa syömisistäänkään huolehtia kuin terapeutin avulla.

Ohjeita on lehdet ja netti väärällään, kirjoja kasapäin ja Pippa vielä paasaa telkassa. Revi siitä.

Siinäpä se ongelma onkin, kun on kaikenmaailman ohjeita. Sen minkä yksi käskee ja niin toinen kieltää ehdottomasti.

Vierailija
52/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko masentunut?

Olen kai. Mulla on maanisdepressiivinen (kaksisuuntainen), tälläkin hetkellä oon sairaalassa osastolla itsetuhoisten ajatusten vuoksi.

Voi sua. Annan sulle mun sedällisen, platonisen halin näin etänä, saat huutaa meetoota silti.

Mulla oli myös itsetuhoisia ajatuksia ennen juovana aikana, ei ole kivaa.

Vierailija
53/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en ole kurvikas. Toki on d-kupin rinnat, mutta ei mitkään tosi isot. Olen päärynä:

Oho, älä kerro enempää, noilla mitoilla mun sedällisyyteni ja platonisuuteni voi karista :)

Vierailija
54/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, älä kerro enempää, noilla mitoilla mun sedällisyyteni ja platonisuuteni voi karista :)

Dysmorfia eli vääristynyt käsitys kehosta liittyy usein masennukseen, josko siitä olisi lohtua - nuo on kumminkin melkoisen naiselliset mitat. Kuulostaisi ettei ehkä ole oikeastaan ylipainoakaan.

Vierailija
55/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Mä olin 47 vuotiaaksi asti 50kg (pituus 159cm.) Nyt paino 57kg. ja ikä 51v.Yritän laihduttaa noin neljä kiloa kesään mennessä.

Älä stressaa asiasta. Olet vaidevuosi iässä, se kerryttää useammille muutama kilo/ kiloja lisää.

Vierailija
56/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko masentunut?

Voi sua. Annan sulle mun sedällisen, platonisen halin näin etänä, saat huutaa meetoota silti.

Mulla oli myös itsetuhoisia ajatuksia ennen juovana aikana, ei ole kivaa.

Kiitos etähalista täällä on liikaa negatiivisuutta.

Vierailija
57/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun paino ei putoo sä teet jotain väärin. Turha syytellä muita. 

En syyttele vaan haluaisin apua esim ravitsemusterapeutilta että mitä teen väärin. Haluaisin että paino lähtee taas putoamaan. T ap

Ravitsemusterapeutille voi hakeutua myös yksityisesti.

Vierailija
58/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Mä olin 47 vuotiaaksi asti 50kg (pituus 159cm.) Nyt paino 57kg. ja ikä 51v.Yritän laihduttaa noin neljä kiloa kesään mennessä.

Älä stressaa asiasta. Olet vaidevuosi iässä, se kerryttää useammille muutama kilo/ kiloja lisää.

Eihän niistä stressata pidä, mutta on se hyvä olla tarkkana. Ihan periaatteesta jankutan kumminkin lahdutuskuureja vastaan.

M

Vierailija
59/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun paino ei putoo sä teet jotain väärin. Turha syytellä muita. 

En syyttele vaan haluaisin apua esim ravitsemusterapeutilta että mitä teen väärin. Haluaisin että paino lähtee taas putoamaan. T ap

Ravitsemusterapeutille voi hakeutua myös yksityisesti.

No eipä ole opiskelijana varaa käydä yksityisellä.

Vierailija
60/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liian isoja annoksia tavallista ruokaa, jos et kerran herkkuja syö. Ei se siitä Oivariinista pelkästään ole kiinni. Ota käyttöön aterioille pienempikokoinen lautanen, äläkä santsaa.