Mitä tehdä kun olen ylipainoinen (bmi 25,8) ja terveyskeskuksesta ei saa apua painonpudotukseen?
Olen hieman ylipainoinen nainen. Ennen olin hoikka, sitten lihoin kahdessa vuodessa 20kg. Niistä karistanut jo 5kg omin avuin. Nyt mitat 161cm 67kg.
Soitin terveyskeskukseen että pääsenkö ravitsemusterapeutille kun paino ei vaan putoa enää, junnannut samassa heinäkuusta 2022. En kuulemma pääse.
Miksen?! Eikö lihavia halutakaan saada terveiksi? Lihavuudesta tulee kaikenlaisia elintapasairauksia, huolestuttaa ettei mun lihavuutta oteta tosissaan. Mistä saa apua kun terveyskeskus ei auta?
Kommentit (100)
Tässä tulee ihan ilmainen neuvo miten laihtuu: Syö vähemmän ja liiku enemmän!
Psykoosilääkkeet yleensä lisää painoa, onko mahdollista vaihtaa painoneutraalimpaan?
Jos olet osastolla, niin koita nyt hyvä ihminen laittaa laihdutus toissijaiseksi asiaksi ja keskity parantelemaan oloa, toki terveellinen ruokavalio ja kohtuullinen liikunta sitä parantaa.
Itsellä masennukseen lääke, joka päinvastoin tuppaa laskemaan ruokahalua ja painoa.
Exällä oli tuo olantsapiini ja kertoi sen myötä lihoneensa. Sulla on kuitenkin hyvin lievää tuo ylipaino niin en stressaisi siitä nyt, mutta tosiaan jos lihominen sua huolestuttaa niin keskustele lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Syö itse jonkun aikaa antipsykootteja ja katso miten sujuu.
Vaaditko tosiaan että yhteiskunnan on maksettava sinulle apua kun itse haluat päästä mahdollisimman helpolla
Laihdutus on niin yksinkertasta, että mitä sä ees siel terveyskeskuksessa teit? Tee parempia valintoja. Syö terveellisesti ja ala liikkumaan. Takaan että auttaa XD Mut eihä se tuu kysymykseenkää ku pitäs ite vähä itsekuria jostakin riipasta. Toivotaan ihmepilleriä tai jotain lampun henkeä taikomaan läskit pois.
Tässä ap. Pääsen tänään pois osastolta jee :) ja kiitos kaikille kauniisti kommentoineille.
Ei ole paljoa ylipainoa mut ennen bmi oli 7vuotta jossain 21 ja sitä ennen alle niin tottakai lihominen harmittaa.
Ravitsemusterapeutille voi mennä ihan omalla rahalla.Muutama liikakilo ei ole oeruste käyttää siihen julkisia varoja.Kysy sitten uudelleen kun olet 200kg...
Ei tuo vielä mitään, 8 vuotta jatkuvasti tujumpi masennuslääkitys päällä, ruuhkavuodet, sairastava puoliso ja vaativa työ = 155 cm ja 98 kg.
Syö pari kertaa päivässä jotain nopeeta, nukkuu huonosti muutamia tunteja ja vetää kahvia nälkään. Viikonloppuna kokoajan nälkä eikä syömistä pysty itsehillinnällä lopettamaan. Ruokaa on saatava aivan kun hengitysilmaa.
Inhoan peilikuvaa mutta ei ole voimia muuttaa mitään kun heikko ja liian väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus on niin yksinkertasta, että mitä sä ees siel terveyskeskuksessa teit? Tee parempia valintoja. Syö terveellisesti ja ala liikkumaan. Takaan että auttaa XD Mut eihä se tuu kysymykseenkää ku pitäs ite vähä itsekuria jostakin riipasta. Toivotaan ihmepilleriä tai jotain lampun henkeä taikomaan läskit pois.
Luitko ollenkaan? Ap syö antipsykoottia.
Itselle määrättiin ketipinoria unettomuuteen. Heräsin jopa keskellä yötä kaivelemaan jotain syömistä ja heti aamulla oli nälkä, jota mulla ei normaalisti ole. Normaalisti lenkkeilen aamuisin, mutta ketin aikana kävin todella hitaalla, en vaan jaksanut, juoksulenkit vaihtui kävelyksi.
Jos syö jotain psyykelääkettä, niin tottakai se vaikuttaa myös fysiikkaan, kaikkia sivuoireita ei pysty itse hillitsemään.
Ap älä nyt stressaa siitä painosta vaan keskity toipumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos menisit kävelylenkille ja jätät mätöt ostamatta. Turha ulista ettei paino putoa. Putoaa jos on tahtoa.
Käyn pilateksessa kolmesti viikossa ja en syö juurikaan herkkuja. Siksi haluan tietää että onko syynä esim se että käytän oivariinia enkä beceliä.
Ja mitä muuta rasvaista rasvaa lisäksi? On sanonta, että rasva palaa rasvalla, tarkoittaen hyviä rasvoja oikea määrä kiloihisi verrattuna.
Siirtyisin kevyt tuotteisiin, miettisin lautasmallia ja kävisin päivittäin ainakin 30 min. kävelylenkillä.
Kun jätän tuon isin pois, tarkoittaa, että toimin noin.
Paino pudonnut ja putoaa edelleen, tasaisesti. Teen myös lihaksia kiinteyttäviä liikkeitä kotona.
Olen samanlaisella kropalla kuin sinä, pituus 169 cm, paino kai 70kg mitat 110/78/115. Ikää 32 ja syön lääkitystä mielihaluihin (on adhd ja taipumus erilaisiin addiktioihin, tällä lääkkeellä katkaistaan ne) ja toista lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tää on aivan älytöntä taistelua päivästä toiseen. Unohdan syödä, ei tee mieli syödä ja saatan olla syömättä kaksi päivää. Kun syön niin jään koukkuun siihen ja syön sitten kolmen edestä. Sokeri on vihollinen ja minun pitäisi tehdä kaikki ruoat ja herkut itse kun jään koukkuun. No adhd ei todellakaan helpota tätä suunnittelua ja tekemistä ja usein hermostun ennen syömistä tai ruoan tekoa kun ei tee mieli syödä, mutta pitäisi syödä ja mitään ei tee mieli. Siinä sitten raivostun ja en syö ollenkaan tai syön sipsiä pari pussia. Liikuntaa en harrasta säännöllisesti, koska jään siihenkin koukkuun ja kaiken tahdonvoiman käytän kun en sitten sitä ajattelisi ja tekisi. Toisaalta säännöllisyyden myös tappaa se kun kävisin ohjatussa liikunnaasa kaksi kertaa ja se loppuisi siihen. Kävelyt ja hölkkä on hyvä.
Olen vain opetellut elämään itse kanssa ja kroppani kanssa. On ongelmia aineenvaihdunnassa ja kaikessa muussa. Säännöllisessä elämässä tiedän, että moni asia auttaisi. Ongelma vain on se, että en aina pysty yksinkertaisesti siihen. Eikä ole laiskuutta tuo yrittäminen. Käyn terapiassa ja yhdessä haetaan ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko ollenkaan? Ap syö antipsykoottia.
Itselle määrättiin ketipinoria unettomuuteen. Heräsin jopa keskellä yötä kaivelemaan jotain syömistä ja heti aamulla oli nälkä, jota mulla ei normaalisti ole. Normaalisti lenkkeilen aamuisin, mutta ketin aikana kävin todella hitaalla, en vaan jaksanut, juoksulenkit vaihtui kävelyksi.
Jos syö jotain psyykelääkettä, niin tottakai se vaikuttaa myös fysiikkaan, kaikkia sivuoireita ei pysty itse hillitsemään.
Ap älä nyt stressaa siitä painosta vaan keskity toipumaan.
Niin ja vielä. Mielestäni sua vois auttaa enemmän joku personal trainer kuin kunnallinen ravitsemusterapeutti jos siihen on varaa. Ravitsemusterapeutilta saat vaan ne viralliset suositusohjeet, jotka ei sovellu jokaiselle sellaisenaan.
Itse kärsin joskus bulimiasta ja pyysin lähetettä ravintoterapeutille. Psykiatri katsoi mua ja totesi sen olevan turhaa koska "no mähän tiedän jo kaiken". Ja tottahan se olikin, kyllä mä itse tiedän ja osaan etsiä lisää tietoa.
Mutta toi sun lääkitys tosiaan on semmoinen, joka sitä painoa pitää yllä, muitakin lääkkeitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun paino ei putoo sä teet jotain väärin. Turha syytellä muita.
En syyttele vaan haluaisin apua esim ravitsemusterapeutilta että mitä teen väärin. Haluaisin että paino lähtee taas putoamaan. T ap
Ravitsemusterapeutille voi hakeutua myös yksityisesti.
No eipä ole opiskelijana varaa käydä yksityisellä.
Opiskelijoilla on omat terveys-asemansa. Mene omaasi.
Voi kuule ap. Mulla on 30kg ylipainoa. Olisin halunnut myös lähetteen ravitsemusterapeutille, mutten sitä saa, koska mulla ei ole vielä mitään perussairauksia eikä sokereissa mitään vikaa. Täytyy siis mennä yksityiselle.
Kerrotko AP sun ruokavaliosta?
Mulla aina alkaa lähtemään ihan vaan vetämällä vaalean vehnän ja sokerin minimiin. Pääasia hiilareista kasviksista ja sit kylkeen proteiinia ja rasvaa ilman turhia kaloreiden laskemisia. Jos liikkuu enemmän niin sit sitä hiilaria vaikka riisistä tai ruisleivästä.
Osastollahan usein lihotaan, kun tulee valmis ruoka ja välipalat säännöllisesti nenän eteen, viis kertaako siellä oli päivässä syöntiä?
eli älä nyt siitä ainakaan stressaa vaan ota pikkuhiljaa ja rauhassa kotiutumisen kannalta.
Onko sulla muuten myös syömishäiriötaustaa?
Itsellä on + liuta muita mt-ongelmia ja läheisellä kaksisuuntainen, niin siksi kyselen, hieman olen lukevinani sinusta omaa oireilua kehon ja painon kanssa.
Painosi kuulostaa vielä hyvinkin normaalilta, mutta tottakai se ahdistaa jos olet hoikka tottunut olemaan. Mutta jos on myös syömishäiriötaustaa, niin epäilen tuon lääkityksesi oikeellisuutta kun tuppaavat sitä painoa nostamaan ja sitä kautta vaikeuttamaan tilannetta vaan enemmän, vaikkakin toki kaksisuuntaiseen hyvinkin sopiva lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökö ap niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökö ap niitä?
Siellä ensimmäisellä sivulla kerrotaan, että syö olantsapiinia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen keski-ikäinen monisairas: polvissa nivelrikko, migreeni (joka laukeaa aina rasituksen jälkeen), uniapnea ja skolioosi sekä yliliikkuvat nivelet. Yritä tässä sitten harrastaa tarpeeksi liikuntaa...Pitäisi tässä iässä olla todella kurinalainen ruokavalio, että paino ei lähtisi nousuun. Olen vuosia yrittänyt omin voimin laihduttaa, eikä se onnistu. Lääkkeitä menee paljon päivän mittaan.
Ja nyt minut varmaankin haukutaan vain laiskaksi ja saamattomaksi luu.seriksi joka keksii tekosyitä...Terveet eivät vain pysty ymmärtämään.
T. Nainen 164 cm ja 85 kg
Ei kuulosta migreeniltä. Onko pää kuvattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun paino ei putoo sä teet jotain väärin. Turha syytellä muita.
En syyttele vaan haluaisin apua esim ravitsemusterapeutilta että mitä teen väärin. Haluaisin että paino lähtee taas putoamaan. T ap
Ravitsemusterapeutille voi hakeutua myös yksityisesti.
No eipä ole opiskelijana varaa käydä yksityisellä.
Opiskelijoilla on omat terveys-asemansa. Mene omaasi.
YTHS:lle otettiin yliopistossa opiskelevien lisäksi asiakkaiksi AMK:ssa opiskelevat. Lääkäreitä ei palkattu lisää. Ei sinne pääse.
Sama!
162/96
Jo 8 vuotta.. ain laihdutus epäonnistuu