Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun olen ylipainoinen (bmi 25,8) ja terveyskeskuksesta ei saa apua painonpudotukseen?

Vierailija
08.01.2023 |

Olen hieman ylipainoinen nainen. Ennen olin hoikka, sitten lihoin kahdessa vuodessa 20kg. Niistä karistanut jo 5kg omin avuin. Nyt mitat 161cm 67kg.
Soitin terveyskeskukseen että pääsenkö ravitsemusterapeutille kun paino ei vaan putoa enää, junnannut samassa heinäkuusta 2022. En kuulemma pääse.
Miksen?! Eikö lihavia halutakaan saada terveiksi? Lihavuudesta tulee kaikenlaisia elintapasairauksia, huolestuttaa ettei mun lihavuutta oteta tosissaan. Mistä saa apua kun terveyskeskus ei auta?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutti ei ole suojattu nimike. Kuka vaan voi olla ravintoterapeutti.

Ravitsemusterapeutti sen sijaan on suojattu nimike. Olkaa siis tarkkoja mitä nimikkeitä käytätte!

Ja noin 80% laihduttamisesta epäonnistuu. En halua että omani epäonnistuu joten tarvitsen apua. Vyötärönympärys on 77cm. T ap

Vierailija
22/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyl taas yks avuton läski, ei edes osaa olla syömättä, pitää siihenkin saada lääkärin neuvo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työterveyden piirissä? Ravitsemusterapeutti kuuluu ennaltaehkäisevään hoitoon, joten se on usein vähän suppeammissakin soppareissa mukana, ei tosin varmaan siinä ihan minimissä. Voit myös asemoida asian lääkärille lähetettä varten niin, että asia vaikuttaa jaksamiseesi ja siksi tarvitset tukea työterveydeltä.

Vierailija
24/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä nu happea. Oot vielä hoikka.

Ei tuo nyt hoikasta mene, mutta normaalin rajoissa. Itsellä about sama ja on ok koska mulla on myös lihasta. On silti rasvaakin.

Vierailija
25/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Mä olin 47 vuotiaaksi asti 50kg (pituus 159cm.) Nyt paino 57kg. ja ikä 51v.Yritän laihduttaa noin neljä kiloa kesään mennessä.

Olen 28. Kaksi vuotta sitten aloin syömään olantsapiini nimistä psykoosinesto lääkettä. Epäilen sen lisänneen ruokahalua ja se myös hidastaa rasva-aineenvaihduntaa.

Oletko ap?

Nuo lääkkeiden sivuvaikutuksena tulevat painonnousut ovat joskus tosi hankalia, itselläni on niitä ollut, ja joskus on täytynyt alkaa todelliselle nälkäkuurille, kun ei ole meinannut millään painon nousu pysähtyä.

Yritä ensisijaisesti olla tyytyväinen jos saat painon edes pidettyä! Sekin voi vaatia poikkeuksellista itsekuria (omaa kokemusta tarkasta painonhallinnasta 20 vuotta, painoa oli enimmillään 50 kg enemmän kuin nyt, joten kehtaan omia pientä asiantuntevuutta).

Jotkut lääkkeet aiheuttavat nesteen keräytymistä ja paino voi olla sitä. Mittaa ennemmin vyötäröä kuin painoa, jollei lääke aiheuta nimenomaan vatsan turvotusta.

Vältä laihdutuskuureja, tee pieniä muutoksia ruokavalioosi ja seuraa muutoksen suuntaa, ja säädä tarvittaessa. Hyvinkin pieni muutosnopeus riittää, ja välillä paino saa pysyäkin samana, kunhan ei nouse. Hidas muutos takaa pysyvimmän tuloksen.

Liikunnaksi suosittelisin lihasmassaa kasvattavaa liikuntaa, se ei painoasi laske vaan vältyt tulemasta laihaläskiksi. Hidastempoinen aerobinen liikunta kyllä kasvattaa kuntoa ja on terveellistä sinänsä, lihaksia sillä ei kumminkaan kasvata.

Vierailija
26/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työterveyden piirissä? Ravitsemusterapeutti kuuluu ennaltaehkäisevään hoitoon, joten se on usein vähän suppeammissakin soppareissa mukana, ei tosin varmaan siinä ihan minimissä. Voit myös asemoida asian lääkärille lähetettä varten niin, että asia vaikuttaa jaksamiseesi ja siksi tarvitset tukea työterveydeltä.

Olen opiskelija. YTHS ilmoitti, ettei kuulu heille koska ei ole merkittävää ylipainoa ja vinkkasi appin, josta ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija
27/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Mä olin 47 vuotiaaksi asti 50kg (pituus 159cm.) Nyt paino 57kg. ja ikä 51v.Yritän laihduttaa noin neljä kiloa kesään mennessä.

Olen 28. Kaksi vuotta sitten aloin syömään olantsapiini nimistä psykoosinesto lääkettä. Epäilen sen lisänneen ruokahalua ja se myös hidastaa rasva-aineenvaihduntaa.

Oletko ap?

Nuo lääkkeiden sivuvaikutuksena tulevat painonnousut ovat joskus tosi hankalia, itselläni on niitä ollut, ja joskus on täytynyt alkaa todelliselle nälkäkuurille, kun ei ole meinannut millään painon nousu pysähtyä.

Yritä ensisijaisesti olla tyytyväinen jos saat painon edes pidettyä! Sekin voi vaatia poikkeuksellista itsekuria (omaa kokemusta tarkasta painonhallinnasta 20 vuotta, painoa oli enimmillään 50 kg enemmän kuin nyt, joten kehtaan omia pientä asiantuntevuutta).

Jotkut lääkkeet aiheuttavat nesteen keräytymistä ja paino voi olla sitä. Mittaa ennemmin vyötäröä kuin painoa, jollei lääke aiheuta nimenomaan vatsan turvotusta.

Vältä laihdutuskuureja, tee pieniä muutoksia ruokavalioosi ja seuraa muutoksen suuntaa, ja säädä tarvittaessa. Hyvinkin pieni muutosnopeus riittää, ja välillä paino saa pysyäkin samana, kunhan ei nouse. Hidas muutos takaa pysyvimmän tuloksen.

Liikunnaksi suosittelisin lihasmassaa kasvattavaa liikuntaa, se ei painoasi laske vaan vältyt tulemasta laihaläskiksi. Hidastempoinen aerobinen liikunta kyllä kasvattaa kuntoa ja on terveellistä sinänsä, lihaksia sillä ei kumminkaan kasvata.

Joo olen ap. Kiitos asiallisesta kommentista!

Vierailija
28/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedä nu happea. Oot vielä hoikka.

Ei tuo nyt hoikasta mene, mutta normaalin rajoissa. Itsellä about sama ja on ok koska mulla on myös lihasta. On silti rasvaakin.

Nuorella naisella kun on lihasta ja kurveja niin ei ihonalainen rasva ole mitenkään paha.

M

Vierailija
29/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutteja on myös yksityisillä lääkäriasemilla. Varaa sinne aika. Sinun ylipainosi on tällä hetkellä niin vähäinen, ettei siihen julkinen terveydenhuolto puutu.

Vierailija
30/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos menisit kävelylenkille ja jätät mätöt ostamatta. Turha ulista ettei paino putoa. Putoaa jos on tahtoa.

Käyn pilateksessa kolmesti viikossa ja en syö juurikaan herkkuja. Siksi haluan tietää että onko syynä esim se että käytän oivariinia enkä beceliä.

Syynä on se, että käytät margariinia etkä voita. Margariini on tehty teollisesta siemenöljystä, joka muodostuu sellaisista molekyyleistä, joita ihmiskeho ei pysty purkamaan. Keho siis varastoi sen, koska ei tiedä mitä muutakaan sille tekisi. Ja tällaisesta rasvasta ei ihan helpolla pääse eroon.

Vierailija
31/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutti sen sijaan on suojattu nimike. Olkaa siis tarkkoja mitä nimikkeitä käytätte!

Ja noin 80% laihduttamisesta epäonnistuu. En halua että omani epäonnistuu joten tarvitsen apua. Vyötärönympärys on 77cm. T ap

98 prosenttia laihdutusyrityksistä epäonnistuu.

Vierailija
32/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä nu happea. Oot vielä hoikka.[/quot

Olet normaalipainon ylärajoilla. Tarvitset vain itsekuria: kuluta enemmän kuin syöt kaloreita. Ei siihen terkkaria tarvita. Lautasmalli, liikunta ( arkiliikunta käytä hissin sijaan portaita yms. ) et napostele.

Vierailija
33/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys edelleen päällä? Jos on, ole tyytyväinen siihen, mitä olet saavuttanut. Lääkityksen loputtuakin painon pudotus on haastavaa, koska rasvakudoksessa on niitä lääkejäämiä, ja painon pudotessa ne lähtevät liikkeelle. Määrät ovat niin pieniä, että virallisesti niiden ei pitäisi vaikuttaa mihinkään, mutta yksilötasolla joku voi kokea lääkkeen sivuvaikutuksia silloinkin.

Vierailija
34/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Jos mä ikinä laihdun noihin sun mittoihin, olen ikionnellinen.

162/95

Vierailija
35/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap?

Joo olen ap. Kiitos asiallisesta kommentista!

Jos olet jo 5 kg pudottanut, niin sulla on homma hanskassa. Joskus tulee tuommoisia tasannevaiheita, eikä siitä pidä välittää. Jos sitä kestää useamman kuukauden niin jotain voit säätää, ole tarkkana ettet menettäisi lihasmassaa. Jollet olisi saanut painonkehitystä kuriin niin lääkitystä olisi pitänyt harkita enemmän. Olethan maininnut painonkehityksestä lääkärille? Pääasia kumminkin että sulla on paino kurissa, vaikka se ei laskekaan.

Tsemppiä sinulle ja

-sama M

Vierailija
36/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun varaat ajan ihan itse, vai ilmaiseksiko kaikki pitäisi saada?

Vierailija
37/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jos mä ikinä laihdun noihin sun mittoihin, olen ikionnellinen.

162/95

ap tekee viisaasti kun on huolissaan jo noilla kiloilla. Mistä sinun kilosi? Ihan ystävällisesti kysyn.

Vierailija
38/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys edelleen päällä? Jos on, ole tyytyväinen siihen, mitä olet saavuttanut. Lääkityksen loputtuakin painon pudotus on haastavaa, koska rasvakudoksessa on niitä lääkejäämiä, ja painon pudotessa ne lähtevät liikkeelle. Määrät ovat niin pieniä, että virallisesti niiden ei pitäisi vaikuttaa mihinkään, mutta yksilötasolla joku voi kokea lääkkeen sivuvaikutuksia silloinkin.

Lääkitys vaihdettiin kun sanoin itkuisena etten enää kyseistä lääkettä syö. Sitten vasta uskottiin. :( mutta pitkään se kesti

Vierailija
39/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun rasva on kertynyt reisiin ja takamukseen. Ja vähän massuunkin. Mä olen koko aikuisikäni ollut 168, 50kg, vyötärö 72. Ei muutu, koska haluan olla hoikka ja se taas on kiinni siitä, mitä suuhuni ahdan. Ei ole kovan tason tiedettä.

Vierailija
40/100 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti? Voihan Väinölän voisaavi. Joskus ihan toivois, että tulisi joku pula-aika ja ruokaa sais vaan kortilla.

Loppuisi tällaiset älyttömyydet, ettei ihmiset osaa syömisistäänkään huolehtia kuin terapeutin avulla.

Ohjeita on lehdet ja netti väärällään, kirjoja kasapäin ja Pippa vielä paasaa telkassa. Revi siitä.