Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuloerot suhteessa

Vierailija
08.01.2023 |

Seurustelen miehen kanssa joka on varakas. Itse opiskelen ja olen nuorempi. Mies on aika nuuka rahoistaan ja harvoin esim. tarjoaa mitään, kaikki laitetaan 50/50. Kovasti hän haluaisi kuitenkin tehdä erilaisia asioita minun kanssani, kuten matkustella ja syödä ulkona ja harrastaa kalliita urheilulajeja, mutta joudun usein kieltäytymään rahatilanteeni vuoksi. Mietityttää tulevaisuus, sillä valmistumiseeni menee vielä vuosia enkä tule koskaan tienaamaan saman verran rahaa kuin hän. Olen tästä avoimesti puhunut, ja mies ei näe ongelmaa. Kuulemma voi tehdä näitä kalliita asioita sitten jonkun muun kanssa ja voi tarvittaessa alentaa omaa elintasoaan niin, että yhdessäolo on helpompaa (esim. yhteisen asunnon osto). Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Onko tämä kestävää? Epäilen itse että jompaa kumpaa, tai kenties molempia alkaa tilanne häiritsemään enemmän tai vähemmän ajan mittaan.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää suhteet johtaa pelkkään salailuun. Veljen tulot on kuukaudessa nettona yli 4000 e, mutta hän on kertonut avovaimolle tienaavansa suunnilleen 2500 e/kk eli muutaman satasen enemmän kuin avokki. Loput tienestit menevät sijoituksiin eivätkä edes näy veljen tilillä, avovaimolla kun on tapana sekin ajoittain tarkistaa. Suhde ei tule olemaan pitkäikäinen.

Vierailija
22/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan itse 4k ja mies 6k/kk. Hän maksaa kyselemättä, viimeksi piti hoitaa itse lennot lomakohteeseen edes ja oli siitäkin tunkemassa tilille osuuttaan. Nyt kun olin hetken ilman töitä, vaikka sainkin ansiosidonnaista niin hän maksoi enemmän. Kun hän jää eläkkeelle 7 vuoden sisään, se varmaan on mun vuoroni sitten maksaa enemmän. Parisuhde on parisuhde, ei yksilötalous. Yksilötalous asuu yksin. 

Tienaan saman kuin sinä, miehen tuloista en tiedä. Ihan hyvin olen onnistunut 28 vuotta tässä parisuhteessa maksamaan kaikki menoni ihan itse ja mitoittamaan menoni tulojen mukaan. Parisuhde ei ole hyötysuhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää suhteet johtaa pelkkään salailuun. Veljen tulot on kuukaudessa nettona yli 4000 e, mutta hän on kertonut avovaimolle tienaavansa suunnilleen 2500 e/kk eli muutaman satasen enemmän kuin avokki. Loput tienestit menevät sijoituksiin eivätkä edes näy veljen tilillä, avovaimolla kun on tapana sekin ajoittain tarkistaa. Suhde ei tule olemaan pitkäikäinen.

Ihanan tervettä :D En haluaisi olla parisuhteessa veljesi kaltaisen ihmisen kanssa joka suoraan ei osaa sanoa suhteen pelisääntöjä, esimerkiksi sitä että haluaa säästää. Nettoma 4000 ja piiloleikkejä on kyllä jo vain ja ainoastaan ahne. 

Vierailija
24/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan tervettä :D En haluaisi olla parisuhteessa veljesi kaltaisen ihmisen kanssa joka suoraan ei osaa sanoa suhteen pelisääntöjä, esimerkiksi sitä että haluaa säästää. Nettoma 4000 ja piiloleikkejä on kyllä jo vain ja ainoastaan ahne. 

Minusta oudompaa on ratsata puolison tili ja tarkistaa, paljonko siellä on rahaa. Suhteen pelisäännöt on yleensä sellaiset, että toiselle sallitaan yksityisyys.

Vierailija
25/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on ahne, jos ei halua avopuolison tuhlaavan rahoja, joiden takia tekee pitkää päivää? Jos ei ole aiettakaan hankkia yhteisiä lapsia, niin miksi rahojen tulisi olla millään tavalla yhteisiä?

Vierailija
26/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on ahne, jos ei halua avopuolison tuhlaavan rahoja, joiden takia tekee pitkää päivää? Jos ei ole aiettakaan hankkia yhteisiä lapsia, niin miksi rahojen tulisi olla millään tavalla yhteisiä?

Koska parisuhteessa eletään yhdessä. Jaetaan sänky, mutta jos toinen hyötyy euronkin toisesta, niin johan on kamalaa!

Vierailija
27/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska parisuhteessa eletään yhdessä. Jaetaan sänky, mutta jos toinen hyötyy euronkin toisesta, niin johan on kamalaa!

Kyllä, se on kamalaa ja se on ihmisarvoa alentavaa. Toisen pitäminen pankkina parisuhteen varjolla osoittaa alinta mahdollista halveksuntaa.

Vierailija
28/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa nelisen tonnia kuussa, minä 1300 e/kk. Kaikki maksetaan puoliksi, meille se on itsestäänselvää.

Sinä oletettavasti olet se, jolla on ylin päätösvalta teidän talouden suhteen? Mies ei hanki teille mitään maksullista ilman sinun lupaasi, ei edes kalliimpaa juustoa?

Mies saa ostaa itselleen ihan mitä lystää ja minä samoin itselleni. Ei se ole vaikeaa kun siitä ei tee vaikeaa.

Vierailija
29/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä h*****ä? En ikinä suostu tapaamaan edes uudestaan miestä joka ei tarjoa naiselle. Mulle ainakin kaikki on tarjonneet, ei ole tullut edes mieleen että näin ei olisi.

Minäkin seurustelen hieman mua vanhemman ja varakkaamman miehen kanssa. Hän maksaa aina kaiken, lounaat, viinit, hotellihuoneet ja yhteiset matkat. Vaikka on muuten aika tarkka rahasta, kyllä hän minua vie hienoihin paikkoihin syömään ja hemmottelee muutenkin.

Ihmeellinen miesmaku sinulla...

Vierailija
30/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*****ä? En ikinä suostu tapaamaan edes uudestaan miestä joka ei tarjoa naiselle. Mulle ainakin kaikki on tarjonneet, ei ole tullut edes mieleen että näin ei olisi.

Minäkin seurustelen hieman mua vanhemman ja varakkaamman miehen kanssa. Hän maksaa aina kaiken, lounaat, viinit, hotellihuoneet ja yhteiset matkat. Vaikka on muuten aika tarkka rahasta, kyllä hän minua vie hienoihin paikkoihin syömään ja hemmottelee muutenkin.

Ihmeellinen miesmaku sinulla, näin ohiksena. Itse en ikinä suostuisi maksulliseksi seuralaiseksi, tai oikeastaan sen enempää vanhemman miehen puolisoksi muutenkaan.

Jokaiselle jotakin, sanotaan.

Vierailija
31/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse pystyisi elömään aapeen suhteen kaltaisessa suhteessa. En ap:n osassa enkä miehen osassa. Aapeen kohdalla alkaisi ennen pitkää tuntua pahalta, että mies huvittelee jossain muussa porukassa ihan vain siksi, että ei voi antaa sitä minulle. Miehen kohdalla taas harmittaisi ihan sietämättömästi alentaa omaa elintasoa koska kumppanilla ei ole varaa samaan kuin itsellä.

Mind you, mun kuukausitulot on 7800€ (Netto 5200€) ja miehen 2100€ (netto 1400€). Meidän kaikki tulot menevät yhteen pottiin, josta kulut maksetaan ensin ja loput sijoitetaan yhteiseen 50/50% omaisuuteen. Joo, mies näyttää voittavan, mutta en minä koe häviåväni. Ja siinå yhteisessä omaisuudessa on osia, joita en pystyisi hoitamaan yksin.

Vierailija
32/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa varmaan 10 kertaa enemmän kuin minä ja rahaa käytetään oman maksukyvyn mukaan niihin asioihin, jotka on meille tärkeitä, eli parisuhde ja yhdessä olo. Tottakai mies saa käyttää omiinkin harrastuksiinsa rahaa miten paljon haluaa mutta käydään yhdessä matkoilla ja syömässä ja harrastuksissa ja miehen osuus on tottakai niistä kustannuksista paljon isompi kuin minun osuuteni. Kun toivottavasti saamme lapsia joskus niin sitten rahaa käytetään perheen yhteisiin asioihin ja lasten harrastuksiin ym. Ja mies tiedostaa sen että hänen rahojaanhan siihen enimmäkseen menee mutta se on arvovalinta ja tärkein arvo on läheiset ja perhe. Tottakai maksan oman osuuteni tulojeni mukaan ja puolestani esim siivous/ruuanlaittopuolta hoidan melkeinpä täysin itsenäisesti (ja mielelläni) ja mies ei taas siihen osallistu, paitsi toki rahallisesti.

Mutta ylipäätään se missä on hyvä, ne omat parhaat ominaisuudet, niin mielestäni niitä pitää nimenomaan tarjota niille rakkaimmille ihmisille. Jos on hyvä tekemään ruokaa niin kokkaa omalle perheelle tai jos parhaita ominaisuuksia on kuunteleminen ja toisen tukeminen niin niitä tietenkin kohdistaa ensisijaisesti omaan kumppaniin jne. Ja jos on hyvä tekemään raha niin tietysti ne rakkaimmat ihmiset hyötyvät siitä myös.

Vierailija
33/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolle raha on tärkeämpää kuin rakas ihminen ei ole yhtään minkään arvoinen.

Vierailija
34/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kyllä inhottaisi, jos joku makselisi minun elämistäni. Ilman muuta omat rahat molemmilla.

Vierailija
35/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jatkaisi suhdetta tuollaisen asenteen kanssa. Kaksi eri elintasoa saman katon alla on hyvin äkkiä taloudellista väkivaltaa.

Vierailija
36/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme naimisissa oleva pariskunta.Lapsia ei ole.

Mieheni on töissä ja saa ihan hyvää palkkaa.Minä saan Kelan työttömyysrahaa. Tuloerot ovat siis suuret.

Mieheni maksaa lähes kaiken ja tämä on mieheni päätös.

Mieheni mielestäni minun tulot ovat niin pienet ja siksi mieheni haluaa maksaa lähes kaikki menomme.

Minä voin halutessani ostaa jotain jos haluan.

Meillä ei ole riitoja rahasta.

Vierailija
37/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tienaa varmaan 10 kertaa enemmän kuin minä ja rahaa käytetään oman maksukyvyn mukaan niihin asioihin, jotka on meille tärkeitä, eli parisuhde ja yhdessä olo. Tottakai mies saa käyttää omiinkin harrastuksiinsa rahaa miten paljon haluaa mutta käydään yhdessä matkoilla ja syömässä ja harrastuksissa ja miehen osuus on tottakai niistä kustannuksista paljon isompi kuin minun osuuteni. Kun toivottavasti saamme lapsia joskus niin sitten rahaa käytetään perheen yhteisiin asioihin ja lasten harrastuksiin ym. Ja mies tiedostaa sen että hänen rahojaanhan siihen enimmäkseen menee mutta se on arvovalinta ja tärkein arvo on läheiset ja perhe. Tottakai maksan oman osuuteni tulojeni mukaan ja puolestani esim siivous/ruuanlaittopuolta hoidan melkeinpä täysin itsenäisesti (ja mielelläni) ja mies ei taas siihen osallistu, paitsi toki rahallisesti.

Mutta ylipäätään se missä on hyvä, ne omat parhaat ominaisuudet, niin mielestäni niitä pitää nimenomaan tarjota niille rakkaimmille ihmisille. Jos on hyvä tekemään ruokaa niin kokkaa omalle perheelle tai jos parhaita ominaisuuksia on kuunteleminen ja toisen tukeminen niin niitä tietenkin kohdistaa ensisijaisesti omaan kumppaniin jne. Ja jos on hyvä tekemään raha niin tietysti ne rakkaimmat ihmiset hyötyvät siitä myös.

Ja siihenkin olet varmasti varautunut, että läheskään kaikki parisuhteet eivät kestä. Noin niinkuin oman taloutesi näkökulmasta.

Vierailija
38/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pariskuntana kirjoitti:

Olemme naimisissa oleva pariskunta.Lapsia ei ole.

Mieheni on töissä ja saa ihan hyvää palkkaa.Minä saan Kelan työttömyysrahaa. Tuloerot ovat siis suuret.

Mieheni maksaa lähes kaiken ja tämä on mieheni päätös.

Mieheni mielestäni minun tulot ovat niin pienet ja siksi mieheni haluaa maksaa lähes kaikki menomme.

Minä voin halutessani ostaa jotain jos haluan.

Meillä ei ole riitoja rahasta.

Pitäisikö sun kasvaa aikuiseksi?

Vierailija
39/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde ei toimi jos ette pysty maksamaan kaiken 50-50. Siitä jolla on enemmän rahaa tulee isäsi/äitisi jolloi parisuhde-dynamiikka järkkyy.

Vierailija
40/116 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, että kuset kaikkien naisten muroihin. Terveisiä sinne kivikaudelle.