Lapsuudessani oli ala-aste ja yläaste. Sitten
Omien lasten aikana oli alakoulu ja yläkoulu.
Entä nyt? Millä nimityksillä nyt mennään?
Kommentit (25)
Ärsyttävää, kun nimet muuttuvat. Ap
Olen käynyt kolmiosaisen koulun, alakoulu, yläkoulu (kaikki samassa luokkahuoneessa) ja jatkokoulun. ( Supistetun koulun 8. Lk kotitalousopetusta.)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni kävi yhtenäiskoulua.
Yhtenäiskoulussa on saman katon alla alakoulu ja yläkoulu.
Ärsyttää nimillä kikkailut. Miten muka alakoulu on parempi nimi kuin ala-aste. Ja yhhä typerää on tämä, kun nykyään opiskellaan kovia aineita ja pehmeitä aineita. Vetääkö ne jotain huumeita kovien aineiden tunnilla? Mitä vikaa oli käsitöissä ja puutöissä (tekstiilitöissä / teknisissä töissä)?
Kun menin yläasteelle, samassa koulussa oli kansalaiskoulu.
Siellä oli "setiä ja tätejä" jotka ei millään meinanneet saada oppivelvollisuutta suoritettua.
Kevätjuhlassa kun jotkut niistä sitten sai päästötodistuksen niille taputettiin kevätjuhlassa ihan hulluna ja reksi näytti helpottuneelta.
ärsyttää kun joskus jollekin äitylille kertoo, että "aikoinaan ala-asteella, meillä oli..." niin äityli korjaa, että "se on kylläkin alakoulu". Sitten pitää äityliä valistaa milloin ala-asteet muuttuivat alakouluiksi.
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää kun joskus jollekin äitylille kertoo, että "aikoinaan ala-asteella, meillä oli..." niin äityli korjaa, että "se on kylläkin alakoulu". Sitten pitää äityliä valistaa milloin ala-asteet muuttuivat alakouluiksi.
Nää sun äitylisikin ovat käyneet sen ala-asteen (toivottavasti).
Minä olen käynyt kansakoulun,keskikoulun ja lukion.
Vierailija kirjoitti:
Mut minun äityli ja isuli oli käynyt kansakoulun.
Minä kävin lukion.
Nykyään sekin on kai yhteislyseon lukio.
Varmasti jotain tosi hienoa siis.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt kansakoulun,keskikoulun ja lukion.
Minä kansakoulun ja kansalaiskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nimillä kikkailut. Miten muka alakoulu on parempi nimi kuin ala-aste. Ja yhhä typerää on tämä, kun nykyään opiskellaan kovia aineita ja pehmeitä aineita. Vetääkö ne jotain huumeita kovien aineiden tunnilla? Mitä vikaa oli käsitöissä ja puutöissä (tekstiilitöissä / teknisissä töissä)?
Veikaan ettei joku oppinut tuota viivan käyttöä ala-asteella, joten se piti muuttaa alakouluksi. Siksi varmaan myös otettiin nuo pehmeät ja kovat aineet käyttöön.
(Ohiksena, olen kipeänä ja pohdin jo valkosipulijauheen vetämistä nenään, ei vain jaksaisi enää tätä rään vuotamista. Jätän ehkä kuitenkin väliin ja nautin valkosipulit suun kautta jatkossakin. Noh, sairaassa päässä sairaat ajatukset, jos tästä jossain välissä parantuisi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikaan ettei joku oppinut tuota viivan käyttöä ala-asteella, joten se piti muuttaa alakouluksi. Siksi varmaan myös otettiin nuo pehmeät ja kovat aineet käyttöön.
(Ohiksena, olen kipeänä ja pohdin jo valkosipulijauheen vetämistä nenään, ei vain jaksaisi enää tätä rään vuotamista. Jätän ehkä kuitenkin väliin ja nautin valkosipulit suun kautta jatkossakin. Noh, sairaassa päässä sairaat ajatukset, jos tästä jossain välissä parantuisi.)
Jep. Ja kun osa tunki sen viivan "ylä-asteeseen". Päättäjät luovuttivat ja keksivät helpommat nimet.
Ps. Kokeile valkosipulin vetämistä nenään ja kerro sitten, auttoiko se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja kun osa tunki sen viivan "ylä-asteeseen". Päättäjät luovuttivat ja keksivät helpommat nimet.
Hah, olen palstalla nähnyt tuota "ylä-astetta"!
Ukko40 kirjoitti:
Minä kävin lukion.
Nykyään sekin on kai yhteislyseon lukio.
Varmasti jotain tosi hienoa siis.
Minä kävin lukion, se oli yhteislyseon lukio jo silloin 70-80 -luvun vaihteessa. Sitä ennen kävin ensimmäisenä sukupolvena yläasteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, olen palstalla nähnyt tuota "ylä-astetta"!
tuo on itse asiassa aika ymmärrettävä virhe
Nimiä vaihtamalla asiat aina paranee.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin yläasteelle, samassa koulussa oli kansalaiskoulu.
Siellä oli "setiä ja tätejä" jotka ei millään meinanneet saada oppivelvollisuutta suoritettua.
Kevätjuhlassa kun jotkut niistä sitten sai päästötodistuksen niille taputettiin kevätjuhlassa ihan hulluna ja reksi näytti helpottuneelta.
Tämä ei ole totta! Jos olit ylästeella, se tarkoittaa että olet peruskoulun käynyt. Ja kun peruskoulu (ylä- ja ala-aste-nimineen) tuli, kansalaiskoulua ei enää ollut olemassa! Tänne ei tarvitse tulla ilmiselviä valheita kirjoittamaan. Ottaisit asioista selvää ettet kuulostaisi niin tosityhmältä valehdellessasi.
Mun lapseni kävi yhtenäiskoulua.