Pienen paikkakunnan ominaispiirteet?
Mitä ne on?
Pieni paikkakunta: alle 7000 asukasta
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tuon kyttäämisen ja kännissä ajelemisen.
Tuntuu, että menetin kaiken yksityisyyteni, kun muutin kaupungista maalle. Muuttoa tehdessä pihassa pörräsi lukuisat kyläläiset "tervehtimässä", eli kyselemässä kaikkea mahdollista. Ajattelin, että kuuluu alkuun, mutta touhu ei ole rauhoittunut juurikaan. Pidän matalaa profiilia ja haluaisin olla rauhassa, mutta aina joku tekee tikusta asiaa. Syksyllä hain kyläkaupan postipisteelle tullutta pakettiani ja myyjä kertoi minulle, kuinka oli isännältä kuullut, ettei minun tontillani vieläkään näy miestä tai lapsia.
Toinen on tosiaan tuo kännissä ajeleminen. Tosi ankea käydä lenkillä ja huomata, kuinka paikallinen juoppo ajaa soratie pöllyten vastaan. Ja totta kai tälle myydään kaljaa, eikä ilmoiteta mihinkään.
Niinpä niin, siellä asuu kaltaisesi tollot, näkevät juopon ajavan vastaan, eivätkä ilmoita poliisille, Hulluko sinä olet? Syytät muita vaikka itse olet ihan samanlainen.
Rattijuoppous on kyllä hyvin yleistä. Ihan "normaalia" ajella kyläbaarista kotiin monta kilometriä umpitunnelissa. Eikä välttämättä edes mitään sivuteitä.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä paikkakunnalla historiaan ja politiikkaan liittyvät asiat saattavat näkyä yhä vahvasti. Eli voi olla hyvin tarkkaa jakoa siitä, asioidaanko paikkakunnan S-marketissa vai K-marketissa. Voidaan kieltäytyä asioimasta sellaisen ihmisen liikkeessä, jonka kanssa on joskus aiemmalla sukupolvella ollut haastetta.
Kyllä täällä kaikki käy tarjousten perässä s-marketissa, k-kaupassaan Halpahallissa. Toki joku voi olla tarkka mutta 99% raha ratkaisee, asiakaskortit on sekä koohon että ässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että menetin kaiken yksityisyyteni, kun muutin kaupungista maalle. Muuttoa tehdessä pihassa pörräsi lukuisat kyläläiset "tervehtimässä", eli kyselemässä kaikkea mahdollista. Ajattelin, että kuuluu alkuun, mutta touhu ei ole rauhoittunut juurikaan. Pidän matalaa profiilia ja haluaisin olla rauhassa, mutta aina joku tekee tikusta asiaa. Syksyllä hain kyläkaupan postipisteelle tullutta pakettiani ja myyjä kertoi minulle, kuinka oli isännältä kuullut, ettei minun tontillani vieläkään näy miestä tai lapsia.
Toinen on tosiaan tuo kännissä ajeleminen. Tosi ankea käydä lenkillä ja huomata, kuinka paikallinen juoppo ajaa soratie pöllyten vastaan. Ja totta kai tälle myydään kaljaa, eikä ilmoiteta mihinkään.
Niinpä niin, siellä asuu kaltaisesi tollot, näkevät juopon ajavan vastaan, eivätkä ilmoita poliisille, Hulluko sinä olet? Syytät muita vaikka itse olet ihan samanlainen.
Naurettavaa tosiaan tulla ulisemaan, että kukaan ei ilmoita rattijuoposta samalla kun kertoo, ettei itsekään ilmoita.
Vierailija kirjoitti:
Rattijuoppous on kyllä hyvin yleistä. Ihan "normaalia" ajella kyläbaarista kotiin monta kilometriä umpitunnelissa. Eikä välttämättä edes mitään sivuteitä.
Höpö, höpö.
Kerrostaloja on vähän ja rivitalossa/omakotitalossa asumista pidetään monissa paikoissa itsestäänselvyytenä.
Ei tueta paikallisia kauppoja jossa hinnat pakosta vähän korkeammat. Ostoksilla käydään lähimmässä isommassa kaupungissa ja ihmetellään kun kotikunnan ainut erikoisliike lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman paikkakunnan perinteiset tapahtumat ovat todella tärkeitä. Kun on iät ja ajat järjestetty jotkut Mirkun Markkinat tai Kallen Kalapäivät, niin ne ovat suuressa arvossaan. Ihmiset lähtevät näihin myös tapaamaan tuttuja ja paikkakunnalta poismuuttaneetkin saattavat tulla juuri näiden päivien aikaan paikkakunnalle tuttuja tapaamaan.
Tämä. Minä asuin töiden takia eräässä pikkukaupungissa 2,5 vuotta. En tuona aikana koskaan tajunnut, miksi muutamat tietyt tapahtumat olivat pikkukaupungissa niin iso juttu. Niitä siis mainostettiin paikallislehdessä paljon ja kaduilla oli paljon väkeä tapahtuma-aikaan. Itse taisin kerran osallistua yhteen tapahtumaan, muuten saatoin jopa olla poissa kaupungista tapahtumien aikaan.
On hyviä ja huonoja puolia. Itse asuin lapsena ja nuorena pienellä paikkakunnalla ja muutin sieltä lukion jälkeen pois.
Jos on vielä oma koulu, siellä on pienet ryhmäkoot ja opettajat tuntevat kaikki oppilaat. Mutta voi myös olla, että se koulu lakkautetaan. Ja mitään erikoislinjoja on turha etsiä.
Lapsilla on vähemmän harrastusmahdollisuuksia. Toisaalta harrastukset ovat hyvin halpoja. Tai sitten pitää matkustaa lähimpään kaupunkiin (minulla 60km suuntaansa). Samoin kaikki keikat, leffassa käynnit, teatterit vaatii yleensä vanhemmilta kuskaamista, kun julkiset kulkevat harvoin.
On pakko olla auto tai nuorella mopo tms. Kaupat menevät aika aikaisin kiinni.
Koko ikäluokkansa tietää nimeltä!
Sanoisin, että liikaa rahalla leveilyä pidetään pahana. Eli jos joku sattuu olemaan hyvin varakas ja rakennuttaa ison pramean talon, joka ei yhtään istu muuhun katukuvaan. Kasvotusten tätä paheksuntaa ei tehdä, mutta selän takana puhutaan kyllä.
Talot on huonossa kunnossa, mutta autoon panostetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi kirjoitukseni osua, kun noin kirvelee.
Mitäpä luulet, kun tänne poliisin saapuminen kestää sen 45-60 min, niin maksaako vaivaa soittaa poliisille? Sen sijaan kaupassa voisi jättää oluet myymättä selvästi päihtyneelle kuskille ja sieltä pystyy myös ilmoittamaan, että tästä lähti kännissä mies ajamaan. Todistajia on kyllä aina paikalla useita, koska totta kai se juorukerho päivystää kyläkaupalla.
Haikaillaan aikoja, jolloin kylänraitti oli vilkas vuosikymmeniä sitten. Muistellaan, miten riitti kauppoja, pankkeja, erikoisliikkeitä ja tapahtumia. Työikäistä väestöä riitti ja nuorisoa löytyi. Monet kaupat ovat vuosia sitten lopettaneet, erikoisliikkeistä pärjää korkeintaan joku eräliike ja hautaustoimisto. Pankeista toimii enää yksi ja sekin korkeintaan niin, että toiselta konttorilta tullaan paikan päälle kerran viikossa. Suurin osa nuorista muuttaa toisen asteen jälkeen pois paikkakunnalta, nuoria aikuisia on vähän ja asukkaiden keski-ikä lähentelee eläkeikää. Toivotaan, että paikkakunta virkoaisi taas ja alueelle muuttaisi sankoin joukoin lapsiperheitä, vaikka palveluita ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei tueta paikallisia kauppoja jossa hinnat pakosta vähän korkeammat. Ostoksilla käydään lähimmässä isommassa kaupungissa ja ihmetellään kun kotikunnan ainut erikoisliike lopettaa.
Tämä on niin totta. Oman kylän palveluita ei käytetä ja sitten suututaan joillekin mystisille herroille ja päättäjille siitä, kun yritykset katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät puutu toistensa asioihin. Saa olla oamssa rauhassaan, jos tahtoo. Kaupungeissa on valtavasti naapurikyttääjiä.
Tuo on ihan totta myös omasta lapsuudestani! Maaseudulla saa tuomitsematta hakata vaimoaan ja kukaan ei puutu asiaan toisin, kuin kaupungissa naapurit soittavat poliisit paikalle.
"Kenenkäs tyttöjä/poikia sitä ollaan?"
Tämä kysymys tuli ainakin itselleni tutuksi pienellä paikkakunnalla. Moni tunsi lasten/nuorten vanhemmat. Joissakin tilanteissa sitä saattoi esitellä itsensä tyyliin "Olen Anna, Piiraisen Matin tytär."
Asun ehkä tuollaisessa kunnassa, muutettiin tänne metsän keskelle 20 vuotta sitten, ei kummankaan kasvupaikka. Muutama kyläläinen tunnetaan, apua saa jos kysyy ja vuorovaikutteisesti myös antaa. Suurinta osaa ei tunneta eikä kiinnosta. Ei kiinnosta jos joku kyttää tai jotain puhuu, kaipa sitä tapahtuu kun täällä niin kovasti moista väitetään.
Ominaispiirre on varmaan se, että teet elämästä sellaisen kuin haluat. Saat olla rauhassa jos haluat, tai sitten voit olla yhteisöllinen josta varmaan sitten tulee jotain lieveilmiöitä. Kunnan hommista ei olla kiinnostuneita eikä juuri ihmisistäkään (kokoomus täällä muuten rulettaa, katsoin äsken johtuen tuosta persu- kommentista) Kaverit on ihan muualla, joten mikään suuri halu saada kylältä uusia ei ole. Jokunen utelias on koittanut ystävystyä tai ollut kiinnostunut, mutta harva onnistunut.
Paluumuuttajilla on ehkä hankalaa, koska heidät ja suku tunnetaan. Ei olisi tullut mieleenkään palata kasvupaikkakunnalle. Ihan mukava paikka sekin oli, mutta liian paljon tuttuja eikä siellä olisi saanut olla samanlailla rauhassa. Joku tietysti voisi haluta palata juuri tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Talot on huonossa kunnossa, mutta autoon panostetaan!
70-luvun tönössä asutaan mikä viimeksi maalattu 90-luvulla mutta auto vaihtuu 3 vuoden välein uuteen Toyotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni kylä? Haaveilen mummonmökistä maalla, mutta pelkään kuvailemaasi ja sitä, että joku paikallinen kylähullu asuu naapurissa ja josta muualta tulleena en tiedä. Tutuille kävi niin, että eksentrinen hullu asuikin naapurissa ja teki alkuun kaikkea vähemmän kivaa. Jonkin sovinnon kai saivat aikaiseksi sitten mutta silti...
Aiotko muuttaa takaisin kaupunkiin?
Kunta- ja seurakuntaliitoksia vastustetaan jyrkästi