Suomen progressiivinen verotus, aivan sama mitä tienaa niin netto on sama.
Kun tienaa 7000e niin netto on 4000
Kun tienaa 10 000e niin netto on 4500
Ja niin edelleen
Vaikka tulee monta tonni palkkaa lisää niin nettoa jää käteen vaan pari satasta.
Ei kai kukaan enää halua edetä niihin vaativiin stressaaviun hommiin joissa on niinsanotusti hyvä palkka mutta umpisurkea netto.
Tässä pohdiskelen kun verolaskurilla leikin. Huomatkaa siis että nuo netot on verojen ja sivukulujen jälkeen.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö olisikin kiva kun köyhät hoitaisi verot. Motivoisi paremmin rikkaita
Paitsi että kovapalkkaiset ihmiset perustavat yrityksen ja laskuttavat sitä kautta. Parhaimmillaan erilaisin vähennyksen pystyy säästämään muutaman tonnin ja sitten nostetaan loppu osinkoina.
Näin verot puolittuvat. Verottaja toki tarkkailee että kirjanpito on uskottavaa mutta nimenomaan listaamattomassa pikku oy:ssä jonka toimisto on kotona kaikkinainen puljaaminen onnistuu kyllä
Olisi kiva, kun "rikkaat" (jollaisiksi varmaan lasket ihan normaalin keskiluokan) eivät joutuisi maksamaan täysin suhteetonta progressiivista osaa niistä veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten suuri määrä aiheuttaa sivukulujen kohtuuttoman suuren osuuden. Kannattaa laskea tarkkaan, miten suuren vastuun ottaa kun käteen jäävä summa on hyvinkin eritasoisista töistä sama.
Eläkepommi on jo itse asiassa lauennut. Suuren ikäluokat ovat elököityneet.
Nyt ne pitäisi vielä pystyä elättämään. Ei ehkä onnistu.
Ap liioittelee. Tarkistin itse veroprosenttilaskurilla. Otin esimerkiksi helsinkiläisen, joka ei kuulu kirkkoon ja jolla ei ole mitään vähennyksiä. Vuosipalkat 84 000 euroa ja 120 000 euroa, eli lomarahoja en laskenut mukaan.
7000 euroa kuukaudessa ansaisevalle jää käteen verojen ja muiden pakollisten maksujen (8,65%) jälkeen 4399 euroa. 10 000 euroa ansaitsevalle jää käteen 5785 euroa. Ero on siis 1386 euroa eikä 500 euroa, kuten ap väitti.
Vierailija kirjoitti:
Sain palkankorotuksen melkein 1000€. Eipä tuosta paljoa käteen jää
Itse kävin omasta aloitteestani tiukan neuvottelukierroksen palkankorotuksen saamiseksi. Lopulta sainkin jonkun 487 euroa bruttona lisää, jota ei nettona edes huomaa loppusummassa. 😂
Minä kyllästyin palkkatyön verotukseen ja perustin firman jotta voisin tienata kunnolla. No sehän oli ojasta allikkoon. Joka välistä valtio vie siivun niin että ei ole tottakaan!
Pitäisi tuottaa kymppitonneja silkkaa rahaa firmalle että saisi edes muutaman tonnin omalle tilille asti.
Järjestelmä on kyllä mietitty niin nerokkaasti että suomalainen ei voi omalla työllään vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
Ap liioittelee. Tarkistin itse veroprosenttilaskurilla. Otin esimerkiksi helsinkiläisen, joka ei kuulu kirkkoon ja jolla ei ole mitään vähennyksiä. Vuosipalkat 84 000 euroa ja 120 000 euroa, eli lomarahoja en laskenut mukaan.
7000 euroa kuukaudessa ansaisevalle jää käteen verojen ja muiden pakollisten maksujen (8,65%) jälkeen 4399 euroa. 10 000 euroa ansaitsevalle jää käteen 5785 euroa. Ero on siis 1386 euroa eikä 500 euroa, kuten ap väitti.
Nautettava ero kun bruttopalkka on 3000 euroa enemmän.
Suomi on sekä tasa-arvoinen, että epätasa-arvoinen maa.
Suomen tasa-arvo, esim. sosiaalietujärjestelmä ja EU (liittomaiden elintason ylläpito; tasa-arvo liittotasolla), perustuu suureen epätasa-arvoon suomalaisten verotuksessa.
Se on kansan tahto ja suomalaiset RAKASTAVAT veroja!
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllästyin palkkatyön verotukseen ja perustin firman jotta voisin tienata kunnolla. No sehän oli ojasta allikkoon. Joka välistä valtio vie siivun niin että ei ole tottakaan!
Pitäisi tuottaa kymppitonneja silkkaa rahaa firmalle että saisi edes muutaman tonnin omalle tilille asti.
Järjestelmä on kyllä mietitty niin nerokkaasti että suomalainen ei voi omalla työllään vaurastua.
Totta. Suomeen on haluttu suuri keskiluokka, koska se palvelee parhaiten liittolaisia? (EU)
Vierailija kirjoitti:
Se on kansan tahto ja suomalaiset RAKASTAVAT veroja!
Suomalaisilla* ei oikeasti ole valtaa asioihinsa, kun kyse on suurista asioista. *(Eikä monella muullakaan kansalla.)
Miksi Suomeen ei haluttu talouskasvua. Kai se johtuu siitä, mikä rooli Suomelle haluttiin liitossa, kun suomalaiset siihen harhautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä provo kohdallaan. Laskut siis työnantajan pakolliset maksut mukaan ja väität olevasi työntekijän asialla? Kunnon sekopää.
Kyllä ne valitettavasti vain näyttävät olevan sitä suuruusluokka kuten AP esitti.
https://palkkalaskuri.elo.fi/
Eihän tuo laskuri edes kerro paljonko jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain palkankorotuksen melkein 1000€. Eipä tuosta paljoa käteen jää
Itse kävin omasta aloitteestani tiukan neuvottelukierroksen palkankorotuksen saamiseksi. Lopulta sainkin jonkun 487 euroa bruttona lisää, jota ei nettona edes huomaa loppusummassa. 😂
Ja lopulta ne korotukset nakertaa vain oman työpaikan kannattavuutta firmana? Korotus tehdäänkin "valtiolle".
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomeen ei haluttu talouskasvua. Kai se johtuu siitä, mikä rooli Suomelle haluttiin liitossa, kun suomalaiset siihen harhautettiin.
Markka romutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kokeilet elämistä pääkaupunki seudulla 1400 eurolla kuukaudessa? Elämä kun lyö niin se luo jotain mitä ei voi ostaa; nöyryyttä ja kiitollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin seurannut pienyrittämistä sivusta, niin se se todellakin vasta lypsylehmä valtiolle on. Joudut maksamaan tuhatmäärin euroja valtiolle jo siinä kohtaa kun ei ole toivoakaan euronkaan palkan nostamisesta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kokeilet elämistä pääkaupunki seudulla 1400 eurolla kuukaudessa? Elämä kun lyö niin se luo jotain mitä ei voi ostaa; nöyryyttä ja kiitollisuutta.
Miten tämä liittyy työtätekevien ryöstöverottamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritä hyvää nillitystä tosiasioilla 🤣
Vierailija kirjoitti:
yritystä haikailevien kannattaa jutella 90 luvun pienyrittäjien ja koronan aikana konkurssin tehneiden kanssa.
Eläkepommi on jo itse asiassa lauennut. Suuren ikäluokat ovat elököityneet.