Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Ihmettelen kommentointia, miten vanhusten pitäis wolttailla ja niin edelleen. Äitini on kohta 90 ja nippa nappa osaa vastata kännykkäpuheluun tai soittaa sillä. Tekstiviestejä hän ei hallitse, eikä todellakaan osaa käyttää mitään sovelluksia. Eipä hän tosin wolttailusta varmaan mitään tiedäkään, ja samapa tuo, kun ei se hänen kotikaupungissaan edes toimi.
Hän käy kaupassa toistaiseksi ihan itse, mutta jonain päivänä hän ehkä tarvitsee ateriapalvelua, ja silloin se pitää sujua esimerkiksi soittamalla.
Voi tuntua nuoremmista oudolta tämmönen osaamattomuus, mutta 90 korvilla olevat eivät välttämättä hanskaa moderneja välineitä. Ei edes, vaikka olisivat 10 vuotta sitten hanskanneet. Oletteko itse huomanneet, millä vauhdilla kaikki muuttuu? Jossain kohti tulee se vaihe, kun ei vain jaksa omaksua joka käänteessä uutta sovellusta, kun se kuitenkin taas kohta muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoomusta täällä jotkut syyttävät tästä Heimo-kohusta?
Vihervasemmisto hallitsee tätä maata tällä hetkellä suvereenisti, valtikka on heillä! Syyttävä sormi siis osoitettava nyt oikeaan suuntaan!
Kuvitteletko yksityistämisen olleen vihervasemmiston agendalla? Minkä ikäinen olet?
Nyt nautitaan aiemmin tehdyn ideologisen valinnan hedelmistä - tai siis puolestatoista nakista.
Mitähän Attendon kiho itse sanoisi, jos sen eteen tuotaisiin lounaaksi vetistä pottumuusia ja puolitoista nakkia?
Vierailija kirjoitti:
Mistä lounasravintolasta saa kotiin toimitettuna lounaan 10,60 eurolla? Paikan päälle menemällä kyllä saa lounaan tuohon hintaan, mutta kuljetus maksaa monta euroa.
Tuo hinta on per ateria eli päivässä yleensä on kaksi ateriaa eli yli 20 euroa per päivä.
Se kuljetus tapahtuu pari kertaa viikossa. Älkää luulko, että jokainen ateria tuodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jonkun työtehtävä on laittaa nakki puoliksi, ja sitten laittaa täsmälleen 1 kokonainen ja yksi puolikas nakki annokseen. ttu, puolitoista nakkia!
Sikamaista touhua palveluntuottajalta.Ilmasto kiittää, kun annokset on oikean kokoisia, ja ruokaa ei mene hukkaan.
Pistää jääkaapiin, jos syö vähemmän jollakin kerralla, ja ottaa sieltä jääkaapista ja lämmittää, kun tulee taas nälkä... Ei ruokaa tarvi kotona roskiin heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lounasravintolasta saa kotiin toimitettuna lounaan 10,60 eurolla? Paikan päälle menemällä kyllä saa lounaan tuohon hintaan, mutta kuljetus maksaa monta euroa.
Tuo hinta on per ateria eli päivässä yleensä on kaksi ateriaa eli yli 20 euroa per päivä.
Se kuljetus tapahtuu pari kertaa viikossa. Älkää luulko, että jokainen ateria tuodaan.
Kyse oli lämpimästä ateriasta, joten itseasiassa kyllä jokainen ateria tuodaan erikseen. Sellaiset ateriakaapit, joita joillain vanhuksilla on ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten rumasti puhutte vanhoista ihmisistä. Missä käytöstavat?
Heimo tuli ihan vapaaehtoisesti julkisuuteen valittamaan yhteiskunnan hänelle järjestämästä maksullisesta palvelusta.
Olisi ollut hiljaa, ja tehnyt omat rakaisut kaikessa hiljaisuudessa.
Totta kai paskasta ylihintaisesta "palvelusta" saa valittaa.
Yhteiskunta ei tuota edes ole järjestänyt, vaan jättänyt asian yksityiselle riistoyritykselle.
Niinpä! Itse asiassa sehän on markkinatalouden perusajatus, asiakas äänestää jaloillaan ja laittaa metelin, jos häntä on huijattu. Oikeuslaitos ja poliisi taas takaavat, että huijattavia ohikulkijoita kalastavakin firma joutuu vastaamaan petoksesta.
Jostain kumman syystä meille myydään nykyisin raakaa oikeistolaiseksi julistautuvaa mutta itse asiassa vieläkin paljon pahempaa mitäs läksit -maailmaa. Se ei vastaa minkäänlaista yhteiskuntateoriaa, pelkästään psykopaattista maailmankuvaa, jossa kaikki muiden kohtaama kärsimys on ansaittua ja lisääkin pitäisi päästä annostelemaan, mitäs kehtaavat olla olemassa. En tiedä, kaupataanko tätä mistään muusta kuin anarkistisista tai muuten vain yhteiskuntarauhaa horjuttavista tarkoitusperistä, mutta yllättävän paljon ilmatilaa nuo oksennusteoreetikot saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli lämpimästä ateriasta, joten itseasiassa kyllä jokainen ateria tuodaan erikseen. Sellaiset ateriakaapit, joita joillain vanhuksilla on ovat eri asia.
Meidän kunnassa on siirrytty ma-ke-pe -jakeluun. Kuulemma hygieniasyistä, mutta saattaa olla kaunistelua.
Olen ollut kotihoidossa töissä. Monella vanhuksella jääkaappi täynnä noita tuontiruokia. Osa pahasti vanhentuneita. Ei vain ole aikaa alkaa läpikäydä niitä sen enempää.
Tämä on sitä kokkareiden ajamaa yksityisen tuottamaa "parempaa" vanhustenhuoltoa.
Miettikää nyt tarkasti ensi vaaleissa, kenelle äänenne annatte, jos hiukkaakaan vanhemmistanne ja isovanhemmistanne välitätte.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kotihoidossa töissä. Monella vanhuksella jääkaappi täynnä noita tuontiruokia. Osa pahasti vanhentuneita. Ei vain ole aikaa alkaa läpikäydä niitä sen enempää.
Oletko kunnan vai yksityisen tuottamassa kotihoidossa hommissa?
Olen yksinasuva lapseton henkilö ja vanhuus todellakin pelottaa. Voisikohan sitä palkata itselleen jonkun edunvalvojan, joka jaksaisi taistella puolesta silloin, kun ei emää itse kykene?
Moni vanhis ei tosiaan syö näitä ruokia ja ne vanhenee kaappiin. Kotihoito ei ehdi syöttää tai vahtia syökö vanhus vai ei. Yksi syy miksi menevät heikkoon kuntoon kun syöminen/juominen on todella onnetonta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset rauhassa nyt, pitää hyväksyä että meillä ei vaan enää ole mahdollista samanlaiseen hyvinvointivaltioon kuin joskus ennen. Ihmisten pitää ruveta ottamaan vastuuta ITSE itsestään. Heimokin olisi voinut vaikka tilata ruoat jostain muualta sen sijaan että ottaa heti lehtiin yhteyttä.
Koska me halutaan saada valtion velka pienemmäksi, tällaiset jutut on vaan hyväksyttävä. Onneksi on tulossa oikeistohallitus, jolla on ryhtiä tehdä kipeitäkin leikkauksia piittaamatta tästä jatkuvasta mussutuksesta. Meiltä jokaiselta tullaan leikkaamaan, ei vaan joltain Keravan Heimolta. Deal with it. Ja varautukaa, ottakaa vaihteeksi itse vastuuta itsestänne sen sijaan että huudatte kuntaa ja valtiota apuun.
On nykyaikaa, että sote-palvelut tuottaa yksityinen firma, koska siten saamme ihan samat palvelut mutta vaan kustannustehokkaammin. Vai kuvitteletteko että valtio voi vaan ottaa lisää ja lisää velkaa ja kaataa kaikenmaailman sote-hömppään rahaa. Voittehan te toki äänestää vasemmistoa jos näin toivotte mutta onneksi suurin osa on havahtunut ja hyväksynyt, että entisen kaltaiseen hyvinvointivaltioon ei vaan Suomella ole enää rahaa, ei nyt eikä huomenna. Ja korostan, MEILTÄ KAIKILTA leikataan tulevina vuosina. Ei yksin vanhuksilta.
Mitenköhän meillä oli varaa hyvinvointivaltioon aiemmin, kun iso osa väestöstä vielä oli pienviljelijöitä, ja koneistus oli alkeellista joka paikassa? Ja rakentaa käsityönä kaikki ne kiinteistöt, jotka nyt ovat liian kalliita edes ylläpitää.
Valtiolla ei ole syytä olla kauheasti vähempää velkaa kuin muilla valtioilla, olettaen että velkaa ei käytetä turhuuksiin. Kun valtiot kilpailevat keskenään, ei voida investoida valtavan paljon vähemmän kuin muutkaan. Olen käynyt Ceausescun Romaniassa. En suosittele sitä tietä, vaikka riippumattomuudenkaipuu olisi miten syvää.
Pitäisi kyllä pitää sääntönä että tällaisten ruoantuottofirmojen johtoporras söisi joka päivä aivan samoja ruokia kuin mitä asiakkaalle kuskataan. Veikkaanpa että laadunvalvonta paranisi. Attendon johto hoi, kun kuitenkin kurkitte ketjua niin tehkääpä firmallenne tästä haaste. Sairas pappa syö samanlaatuista ruokaa kuin firmanne toimari. Jos ette tähän pysty, on jokin isosti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä lounasravintolan annoksesta syö kotona kaksi kertaa. Toisin kuin tuosta muussilusikallisesta.
Ps.kiitos hoivan yksityistämisestä 2010-luvun kokoomuhallistuksille.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen lounasravintolaan kannattaisi varmaan osallistua kilpailutukseen vanhusten ruuista. Vaikuttaa nimittäin siltä että attendo saa huomattavasti suuremman korvauksen annosta kohti kuin mitä tavallinen lounasruokailija sellaisesta ravintolalle maksaa. Hommahan toimii nimittäin niin että hyvinvointialue ostaa palvelun sen tuottajalta ja sitten laskuttaa asiakkaalta omavastuuna tuon 10,60 per annos.
Teoriassa näin, mutta vain ehkä jollain Sodexolla tai vastaavalla isolla toimijalla saattaa olla mahdollisuus toimittaa niin isoja määriä vanhuksille ruokia kuin mitä esimerkiksi Vantaa-Kerava -hyvinvointialueelle toimittaminen edellyttää. Pienemmät toimijat jäävät automaattisesti pois, koska volyymit ei riitä.
Mun mielestä nämä ateriapalvelut on nykyään jo turhia, kun on Woltit ja foodorat, mitä kautta voi tilata itse mieleistään ja moni lounasravintola toimittaa myös kotiin. Kuten sanottu, myös pienillä paikkakunnilla saattaa olla jotain kuljetuspalveluakin. Jos mulla ei olisi töitä, lähtisin kotikuntaan pyörittämään lounasravintolaa, mistä on siellä vajausta ja siellä on itse asiassa jo työntekijä valmiina, en tarkenna ettei tunnistta.. Lisäksi olisi tyyppi, joka olisi valmis kuljettamaan, eläkkeellä, joten tekisi sitä mielellään osa-aikaisena lisätyönä. Olen tehnyt laskelmiakin mitä menisi ja paljonko pitäisi myydä.
Ei ne ateriapalvelut ihan turhiakaan ole. Kotihoidossa on paljon esimerkiksi muistisairaita vanhuksia, jotka eivät pysty tilaamaan Woltin tai Foodoran kautta. Eivät enää ymmärrä, miten tilaaminen tapahtuu. Eivät osaa ehkä enää edes käyttää kännykkää soittaakseen johonkin ravintolaan. Eivät osaa maksaa enää itse tilaamaansa ateriaa. Jos sellaisella vanhuksella ei ole omaista, joka tilaisi hänelle, kukaan ei toimittaisi vanhukselle ruokaa. Tällaisten vanhusten ei tietenkään pitäisi asua enää kotona, mutta tällaisia vanhuksia on kuitenkin aika paljon. Ja siksi, ettei hoivakotipaikkoja ole riittävästi.
Tässä olisikin hyväntekeväisyyskohde, mutta vaarana on aina hyväksikäyttäjät. Joku tilaisi vanhuksen kanssa hänelle mieleistä ruokaa ihan keneltä vaan tai vaikkapa hakisi. Kuka vastaa siitä, että vanhukselle tilataan se attendon ruoka? Miksei sama ihminen voisi tilata ja tehdä sopimusta ihan jonkun muun toimijan kanssa? Ei ole laillista edes sanoa, että vain yhdeltä toimijalta saa tilata, sillä kuljetuspalveluilla ei ole lain säätämää monopoliasemaa. Isäni kotipaikkakunnalla sai itse valita kahden toimittajan välillä, molemmat toimittivat kyllä ihan kenelle tahansa, kuka vain tilasi.
Valitettavasti palveluiden kilpailutus on ihan laillista. Ja yleisin tapa hoitaa asioita nykyään. Ja se johtaa tällaisiin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen lounasravintolaan kannattaisi varmaan osallistua kilpailutukseen vanhusten ruuista. Vaikuttaa nimittäin siltä että attendo saa huomattavasti suuremman korvauksen annosta kohti kuin mitä tavallinen lounasruokailija sellaisesta ravintolalle maksaa. Hommahan toimii nimittäin niin että hyvinvointialue ostaa palvelun sen tuottajalta ja sitten laskuttaa asiakkaalta omavastuuna tuon 10,60 per annos.
Teoriassa näin, mutta vain ehkä jollain Sodexolla tai vastaavalla isolla toimijalla saattaa olla mahdollisuus toimittaa niin isoja määriä vanhuksille ruokia kuin mitä esimerkiksi Vantaa-Kerava -hyvinvointialueelle toimittaminen edellyttää. Pienemmät toimijat jäävät automaattisesti pois, koska volyymit ei riitä.
Mun mielestä nämä ateriapalvelut on nykyään jo turhia, kun on Woltit ja foodorat, mitä kautta voi tilata itse mieleistään ja moni lounasravintola toimittaa myös kotiin. Kuten sanottu, myös pienillä paikkakunnilla saattaa olla jotain kuljetuspalveluakin. Jos mulla ei olisi töitä, lähtisin kotikuntaan pyörittämään lounasravintolaa, mistä on siellä vajausta ja siellä on itse asiassa jo työntekijä valmiina, en tarkenna ettei tunnistta.. Lisäksi olisi tyyppi, joka olisi valmis kuljettamaan, eläkkeellä, joten tekisi sitä mielellään osa-aikaisena lisätyönä. Olen tehnyt laskelmiakin mitä menisi ja paljonko pitäisi myydä.
Ei ne ateriapalvelut ihan turhiakaan ole. Kotihoidossa on paljon esimerkiksi muistisairaita vanhuksia, jotka eivät pysty tilaamaan Woltin tai Foodoran kautta. Eivät enää ymmärrä, miten tilaaminen tapahtuu. Eivät osaa ehkä enää edes käyttää kännykkää soittaakseen johonkin ravintolaan. Eivät osaa maksaa enää itse tilaamaansa ateriaa. Jos sellaisella vanhuksella ei ole omaista, joka tilaisi hänelle, kukaan ei toimittaisi vanhukselle ruokaa. Tällaisten vanhusten ei tietenkään pitäisi asua enää kotona, mutta tällaisia vanhuksia on kuitenkin aika paljon. Ja siksi, ettei hoivakotipaikkoja ole riittävästi.
Tässä olisikin hyväntekeväisyyskohde, mutta vaarana on aina hyväksikäyttäjät. Joku tilaisi vanhuksen kanssa hänelle mieleistä ruokaa ihan keneltä vaan tai vaikkapa hakisi. Kuka vastaa siitä, että vanhukselle tilataan se attendon ruoka? Miksei sama ihminen voisi tilata ja tehdä sopimusta ihan jonkun muun toimijan kanssa? Ei ole laillista edes sanoa, että vain yhdeltä toimijalta saa tilata, sillä kuljetuspalveluilla ei ole lain säätämää monopoliasemaa. Isäni kotipaikkakunnalla sai itse valita kahden toimittajan välillä, molemmat toimittivat kyllä ihan kenelle tahansa, kuka vain tilasi.
Valitettavasti palveluiden kilpailutus on ihan laillista. Ja yleisin tapa hoitaa asioita nykyään. Ja se johtaa tällaisiin tilanteisiin.
Julkisella sektorilla vieläpä pakollista.
Olet kyllä pikkulapsi, jos luulet että tämä on uusi asia.