Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut

Vierailija
06.01.2023 |

Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.

86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.

86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.

Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.

Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.

Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.

Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/5633012

Kommentit (646)

Vierailija
561/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lonkkaleikkaus voi tulla eteen ihan yllättäenkin, kaatumisen tai muun onnettomuuden takia.

Vierailija
562/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Attendon kiho itse sanoisi, jos sen eteen tuotaisiin lounaaksi vetistä pottumuusia ja puolitoista nakkia?

Ja tietty hän maksaisi. Lähimmässä lounasravintolassa saa samalla hinnalla hyvän wieninleikkeen perunoilla, salaatin ja kahvin ja leipää. Sillä jo mennään perjantaisin juhlavammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järeät tulot näillä toimitusjohtajilla. Valitettavasti ne voitot kääritään edelleen vanhusten ja heidän hoitajiensa selkänahasta.

Miten teillä mammoilla ei mene kaaliin, että yrityksen tehtävä on tuottaa mahdollisimman suurta voittoa? Ihan se ja sama, onko sen yrityksen tuote/palvelu vaikkapa joogamatot tai vanhustenhoito. Kummassakin tapauksessa yrityksen tehtävä on tuottaa omistajille voittoa. Menkääs takaisin apukouluun, tai missä te ruikuttavat vassarit nyt ruukaattekin opiskella.

Minä olen pienyrittäjä. Haluan tuottaa mahdollisimman suurta voittoa mahdollisimman pitkään. Siksi pyrin pitämään asiakkaani tyytyväisinä ja hinta-laatu-suhteen sellaisena, että se miellyttää asiakkaita, eli en vedä hintoja tappiin ja laatua minimiin. Toisaalta minä myynkin kuluttajille, jotka äänestävät jaloillaan, jos eivät ole tyytyväisiä palveluun. Eri asia, jos myisi julkiselle puolelle, jolloin kilpailutuksessa katsotaan käytännössä vain rahaa. Sehän ei toki kuitenkaan ole luonnonlaki, vaan ihan valintakysymys eli viime käytännössä kyse arvoista.

Aivan.

Mutta kun julkisella puolelle on aina hyväksyttävä se edullisin tarjous.

Julkisella puolella ei painotetta sitä laatua edes sen verran, miten sitä pitäisi painottaa.

Näkeehän sen julkisella puolella jo siitäkin, missä paikoissa on siivoua on ulkoistettu.

Jälki ei ole samaa luokkaa, kuin silloin, kun kaupungin omat siivoojat hoitivat siivouksen.

Siihen on prosentti osuudet julkisen puolen jutuissa.

Että minkä painotetaan verran laatua ja minkä verran hintaa.

Hinta on ykköskriteeri.

Vierailija
564/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Attendon kiho itse sanoisi, jos sen eteen tuotaisiin lounaaksi vetistä pottumuusia ja puolitoista nakkia?

Ja tietty hän maksaisi. Lähimmässä lounasravintolassa saa samalla hinnalla hyvän wieninleikkeen perunoilla, salaatin ja kahvin ja leipää. Sillä jo mennään perjantaisin juhlavammin.

Ongelmahan on siinä, etteivät monetkaan kotona yksin asuvat vanhukset kykene, eivätkä jaksa lähteä johonkin lounaspaikkaan syömään.

Juuri heitä vartenhan aterikuljetukset on.

Hyväkuntoiset, jotka liikkuvat, tekevät myös itse jonkin verran ruokaa kotona. Ja käyvät toisinaan syömässä lounaan jossain,

Vierailija
565/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on siinä, etteivät monetkaan kotona yksin asuvat vanhukset kykene, eivätkä jaksa lähteä johonkin lounaspaikkaan syömään.

Hyväkuntoiset, jotka liikkuvat, tekevät myös itse jonkin verran ruokaa kotona. Ja käyvät toisinaan syömässä lounaan jossain,

Ei kaikki liikkuvat ole hyväkuntoisia ja laittele ruokaa. Ajattelepa vaikka muistisairaita. Kun jalat vielä toimii, pää voi olla jo sekaisin.

Vierailija
566/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen ainoa motiivi on tehdä voittoa. Siksi yksityinen sopii huonosti julkisten alojen korvaajaksi. Syntyy vain riistoa.

Lenin soitti. Se haluaa vanhan liturgiansa takaisin.

Ihan tiedoksesi ettei mikään takaa julkisenkaan puolen palvelun toimintaa sen paremmin. Samaa todistaa monikin esimerkki. Pikemminkin julkisesta puolesta tuppaa muuntumaan ajan mittaan työntekijöiden päiväkerho jossa palkkarahasumma vaan kasvaa samalla kun tehty työmäärä pienenee ja tauot pitenee.

Yksityisen alihankkijan valvonta olisi tasan yhtä helppoa kuin julkisenkin toimijan valvonta. Julkinen puoli ei vaan viitsi nähdä vaivaa edes tuon tekemiseen kunnolla kun julkisella puolella on viime vuosikymmeninä noussut pääideaksi säästellä kaikesta mahdollisesta palvelun laadusta piittaamatta eli siis valvonnasta säästellään ja siksi hoitoala ei toimi nykyään sen paremmin julkisella kuin välttämättä yksityiselläkään puolella. 

Vierailija
567/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas o kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen lounasravintolaan kannattaisi varmaan osallistua kilpailutukseen vanhusten ruuista. Vaikuttaa nimittäin siltä että attendo saa huomattavasti suuremman korvauksen annosta kohti kuin mitä tavallinen lounasruokailija sellaisesta ravintolalle maksaa. Hommahan toimii nimittäin niin että hyvinvointialue ostaa palvelun sen tuottajalta ja sitten laskuttaa asiakkaalta omavastuuna tuon 10,60 per annos.

Teoriassa näin, mutta vain ehkä jollain Sodexolla tai vastaavalla isolla toimijalla saattaa olla mahdollisuus toimittaa niin isoja määriä vanhuksille ruokia kuin mitä esimerkiksi Vantaa-Kerava -hyvinvointialueelle toimittaminen edellyttää. Pienemmät toimijat jäävät automaattisesti pois, koska volyymit ei riitä.

Mun mielestä nämä ateriapalvelut on nykyään jo turhia, kun on Woltit ja foodorat, mitä kautta voi tilata itse mieleistään ja moni lounasravintola toimittaa myös kotiin. Kuten sanottu, myös pienillä paikkakunnilla saattaa olla jotain kuljetuspalveluakin.  Jos mulla ei olisi töitä, lähtisin kotikuntaan pyörittämään lounasravintolaa, mistä on siellä vajausta ja siellä on itse asiassa jo työntekijä valmiina, en tarkenna ettei tunnistta.. Lisäksi olisi tyyppi, joka olisi valmis kuljettamaan, eläkkeellä, joten tekisi sitä mielellään osa-aikaisena lisätyönä. Olen tehnyt laskelmiakin mitä menisi ja paljonko pitäisi myydä. 

Ei ne ateriapalvelut ihan turhiakaan ole. Kotihoidossa on paljon esimerkiksi muistisairaita vanhuksia, jotka eivät pysty tilaamaan Woltin tai Foodoran kautta. Eivät enää ymmärrä, miten tilaaminen tapahtuu. Eivät osaa ehkä enää edes käyttää kännykkää soittaakseen johonkin ravintolaan. Eivät osaa maksaa enää itse tilaamaansa ateriaa.  Jos sellaisella vanhuksella ei ole omaista, joka tilaisi hänelle, kukaan ei toimittaisi vanhukselle ruokaa. Tällaisten vanhusten ei tietenkään pitäisi asua enää kotona, mutta tällaisia vanhuksia on kuitenkin aika paljon. Ja siksi, ettei hoivakotipaikkoja ole riittävästi. 

Onko tarkoitus eliminoida muistisairaat aliravitsemuksen avulla? Tuo rahanmeno myös köyhdyttää!

Vierailija
568/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järeät tulot näillä toimitusjohtajilla. Valitettavasti ne voitot kääritään edelleen vanhusten ja heidän hoitajiensa selkänahasta.

Miten teillä mammoilla ei mene kaaliin, että yrityksen tehtävä on tuottaa mahdollisimman suurta voittoa? Ihan se ja sama, onko sen yrityksen tuote/palvelu vaikkapa joogamatot tai vanhustenhoito. Kummassakin tapauksessa yrityksen tehtävä on tuottaa omistajille voittoa. Menkääs takaisin apukouluun, tai missä te ruikuttavat vassarit nyt ruukaattekin opiskella.

Minä olen pienyrittäjä. Haluan tuottaa mahdollisimman suurta voittoa mahdollisimman pitkään. Siksi pyrin pitämään asiakkaani tyytyväisinä ja hinta-laatu-suhteen sellaisena, että se miellyttää asiakkaita, eli en vedä hintoja tappiin ja laatua minimiin. Toisaalta minä myynkin kuluttajille, jotka äänestävät jaloillaan, jos eivät ole tyytyväisiä palveluun. Eri asia, jos myisi julkiselle puolelle, jolloin kilpailutuksessa katsotaan käytännössä vain rahaa. Sehän ei toki kuitenkaan ole luonnonlaki, vaan ihan valintakysymys eli viime käytännössä kyse arvoista.

Aivan.

Julkisella puolella ei painotetta sitä laatua edes sen verran, miten sitä pitäisi painottaa.

Näkeehän sen julkisella puolella jo siitäkin, missä paikoissa on siivoua on ulkoistettu.

Jälki ei ole samaa luokkaa, kuin silloin, kun kaupungin omat siivoojat hoitivat siivouksen.

Hinta on ykköskriteeri.

Ei ole hyväksyttävä halvinta vaan pitää ottaa huomioon myös se mitä sillä rahalla saa ja miten uskottava/luotettava tuo tarjous on. Muutenhan joka tarjouskisa voitettaisi euron tarjouksella ja yllättävät lisäkustannukset olisi sitten se oikea kustannus joka urakasta. 

Vierailija
569/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi markkinarakoa. Huutava pula yrittäjistä jotka auttavat vanhempia kohtuulliseen ruokailuun!

Vierailija
570/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

Hinta on ykköskriteeri.

Hinta on ykköskriteeri vain jos niin halutaan. Kilpailukriteerit ja kriteereiden pisteytyksen voi tarjouksen pyytäjä määritellä suhteellisen vapaasti kunhan ne on järkevät, selkeästi todennettavissa ja kaikille samat.

Vierailija
571/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tällaista saadaan kun aina mennään sieltä mistä aita on matalin.

Rikkaat omistajat nauravat matkalla pankkiin. Kunta saattaa säästää näennäisesti jotain. Mummot ja papat järsivät nakkeja ja ryystävät liejua jota kastikkeeksi pitäisi kutsua.

Ennemmin tilaisin ruokakaupasta einesruokaa ja valmissalaatteja kuin tuollaista ällöttävää kuraa mistään attendolta.

Ei välttämättä joku +80 sairas, esm muisti, osaa tilata tietokoneen kautta ruokia.

Ei niin, mutta kasvava osuus vanhuksista osaa. On hyvä huomioida digiasioimisen mahdollisuus myös vanhusten asioissa.

Vierailija
572/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tällaista saadaan kun aina mennään sieltä mistä aita on matalin.

Rikkaat omistajat nauravat matkalla pankkiin. Kunta saattaa säästää näennäisesti jotain. Mummot ja papat järsivät nakkeja ja ryystävät liejua jota kastikkeeksi pitäisi kutsua.

Ennemmin tilaisin ruokakaupasta einesruokaa ja valmissalaatteja kuin tuollaista ällöttävää kuraa mistään attendolta.

Ei välttämättä joku +80 sairas, esm muisti, osaa tilata tietokoneen kautta ruokia.

Ei niin, mutta kasvava osuus vanhuksista osaa. On hyvä huomioida digiasioimisen mahdollisuus myös vanhusten asioissa.

Kasvava osuus vanhuksista on muistisairaita.

Vierailija
573/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikinen nakki vain...yäk.

Nakki ja makkara on aina vaatimaton, kurja ruoka.

Jäänne 80 luvulta.

Huonoa ruokaa ilman muuta tuo.

Vierailija
574/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Attendo on täyttä roskaa tuottava riistofirma. Olen ollut töissä siellä, joten tiedän mistä puhun. Palvelutaloissa säästetään jopa leikkeleiden määrässä, jotka ovat halvinta mahdollista lauantaimakkaraa tai kumijuustoa. Leivälle ei saa laittaa molempia. Muistan ikuisesti erään kerran, kun ruokana piti olla kinkkukeittoa tms, mutta kattilasta paljastui vettä ja pakastevihannessuikaleita. Nam.

Käsittämätöntä, miten tuon firman pomoilta puuttuu ihmiskunnioitus! Ihmiset, jotka ovat tehneet ikänsä työtä ja puolustaneen itsenäisyyttä laitetaan vielä vanhuudessaan polvilleen ja laitetaan syömään "ruokaa", joka ei vastaa edes pula-ajan rintamalitkua, säästetään hygieniatarvikkeista alkaen saippua ja vessapaperi, jne. Miten he***tin alas sitä voikaan ihminen hajota, ja myyvät tätä vielä hoivana! Oikeampi nimi olisi Oy Keskitysleirit Ab.

Vierailija
575/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikinen nakki vain...yäk.

Nakki ja makkara on aina vaatimaton, kurja ruoka.

Jäänne 80 luvulta.

Huonoa ruokaa ilman muuta tuo.

Vedellä jatkettu muusi ja puolitettu nakki. Jonkun älynväläys?

Vierailija
576/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimuussi ja halpis kuorellinen puolikas nakki ruskeassa vehnäjauhomössössä, ja päättäjät valittaa ettei ole rahaa vanhustenhuoltoon,kuitenkin tukipaketteja riittää ammuttavaksi muualle pilipaliprojekteihin ja Ukrainan sotakalustoon jotta voisi t"ppaa ihmisiä.

Vierailija
577/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

Hinta on ykköskriteeri.

Ei ole pakko hyväksyä halvinta. Meillä on lähdössä nyt yksi tarjous julkiselle puolelle. Siinä on kerrottu tarkasti, mistä asioista saa pisteitä: Kokemus alalla, kokemus vastaavista projekteista, tekijöiden koulutus, tarjoavan firman henkilöstömäärä - tässä me usein hävitään kun ollaan pieni firma, vaikka meiltä saa laatua. Siinä on luultavasti takana sellainen, että jos meidän avainhenkilöistä vaikka yksi sairastuu, niin sitten ei löydy äkkiä vastaavantasoista tuuraajaa isoihin projekteihin. Lisäksi ihan julkisen puolen tarjouspyynnöissä voi joskus lukea, että jos halvin tarjous jää huomattavasti alle tarjousten keskiarvon, niin se hylätään, samoin kalleimman tarjouksen osalta. Usein halvin tarjous on ainoa kriteeri, mutta muitakin kriteereitä saa laittaa.  

Vierailija
578/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.

Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.

Monella on hyvä työeläke. Esim. äidilläni jaa eläkkeestä nettona käteen enemmän kuin minulla palkasta. Nyt on eläkkeellä sukupolvia, jotka ovat ikänsä saaneet tehdä töitä ilman mitään työttömyysjaksoja. Lapset eivät esim. äitini työntekoa haitanneet, kotiin palkattiin joku 15-kesäinen lapsenlikka heti kun täytin kolme kuukautta. Siis kuukautta, ei vuotta. Nykyään moisesta tulisi lasu.

Vierailija
579/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.

Eineksillä saa helposti parempaa ruokaa ja halvemmalla

Vierailija
580/646 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se attendon johto uhonnut tässä joku aika sitten että heistä se tulee suomen markkinajohtaja ja vetovoimaisin työpaikka hoitoalalla.. Mitenköhän lie käynyt? Työntekijöitä on tullut varmaan jonoksi asti, firman tulos paukkuu ja raketoi kohtisuoraan ylöspäin, vanhusten ateriat onkin sitte tyyliin nakki ja peruna.. Häpeäisivät jos osaisivat, eivät osaa. Toivottavasti ahneen loppu on se minkä sen on sanottu olevan.