Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkista keskustelua tästä asiasta voisi kyllä nostaa... Hoi, Hesarin toimittajat...
Julkinen keskustelu saattaisi nostaa esiin kaikenlaista yksityistämisestä ja kilpailutuksesta, joten taitaapi jäädä jutut tekemättä Hesarin kaltaiselta kapitalismin airueelta. Kokoomuskin kärkkyy pääministerin pestiä.
No kokeile, siellähän on "laita uutisvinkki" ja laita siihen mitä haluat! Mä olen saanuy jo pari uutisvinkkiä läpi. Sinne vvaa! Tästäkin laitoin!
Vierailija kirjoitti:
Noin kympillä saa ruhtinaallisen noutopöytäannoksen ABC:llä. Kuvissa oleva ruoka-annos ei voi maksaa 10e, ellei hinnassa ole erittäin runsaasti ilmaa.
EI maksakaan, se maksaa 10,60!
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa halvemmalla mikroruokia, jotka näyttävät houkuttelevammilta ja ovat varmasti laadukkaampaa ruokaa kuin Attendon lirumuusi ja makkara.
Saa, jos pystyy hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkista keskustelua tästä asiasta voisi kyllä nostaa... Hoi, Hesarin toimittajat...
Sinne voi hesariin laittaa uutisvinkin palauteosion kautta!
Vierailija kirjoitti:
Olen attendolla töissä hoitajana ja voin kertoa että ruoka mikä meille tulee on ala-arvoista. Kuin koiranruokaa.
Mautonta ja koostumukseltaan oksettavaa. Ruokia ei tule viikonloppuisin ja jo torstaina saatetaan lähettää sunnuntaipäivän salaatit, jotka ovat varmasti jo pilaantuneet siihen mennessä. Haluaisin yrittää jotenkin vaikutraa vanhustemme syömisiin, mutta kaikki yritykseni puhua esimiehellemme on mennyt kuin kuuroille korville.
Kun olin Ruotsissa töissä hoitajana kunnan pienessä sairaalassa, aina henkilökuntaruokalassa sunnuntaisin oli mm kokolihapaistia, ja arkisinkin oli sellaista ruokaa, jota söi mielellään.
Kun työnantaja osoittaa arvostavansa työntekijöitään, se näkyy myös työtuloksessa. Asiat tehdään niin hyvin kuin osataan, ei hutiloida eikä fuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeen näköistä, kun löysässä muusissa iso kauhallinen ruskeeta soosia ja kaks nakkia. Näytti ihan lusikkaruualle, ei kyllä haarukassa pysy, paitsi makkara. Puistatus!
Ei ole kenenkään pakko syödä.
Niin, voihan sitä kuolla nälkään, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Todellakin nyt kannattaa lopettaa tuo ateriapalvelu. Attendokin luottaa siihen että suomalaiset eivät perinteisesti uskalla tai kehtaa valittaa mistään. Samaahan on uutisoitu mm hotellilomista että suomalaiset saa huonoimmat huoneet koska tyytyvät huonoon laatuun ja korkeaan hintaan. Rohkeasti vaan vaatimaan laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! MIhis tommoset herkut menevät! EI taida löytyä Heimon eikä kavereiden lautaselta!
No, mainos on mainos on mainos vanhaa runoa lainatakseni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Todellakin nyt kannattaa lopettaa tuo ateriapalvelu. Attendokin luottaa siihen että suomalaiset eivät perinteisesti uskalla tai kehtaa valittaa mistään. Samaahan on uutisoitu mm hotellilomista että suomalaiset saa huonoimmat huoneet koska tyytyvät huonoon laatuun ja korkeaan hintaan. Rohkeasti vaan vaatimaan laatua.
Ateriapalvelua tarjotaan iäkkäille ihmisille lähes ainoana vaihtoehtona. Kun vanhuksen luona käy palveluohjaaja, ei hän yleensä edes kerro muista vaihtoehdoista. Omien vanhempieni luona on käynyt vanhustyön palveluohjaaja muutaman kerran ja olen ollut silloin itse aina paikalla. Ja yhtäkään palveluohjaajan ehdottamaa palvelua ei ole vielä tilattu. Yksinkertaisesti siksi, että palveluita voi ostaa ilman kunnan väliintuloakin. Tulee usein halvemmaksikin ja saa vielä itse valita, millaisen palvelun ja mistä haluaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Hellallettas sentään!
putipuhtaaksi nuorten....
JA sekö tekee siitä sotkusta maittavampaa!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateriapalvelua tarjotaan iäkkäille ihmisille lähes ainoana vaihtoehtona. Kun vanhuksen luona käy palveluohjaaja, ei hän yleensä edes kerro muista vaihtoehdoista. Omien vanhempieni luona on käynyt vanhustyön palveluohjaaja muutaman kerran ja olen ollut silloin itse aina paikalla. Ja yhtäkään palveluohjaajan ehdottamaa palvelua ei ole vielä tilattu. Yksinkertaisesti siksi, että palveluita voi ostaa ilman kunnan väliintuloakin. Tulee usein halvemmaksikin ja saa vielä itse valita, millaisen palvelun ja mistä haluaa ostaa.
Kiva tilanne teillä. Mutta ei ole mahdollista kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan omaiset voivat kokata pakkaset täyteen hyvää ja maukasta ruokaa. Lopputulos ei tule olemaan yhtään kiitollisempaa. Kun höpötetään leipien ja muiden puuttumisesta annoksista niin oletteko koskaan pysähtyneet miettimään omaisene suun terveyden laitaa? Sielä muhii usein semmoiset kasvustot mitkä vie makuaistin ja proteesien hygienia on vähän sinne päin. Tuo mukanaan kipuja ja pureskelun vaikeutumista.
Sinulla kun hammaskalusto on kunnossa, niin olisit ilmeisesti tyytyväinen aloituksen kuvassa olevaan annokseen, ja maksaisit siitä ilomielin 10,60.
Muista myös, että kaikilla vanhuksilla ei ole omaisia, jotka huolehtisivat ja pitäisivät heidän puoltaan.
Tuolla rahalla saa kyllä einesaterian, esim. Saarioisten kinkku- tai lohikiusaus yms. ihan reilu annos, salaattirasian ja vielä jugurtin tai vastaavan.
Litran mehutölkki kaupasta maksaa jonkun euron ja riittää viikoksi.
Eli ennemmin kannattaa ostaa kaupassakäyntipalvelu, vaikka vain kerran viikossa.
Meilläkin äiti saa ateriapalvelusta ruuan, mutta lähinnä sen syö koira. Äiti ei joudu maksamaan siitä, koska sotaveteraanina saa sen liitolta. Siksi se kannattaa ottaa, vaikka onkin ihan mautonta ja olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen attendolla töissä hoitajana ja voin kertoa että ruoka mikä meille tulee on ala-arvoista. Kuin koiranruokaa.
Mautonta ja koostumukseltaan oksettavaa. Ruokia ei tule viikonloppuisin ja jo torstaina saatetaan lähettää sunnuntaipäivän salaatit, jotka ovat varmasti jo pilaantuneet siihen mennessä. Haluaisin yrittää jotenkin vaikutraa vanhustemme syömisiin, mutta kaikki yritykseni puhua esimiehellemme on mennyt kuin kuuroille korville.
Suolapurkkia päällä ravista, niin voit vaikuttaa siihen makuun.
Oletko töissä Attendon ateriapalvelussa?
En mutta teen mauttomalle ruualle niin, että ripotan suolaa tai Herbamarea päälle. Sinä varman syöt ranskalaisetkin suolaamatta ja valitat, että mautonta. Omille lapsille opetan juuri ruuanlaittotaitoja, niin samalla ilmainen vinkki sinullekin.
Tuolla konstilla saat vain suolaista ja mautonta ruokaa.
Kuten ilmaisesti myös lapsesi.
Ei ole mitään hyviä kokemuksia attendosta valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva tilanne teillä. Mutta ei ole mahdollista kaikilla.
Ei olekaan kaikilla. Pointtini olikin, kun ehdotettiin ateriapalveluiden käytöstä luopumista, että vaikka alueella olisikin muitakin vaihtoehtoja, vanhustyön palveluohjaajat eivät niistä yleensä kerro vanhukselle. Joten vanhus - ja mahdollisesti mukana oleva omainenkin - kuvittelee, että muita vaihtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voittoa ja voittoa? Toinen vaihtoehto ottaa lainaa ja tuottaa kallista julkisilla varoilla ja jättää latemme maksettavaksi.
Tai tuottaa palvelut omakustannehintaan. Kunnallisten palveluiden ei tarvitse tehdä voittoa. Sen voitto-osuuden maksamme nyt veroina ja palvelumaksuina Attendolle.
Vierailija kirjoitti:
Valvooko ylipäätään mikään taho mitä, mistä aineksista ja miten valmistettuja ruokia yksityiset ateriapalvelun tuottajat toimittavat vanhusasiakkailleen? Ainakin omassa kotikaupungissani ihan tavalliset lounasravintolat tarjoavat vanhuksille näitä ateriapalveluita.
Terveystarkastajat käy välillä näissä keittiöissä katsomassa, että mitä niissä tapahtuu. Ottavat myös näytteitä pinnoilta ja joistain elintarvikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 10€ moneksi päiväksi ruuat. Tuossa vain yksi "ateria", jos sitä voi edes siksi kutsua.
Jo 5 e saa paremman aterian kuin tuo.
2,76 e on keskimääräisen kouluaterian hinta ja se on monin verroin parempaa kuin tuo.
Äkkiä laskettuna Attendo tekee siis voittoa 8 e per annos
Minä varmaan kysyisin isoon ääneen ja vihaisesti että nukkuuko esimies yönsä hyvin ja omantunnon tuskitta. Samaan aikaan kun vanhukset yökkii sianruokaa syöden. Näitä uutisia ruoan laadusta on tullut jo kymmenen vuotta eikä mikään ole muuttunut, paremmaksi ainakaan. Miten näitä ei saada tuomiolle.