Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa suomalaisista jäämässä lapsettomiksi

Vierailija
06.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20011458
Minä en osaa nähdä tätä negatiivisena asiana. Jos lapsia haluaa, heidät täytyy uskaltaa tehdä. Jos ei uskalla niin se on luonnonvalinta, tällaiset ihmiset eivät pärjää. Jos ei tahdo, niin se ei ole keneltäkään pois.

Kommentit (541)

Vierailija
21/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnellinen, että tuli tehtyä lapset nuorempana. Biologisesti saattaisin saada lapsia edelleen nyt 39-vuotiaana, mutta kun on lukenut näistä Helsingin seudun synnäreiden ongelmista, miten se yksikin vauva kuoli jne, niin pelottaisi todella nyt joutua synnyttämään. Molemmissa synnytyksissäni oli vaaratilanteita, toisessa tulehdus ja toinen käynnistettiin ja tuli sydänäänten laskuja. Mahdettaisiinko noita nykyisessä kiireessä edes huomata ajoissa.

Vierailija
22/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut alkavat ja päättyvät aina samalla tavalla.

Miehet esittävät ongelman ja ratkaisun asiaan. Naiset eivät ota kantaa asiaan mitenkään vaan pelkästään demonisoivat nämä miehet. Miten monta kertaa tämä ollaan nähty?

Lopulta sama karuselli pyörii ja lapsettomuus vain kasvaa.

Eikö vastaus ollutkaan sellainen kuin olisit halunnut? Kyllähän täällä on kannanottoja.  Ehkäpä tuo ratkaisu ei ollut ihan loppuun asti mietitty minkä miehet esittivät. Se oli ainoastaan heidän omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta esitetty, eikä siinä huomioitu lainkaan toisia osapuolia.

Niin se näissä aina ongelmaksi muodostuu. Ne miehet eivät kuuntele kenekään muun näkökulmaa, etenkään niiden kokemusasiantuntijoiden jotka vosivat kertoa miten asiat oikeasti menee. Koska joku outo kalavertaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi palata vanhaan malliin, jossa toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa, edes vaikka osan viikosta.  Lapset tarvitsevat vanhempiaan! Ei niistä kasva täyspäisiä kaiken kiireen keskellä jolloin ne lykätään milloin mihinkin hoitoon, jossa ei edes riitä työtekijöitä katsomaan niiden perään.

Vierailija
24/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa halutaan elää ns. keskiluokkaista unelmaa omakotitaloineen, kaksine autoineen, harrastuskyydityksineen yms. Ja jos tämä ei onnistu, niin lapsia ei tehdä. Monilla halutun elämäntyylin saavuttaminen myös onnistuu niin myöhäisellä iällä, että lasten saanti ei biologisista syistä enää onnistu.

Vierailija
25/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan arvattavissa. Korona-aika ehkä aikaisti joidenkin lasten hankintaa mutta nyt heillä on lapset tehty. Suomen syntyvyys ei tästä nouse. Minusta typerä kommentti tuo että suomalaiset odottaa liikaa täydellisyyttä. Pitäisikö sitä alkaa tekemään lapsia jos oma elämä tai parisuhde on retuperällä ja luottaa että valtio pitää huolen. Sehän on vaan lastenkin kannalta hyvä jos syntyvät harkittuina ja aidosti toivottuina.

Naurettava kommentti täydellisyydestä. Ei ole sen osalta mitään kulttuurista muutosta, Suomessa on aina ollut odotus että se paketti asuntolainoineen on kasassa lastentekovaiheessa.

Kulttuurinen muutos on voinut tapahtua sen osalta että nykyään on vaikeampi kasata se paketti.

Vierailija
26/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että naiset eivät enää kiinnostu kilteistä miehistä, jotka haluaisivat perustaa perheen ja olisivat hyviä isiä.

Kilttimiesten yleinen ongelma on dunning-kruger- syndrooma.  

"Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan. Tämän voi katsoa johtuvan siitä, että kun yksilö ei hallitse taidon suorittamista, ei hän osaa myöskään arvioida osaamistasoa. Kyse on siis metakognitiivisesta vajavuudesta eli kyvyttömyydestä arvioida oikein omaa taitotasoaan"

Miehet, jotka eivät ole koskaan seurustelleet kuvittelevat olevansa sekä hyviä puolisoita että hyviä isiä, vaikka eivät ole koskaan kohdanneet arkea naisen kanssa. Tai naista ylipäätään.

Ja älkää ymmärtäkö mua väärin kilttimiehet,  en sano etteikö teillä olisi toivoa tai ettei teidän kannattaisi edes yrittää. Ei päin vastoin, mutta unohtakaa nuo suuruudenhullut kuvitelmat itsestänne. Sitten saatte sitä naistakin helpommin kun ette luule olevanne hyviä asiassa mistä teillä ei ole kokemusta.

Kaikki lakia pilkulleen noudattavat on kilttimiehiä.  Siksi kai rikolliset ja niistä tuomitut herättääkin erityistä värinää naissukupuolessa.

Vierailija
27/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman lapsen lapsiperheen verotusta kevyemmäksi, ja reilusti.

Siis tämä. Jonkunlainen perheverotus jossa prosentti alenee jokaisen lapsen myötä. Kannustaisi tekemään lapsia sekä käymään töissä.

Vierailija
28/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin lapsen mutta tässä maailmantilanteessa en sitä todellakaan tee.

Hmm,,, Jos mun isovanhemmat ois ajatelleet noin, niin enpä tässä kirjoittelisi.

Eipä silti, sota sotki mun isovanhempien (rakkaus-) suhteet .... Mutta ei kaikille ole käynyt niin, ja siitä olen iloinen.

Vierailija
29/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat on säälittäviä

saastaa

Tarttuuko lumi vaunun pyöriin. Etkö pääse suihkuun... 😂😂😂😂

Vierailija
30/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat on säälittäviä

saastaa

Tarttuuko lumi vaunun pyöriin. Etkö pääse suihkuun... 😂😂😂😂

Tesla on äänetön

Vierailija
31/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman lapsen lapsiperheen verotusta kevyemmäksi, ja reilusti.

Siis tämä. Jonkunlainen perheverotus jossa prosentti alenee jokaisen lapsen myötä. Kannustaisi tekemään lapsia sekä käymään töissä.

Tuo olisi hyödyllinen vain miehille.

Vierailija
32/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap (ja kaltaisesi), on aika lapsellista väittää, ettei se ole keneltäkään pois. Toki jos satut olemaan superrikas, joka voi hankkia kaikki tarpeellisest asiat ulkomailta, niin asia voi olla totta, mutta silloinkin olet riippuvainen maailmaan syntyvistä, itseäsi nuoremmista ihmisistä. 

On todella omituista, ettette pysty näkemään niitä seurauksia, mitä tapahtuisi, jos yhtäkään lasta ei enää syntyisi. 

Kovin kauan ei menisi, kun terveydenhoito, teollisuus ja kaikki yhteiskunnan toiminnot romahtaisivat. 

Vierailija
33/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joutuu pelkäämään lasua jos lapsia kasvattaa "väärin", joten moni mieluummin säilyttää yksityisyytensä ja kotirauhansa eikä tee siis lapsia. Sinänsä olisi mukavaa jos lapsia olisi, mutta sohvan nurkassa pönöttävä perhetyöntekijä vie hommasta maun pois.

Vierailija
34/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma hukkuu ihmisiin. On vain hyvä, että lisääntymisessä panostetaan määrän sijaan laatuun. Lapsia hankkivat ne, jotka niitä todella haluavat ja vain sellaisen määrän jolle on edellytyksiä tarjota mahdollisimman hyvä elämä. 

Pariutumisen kanssa tällä asialla ei ole paljoakaan tekemistä ainakaan omissa sosiaalisissa piireissäni. Moni nainen (mm. minä itse) ei ole kokenut minkäänlaista vaikeutta hyvän kumppanin löytämisestä vaan syy valtaosan lapsettomuuteen on simppelisti se, että lapsia ei haluta. Sen sijaan me uraa luovat lapsettomat osallistumme mielellämme verojen muodossa siihen, että lapsia hankkineiden lapsille olisi mahdollisimman paljon resursseja tukemassa valintaa. Kyllä minä mielelläni maksan veroissa laadukasta varhaiskasvatusta, neuvolajärjestelmää, peruskoulua ja voisin maksaa enemmänkin jos varoja kohdennettaisiin enemmän lapsiperheiden tukemiseen. Lisäksi tietysti pyrin olemaan turvallinen aikuinen läheisteni lapsille. Katson, että tällä tavalla osallistun osaltani yhteiskunnan jatkuvuuteen vaikka en itse lisääntyisikään. 

Ainakaan omassa kaveripiirissäni ei todellakaan siis toteudu palstamiesten väite siitä että naiset jahtaisivat "jänniksiä" eivätkä siksi löytäisi sitoutuvaa kumppania. Päinvastoin. Suurin osa on vakavassa, pitkässä ja hyvässä parisuhteessa, naimisissakin. Lapsia on jos niitä on haluttu, ei ole jos niitä ei ole haluttu. 

Vierailija
35/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joutuu pelkäämään lasua jos lapsia kasvattaa "väärin", joten moni mieluummin säilyttää yksityisyytensä ja kotirauhansa eikä tee siis lapsia. Sinänsä olisi mukavaa jos lapsia olisi, mutta sohvan nurkassa pönöttävä perhetyöntekijä vie hommasta maun pois.

Juu parempi ettet teekään jos tiedät jo että olisit lasun asiakas.. normaalit perheet eivät tuollaista joudu pelkäämään.

Vierailija
36/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma hukkuu ihmisiin. On vain hyvä, että lisääntymisessä panostetaan määrän sijaan laatuun. Lapsia hankkivat ne, jotka niitä todella haluavat ja vain sellaisen määrän jolle on edellytyksiä tarjota mahdollisimman hyvä elämä. 

Pariutumisen kanssa tällä asialla ei ole paljoakaan tekemistä ainakaan omissa sosiaalisissa piireissäni. Moni nainen (mm. minä itse) ei ole kokenut minkäänlaista vaikeutta hyvän kumppanin löytämisestä vaan syy valtaosan lapsettomuuteen on simppelisti se, että lapsia ei haluta. Sen sijaan me uraa luovat lapsettomat osallistumme mielellämme verojen muodossa siihen, että lapsia hankkineiden lapsille olisi mahdollisimman paljon resursseja tukemassa valintaa. Kyllä minä mielelläni maksan veroissa laadukasta varhaiskasvatusta, neuvolajärjestelmää, peruskoulua ja voisin maksaa enemmänkin jos varoja kohdennettaisiin enemmän lapsiperheiden tukemiseen. Lisäksi tietysti pyrin olemaan turvallinen aikuinen läheisteni lapsille. Katson, että tällä tavalla osallistun osaltani yhteiskunnan jatkuvuuteen vaikka en itse lisääntyisikään. 

Ainakaan omassa kaveripiirissäni ei todellakaan siis toteudu palstamiesten väite siitä että naiset jahtaisivat "jänniksiä" eivätkä siksi löytäisi sitoutuvaa kumppania. Päinvastoin. Suurin osa on vakavassa, pitkässä ja hyvässä parisuhteessa, naimisissakin. Lapsia on jos niitä on haluttu, ei ole jos niitä ei ole haluttu. 

Maailmassa on liian vähän ihmisiä

Suomessa on liian vähän vauvoja

Vierailija
37/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan mieluummin rennosti kuin hommaan lapsia.

Vierailija
38/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että naiset eivät enää kiinnostu kilteistä miehistä, jotka haluaisivat perustaa perheen ja olisivat hyviä isiä.

Kilttimiesten yleinen ongelma on dunning-kruger- syndrooma.  

"Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan. Tämän voi katsoa johtuvan siitä, että kun yksilö ei hallitse taidon suorittamista, ei hän osaa myöskään arvioida osaamistasoa. Kyse on siis metakognitiivisesta vajavuudesta eli kyvyttömyydestä arvioida oikein omaa taitotasoaan"

Miehet, jotka eivät ole koskaan seurustelleet kuvittelevat olevansa sekä hyviä puolisoita että hyviä isiä, vaikka eivät ole koskaan kohdanneet arkea naisen kanssa. Tai naista ylipäätään.

Ja älkää ymmärtäkö mua väärin kilttimiehet,  en sano etteikö teillä olisi toivoa tai ettei teidän kannattaisi edes yrittää. Ei päin vastoin, mutta unohtakaa nuo suuruudenhullut kuvitelmat itsestänne. Sitten saatte sitä naistakin helpommin kun ette luule olevanne hyviä asiassa mistä teillä ei ole kokemusta.

"saa naista"

Joku on näköjään aika korkealla jalustallaan kertomassa kuinka vulvaa pitäisi palvoa kuin olisi edelleen vuosi 1923

Vierailija
39/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa halutaan elää ns. keskiluokkaista unelmaa omakotitaloineen, kaksine autoineen, harrastuskyydityksineen yms. Ja jos tämä ei onnistu, niin lapsia ei tehdä. Monilla halutun elämäntyylin saavuttaminen myös onnistuu niin myöhäisellä iällä, että lasten saanti ei biologisista syistä enää onnistu.

Minulle tuo on ollut painajaista, mutta kun nuorempi lähtee omilleen, lähtee omaan antiinsa nähden mahdottoman elintason saanut nainenkin.

Vierailija
40/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailma hukkuu ihmisiin" vale on osa vihreiden ihmisvihaa

Eikä totta

Jokainen ihminen on hyväksi

Ihmiset eivät ole saastaa, eikä planeetta "elä"

.

Vihreät eivät halua pelastaa palloa

he vihaavat ihmistä

siinä on ero