Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos rakentaisit omakotitalon, valitsisitko suunnittelijaksi pelkän arkkitehdin, vai oikean rakennusarkkitehdin?

Vierailija
01.05.2025 |

Itse valitsisin ammattimiehen, enkä minkään diiba-daabaa puhuvan haahuilijan

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tekee lujuuslaskelmat. Se on sitten sama mikä on taiteellisen puolen tekijä kunhan osaa käytäntöä että mitä realistisesti se on tai kodikkuuden. Ehkä lujuuslaskelmia tekevä ei tiedä mitä on kodikkuus? Tulee palikkamalli?

Vierailija
2/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitsisi diibadbaaba rakennusarkkitehtia vaan rakennusmestarin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusarkkitehdilla matalampi koulutus.. pelkkä AMK 

Vierailija
4/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin rakennusinsinöörin.

Ihmiset eivät ymmärrä, kuinka todellisuudesta irtaantuneita monet arkkitehdit ovat. He eivät ymmärrä paljoakaan esimerkiksi kustannusvaikutuksista, mitä heidän mielestään pieni yksityiskohta aiheuttaa. Tämä pätee sekä rakennusvaiheeseen että käyttökuluihin.

Vierailija
5/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehti ei laske lujuuslaskemia. Osaa laskea vain talon pinta-alan, tilavuuden ja oman palkkansa

Vierailija
6/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai data-arkkitehdin tai järjestelmäarkkitehdin?

Vierailija
7/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytin miellyttävän mallin omilla muokkauksilla ja rakennusinsinööri teki piirustukset. Maksoi 200e.

Vierailija
8/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehti ei laske lujuuslaskemia. Osaa laskea vain talon pinta-alan, tilavuuden ja oman palkkansa

ja näistäkään ei mitään oikein, ja viimeinen aina ylisuurena.

Vierailija
9/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ammattilaiset kokoontuu😂😂

Vierailija
10/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä näiden ero on. Mutta en kyllä toisaalta ole rakennuttamassakaan mitään.

Vierailija
11/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen talotehtaan edustaja, jolla on yli 10 vuoden kokemus kustannuslaskennasta. Arkkitehtien kuvien kustannuslaskelmien laskeminen on lähestulkoon aina tuskaa. Sillä harvoin heillä on ollut mitään käsitystä siitä, mitä heidän arkkitehtuaaliset näkemyksensä tulevat asiakkaalle maksamaan. 

Tämä vuoksi voinen sanoa, että suositukseni rakennusinsinöörin valitsemisesta oman talon piirtäjäksi on ammattilaisen suositus.

Vierailija
12/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 taloa olemme suunnitelleet itse ja teettäneet lupapiirustukset talopakettifirmalta. 

3. talon tontti oli haastava ja kivitalo joten arkkitehti viimeisteli rakennepiirustukset yms kuvat. 

Vierailija
13/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirsin itse nykyisen talomme pohjat voipaperille ja tutun kaverin poika, joka opiskeli rakennusmestariksi piirsi oikein tietokoneella kuvat puhtaiksi. Rakennuslupa lähti heti!

Ei tähän mitään arkkitehteja tarvita.

Vierailija
14/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusinsinöörin. Hinnan takia. Arkkitehdillä on varmasti parempi maku. Mutta hinnalla on väliä. 

Vierailija
15/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennutin taloni 2022-2023

Jollain tavalla oli koomista, että naapurit jeesustelivat kuinka ovat arkkitehdin ja suunnittelijan kanssa ihan itse suunnitelleet sitä ja tätä ja tota ja ai että kun on hieno design!

Sitten maanrakennusurakoitsijaksi palkkasivat halvimman kylähullun puliukon 🤣

Oli viihdyttävää katsella kuinka pihan ja putkilinjojen pohjarakenteita jätettiin tekemättä, salaojaputkia jätettiin kytkemättä tarkastuskaivoihin, routaeristyset tehtiin persiilleen ja viemäreissäkin kaadot oli osittain persiillään. Mut hei, eihän sillä oo väliä kun NE JÄÄ PIILOON! 🥰

Itse päädyin ostamaan talopaketin tehtaalta, jossa elementit tehdään ja kootaan valmiiksi sisätiloissa.

Maatyöt tein itse, koska siltä alalta on kolme ammatillista tutkintoa, amktutkinto ja 20 vuotta alan työkokemusta. Tietääpähän mitä saa eikä kukaan kuseta.

Vierailija
16/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirsin itse nykyisen talomme pohjat voipaperille ja tutun kaverin poika, joka opiskeli rakennusmestariksi piirsi oikein tietokoneella kuvat puhtaiksi. Rakennuslupa lähti heti!

Ei tähän mitään arkkitehteja tarvita.

Rakennusvalvonta siis toimi täysin oikein, kun luvat lähti sulta.

Vierailija
17/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusinsinöörin valitsisin. Minua ei kiinnosta maksaa valon ja varjon luomista nyansseista fasadissa saati kulööreistä ja valooreista osana arkkitehdin ammatillista ambitioa rakenteissa.

Vierailija
18/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen talotehtaan edustaja, jolla on yli 10 vuoden kokemus kustannuslaskennasta. Arkkitehtien kuvien kustannuslaskelmien laskeminen on lähestulkoon aina tuskaa. Sillä harvoin heillä on ollut mitään käsitystä siitä, mitä heidän arkkitehtuaaliset näkemyksensä tulevat asiakkaalle maksamaan. 

Tämä vuoksi voinen sanoa, että suositukseni rakennusinsinöörin valitsemisesta oman talon piirtäjäksi on ammattilaisen suositus.

Ymmärrän kustannusvertailun tehdastuotannossa aina ja myös uniikkikohteissa silloin jos täysin samalta näyttävä ja tuntuva yksityiskohta tai muu juttu on tehtävissä erilaisin rakennus- ja/tai käyttökustannuksin. Esimerkiksi ihan toiselta alalta, auton polttoainejärjestelmään laitetaan halvempi tiiviste, joka voi kuivua ja alkaa vuotaa, kun käytetään 95E10 bensaa 98E5:n sijasta vai laitetaan vähän kalliimpi tiiviste ja voidaan käyttää 95E10 bensaa ilman tiivisteen kuivumis- ja vuotoriskiä. Toinen tapa on halvempi tehdä, toinen tapa mahdollista edullisemmat käyttökustannukset. Kumpi sitten on parempi on asiakkaan ratkaisu. Samoin on uniikeissa rakennuskohteissa asioita, joita ei toteuteta kustannukset minimoiden vaan asiakkaan tahdon mukaan. Rakentaminen ei ole persaukisten juttu, kyllä sun pitäis se ammattilaisena tietää...

Vierailija
19/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinöörin valitsisin. Minua ei kiinnosta maksaa valon ja varjon luomista nyansseista fasadissa saati kulööreistä ja valooreista osana arkkitehdin ammatillista ambitioa rakenteissa.

Huomaa kyllä ulosannistasi ettei paljon ole hienostelu elämässä kiinnostanut muutenkaan.

Vierailija
20/21 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan. Suunnittelin taloni itse. Otin selvää asioista sen verran että sain vain antaa suunnitelman rakennesuunnittelijalle puhtaaksi piirrettäväksi (mulla ei autocadia, vain mm-paperi). Tekemäni rakennustapaseloste toki oli sähköisenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme