Te jotka ette kuulu kirkkoon, oletteko tänään töissä?
Jos ette, niin tuntuuko oudolta että on vapaapäivä ilman varsinaista syytä, kun toiset käyvät esim kirkossa tänään?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Ei se oudolta tunnu ollenkaan. Kirkkohan voisi niin halutessaan siirtää loppiaisen, helluntait ja kaikki mahdolliset muutkin pyhäpäivänsä viikonlopuille.
Jostakin mystisestä syystä tätä ei kirkko halua kuitenkaan tehdä.
Et vaan muista. Nehän jonkin aikaa oli siirretty lauantaiksi mutta sitten ne palautettiin takaisin arkipyhiksi.
Ehkä googlesta löytyy tämä tieto joka " meille aikuisille" oli käytäntöä työelämän aikaan.
Sinä joka kuulut kirkkoon, annatko puolet palkastasi hädänalaisille?
Kylläpä menee nyt monilla ihón āllè. Ehkä omatunto vähän kolkuttaa.
Vapaapäiviä kuuluu kaikille saman verran. Tietysti silloin jos firma suljettu, niin on pakko pitää vapaa juuri sinä päivänä, tai toisaalta on taattua että vapaa on juuri silloin. Esimerkiksi jehovat joutuvat pitämään monesta paikasta joululomaa, ainakin lapset pistetään pois koulusta, vaikka jehovien ajatusmaailmassa joulu kuusineen, lauluineen ja lahjoineen on todella syntinen juttu.
Kirkkoon kuulumattomuus sinällään ei kerro ihmisen vakaumuksesta mitään.
Teoriassa voisi olla, että uskonnottomat saisivat vapaasti valita omien vapaapäiviensä ajankohdan, mutta ei se käytännössä toimisi. Jotensakin kätevää, että tietää esimerkiksi koululaisten kirkolliset vapaat ja vapun monta vuotta etukäteen.
Tietysti moni on myös pyhinä töissä, ja nykyään yhä useampi. Omatkin vanhemmat olivat usein jompi kumpi jouluna työvuorossa, vaikka kuuluivat kirkkoon.
Kuulun kirkkoon, mutta en ole uskossa ja mulla on tänään vapaapäivä. Mutta mun vapaat ja työt voi olla miten sattuu koska teen kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Viettääkö uskikset juhannusta, vaikka on pakanajuhla? Ei kai sentään?
Joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus ja pyhäinpäivä ovat pakanajuhlia jotka kirkko omi, kun pakanat eivät tajunneet lopettaa juhlimista. Eli uskovaisille jää oikeasti vain loppiainen ja helluntai, muulloin saavat mennä töihin, eli uskovaiset tekee sitten aina muulloin kuin noina kahtena päivänä töitä.
Saako rahalla siis vapaapäivän? Voisi ollakin reilua että nämä kirkosta eroavat eivät saisikaan näitä palkallisia vapaita.
Kuulun itse kirkkoon ja olen tänään vapaalla. Kivaa kun on arkipyhiä. Muuten kirkon touhut on syvältä. Verot valuu henkilökunnan palkkoihin, kirkkojen korjauksiin, avustuustoimintaan ja muuhun p***aan.
Itse olen tähän mennessä sieltä saanut kasteen, seurakunnan pitämän kerhon, rippileirin ja konfirmaation, omien lasteni kasteet. Siinä kaikki. Kun tilasin virkatodistuksen verkossa, sekin maksoi pari kymppiä! Se tuntui melkoiselta kukkuulta kun miettii kuinka paljon olen sinnekin lafkaan rahaa syytänyt. Että yhtä hlvetin paperia en ilmaiseksi sieltä edes saa!
Uskoa voi toki ilman kirkkoakin ja veroja. Ehkä tämä onkin enemmän opittu asia, olen syntynyt 70-luvulla. Koti, uskonto ja isänmaa jne. Ehkäpä eroan itsekin kirkosta jossain vaiheessa, jää sitten nekin sataset palkasta omaan käyttöön.
En kuulu kirkkoon enkä mennyt töihin. Olen pois töistä myös useina muina päivinä vuodessa riippumatta onko niillä kirkollista merkitystä vai ei.
Kuitenkin, mielestäni kirkon voisi erottaa yhteiskunnasta kokonaan. Poistaa uskonnon opetuksen koulusta, uskonnolliset pyhät, kirkollisverotuksen jne.
Onhan nää kirkollisvapaat outoja kun ei oo mitään erityistä syytä juhlia, mutta kyllä tääkin aika kulumaan saadaan. Kun ei tarvii luuhata kirkossa eikä kärsiä krapulaa, voi päivän käyttää kivasti lueskellen, ulkoillen ja tehden hyvää (ja aikaavievämpää) ruokaa. Minkäs sitä osalleen voi?
Juhlin juuri Talvipäivänseisausta kun esi-isämme Karhu on talviunilla. Kävin metsässä syöttämässä närhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla vähän petyin, kun olisin katsonut uutisia yhdeksältä - ei tullut uutisia, tuli jumalanpalvelus. Ajattelin tykönäni että mihin kristikunta oikein tarvitsee näitä loputtomia pyhiä päiviä. Vaan mikä minä olen maailmanjärjestystä ja allakkaa laittamaan uusiin puihin.
Hyvää vapaapäivää niille, kellä sellainen tänään on. Muistan toki sen verran työelämästä, että vapaapäiviä aina odotettiin ja näitä pitempiä viikonloppuja, jotenkin ne tunsi ansainneensa. Kirkossa kuulumiseen en niitä silloin liittänyt mitenkään. Taidan olla pakana, tai vähintäänkin maallistunut ja henkilö.
Olisit katsonut vaikka Paavo Pesusientä. Se alkoi yhdeksältä.
Paavo on kiva. Miksi lapseni pitävät absurdista huumorista?!
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät töihin vappuna, vapaa kuuluu ainostaan työntekijöille.
Jotkut maajussit ajoivat vappuna paskaa pellolle protestina kommunismille.
Se työ oli kuitenkin keväällä tehtävä, niin ei tullut edes isoa muutosta aikatauluihin.
No, sittemmin ympäristömääräykset lopettivat tämän perinteen suurimmassa osassa Suomea.
Lentävällä spagettihirviöllä jokainen perjantai on pyhäpäivä.
Pidän vapaata siis hyvällä omallatunnolla tänään.
Eikö suurempi ongelma tässä asiassa ole pyhänä työtä tekevät uskovaiset? Eikö raamutta käske kivittää tai jotain siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla meni nyt ihon alle, taitaa nolottaa pitää vapaita, joita ei ole kristillisyydellä ansainnut.
Nolottaako "kristittyjä" olla lauantait pois töistä vastoin raamatun ohjeita?
Vai pitäisikö sapattia viettää lauantaina, kuten monissa uskonnoissa tehdään?
Raamattu sanoo, että 7. päivä on sapatti.
Onko 1. päivä sunnuntai vai maanantai, tämä pitää selvittää, muuten Jumala hävittää sapattisääntöjä törkeästi rikkovan kansan.
VT on täynnä esimerkkejä sapatin rikkomisen seurauksista.
Joku on vielä tolla portaalla. Miettii arkipyhiä pois toisilta, koska sitä Jeesus olisi halunnut.
Tästä syystä ihmiskunta tuhoaa itsensä. Osa jengistä on, niin tyhmää ja ylpeitä tyhmyydestään.
Mitä tuohon voi sanoa tai kuinka kaukaa asian avaaminen on aloitettava. Selittääkkö ensi arkipyhien historia vai teologia. Ymmärtäisiköhän kumpaakaan, en usko.
Uskonto on asia jossa tyhmyys on korkein hyve. Uskon vaikkei ole todisteta. Uskon vaikka järki sanoo ettei pitäisi. Tyhmyyttä se on ollut ja on nykyisinkin. Anteeksi, mutta näin on.
Uskominen ei ole kiinni kirkkoon kuulumisesta.
Meidän työpaikallamme noudatetaan TES:siä, kirkon kanssa ei ole mitään tekemistä.
Kuulun kirkkoon, mutta loppiaisen ja helatorstain voisi sirtää takaisin lauantaille, niin kuin ne yhdessä vaiheessa olikin. Ja pitkäperjantain poistaa kokonaan. Liikaa pyhiä keskellä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Uskominen ei ole kiinni kirkkoon kuulumisesta.
No shit Sherlock.
Olisit katsonut vaikka Paavo Pesusientä. Se alkoi yhdeksältä.