Te jotka ette kuulu kirkkoon, oletteko tänään töissä?
Jos ette, niin tuntuuko oudolta että on vapaapäivä ilman varsinaista syytä, kun toiset käyvät esim kirkossa tänään?
Kommentit (89)
Hähä, nautin täysin sydämin kirkon järjestämistä eduista kuulumatta kirkkoon! Mitäs siihen sanot? Käyn kirkossakin syömässä öylättiä ja juomassa viiniä. Niiden viiden muun kirkossakävijän kanssa.
Uskovilta voisi kysyä saman tien, että miksi käytte lääkärissä hoidattamassa itseänne, kun Jumalahan hoitaa kun sitä vaan rukoilee tarpeeksi. Ja hoitaa ihan ilmaiseksi.
Harjoitan veronkiertoa ja käyn kirkossa, vaikka en maksa kymmenyksiä.
En kuulu kirkkoon mutta olen työtön kuten suurin osa kirkkoon kuulumattomista tutuistani. Kai kristillisiä sitten jotenkin parempi työmoraali, onhan länsimaailman menestyskin rakennettu kristillisin arvoin.
En kuulu kirkkoon, eikä mun tarvi käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oudolta tunnu ollenkaan. Kirkkohan voisi niin halutessaan siirtää loppiaisen, helluntait ja kaikki mahdolliset muutkin pyhäpäivänsä viikonlopuille.
Jostakin mystisestä syystä tätä ei kirkko halua kuitenkaan tehdä.
Tämä oli käytössä 1973-1991. Et ilmeisesti ole ollut koulussa tai työelämässsä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Hähä, nautin täysin sydämin kirkon järjestämistä eduista kuulumatta kirkkoon! Mitäs siihen sanot? Käyn kirkossakin syömässä öylättiä ja juomassa viiniä. Niiden viiden muun kirkossakävijän kanssa.
Uskovilta voisi kysyä saman tien, että miksi käytte lääkärissä hoidattamassa itseänne, kun Jumalahan hoitaa kun sitä vaan rukoilee tarpeeksi. Ja hoitaa ihan ilmaiseksi.
Lääkärin työ on hoitaa sairaita, ei Jumala häneltä ole sitä kieltänyt. Meidät ihmiset on myös tehty sellaiseksi, että me tässä maailmassa huolehdimme ja autamme toisiamme, se on myös Jumalan säätämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin työ on hoitaa sairaita, ei Jumala häneltä ole sitä kieltänyt. Meidät ihmiset on myös tehty sellaiseksi, että me tässä maailmassa huolehdimme ja autamme toisiamme, se on myös Jumalan säätämä asia.
Jumala on kaikkivaltias. Jumalan luomistyöhön puuttuminen on syntiä. Ihmisiin turvautuminen Jumalan sijasta on harhapoluille joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viettääkö uskikset juhannusta, vaikka on pakanajuhla? Ei kai sentään?
Juhannusta on alunperin vietetty kristillisissä maissa Johannes kastajan muistoksi eli kyllä sillä on kristillinen alkuperä. Nykyään sen uskonnollinen merkitys ei taida tosin enää kauheasti korostua edes kristittyjen keskuudessa.
Juhannusta (keskikesää) on juhlittu kauan ennen kuin keksittiin satu Johannes Kastajasta.
On voitu viettääkin, mutta kristillisissä maissa sitä on vietetty alun perin Johannes kastajan muistoksi jo pitkään. Myös sana juhannus suomeksi on väännös Johanneksesta.
"Suomessa,RuotsissajaBaltian maissajuhannus on ollut alun perinmuinaisuskontoonliittyvä juhla."
Se, että sitä Suomessa kutsutaan juhannukseksi Johanneksen mukaan johtuu vain ja ainoastaan siitä, että Suomen kirjoitettu kieli on nuorta, ja juhlapyhien nimet on uskovaisten kirjaamia.
Pakanajuhla siis.
En kuulu kirkkoon, mutta vuoden mittaan työvuorot saattavat sijoittua n. 365:lle päivälle. Meillä ei ole mahdollista perustella kirkollisten juhlapyhien työvuorosta kieltäytymistä uskonnollisilla syillä. Vain se ratkaisee, montako juhlapyhää olet sinä vuonna jo tehnyt, ja mahdollisesti edellisenäkin vuonna.
Sitä paitsi olen sitä mieltä, että ihminen voi aivan hyvin olla uskova ilman kirkkoakin.
Kannattaako ap olla uskovainen, kun et tienaa sillä edes ylimääräisiä vapaita? Sellainen vain tulee mieleen tästä aloituksesta. Että mietit tällaisia kohdallasi.
Ja vähän katkerana mietit, että ei kannata.
Loppiainen ja helatorstai olivat tosiaan viikonloppuna 1973-1991. Siirto viikonloppuun tapahtui työelämän vaatimuksesta ja siirto takaisin kirkon vaatimuksesta. Siirron piti tapahtua jo 1980-luvun loppupuolella mutta Koiviston halusta sitä lykättiin vuoteen 1991.
Vuoteen 1972 myös helluntai oli kaksipäiväinen ja päivät olivat sunnuntai ja maanantai. Sittemmin sitä ruvettiin viettämään tuplapyhinä eli helluntai oli sunnuntai ja edeltävä lauantai oli helluntain valmistuspäivä ja myös pyhäpäivä. Jossain vaiheessa tuo lauantaipyhä jäi pois helluntaista tuli yksipäiväinen (taisi olla myös 1991). Tuosta jäi hassu asia: alkoholilaissa sanottiin, että Alkot on kiinni helluntain valmistuspäivänä, koska se oli pyhäpäivä. Ennen kuin lakia ehdittiin muuttamaan olivat Alkot alkukesän tavallisena lauantaina kiinni.
Nykyisin helluntaita ei edes huomaa, koska se on tavallinen sunnuntai. Moni kirkkoon kuuluva ei tiedä miksi loppiaista, helatorstaita tai helluntaita vietetään, joten turha tulla hurskastelemaan.
Vappu on opiskelijoiden ja työläisten juhla. Miksi moni työläinen joutuu kuitenkin olemaan silloin töissä?
Niin joo teille kirkko on se bilepaikka, jossa käydään pitämässä vihkitoimitus osana satuhäitä. Muu aika sitten pilkataan kirkkoa ja vihkiraamattu pölyyntyy jossain kodin rojujen röykkiössä. Mutta kirkkohäät on saatava.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo teille kirkko on se bilepaikka, jossa käydään pitämässä vihkitoimitus osana satuhäitä. Muu aika sitten pilkataan kirkkoa ja vihkiraamattu pölyyntyy jossain kodin rojujen röykkiössä. Mutta kirkkohäät on saatava.
Nykyään alle puolet häistä taitaa olla kirkkohäitä, joten mene vain lukemaan sitä vihkiraamattuasi.
Minä käyn juhannuksena kirkossa, vaikka 99% kirkkoon kuuluvista näyttävä lähinnä kittaavan kaljaa silloin. Ei nämä pyhät enää näytä merkitsevän ihmisille mitään muuta kuin ylimääräisiä vapaapäiviä. Töissä kerran kyselin työkavereilta, että miksi loppiaista vietetään. Harva tiesi oikean vastauksen.
En ole palkkatyössä, mutta teen muita töitä. Onhan meillä vappukin vapaa myös niille, jotka eivät ole kommunisteja.
Olin töissä viimeyön. Nyt rytminkääntö, että jaksaa sunnuntaina mennä aamuvuoroon.
Yrittäjät töihin vappuna, vapaa kuuluu ainostaan työntekijöille.
Aamulla vähän petyin, kun olisin katsonut uutisia yhdeksältä - ei tullut uutisia, tuli jumalanpalvelus. Ajattelin tykönäni että mihin kristikunta oikein tarvitsee näitä loputtomia pyhiä päiviä. Vaan mikä minä olen maailmanjärjestystä ja allakkaa laittamaan uusiin puihin.
Hyvää vapaapäivää niille, kellä sellainen tänään on. Muistan toki sen verran työelämästä, että vapaapäiviä aina odotettiin ja näitä pitempiä viikonloppuja, jotenkin ne tunsi ansainneensa. Kirkossa kuulumiseen en niitä silloin liittänyt mitenkään. Taidan olla pakana, tai vähintäänkin maallistunut ja henkilö.
Mä tein äsken kotitöitä, töitä nekin on.
En kuulu kirkkoon, en asu Suomessa, täällä ei vietetä loppiaista. Joten työssä olen, ts. kotikonttoria pidän. Arkipäivä.