Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilouutisia! Työttömien kyykytys keskeytetty Pohjois-Karjalassa!

Vierailija
05.01.2023 |

Uutinen ylellä:
"Yksi esimerkki tästä on Pohjois-Karjalan maakunnassa toimiva Siun sote. Sen alueella kuudessa kunnassa ihmisiä on nyt ilman kuntouttavaa työtoimintaa. Pohjois-Karjalassa katkos kestää kaksi kuukautta."
https://yle.fi/a/74-20011668

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun piti nimenomaan LOPETTAA terapia kun aloitin kuntouttavan. Ei ollut enää rahaa käydä, koska matkat "töihin" kustansi niin paljon.

Miten niin piti ? Kuntouttavassa työtoiminnassa saat bussilipun hinnan joka kuukausi vaikka kävisit siellä muutaman kerran kuukaudessa.

Eri paikkakunnilla on erilaisia käytäntöjä tämän suhteen. Espoossa sai kuukausilipun verran rahaa tilille, kun itse tähän juttuun osallistuin, mutta ei kaikissa pienemmissä paikoissa tunneta tällaista ylellisyyttä.

Vierailija
22/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun piti nimenomaan LOPETTAA terapia kun aloitin kuntouttavan. Ei ollut enää rahaa käydä, koska matkat "töihin" kustansi niin paljon.

Miten niin piti ? Kuntouttavassa työtoiminnassa saat bussilipun hinnan joka kuukausi vaikka kävisit siellä muutaman kerran kuukaudessa.

Ei käy bensa automaattiin bussilippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään pajalla kukaan ei kuntoudu yhtään mihinkään. Jos työtön voi käydä pajalla töissä niin se voi käydä oikeissakin palkkatöissä. Minua on yritetty saada monta kertaa pajalle kuntouttaviin töihin. Olen tehnyt  työkkäristä rikosilmoituksen monta kertaa ja aina olen voittanut.  Työkkärissä ne väittää että tarvbiin kuntouttavaa. Olen sanonut että mennään oikeuteen selvittämään tarviinko kuntouttavaa, olenko sairas ja työkyvytön.

Vierailija
24/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pajat pitäisi räjäyttää. Niitten kautta ei kukaan pääse palkkatyöhön.

Vierailija
25/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa soimaan ylioppilaskuoron: pohjois-karjala!

Laadukasta musiikkia ja jos olet edes osittain pohjois-karj niin itket.

Vierailija
26/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella niin, ettei kenellekään ole tuosta toiminnasta hyötyä? Äkkiseltään voisi ajatella että jos elämänhallinta ei ole kovin vahvaa, elää yksin ja alkoholikin maistuu, olisi erittäin hyvä käydä vastaavassa toiminnassa ihmisten ilmoilla ja olla edes jollain tasolla hyödyksi.

Ei välttämättä heidän omasta mielestään, jos vain olisi kiva olla ja elää rutiinivapaata arkea tukien tullessa tilille säännöllisesti. Mutta pitkässä juoksussa oman ja kansanterveyden kannalta.

Eri asia toki täysin kyvykkäät ja tosissaan töitä hakevat työttömät, jotka vain jostain syystä eivät saa töitä. Heitä varmasti voi turhauttaa.

Mutta silti olen sitä mieltä, että ihmisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää olla jotenkin hyödyksi. Ehkä jotkut voisivat osallistua haluamaansa vapaaehtoistoimintaan kuntoutuksen sijaan jonkin itselleen tärkeäksi kokeman aiheen piirissä?

Vierailija
27/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia olisi ok, jos tämä perustuisi vapaaehtoisuuteen. Mutta kaikki kuntouttavassa työtoiminnassa ovat pakotettuja sinne.  Ihan sama kuin laitettaisiin vankilaan tietyksi ajaksi. 

Vierailija
28/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin iso kuilu työttömien kokemusten ja jutun kanssa. Jutun mukaan tilanne on täys katastrofi ja työttömät luhistuu ja syrjäytyy nyt välittömästi!

Miten tuo "yksi syrjäytynyt maksaa miljoonan" on laskettu?

Se on miljoonabisnes syrjäytyneen ympärillä pyöriville.

Vierailija
29/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keskeytetty Joensuussakin? Onko tietoa? 

Vierailija
30/167 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei kenellekään ole tuosta toiminnasta hyötyä? Äkkiseltään voisi ajatella että jos elämänhallinta ei ole kovin vahvaa, elää yksin ja alkoholikin maistuu, olisi erittäin hyvä käydä vastaavassa toiminnassa ihmisten ilmoilla ja olla edes jollain tasolla hyödyksi.

Ei välttämättä heidän omasta mielestään, jos vain olisi kiva olla ja elää rutiinivapaata arkea tukien tullessa tilille säännöllisesti. Mutta pitkässä juoksussa oman ja kansanterveyden kannalta.

Eri asia toki täysin kyvykkäät ja tosissaan töitä hakevat työttömät, jotka vain jostain syystä eivät saa töitä. Heitä varmasti voi turhauttaa.

Mutta silti olen sitä mieltä, että ihmisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää olla jotenkin hyödyksi. Ehkä jotkut voisivat osallistua haluamaansa vapaaehtoistoimintaan kuntoutuksen sijaan jonkin itselleen tärkeäksi kokeman aiheen piirissä?

Mitä hyötyä on siinä, että päihteiden käyttäjät laitetaan kaikki yhteen tilaan? Sielu paranee vai tulee uusia kavereita, joiden kanssa vetää päihteitä. Eniten käy sääliksi niitä, joilla on jonkunlainen elämänhallinta niin tuon reissun jälkeen ei ole sitäkään. Seura kun tuppaa tekemään kaltaisekseen.

Vierailija
31/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä itse työnantajana ottaisi töihin henkilön joka kertoisi roikkuneensa pajatoiminnassa?

Eikö ennakkoluulottomallakin ihmisellä kävisi mielessä mitkä ne syyt on olleet siellä käydä, onkohan hänestä nyt sitten oikeisiin töihin?

Vierailija
32/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassakin on näköjään paljon ihmisiä jotka eivät ole lukeneet lakitekstiä ja siksi kuvittelevat, että kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on pakollista.

Vierailija
33/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tutkittu sitä miten moni on saanut kuntouttavan työtoiminnan jälkeen töitä? Prosenttilukuja tänne, kiitos!

Eihän kuntouttavassa työllistymiseen pyritä. Työkokeiluissa sen sijaan pyritään siihen. En nyt nopealla googletuksella löytänyt tutkimusta, mutta on tutkittu, ja työkokeilujen kautta työllistyi 4% työkokeiluun osallistuneista.

Vierailija
34/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on ottanut turpiin ja tulee ottamaan myös muualakin Suomessa joten heipä hei orpo ja co.

Vierailija
35/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Karjalassakin on näköjään paljon ihmisiä jotka eivät ole lukeneet lakitekstiä ja siksi kuvittelevat, että kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on pakollista.[/quote

Te-toimisto Joensuussa ei laista piittaa. Karensseja mätkätään umpimähkään laista piittaamatta. Joku jos jaksaa lakimiehen palkata tutkimaan karensseja, niin hyvä olisi. Minulla on luottamus mennyt täysin tähän virastoon.  Olen kyllä kuullut että joku on voittanut näitä te-toimiston tekemiä vääriä päätöksiä ja karensseja.  Kovasti kieroillaan.

Minulle Joensuun te-toimisto lähetti lähetti Kelalle lausunnon, jossa haukkuivat minua. Kela lähetti sen minulle luettavaksi ja olin todella pöyristynyt.  Asiatonta tekstiä, joita ei kuuluisi viranomaisten kirjoitella.

Vierailija
36/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuun Työllisyyden kuntakokeilun virkailija alkoi haukkumaan minua kun sanoin että en halua kuntouttavaan työtoimintaan.  Hyvä jos olisi laitettu tauolle muidenkin asiakkaiden takia.

Vierailija
37/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun viranomaiset pääsevät aina pälkähästä heidän tekemissään virheissään. Onko koskaan joutunut syytteeseen te-virkailija, joka on toiminut väärin? Heitä suojellaan kaikin tavoin.

Vierailija
38/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo "kuntoutuminen työelämään" , noh, omasta kokemuksesta yksikään pajapelleily ja muu pilipalikurssitus ei ole tuonut minkäänlaista toimia kuntoutua takaisin mt-ongelmista työelämään. Herään aikaisemmin mitä vaaditaan noille kursseille ja pajoille, päivärytmini on säännöllinen, harrastan aktiivisesti jne. , mutta en saa oikeita kuntoutuspalveluja, eli esim. terapiaa traumaani ja sos.tilanteiden pelkoihini, jotka ovat suurin este työllistymiselle. Noilla pajoilla askarrellaan, tehdään käsitöitä, hihitellään kahvihuoneessa, järjestellään tavaroita, hyllytetään ja kaikki ilmaiseksi.

Luulisi että sellainen kuntouttaisi, jossa saisi kokeilla kohtuullisella toimeentulolla työtä ja jos on ammatti mieluiten sitä ammattiaan vastaavaa. Aika voisi olla porrasteinen eli päivät lisääntyisi ja tuntimäärät lisääntyisi jaksamisen mukaan.

Noh vakituisesta töistä jos sairastuu kai jonkunlainen turva ja työkokeilut ja kohtuullisen korvauksen mahdollisuudet ovat. Mutta työttömille ei mitään näistä.

Vierailija
39/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tutkittu sitä miten moni on saanut kuntouttavan työtoiminnan jälkeen töitä? Prosenttilukuja tänne, kiitos!

Eihän kuntouttavassa työllistymiseen pyritä. Työkokeiluissa sen sijaan pyritään siihen. En nyt nopealla googletuksella löytänyt tutkimusta, mutta on tutkittu, ja työkokeilujen kautta työllistyi 4% työkokeiluun osallistuneista.

En usko tuohon tutkimuksen ollenkaan. Työkokeilujen kautta työllistyy erittäin harvoin. En ole edes kuullut yhdestä sellaisesta. Aina on otettu uusi työkokeilija.

Vierailija
40/167 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ sinänsä on ihan ok, mutta se muiden työttömien kanssa seurustelu ei tee työttömälle hyvää.

90-luvun alussa kuntouttavassa (sen nimi ei silloin ollut vielä se) ei saanut lounasta eikä bussilippua.

2000-luvulla sai lounaan, ja bussilipun.

Ny kai sitten taas ei saa lounasta. Naurattaa.