Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
1001/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa täällä kovasti ihmettelee miksi kukaan maksaisi ravintolassa ruuasta ja viineistä satoja euroja. Kerron nyt miksi itse tulee käytyä ja otan esimerkiksi Palacen, josta pidän erityisesti. Palacella on nykyään kaksi Michelin-tähteä. Harvassa paikassa Suomessa käytetään yhtä hienoja raaka-aineita samassa mittakaavassa. Palacen illallismenu sisältää yleensä arvostetuimmat kalalajit, äyriäiset sekä lihat ja ne tulee parhaista lähteistä ympäri Eurooppaa, mm. hummeria Norjasta ja ja keltapyrstöpiikkimakrilli Tanskasta. Löytyy kaviaaria ja tuoretta tryffeliä. Voit kuvitella, että nämä raaka-aineet eivät ole ilmaisia.

Lisäksi ravintolassa on huippukokit ja todella hyvä palvelu. Kaikki toimii ajallaan ja oikeassa järjestyksessä. Ravintolassa on kiireetön tunnelma, vaikka ravintola on täyteen buukattu. Siellä saa viettää illan ihan huippumukavasti erityisen ruuan ja erityisen huomaavaisen palvelun keskellä. Siksi se myös maksaa.

Niin ja lopuksi, ei todellakaan jää nälkä, koska syötävää tulee kokonaisuuten pöytään runsaasti, koska ruokalajeja on paljon. Eikä tällaiset ruuat tunnetusti ole kevyitä, koska voissa ja kermassa ei säästellä.

No ei todellakaan kuulu voin ja kerman lappaminen minkään laaturavintolan ohjelmaan, nehän peittää laadukkaiden raaka-aineiden maut alleen. Voi ja kerma sopii kotikeittiöön tai johonkin kansankuppilaan Keski-Euroopassa.

Michelin-tähdet ei ole mikään laaduntae, Ranskassa noita on jokaisessa kyläkuppilassa ja taso todella monenkirjavaa.

Kannattaa joskus jututtaa huippukokkeja, niin saatat yllättyä. Voi ja kerma on kaikkien tunnettujen laatukastikkeiden pääraaka-aineet. Niitä pitää osata käyttää oikein ja oikeassa suhteessa muiden ainesten kanssa. Se on sitä ammattitaitoa.

Kas kummaa, voi ja kerma ne ovat niiden bensissafkojenkin tärkeimmät kastikeainekset!

Ei vaan kastikejauhe. Enpä usko ,että kovin monessa "hyvässäkään" ravintolassa tehdään kastike alusta alkaen itse.

"Hyvässä" tuskin tehdäänkään, mutta hyvässä kyllä tehdään.

Kannattaa vähän miettiä, mitä noilla lainausmerkeillä ilmaistaan.

Riippuu myös vähän siitä mitä tarkoitetaan termillä alusta alkaen itse. Kyllä ne Michelin-ravintolatkin miettii mihin sen kokin kannattaa käyttää aikaa ja mihin ei.

Ei siellä keittiössä touhua vain yksi kokki.

Ihanko kuule totta? Miten se muuttaa sitä tosiasiaa että niiden jokaisen kokin ajankäyttö täytyy miettiä järkevästi?

Ei siellä silti tehdä kastiketta jauheesta, kuten ketjuravintoloissa tai aabeeceellä. Koeta nyt ymmärtää.

Koeta nyt ymmärtää että kukaan ei ole puhunutkaan mitään jauheesta.

Vierailija
1002/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no ne ei halua enää laittaa rahaa kaljaan ja pahaan ruokaan.

Tämä on kupla ja illuusio. Keisarin uudet vaatteet -tyyppinen.

Ai että kaljan pitäisi maistua vielä kohta kuuskymppisenäkin kuten opiskeluaikoina? Huh, maksa poksuis ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä koko ongelmaa, keneltä se on pois jos joku tykkää käydä vähän parmmissa paikoissa ja nauttii ruoasta. Näin työllistyy suuri määrä ravintola-alan ihmisiä ja saamme veroja maksuun. Emme sentään vielä ole , ainakaan toistaiseksi , mikään  Neuvostoliitto jossa kurjuutta pitää jakaa tasaisesti kaikille.  Itse nautin laadusta aina joskus, joka viikko ei tietenkään voi käydä. Osaan myös laittaa herkullista ruokaa itse, enkä siksi viitsi käydä jossain ABC.lla syömässä puolieineksiä, mieluummin teen sitten itse.

Vierailija
1004/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä harrastus on mahdollinen aika harvassa suomalaisessa kaupungissa. Tarkoittaa käytännössä Helsinkiä.

Taitaa tosiaan olla mahdollista vain kaikkein suurimmissa kaupungeissa.

Jostain Jyväskylästä, Joensuusta tai Kuopiosta löytynee Fransmanni ja 1-2 kpl parempia ravintoloita. Ne on äkkiä käyty läpi.

Jyväskylästä löytyy monta Fransmannia parempaa paikkaa. Mistä kiven alta kommentoit?

Jyväskylässä jos tahtoo ehdottomasti rahaa polttaa ja menee vaikka Pöllöwaariin ja ottaa sieltä kalleimman menun viineineen niin rahaa palaa 139 €... Samassa ravintolassa voi tosin saada menun viineineen alkaen 85 €. Edelleen näyttää täysin keksityltä ongelmalta nämä 200-300 €/hlö ravintolalaskut.

T: Mies 54 vuotta

Tai sitten niistä kirjoittelevat eivät asu jossain Jyväskylässä, vaan Helsingissä, missä on Helsingin hinnat.

Esimerkiksi Demo: 7 course menu 115€, Drinks with menu 100€

Olo: Menu 179 € / vieras, Juomat 147 € / vieras, Viinikellarin aarteet 237 € / vieras

Savoy: Grand Menu 123 €, Wines 119 €, Exclusive Wines 195 €

Tässä vain kolme esimerkkiä, enempiäkin löytyisi. Muru ja Finnjävel eivät edes näytä hintojaan sivuillaan, joten ilmeisesti siellä hinnat ovat luokkaa "jos sinun pitää kysyä, sinulla ei ole siihen varaa".

Jyväskylän edullisemmat hinnat on tietenkin ymmärrettävissä siten, että sielläkin Tolta listalta ei puururavintolan pitää pärjätä, joten jos hinnan asettaa kovin korkeaksi, asiakaskunta käy yksinkertaisesti niin kapeaksi ettei sillä tule toimeen.

Toisin se on Helsingissä, missä on riittävästi sellaisia ihmisiä mille korkeampi hinta on vain meriitti.

Etsit siis esimerkiksi Suomen kalleimmat ravintolat ja niiden kalleimmat menut viineineen ja vielä oilein exclusive viinilistalla :D Tolta ravintolistalta ei puutu kuin Ora. Hyvähyvä....

Samlla logiikalla autot maksaa Suomessa 400 000 €.

Väite oli, että "Edelleen näyttää täysin keksityltä ongelmalta nämä 200-300 €/hlö ravintolalaskut." mikä on yksiselitteisesti kumottu, varsinkin jos puhutaan Helsingistä. Noita ravintoloita olisi löytynyt enemmänkin. Exclusive-viinit listasin nimenomaan kumotakseni sen väitteen, että tuo 300 ei vaan voi ylittyä.

Jostainhan nuo Suomen kalleimmat ravintolatkin ne asiakkaansa joka päiväksi haalivat kun pystyssä pysyvät, ja se määrä ei voi olla ihan pieni.

Jänkkäti jäkäkätiti jää... melkein mikä hinta tahansa voi ylittyä kun tilaat sopivasti.

Tuolla on baareja, joista voit tilata 500 euron konjakin. Tai kalliimman. Mitä se sitten kertookaan hintatasosta yleisemmin..

Sinä esität tässä vakavalla naamalla, että Suomessa on ongelmaksi asti sellaisia ravintoloita, joissa syömisestä ei millään vaan selviä alta 200-300 eurolla.

Minä sanon, että Helsingissä niitä on aidosti alta 4 MIKÄLI haluat menun lisäksi täyden viinilistan.

En ole esittänyt missään vaiheessa että Suomessa olisi liikaa 200-300 euron ravintoloita, enkä ole vastuussa sinun virhepäätelmistäsi. Osoita se kommentti missä minä ja nimenomaan minä olen väittänyt mitään tuon suuntaista. Tunnustan omakseni, jos sellainen löydät.

Miksi asia minua edes liikuttaisi? Ei ole minulta mitenkään pois vaikka niitä olisi satoja, jos niille riittää asiakkaita, sillä se on asia, mikä ei millään tavalla kosketa minun elämääni, vaikka tähän keskusteluun osallistunkin lähinnä tylsistyneisyyttäni.

Aloittaja sen sijaan väitti, että HÄNEN ystäväpiirinsä haluaa aterioida nimenomaan niissä paikoissa, missä illallisesta ei kerta kaikkiaan selviä alle 200 eurolla, ja tätä sinä et vain kerta kaikkiaan ottanut uskoaksesi. Omalla signeerauksellasi väitit, että "Edelleen näyttää täysin keksityltä ongelmalta nämä 200-300 €/hlö ravintolalaskut." Sellaisia paikkoja todistetusti on, ja niitä löytyy enemmän kuin kolme, varsinkin Helsingistä missä tulot ja hinnat ovat korkeampia kuin muualla ja missä löytyy riittävästi asiakaskuntaa myös erittäin kalliille ravintoloille.

Jos olet itse Jyväskylästä päin, niin sinun pitää ymmärtää, että fine dining siellä ei ole samaa kuin fine fining Helsingissä. Tässä ketjussa kirjoitetun perusteella en löytänyt JKL:stä ensimmäistäkään ravintolaa, mikä olisi ollut minulle ehdottomasti ylihintainen, mukaan lukien mainittu Pöllöwaari. Vaikka Helsingistäkin löytyy kohtuuhintaisia Fine Dining -paikkoja, ei ole sanottu että aloittajan kaveripiiri haluaa käydä niissä, jos varaa on ja haluaa käydä nimenomaan niissä parhaissa paikoissa, vaikka sitten sen ekslusiivisuuden tunteen vuoksi.

Haluan nyt vielä vähän täsmentää pitkähköä ja sanoisinko "hieman" mutkikasta selitystäsi eli Michelin-tähti ei riitä ap:n kavereille tekemään ravintolasta "ekslusiivista". Vain ja ainoastaan ruuan hinta on peruste. Ravintolan menulla halvimman kokonaisuuden on maksettavat 200-300 euroa tai siellä ei syödä ollenkaan. Koska pelkällä menulla ei tähän päästä missään, niin  lisäksi kaikkien pöydässä on myös pakollista tilata viinimenu aterian kylkeen tai joutuu istumaan toiseen pöytään... Anteeksi nyt vaan. En mitenkään kykene uskomaan tätä tai sitten se "ekslusiivisuus" mitä ap:n kaverit hakevat on ekslusiivisuus nimenomaan ap:sta. Muulloin käyvät salaa keskennään vetämässä kunnon pihvit Goodwin The Steak Housessa lisukkeineen 100 eurolla :D

Asun itse pääkaupunkiseudulla, mutta olen syönyt hyvin Helsingistä Kokkolaan ja Jyväskylänkin ruokaravintolat ovat jossain määrin tuttuja. Kun tähänkin keskusteluun olen laittanut esimerkkihinnoitteluja useammankin Helsingin fine-dining mestan tarjonnasta niin todennäköisesti ymmärrän jotain hintatasosta.

Niin juu... tajusin juuri, että eihän Goodwinillakaan olisi ap:lla varaa syödä koska listalta löytyy Kobe-härkää A5 “pierrade” 400 g á 380 €. Kaverinsa tilaavat kaikki tuon ja sitten ap ei voi kuin maksaa jos haluaa keskustella heidän kanssaan sikakalliin kobepihvelin hienoista makuvivahteista. Ääh...

Alkoi ihan naurattaa tämä. :D Samalla ne jostain Imatran lähiöstä alunperin tulevat Pirkko ja Janne haistelevat ja makustelevat jotain ylikallista viiniä tuntien olevansa jotain tavanomaista rahvasta fiinimpiä. LMFAO.

Isot naurut!

Vierailija
1005/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa vähän tuo ravintolassa myydyn viinin hinnan taivastelu.  Kyllä se nyt pitäisi aikuisen ilman isompaa ihmettelyä ymmärtää että ravintolan on pakko myydä se viini paljon kalliimmalla kuin nettikaupan tai alkon, kun sisäänostohinnan ja liikevoiton lisäksi siihen on pakko laittaa myös henkilökunnan palkat, liiketilan vuokrat ym liiketoiminnan kulut. Hyvä nyrkkisääntö on että listahinnan pitää olla noin kolminkertainen sisäänostohintaan verrattuna, jotta ravintola pysyy pystyssä  - ja tuo on se lähtötaso ihan perusraflalle. Lätkitään päälle hyvä sijainti (kalliimpi vuokra), parempi henkilökunta (kalliimmat palkat) jne niin se kannattavuusraja voi olla sellainen että myyntihinnan on pakko olla nelin- tai viisinkertainen sisäänostohintaan nähden.

Höpö höpö. Kun on Etelä-Euroopassa tottunut hyvään viinivalikoimaan jo 20-30 euron hintaluokassa voivat suomalaiset riistäjäravintoloitsijat pitää tunkkinsa.  Viinipulloihin laitettakoon standardikate esim. 15 euroa halvalta pullolta ja 20€ kallimmalta. Järkevän hintainen viini europpalaisen ruuan kanssa on ihmisoikeus. Jossain gastropubeissa näin onkin ja halpa hinta lisää myyntiä ja sitä kautta katetta. 

Vierailija
1006/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut oli kutsuttu mukaan ruoka ja viini maistiaisiin erääseen Helsinkiläiseen ravintolaa. Muistaakseni Kaartinkaupungissa. Kuulemma jotain kulinaarisesti ennennäkemätöntä ja spesiaalia. Huippukokki hmmm.. en voi valittaa kun en itse maksanut , mutta illan isäntä taisi pulittaa aikalailla massia illallisesta. No mitä saimme siellä, koska oli maistiaiset niin annoskoot olivat ruokalusikallisen verran, ja viiniä vähän lasin pohjalla. Asiantunteva tarjoilija selitti hyvin yksityiskohtaisesti jokaisen annoksen. Tämä ihan OK. Ruoka oli melko keskinkertaista ja jopa pahaa. Ainekset oli pilattu maistumaan oudolle. Jälkiruokana oli jotain sokeritonta vatkattua ruispuuroa, siis itse en olisi maksanut penniäkään. Mutta kaikken tyylitöntä oli kun tarjoilija tuli heittämään meidät ulos kesken ruokailun, koska toinen porukka oli buukattu pöytään. Oli vielä sitä ruispuuroa lautasilla. Siis ei muuta kun takit niskaan ja ulos. Tämmöistä en ole kokenut vielä ikinä, etenkään kun kyse oli siis aivan ultra kalliista ravintolasta. Kamalaa. Nälkäkin oli joten nakkarin kautta kotiin. Tämän jälkeen olen kiertänyt kaukaa moiset Micheliinit. Tykkään reilusta perus ruuasta joka maistuu sille mitä on, ja pienistä perhe ravintoloista.

Vierailija
1007/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut oli kutsuttu mukaan ruoka ja viini maistiaisiin erääseen Helsinkiläiseen ravintolaa. Muistaakseni Kaartinkaupungissa. Kuulemma jotain kulinaarisesti ennennäkemätöntä ja spesiaalia. Huippukokki hmmm.. en voi valittaa kun en itse maksanut , mutta illan isäntä taisi pulittaa aikalailla massia illallisesta. No mitä saimme siellä, koska oli maistiaiset niin annoskoot olivat ruokalusikallisen verran, ja viiniä vähän lasin pohjalla. Asiantunteva tarjoilija selitti hyvin yksityiskohtaisesti jokaisen annoksen. Tämä ihan OK. Ruoka oli melko keskinkertaista ja jopa pahaa. Ainekset oli pilattu maistumaan oudolle. Jälkiruokana oli jotain sokeritonta vatkattua ruispuuroa, siis itse en olisi maksanut penniäkään. Mutta kaikken tyylitöntä oli kun tarjoilija tuli heittämään meidät ulos kesken ruokailun, koska toinen porukka oli buukattu pöytään. Oli vielä sitä ruispuuroa lautasilla. Siis ei muuta kun takit niskaan ja ulos. Tämmöistä en ole kokenut vielä ikinä, etenkään kun kyse oli siis aivan ultra kalliista ravintolasta. Kamalaa. Nälkäkin oli joten nakkarin kautta kotiin. Tämän jälkeen olen kiertänyt kaukaa moiset Micheliinit. Tykkään reilusta perus ruuasta joka maistuu sille mitä on, ja pienistä perhe ravintoloista.

Joo, ja sit kaikki taputti. Like a boss.

Vierailija
1008/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tainnut käydä samassa paikassa. Se oli sellainen kaksikerroksinen? Ihan surullinen kokemus. Kallista ja mautonta.

Vierailija
1009/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa täällä kovasti ihmettelee miksi kukaan maksaisi ravintolassa ruuasta ja viineistä satoja euroja. Kerron nyt miksi itse tulee käytyä ja otan esimerkiksi Palacen, josta pidän erityisesti. Palacella on nykyään kaksi Michelin-tähteä. Harvassa paikassa Suomessa käytetään yhtä hienoja raaka-aineita samassa mittakaavassa. Palacen illallismenu sisältää yleensä arvostetuimmat kalalajit, äyriäiset sekä lihat ja ne tulee parhaista lähteistä ympäri Eurooppaa, mm. hummeria Norjasta ja ja keltapyrstöpiikkimakrilli Tanskasta. Löytyy kaviaaria ja tuoretta tryffeliä. Voit kuvitella, että nämä raaka-aineet eivät ole ilmaisia.

Lisäksi ravintolassa on huippukokit ja todella hyvä palvelu. Kaikki toimii ajallaan ja oikeassa järjestyksessä. Ravintolassa on kiireetön tunnelma, vaikka ravintola on täyteen buukattu. Siellä saa viettää illan ihan huippumukavasti erityisen ruuan ja erityisen huomaavaisen palvelun keskellä. Siksi se myös maksaa.

Niin ja lopuksi, ei todellakaan jää nälkä, koska syötävää tulee kokonaisuuten pöytään runsaasti, koska ruokalajeja on paljon. Eikä tällaiset ruuat tunnetusti ole kevyitä, koska voissa ja kermassa ei säästellä.

No ei todellakaan kuulu voin ja kerman lappaminen minkään laaturavintolan ohjelmaan, nehän peittää laadukkaiden raaka-aineiden maut alleen. Voi ja kerma sopii kotikeittiöön tai johonkin kansankuppilaan Keski-Euroopassa.

Michelin-tähdet ei ole mikään laaduntae, Ranskassa noita on jokaisessa kyläkuppilassa ja taso todella monenkirjavaa.

Kannattaa joskus jututtaa huippukokkeja, niin saatat yllättyä. Voi ja kerma on kaikkien tunnettujen laatukastikkeiden pääraaka-aineet. Niitä pitää osata käyttää oikein ja oikeassa suhteessa muiden ainesten kanssa. Se on sitä ammattitaitoa.

Kas kummaa, voi ja kerma ne ovat niiden bensissafkojenkin tärkeimmät kastikeainekset!

Ei vaan kastikejauhe. Enpä usko ,että kovin monessa "hyvässäkään" ravintolassa tehdään kastike alusta alkaen itse.

Miksi ei tehtäisi kun kotonakin osataan (enkä tarkoita ruskeaa yök-jauhokastiketta!) ? Mä en ole eläissäni käyttänyt mitään valmis jauheista

Kyllä ne ranskalaisen keittiön kastikkeetkin suurustetaan jauhoilla, brown roux, white roux. Se yök-jauhokastike on se yleisesti käytetty kastike, espagnole sauce.

Vierailija
1010/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen-59 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä harrastus on mahdollinen aika harvassa suomalaisessa kaupungissa. Tarkoittaa käytännössä Helsinkiä.

Tampere ja Turku ovat aivan loistavia ruokailu-kaupunkeja

Tampereella ainakin on vähän liikaa wannabe fine-dining ravintoloita. Eli ulkoiset puitteet kunnossa, mutta ruoka ja palvelu kaukana esim. Helsingin Michelin-paikoista,

Vierailija
1011/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei tehtäisi kun kotonakin osataan (enkä tarkoita ruskeaa yök-jauhokastiketta!) ? Mä en ole eläissäni käyttänyt mitään valmis jauheista

Kyllä ne ranskalaisen keittiön kastikkeetkin suurustetaan jauhoilla, brown roux, white roux. Se yök-jauhokastike on se yleisesti käytetty kastike, espagnole sauce.

Tiedän rouxin mutta se ei ole sellaisenaan kastike kuten meillä. Sitä käytetään hyvälaatuisesta lihaliemestä (tai valkoinen maitoon tai kermaan) tehtävään kastikkeeseen, ei vesi-jauholiemeen kuten meillä

Vierailija
1012/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän rouxin mutta se ei ole sellaisenaan kastike kuten meillä. Sitä käytetään hyvälaatuisesta lihaliemestä (tai valkoinen maitoon tai kermaan) tehtävään kastikkeeseen, ei vesi-jauholiemeen kuten meillä

Brown roux on ruskea kastike, ja liemenä voi olla vaikka vettä. Siinä rasva ja jauhot ruskistetaan, ja lisätään neste.

Vierailija
1013/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tyhmempiä harrastuksia keksin kuin hienot illalliset ystävien kanssa, jos raha vaan riittää. Yksittäiset annokset toki on pieniä, mutta jos 5-6 annoksen jälkeen täytyy käydä snägärillä, on kyllä tottunut aivan valtaviin ruoka-annoksiin. Viinien kanssa tuollaisten illallisten kalorimäärä on ihan huima.

Vierailija
1014/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu heräsi tästä keskustelusta. Täytyykin varata pöytä jostain laaturavintolasta ja mennä oikein pitkän kaavan mukaan. 🙂 Edellisestä kerrasta onkin jo liian kauan.

Vierailija
1015/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras ravintola on se jossa ISOT annokset ja KUNNON MÄTTÖÄ.

Tämmöinen pikkurilli pelleily on noloa rahan tuhlaamista ETTE ole missään tosi teevee ohjelmassa!!

Onneksi minulle on eri ravintolat kuin sinulle.

Niin näitä hesa pellejen SELLERI BAAREJA siinäs tuhlaat ja pikkurilli senkun särkee.

Muista ottaa verenpainelääkkeesi.

Voisi tosiaan se sellerikin tehdä ihan hyvää tuolle kirjoittajalle. 😂

SAATTE pitää nämä sellerinne pelle ravintolojen lautasilla EN MUUTEN KOSKE myrkkyihin!

Vierailija
1016/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa vähän tuo ravintolassa myydyn viinin hinnan taivastelu.  Kyllä se nyt pitäisi aikuisen ilman isompaa ihmettelyä ymmärtää että ravintolan on pakko myydä se viini paljon kalliimmalla kuin nettikaupan tai alkon, kun sisäänostohinnan ja liikevoiton lisäksi siihen on pakko laittaa myös henkilökunnan palkat, liiketilan vuokrat ym liiketoiminnan kulut. Hyvä nyrkkisääntö on että listahinnan pitää olla noin kolminkertainen sisäänostohintaan verrattuna, jotta ravintola pysyy pystyssä  - ja tuo on se lähtötaso ihan perusraflalle. Lätkitään päälle hyvä sijainti (kalliimpi vuokra), parempi henkilökunta (kalliimmat palkat) jne niin se kannattavuusraja voi olla sellainen että myyntihinnan on pakko olla nelin- tai viisinkertainen sisäänostohintaan nähden.

Höpö höpö. Kun on Etelä-Euroopassa tottunut hyvään viinivalikoimaan jo 20-30 euron hintaluokassa voivat suomalaiset riistäjäravintoloitsijat pitää tunkkinsa.  Viinipulloihin laitettakoon standardikate esim. 15 euroa halvalta pullolta ja 20€ kallimmalta. Järkevän hintainen viini europpalaisen ruuan kanssa on ihmisoikeus. Jossain gastropubeissa näin onkin ja halpa hinta lisää myyntiä ja sitä kautta katetta. 

Jossain Italiassa keskipalkkakin on jotain 1500 e luokkaa.

Jos haluat yhtä halvat hinnat, oletko valmis samaan palkkatasoonkin?

Vierailija
1017/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on pakottanut Suomessa pysymään?

Ole hyvä vaan ja käy halvoissa ravintolassa Etelä-Euroopassa jatkossakin, kun kerran olet siihen tottunut.

Vierailija
1018/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen pikkurilli pelleily on noloa rahan tuhlaamista ETTE ole missään tosi teevee ohjelmassa!!

Niin näitä hesa pellejen SELLERI BAAREJA siinäs tuhlaat ja pikkurilli senkun särkee.

SAATTE pitää nämä sellerinne pelle ravintolojen lautasilla EN MUUTEN KOSKE myrkkyihin!

Kovastipa tämä aihe sinua silti kovasti kiinnostaa.

Vierailija
1019/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovastipa tämä aihe sinua silti kovasti kiinnostaa.

No totta SYLETTÄÄ tuollainen eliitti sonta joka kulmassa SYÖKÄÄ oikeaa ruokaa esim lehtiPIHVIÄ perunaa ja piimää KYLLÄ sillä lähtee nälkä ja jaksaa tehdä OIKEAA työtä!!

Vierailija
1020/1087 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hienompien ravintoloiden annoksia kun saisi jollain Woltilla tilattua kotiin ja siellä sitten keittiön pöydän ääressä, tiskikasaa tuijotellen niitä vedeltäisiin telkkarin pauhatessa taustalla ja lasten kinastellessa, niin voisi arvio ruuasta olla aika monta pykälää pienempi. Että eihän tää nyt kovin kummoista ole. Puitteet ja koko homman tunnelma ovat varmasti iso osa kokemusta. Mikä ei ole mitenkään väärin.

Meinaan korona-aikana tilattiin paikallisesta hyvästä ravintolasta jotkut annokset, kun ravintola tällaisen mahdollisuuden tarjosi. Eikä olisi pitänyt. Jotenkin se gloria ja hienouden tunne katosi, kun se vähän jäähtynyt annos edessä oli. Piti ihan muistutella itselleen, että tässä syödää nyt hienoa annosta, eikä mitään kaupan valmisruokaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan