Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
61/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ap:tä, mutta iän ja paremman tulotason myötä sitä on vain tullut nirsommaksi sekä ruoan että miljöön suhteen. En esimerkiksi halua maksaa pizzasta kymppiä jossain räkälässä, koska parilla kympillä saa paljon paremman pizzan laadukkaammilla raaka-aineilla mukavammassa ympäristössä. Minulle ei ole mikään nautinto syödä sitä huonoa pizzaa, ja jos sellainen olisi pakko syödä niin ainakin tilaisin sen mieluummin kotiin.

Ja sinulle fine-dining hifistelyä merkitsee 20 € pitsa. Saako nauraa?

Olen eri.

Mutta itselle joku 30e ruoka-annos on aivan maksimi. Siksi ruokapaikoiksi valikoituu lähinnä ketjuravintolat.https://www.vauva.fi/ovulaatiolaskuri

Viimeksi olen syönyt elokuussa fiinimmin Fransmannissa, jolloin alkuruoka, pääruoka, ruokajuoma ja jälkiruokadrinkki maksoi yht. jotain 60e.

Tuolla rahalla syön normaalisti 2-4 kertaa, aasialaisen buffan, pizzaa tai take-awayna mitä milloinkin.

En vaan näe Fine Diningiä järkevänä tai edes tavoittelemisen arvoisena. Sorry siitä.

Tämän mukaan et ole edes käynyt fine dining -paikassa. Fransmanni ei tuohon kategoriaan kuulu.

Kaikki on suhteellista. Joillakin Sokos-hotellien toimintapaikkakunnilla Fransmanni edustaa oman paikkakuntansa fine dining -sarjaa. 

Missään en tosin ole niin järkyttävää ja kallista ravintolaruokaa syönyt, kuin Kolin Sokos-hotellissa. Vieläpä kahdesti, ei ollut vaihtoehtoja. Kansallismaisema kumminkin.

Sama kokemus Rukalta, paremmassa ravintolassa. Samanlaatuista pöperöä olisi saanut ABClta mutta neljäsosalla hinnasta ja jopa mahansa täyteen.

Vierailija
62/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää miksi tästäkin pitää tehdä joko-tai-asia. Fine dining ja siitä nauttivat nähdään pinnallisina hifistelijöinä, jotka menevät ravintolaan näyttäytymään ja lähes ylpeillen kerrotaan kuinka itse mieluummin menisi pizzalle ja oluelle tai grillaisi mökillä.

Eiväthän nämä ole mitään toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Itse nautin suuresti kun saan istua hyvässä seurassa pitkän kaavan mukaan nauttien useista erilaisista taidolla tehdyistä annoksista ja viineistä, joita ei todellakaan Alkosta saa. Samaten nautin myös rennommasta ruokailusta ja mökilläni grillaamisesta. Kaikille on aikansa ja paikkansa.

Tähän peesiin. Tilanteita on erilaisia. Fine Diningiin suhtautuu eri tavalla, itselleni se on kokonaisvaltainen elämys, kiva pukeutua paremmin, kokeilla uusia ruokia ja erityisesti niihin mätsättyjä viinejä. Ilta kestää tunteja, siinä on kiva jutella pitkän kaavan mukaan.  Mutta ihan yhtä lailla joskus maistuu pizza tai burgerit tai jopa grillimakkara. 

Avain on varmaan kommunikaatio, mitä kukakin toivoo ja mihin budjetit taipuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää miksi tästäkin pitää tehdä joko-tai-asia. Fine dining ja siitä nauttivat nähdään pinnallisina hifistelijöinä, jotka menevät ravintolaan näyttäytymään ja lähes ylpeillen kerrotaan kuinka itse mieluummin menisi pizzalle ja oluelle tai grillaisi mökillä.

Eiväthän nämä ole mitään toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Itse nautin suuresti kun saan istua hyvässä seurassa pitkän kaavan mukaan nauttien useista erilaisista taidolla tehdyistä annoksista ja viineistä, joita ei todellakaan Alkosta saa. Samaten nautin myös rennommasta ruokailusta ja mökilläni grillaamisesta. Kaikille on aikansa ja paikkansa.

Tähän peesiin. Tilanteita on erilaisia. Fine Diningiin suhtautuu eri tavalla, itselleni se on kokonaisvaltainen elämys, kiva pukeutua paremmin, kokeilla uusia ruokia ja erityisesti niihin mätsättyjä viinejä. Ilta kestää tunteja, siinä on kiva jutella pitkän kaavan mukaan.  Mutta ihan yhtä lailla joskus maistuu pizza tai burgerit tai jopa grillimakkara. 

Avain on varmaan kommunikaatio, mitä kukakin toivoo ja mihin budjetit taipuvat. 

Hyvä pointti. Kommunikoikaa kaveriporukalla. Käykää lounailla, pizzalla, fine diningilla vuoronperään.

Vierailija
64/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstalla tohtoreita niin, että päät yhteen kolisee...

Vierailija
65/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuravintoloiden ruoka on sitä pahinta hinta-laatusuhteiltaan.

Hyvää ruokaa saa kohtuuhintaan ihan muista paikoista.

Nykyään, kun netistä löytyy arvostelut, ruokakuvat ja muut, niin en tiedä pahempaa turhaa rahanmenoa kuin mennä syömään ketjuravintolaan ylihintaista bulkkiruokaa.

Ylipäätään sekä halvoissa että kalliissa ravintoloissa löytyy hinta-laatusuhteeltaan heikkoja ja hyviä. Joskus on kiva syödä ja nauttia seurasta pitkän kaavan mukaan valkoisten liinojen paikassa, joskus parasta on taidolla tehty kotiruokabuffet.

Vierailija
66/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollista osallista aina silloin tällöin kavereiden menoihin ihan vain sosiaalisena myönnytyksenä ystäville ja käydä vaikka omalla porukalla vääntämässä sitä pizzaa?

Vierailija
67/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kynnystä fine dining -hommaan nostaa se, että juomiin menee ruoan lisäksi toinen sama summa kuin ruokaan. Noissa tilanteissa on iso sosiaalinen paine juoda viinejä lähes 50-80 eur per nokka.

Ruoka on usein hintansa väärti ja helppo myöntää, ettei itseltä kotona onnistuisi. Viinejä saa ihan Alkosta kyykistymällä tai ilman neljäsosalla hintaa mitä ravintola myy. Varsinkin, jos ei ole viinihifisti, niin hukkaan tuntuu rahat menevän tavallaan, vaikka toki oikeasti hyvä ruoka kaipaa muuta juomaa kuin vesi, olut tai kokis.

Jos jossain on iso sosiaalinen paine juoda enemmän viiniä kuin itse haluaisi, niin siitä ryhmästä tulee irrottautua välittömästi. Teinit painostaa toisiaan juomaan, aikuiset taas antavat toisten juoda itselleen sopivan määrän.

Vierailija
68/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palstalla on 1,5 miljoonaa käyttäjää ja tohtoreita väestöstä on ehkä pari prosenttia, niin aika monta tohtoria joukkoon mahtuu.

Vierailija
69/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ap:tä, mutta iän ja paremman tulotason myötä sitä on vain tullut nirsommaksi sekä ruoan että miljöön suhteen. En esimerkiksi halua maksaa pizzasta kymppiä jossain räkälässä, koska parilla kympillä saa paljon paremman pizzan laadukkaammilla raaka-aineilla mukavammassa ympäristössä. Minulle ei ole mikään nautinto syödä sitä huonoa pizzaa, ja jos sellainen olisi pakko syödä niin ainakin tilaisin sen mieluummin kotiin.

Pizza ei ole fine-diningia

Vierailija
70/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaharrastaminen on jees, fine-dining viinipaketilla on jees, tacot ja drinkit on jees, pizza ja olut on jees.

Snobbailu sen sijaan on ärsyttävää.

Ja se, että fine-diningista tulee helposti kierre, jossa koollekutsujan on aivan pakko yrittää ylittää edellinen kokemus seuraavalla, pitää saada somekuvat, että foodieposse was here ja bubblesss only ja yhtäkkiä huomaat, että ystäväporukasta on tullut kulissiporukka, jonka contentti on yhtä merkityksellistä kuin Anttilan katalogissa.

Vierailija
71/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulle fine-dining hifistelyä merkitsee 20 € pitsa. Saako nauraa?

Olen eri.

Mutta itselle joku 30e ruoka-annos on aivan maksimi. Siksi ruokapaikoiksi valikoituu lähinnä ketjuravintolat.

Viimeksi olen syönyt elokuussa fiinimmin Fransmannissa, jolloin alkuruoka, pääruoka, ruokajuoma ja jälkiruokadrinkki maksoi yht. jotain 60e.

Tuolla rahalla syön normaalisti 2-4 kertaa, aasialaisen buffan, pizzaa tai take-awayna mitä milloinkin.

En vaan näe Fine Diningiä järkevänä tai edes tavoittelemisen arvoisena. Sorry siitä.

Tämän mukaan et ole edes käynyt fine dining -paikassa. Fransmanni ei tuohon kategoriaan kuulu.

Okei. No siinä tapauksessa en ole itse maksamalla harjoittanut Fine Diningia kertaakaan jos Fransmannia ei lasketa.

Työnantajan maksamana kerran, ennen väitöstä, mutta en muista ruoan olleen edes erityisen hyvää.

Olen vaan omissaoloissa viihtyvä, keski-ikäinen ja -luokkainen ja -tuloinen. Puolison kanssa vuositulot 120.000e, joten tulojen puolesta voisi silloin tällöin käväistä. Mutta meluummin istun mökin saunan kuistilla katsellen järvelle ja viskaan pihvit grilliin.

Tuo kertoo vain, että olet taustaltani joko maalta tai työväenluokasta. Miksi muuten kerroit, että olet tohtori ja keskituloinen. Itsekin olen tohtori, mutta mihin se muka liittyy.

Ei osunut analyysi. Keskiluokkaisesta perheestä olen ja en ole maalta, vaan keskikokoisesta kaupungista.

Ja vaikka olen asunut miljoonakaupungissa, viihdyn nykyään parhaiten luonnossa. Lomamatkoille suuntaan nykyään mieluiten Lappiin.

Muuttaisin kokonaan Kainuuseen tai Lappiin, mutta koulutustani vastaavia töitä ei sieltä löydy. Koulutustaustan ja tulot mainitsin siksi, että joku kuitenkin väittää että on kouluttamaton moukka tai tyhjätasku, jos ei välitä Fine Diningia harjoittaa.

Vierailija
72/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on luokkakysymys. Ylemmissä sosiaaliluokissa on totuttu tiettyihin ruokiin ja juomiin. Alemmissa on omat ruoat ja juomat, eikä voida käsittää, että joku toinen pitää aidosti erilaisista ruoista. Tästä tulee ajattelu, ettei tuo oikeasti tykkää, vaan esittää. Olen opiskellut Saksassa ja tykästyin siellä cyrrywurstiin. Kun vuosia sitten otin bratwursteja mukaan yhdelle kesämökille , minua paheksuttiin ja ihmeteltiin, kun tulin sinne esittämään parempaa bratwurstini kanssa. Saksassa bratwurst ei tosiaan ole mitään fine diningia.

Currywurst on Saksassa kadunvarsiruokaa.

Vierailija
73/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päättää mennä ulos syömään, niin menen aina fine-dining-paikkaan koska siellä saa rahalleen vastinetta. On ihan pikkusen ärsyttävää jossain amarillossa kun tarjoilija unohtaa sun olemassaolon samantien, viini tulee väärän lämpöisenä, ruoka ja juoma vaan isketään nopeasti tiskiin ja sitten saakin taas odotella että pääsis maksamaan sen rasvamätön. Ja huono olokin tulee. Arvostan, että ruoka saadaan maistumaan muutenkin kuin uittamalla se rasvassa ja suolassa, fine-dining paikoissa panostetaan myös satokaudessa oleviin raaka-aineisiin jotka tulevat läheltä.

Vierailija
74/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni taas ärsyttää toisin päin. Kavereiden kanssa pitää aina näiden vaatimuksesta mennä johonkin pizza-kebap-räkälään sen sijaan, että syötäisiin laadukasta ruokaa viihtyisässä ravintolassa. Rahasta ei kenelläkään olisi kiinni, mutta itaruudesta kyllä.

Vierailija
75/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palstalla on 1,5 miljoonaa käyttäjää ja tohtoreita väestöstä on ehkä pari prosenttia, niin aika monta tohtoria joukkoon mahtuu.

Ansioihin liittyvissä keskusteluissa olen huomannut, että oma selvästi mediaanin ylittävä tulotasoni jää tuhansia euroja jälkeen n. 95 prosentille vauvapalstailijoista. 😉

Vierailija
76/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on luokkakysymys. Ylemmissä sosiaaliluokissa on totuttu tiettyihin ruokiin ja juomiin. Alemmissa on omat ruoat ja juomat, eikä voida käsittää, että joku toinen pitää aidosti erilaisista ruoista. Tästä tulee ajattelu, ettei tuo oikeasti tykkää, vaan esittää. Olen opiskellut Saksassa ja tykästyin siellä cyrrywurstiin. Kun vuosia sitten otin bratwursteja mukaan yhdelle kesämökille , minua paheksuttiin ja ihmeteltiin, kun tulin sinne esittämään parempaa bratwurstini kanssa. Saksassa bratwurst ei tosiaan ole mitään fine diningia.

Currywurst on Saksassa kadunvarsiruokaa.

Aivan, kirjoitin, ettei todellakaan ole fine diningiä.

Vierailija
77/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?

Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.

Ap

Sinun kannattaa etsiä itsellesi samanhenkisiä kavereita tai sitten et vaan osallistu niihin tapaamisiin mistä et välitä. Jos toiset haluaa hienostella niin sinä et voi sitä estää

Vierailija
78/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että ette ole samalla aaltopituudella. Ymmärrän molempia katsantokantoja. Olisiko sinulla mahdollisuutta päästä toiseenkin kaveripiiriin, sellaiseen jossa juodaan kaljaa ja mätetään pizzaa tms?

Ja kyllähän esimerkiksi viinien maistelu on kidutusta sellaiselle joka ei pidä mistään viinistä, ja nuo fine dining - ateriat ovat varsin kalliita, ja usein sellaisen jälkeen tekee mieli poiketa esim. mäkkärillä.

Itsellä kynnystä fine dining -hommaan nostaa se, että juomiin menee ruoan lisäksi toinen sama summa kuin ruokaan. Noissa tilanteissa on iso sosiaalinen paine juoda viinejä lähes 50-80 eur per nokka.

Ruoka on usein hintansa väärti ja helppo myöntää, ettei itseltä kotona onnistuisi. Viinejä saa ihan Alkosta kyykistymällä tai ilman neljäsosalla hintaa mitä ravintola myy. Varsinkin, jos ei ole viinihifisti, niin hukkaan tuntuu rahat menevän tavallaan, vaikka toki oikeasti hyvä ruoka kaipaa muuta juomaa kuin vesi, olut tai kokis.

Kukaan ei pakota juomaan viiniä. Itse olen absolutisti, eikä kukaan ole koskaan pakottanut ostamaan viiniä tai edes olutta.

Vierailija
79/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että hienommissa ravintoloissa rampataan näyttämisen halun takia, on varaa, saa hyviä kuvia ja on hih niin hauskaa. Keskustellaan pintapuolisesti vain hyvin menneistä asioista, matkoista, parsan kypsyydestä ja lopuksi jää ontto olo.

Pinnallista touhua. Jos minulla olisi tuollaisia "ystäviä", aika nopeasti kyllä olisivat entisiä "ystäviä".

Vierailija
80/1087 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta, en tuhlaisi rahaani fine dining -paikkoihin. Ruualla vain ei ole kertakaikkiaan minulle sellaista merkitystä. Olen töiden puolesta saanut usein kutsuja niihin, olisin ilmaiseksi saanut siis ruuat ja juomat, mutta en ole viitsinyt mennä. Tykkään enemmän tavallisesta pakastepitsastakin rauhassa kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän