Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa
Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana.
Kokemuksia aiheesta muilla?
Kommentit (1087)
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, miten paljo fine-diningissa on kyse elämyksistä ja miten paljon kenties oikeasti ruuan ja juoman mausta.
Minulle tärkeintä on tunnelma, kokemukset ja elämykset. Toki ruoka ja juomakin on hyvää, mutta noita ensiksi mainittuja ärsykkeitä kutkuttamalla saadaan helpommin kokonaisvaltainen kokemus.
Tosin kerran Kanarialla yhdessä pihvipaikassa annokseeni oli laitettu varmaan jotain ekstaasia, kun värit muuttui kirkkaaksi ja koko maailma tuntui ihanalta ja pihvi oli parasta ikinä. Itkin kun oli niin kivaa. Kesti puoli tuntia, sitten normalisoitui.
Jokaisella ruokapaikalla on omat niksinsä asiakkaiden viihtymiseen.
No ei kai ihmiset yleensä ole niin rajoittuneita, että fine dine on ainoa vaihtoehto illanvietolle. Itse nautin kyllä hyvästä ravintolasta silloin tällöin, mutta aivan yhtä hyvin voin lähteä pitsalle ja kaljalle tai vaikka leffaan. Varsinkin, jos ystävällä ei ole laittaa rahaa toista sataa yhteen ateriaan. Onko teillä siis kaveriporukka sellainen, että joka kerta on pakko mennä sinne hienompaan ravintolaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?
Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.
Ap
Sama.
Valitsen jo maun puolesta oluen ja pizzan, tai pastan ja lasin keskihintapunkkua.
Ne mieluummin kuin fine dining ja joku erityisen kallis viini. Koska olen säästeliäs.
Ole rohkeasti kuka olet kavereidesi seurassa. Jätä se viinipaketti tilaamatta. Ehdota vuorollasi itsellesi mieluisaa paikkaa. Poiskin voi jäädä ja suoraan todeta, että nyt ei pysty käyttämään kolmeasataa yhteen illalliseen.
Minua ärsyttää se, että jos joku annos hyvässä ravintolassa on pahaa, makuaistini on juntti. Minusta taas on niin päin että on junttia, että ei voi myöntää, että niissäkin epäonnistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä, mutta iän ja paremman tulotason myötä sitä on vain tullut nirsommaksi sekä ruoan että miljöön suhteen. En esimerkiksi halua maksaa pizzasta kymppiä jossain räkälässä, koska parilla kympillä saa paljon paremman pizzan laadukkaammilla raaka-aineilla mukavammassa ympäristössä. Minulle ei ole mikään nautinto syödä sitä huonoa pizzaa, ja jos sellainen olisi pakko syödä niin ainakin tilaisin sen mieluummin kotiin.
Ja sinulle fine-dining hifistelyä merkitsee 20 € pitsa. Saako nauraa?
Olen eri.
Mutta itselle joku 30e ruoka-annos on aivan maksimi. Siksi ruokapaikoiksi valikoituu lähinnä ketjuravintolat.
Viimeksi olen syönyt elokuussa fiinimmin Fransmannissa, jolloin alkuruoka, pääruoka, ruokajuoma ja jälkiruokadrinkki maksoi yht. jotain 60e.
Tuolla rahalla syön normaalisti 2-4 kertaa, aasialaisen buffan, pizzaa tai take-awayna mitä milloinkin.
En vaan näe Fine Diningiä järkevänä tai edes tavoittelemisen arvoisena. Sorry siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä, mutta iän ja paremman tulotason myötä sitä on vain tullut nirsommaksi sekä ruoan että miljöön suhteen. En esimerkiksi halua maksaa pizzasta kymppiä jossain räkälässä, koska parilla kympillä saa paljon paremman pizzan laadukkaammilla raaka-aineilla mukavammassa ympäristössä. Minulle ei ole mikään nautinto syödä sitä huonoa pizzaa, ja jos sellainen olisi pakko syödä niin ainakin tilaisin sen mieluummin kotiin.
Olen eri.
Mutta itselle joku 30e ruoka-annos on aivan maksimi. Siksi ruokapaikoiksi valikoituu lähinnä ketjuravintolat.
Viimeksi olen syönyt elokuussa fiinimmin Fransmannissa, jolloin alkuruoka, pääruoka, ruokajuoma ja jälkiruokadrinkki maksoi yht. jotain 60e.
Tuolla rahalla syön normaalisti 2-4 kertaa, aasialaisen buffan, pizzaa tai take-awayna mitä milloinkin.
En vaan näe Fine Diningiä järkevänä tai edes tavoittelemisen arvoisena. Sorry siitä.
Tämän mukaan et ole edes käynyt fine dining -paikassa. Fransmanni ei tuohon kategoriaan kuulu.
Tässä tulee hyvin esiin myös se, kuinka iän ja vuosien myötä ihmiset soljuu omiin uomiinsa. Ystävät joiden kanssa on elänyt lapsuutensa/nuoruutensa, on ehkä jaettu samoja arvoja, mielenkiinnon kohteita, harrastuksia, on vietetty paljon aikaa yhdessä ja jossain vaiheessa huomaa ettei enää kaikissa asioissa jaa samanlaisia kiinnostuksen kohteita. Uskalla avata suusi ja kertoa rehellisesti mielipiteesi, tuskin ystäväsikään ostaisi itselleen kalliita varusteita sinun urheiluharrastuksen takia. Voit myös keksiä jotain muuta ajankulua kuin ruokailun, menkää vaikka porukalla Kiasmaan tai johonkin muuhun museoon tai näyttelyyn, siitä sitten istumaan johonkin kahville tai juomaan yhdet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän itseäkin ottaa pattiim, että nykyään joka toinen on jonkinmoinen ruoan intohimoinen harrastaja. Sitten niistä viineistä ja ruokalajesta puhutaan kuin asiantuntija, mutta edes nimeä ei osata lasua tai kirjoittaa oikein.
Tää on nyt vaan taas yksi osa-alue millä saada statusta sosiaaalisen hierarkian pelikentillä. Ei niin vakavaa, mutta vähän ärsyttävää tuputtamista haluamattaakin.
Mitä tarkoittaa asiantuntija ruoasta puhuttaessa? Jokainen on asiantuntija sen suhteen, miltä ruoka omassa suussa maistuu. Osa ihmisistä nauttii ruoasta ja osa vieraiden kielten harrastamisesta. Sinähän voit opastaa kavereita nimien lausumisessa. Kuulut muuten todella vähälukuiseen joukkoon, joka osaa lausua oikein ilmeisesti kaikkien kielien sanat.
Eikö sinulla ole varaa käydä paremmissa paikoissa vai mikä mättää? Ainahan voit kutsua kaverit teille ja tarjota mieltymystesi mukaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri.
Tämän mukaan et ole edes käynyt fine dining -paikassa. Fransmanni ei tuohon kategoriaan kuulu.
Okei. No siinä tapauksessa en ole itse maksamalla harjoittanut Fine Diningia kertaakaan jos Fransmannia ei lasketa.
Työnantajan maksamana kerran, ennen väitöstä, mutta en muista ruoan olleen edes erityisen hyvää.
Olen vaan omissaoloissa viihtyvä, keski-ikäinen ja -luokkainen ja -tuloinen. Puolison kanssa vuositulot 120.000e, joten tulojen puolesta voisi silloin tällöin käväistä. Mutta meluummin istun mökin saunan kuistilla katsellen järvelle ja viskaan pihvit grilliin.
Voihan olla, että hienommissa ravintoloissa rampataan näyttämisen halun takia, on varaa, saa hyviä kuvia ja on hih niin hauskaa. Keskustellaan pintapuolisesti vain hyvin menneistä asioista, matkoista, parsan kypsyydestä ja lopuksi jää ontto olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?
Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.
Ap
Uskallan väittää, että jos hinta-laatusuhdetta käyttää mittarina, silloin moni parempi lounaspaikka on aivan ehdotonta kärkeä. 15e ostaa yllättävän hyviä lounaita. Minun mielestä.
Siksi samaan ravintolaan suuntaaminen muutamaa tuntia myöhemmin ja kolminkertaisen hinnan maksaminen tuntuu erikoiselta.
Harmittelin samaa kuin ap, viimeisen kaveri-illan jälkeen, joka kylläkin oli järjestetty erään pariskunnan kotona. Pääasia ei tunnu enää olevan rento yhdessä olo, vaan ruoka jota tehdään tyyliin heinät ristiin, jonka tekeminen kestää koko illan ja jonka annos on niin pieni että jää miettimään että täytyykö mennä grillin kautta kotiin. Loppujen lopuksi tunnelma myös pilalla, kun odotetaan vaan ruokaa ja kun se viimein on valmis se on syöty viidessä minuutissa ja sen jälkeen haluaisi jo vaan kotiin nukkumaan.
Aikaisemmin kun pääasia oli seura, illat oli hauskoja ja kesti pilkkuun asti. Keski-ikä vissiin.
Syötte rengas asentajien työpaikka ruokalassa fiinisti ja otatte kuvia annoksestanne ?????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri.
Mutta itselle joku 30e ruoka-annos on aivan maksimi. Siksi ruokapaikoiksi valikoituu lähinnä ketjuravintolat.https://www.vauva.fi/ovulaatiolaskuri
Kaikki on suhteellista. Joillakin Sokos-hotellien toimintapaikkakunnilla Fransmanni edustaa oman paikkakuntansa fine dining -sarjaa.
Missään en tosin ole niin järkyttävää ja kallista ravintolaruokaa syönyt, kuin Kolin Sokos-hotellissa. Vieläpä kahdesti, ei ollut vaihtoehtoja. Kansallismaisema kumminkin.
Jos muuta puhumista ei ole, niin sitten lirutellaan tarinaa ruoasta kyllästymiseen asti. Vaihda kavereita.
Minua ihmetyttää miksi tästäkin pitää tehdä joko-tai-asia. Fine dining ja siitä nauttivat nähdään pinnallisina hifistelijöinä, jotka menevät ravintolaan näyttäytymään ja lähes ylpeillen kerrotaan kuinka itse mieluummin menisi pizzalle ja oluelle tai grillaisi mökillä.
Eiväthän nämä ole mitään toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Itse nautin suuresti kun saan istua hyvässä seurassa pitkän kaavan mukaan nauttien useista erilaisista taidolla tehdyistä annoksista ja viineistä, joita ei todellakaan Alkosta saa. Samaten nautin myös rennommasta ruokailusta ja mökilläni grillaamisesta. Kaikille on aikansa ja paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö monikaan edes fine-dining määritelmää.
No tässä nyt kävi selvästi ilmi mitä tarkoitettiin. Juttu tuli selväksi. Tarina ei jäänyt kaipaamaan minkään germaperseen saivartelua jostain sanan eksaktista alkuperäismerkityksestä.
Tai Turkua.