Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
561/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ärsyttää kun kaveriporukalla mennään syömään niin paikasta todennäköisesti saa pihviä, purilaisia ja wingsejä. Eli koitan ehdottaa jotain muuta ruokaa mut tyypit ei uskalla kokeilla. Eikä ole välttämättä sen kalliimpaa, 20-50e, riippuen ottaako alkupalat ja mitä juo...

Vierailija
562/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellä on aikaa käydä ravintoloissa?

Kaikilla on vuodessa saman verran aikaa. Kyse on siitä, miten sen käyttää.

Nimenomaan... Kun käyttää ajansa hyödylliseen, tuottavaan ja pakolliseen, niin ei jää aikaa tuollaisiin Finediningeihin... Siinä on äkkiä mennyt valmisteluihin, matkoihin, syömisiin yms. kolme tuntia aikaa. Ei vaan löydy tuollaista aikaa varsinkaan, jos vaimonkin pitää saman verran aikaa löytää kalenterista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan... Kun käyttää ajansa hyödylliseen, tuottavaan ja pakolliseen, niin ei jää aikaa tuollaisiin Finediningeihin... Siinä on äkkiä mennyt valmisteluihin, matkoihin, syömisiin yms. kolme tuntia aikaa. Ei vaan löydy tuollaista aikaa varsinkaan, jos vaimonkin pitää saman verran aikaa löytää kalenterista.

Kuulostaa huonosti suunnitellulta elämältä, ja pahuksen tylsältä. Jopa aivokuolleelta.

Vierailija
564/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs te olette tehokkaita, kun ei edes vuodessa ole kolmea tuntia vapaa-aikaa. Ette pidä lomiakaan?

Vierailija
565/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin teitä.

Vierailija
566/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mertz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?

Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.

Ap

Ap, mulla on täysin sama! En mä halua maksaa mikroskooppisesta fine dining annoksesta itteeni kipeäksi. Vaan koska "se on must". Jos tuntisin sut lähtisin mielelläni sun kanssa vaikka sinne perusraflaan pizzalle ja kaljalle 😃

Kaikki on suhteellista. Itse en esim. pidä n. 85 euroa tähtitieteellisenä summana, ja sillä saa jo 11 kpl niitä useamman ammattilaisen voimin valmistettuja harkittuja "mikroskooppisia annoksia". Eikä varmasti jää nälkä.

Kyllä jää. Ne annokset tuodaan niin ripotellen että tuon syömiseen menee koko ilta. Ei ehdi tulla kylläiseksi missään vaiheessa.

Ei pidä paikkaansa. Usein tulee jopa vähän liian nopeasti ja siksi monasti kysyvätkin, että halutaanko pitää pientä taukoa annosten välissä..

Oletko nyt aivan varma, että kyse on todellakin fine dining -tason ravintolasta? Oma kokemukseni on, että sellaisissakin osaa henkilökunta kyllä katsoa, ettei seuraavaa annosta tuoda liian aikaisin. Tietysti hyvä että kysytään vielä, haluaako asiakas pitää lisää taukoa.

Kyllä, olen aivan varma.

Vierailija
567/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junti kirjoitti:

Lähinnä ärsyttää kun kaveriporukalla mennään syömään niin paikasta todennäköisesti saa pihviä, purilaisia ja wingsejä. Eli koitan ehdottaa jotain muuta ruokaa mut tyypit ei uskalla kokeilla. Eikä ole välttämättä sen kalliimpaa, 20-50e, riippuen ottaako alkupalat ja mitä juo...

Juuri tämä. Huudan ajatuksissani tuskasta, kun Helsinkiin käymään tulevat kaverit vaativat ehdottomasti ja joka kerta, että mennään syömään johonkin täysin luokatonta kuraa tarjoavaan ketjuravintolaan, ja sekin vielä oman kategoriansa heikoimmasta päästä. Sitten järsitään aina sitä samaa kengänpohjapihviä tai kuivaa bulkkihampurilaista. 😂

Vierailija
568/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina työpaikka meni jo lopettaneeseen fine dining -ravintolaan keskustassa. Kasvissyöjät pilasivat koko jutun. Kerrankin olisi ollut mahdollisuus saada huippuhyvää lihaa ja kalaa, mutta ei.

Ruoka oli juuri jotain paahdettua juuresta, yrttivaahtoa ja kuusenkerkkäkeksiä lukemattomina variaatioina. En tiennyt itkeäkö vai nauraa. Varmaan nuo olisivat olleet ihan kivoja hyvin valmistetun lihan ja kalan lisukkeina, mutta ei pelkiltään.

Vierailija
569/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junti kirjoitti:

Juuri tämä. Huudan ajatuksissani tuskasta, kun Helsinkiin käymään tulevat kaverit vaativat ehdottomasti ja joka kerta, että mennään syömään johonkin täysin luokatonta kuraa tarjoavaan ketjuravintolaan, ja sekin vielä oman kategoriansa heikoimmasta päästä. Sitten järsitään aina sitä samaa kengänpohjapihviä tai kuivaa bulkkihampurilaista. 😂

Lisään: Ja tietysti sen jälkeen haukutaan, että olipa pahaa ja eipä nämä ravintolat täällä Helsingissäkään ole kovin kummoisia. 😂

Vierailija
570/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hifistely on harrastus. Jos muut kaverit on valinneet tällaisen harrastuksen eivätkä halua tavata muuten kuin harrastuksen merkeissä, niin en kyllä itseni osallistuisi. 

Vierailija
571/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni mäkkärikävijä osaa lausua ruokien nimet oikein?

Double Chipotle Grill

Spicy Chicken McNuggets

El Maco McFlavour Fries

Cookie Dough Sundae Deluxe

Siis joku alle 60v Suomessa koulunsa käynyt ei muka osaa lausua näitä?

Oletko itse koskaan seissyt jonossa, jossa joku näitä yrittää lausua? Ja joo ihan iästä riippumatta. Jo pelkkä McNuggets tai Deluxe menee suurimmalta osalta pieleen.

Ei sinne mennä lausumaan, niin kuin runoja.

Riittää, että asia tulee selvitetyksi.

Vierailija
572/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveripiirissä löytyy niitä ketkä on alkaneet tuoda tätä hifistelyä myös kotona tapahtuviin tapaamisiin. Osa tapaamisesta menee keittiössä pipertäessä ja ruoka tuntuu olevan keskiössä. Tiettyyn pisteeseen asti kiva, mutta tullut vähän paineita, mitä sitä itse tarjoaa jos ei vaikka jaksa alkaa pipertää mitään erityistä leivonnaista, ruokaa tmv. Ja siis yhdessä kokkailu on kyllä kivaa, ei siinä, mutta mun luonne ei kestä sitä jauhamista jonkun lihan kypsyyden, savustuksen onnistumisen tai vastaavan ympärillä :D

Pystyn samaistumaan. Itse tykkään käydä hyvissä ravintoloissa juuri siksi, että ei tarvitse itse kotona yrittää niin paljon hifistellä. Kotona syön sitä mitä milloinkin huvittaa valmistaa. Kun haluan parempaa, lähden ulos syömään. Ei todellakaan kiinnosta alkaa itse gourmet-kokiksi.

Sama. En todellakaan ala kestitsemään mitään porukkaa kotonani. Jos meillä joku haluaa syödä, se on sitten makaronilaatikkoa tms. Mutta mielelläni lähden vaikka Palaceen illalliselle jos vieraille vain sopii.

Eri. Tykkään hifistellä kotonakin. On ihanaa kutsua hyvästä ruuasta pitäviä ystäviä syömään. Slowcooking viinilasi kädessä on suosikkipuuhaani.

Onko tässä ketjussa fine diningia arvostelevilla joku alemmuuskompleksi? Jos olisitte sinut valintannne kanssa, ei olisi tarve päivitellä muiden valintoja. Minä kokkaan ja syön hyvissä ravintoloissa ihan omaksi ilokseni, en muita mollatakseni, itseni korottaakseni tai kateutta herättääkseni.

Vierailija
573/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, toutain kiiski. Kaverit syö liha, pekoni, peruna ja latva-artisokka. Silti meillä on hauska yhdessä, kukin syököön mitä haluaa. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
574/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän itseäkin ottaa pattiim, että nykyään joka toinen on jonkinmoinen ruoan intohimoinen harrastaja. Sitten niistä viineistä ja ruokalajesta puhutaan kuin asiantuntija, mutta edes nimeä ei osata lasua tai kirjoittaa oikein.

Tää on nyt vaan taas yksi osa-alue millä saada statusta sosiaaalisen hierarkian pelikentillä. Ei niin vakavaa, mutta vähän ärsyttävää tuputtamista haluamattaakin.

Täytyy myöntää, että mullakin oli tuo vaihe siinä päälle kolmikymppisenä kun rahaa alkoi jäädä enemmän näppiin. Monessa fine dining paikassa ruoka ei kyllä ollut hintansa väärtiä. Vatsakaan ei tykännyt. Nykyään panostan hyvään, helppoon ja terveelliseen kotiruokaan. Raittiina ei ole tarvetta päteä enää viineilläkään. En myöskään osta enää kalliita laukkuja tai koruja. Turhaa kaikki sellainen. Menee tuohon samaan slottiin ruokahifistelyn kanssa.

Vierailija
575/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni mäkkärikävijä osaa lausua ruokien nimet oikein?

Double Chipotle Grill

Spicy Chicken McNuggets

El Maco McFlavour Fries

Cookie Dough Sundae Deluxe

Siis joku alle 60v Suomessa koulunsa käynyt ei muka osaa lausua näitä?

Oletko itse koskaan seissyt jonossa, jossa joku näitä yrittää lausua? Ja joo ihan iästä riippumatta. Jo pelkkä McNuggets tai Deluxe menee suurimmalta osalta pieleen.

Ei sinne mennä lausumaan, niin kuin runoja.

Riittää, että asia tulee selvitetyksi.

No eipä tuntunut riittävän sille, joka haukkui fine diningissa käyviä siitä, etteivät osaa lausua ruokien nimiä OIKEIN. Hän varmaan osaa sitten lausua virheetöntä italiaa pizzeriassa, turkkia kebab-mättölässä sekä kiinaa ja vietnamia aasia-ravintolassa. Entäs kun hän ostaa kalakukon Iisalmen torilta, taittuuko Ylä-Savon murre autenttisesti? 

Ihan älytöntä.

Vierailija
576/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa "Fine diningissa" on valitettavan paljon poseeraamista, ryppyotsaista pätemistä sekä teennäistä ruokaa. Olen itse istunut pöydässä, jossa tyyppi maistelee asiantuntijan elkein perushalpaa punkkua ja nähnyt miten toinen tunkee kokonaisen wasabi-pallon kitaansa mochina... Ja sitten se annosten kuvaaminen...

Vierailija
577/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin kerran tuttujen mukaan tuollaiseen iltaan.

Ravintolassa tai ruuassa ei ollut vikaa. Hyvää oli ja palvelu toimi. Konsepti nyt ei miellytä, eli odottelet aina seuraavaa ruokalajia ja istut lähes koko illan nälkäisenä. Ravintolan vikahan se ei ole, jos tätä ihmiset haluavat.

Mutta se, että jokaista ruokalajia olisi pitänyt analysoida ylisanoin. "No, miltä maistui!?" - sellainen voitonriemuinen ilme naamalla että no niin nyt pääsit maistamaan oikeasti jumalaista ruokaa, menitkö sanattomaksi!

Ja se pettymys kun ylisanoja ei tullutkaan, enkä seuraavankaan ruokalajin kohdalla näyttänyt maistaessani siltä kuin 18-vuotias fitnessmissi olisi istunut syliin ja olisin laukeamassa housuihini.

Suurin osa porukasta leikki mukana, ja naisten katseiden välttäessä sitten tuijottelivat kattoon että mitähän tässä pitäisi sanoa? Hyvää on mutta se on vain ruokaa.

Koko illasta haiskahti se, että sinä päästiin tuntemaan hetkeksi että nyt ei olla sitä tavallista keskiluokkaa, vaan jotain vähän parempaa. Välissä tietysti puhutaan työprojekteista, käyttäen niin paljon businessjargonia kuin mahdollista.

Ei kiitos toista kertaa. ko. ravintolassa voisin kyllä käydä toistekin; alkupala-pääruoka-jälkiruoka ilman analyysejä ja ylisanoja.

Eipä ole tähtiravintoloissa ja niiden tasoa liippaavissa kyselty koskaan näitä maistuiko -kysymyksiä. Niissä on mahdollista ruokailla äärimmäisen eleettömästi. Myös tarjoilijat ovat huippuravintolassa kovan tason ammattilaisia ja osaavat sovittaa käytöksensä asiakkaan tunnelmaan. Jos asiakas tahtoo kysyä tai kommentoida annostaan, siitä keskustellaan. Muutoin annos esitellään lyhyesti ja asiakas jätetään muuten rauhaan. Tähtipaikat ovat yleensä hyvin kansainvälisiä ja monesti iso osa henkilökuntaa on ei-suomenkielisiä. Jos jotakin aterian kulkuun liittymätöntä kysytään, niin aterian loppupuolella saattaa tulla joku was everything to your satisfaction? -tyyppinen palautpyyntö, siinä kaikki.

Loistava salihenkilökunta on muuten itselleni yksi huippuravintoloiden suurimmista vetonauloista - arvostan keittiötaidon ohella myös heidän ammattitaitoaan suuresti.

Vierailija
578/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meinas mennä pinna siihen, kun minä, ihan omasta tahdosta, olin kotona vuosia ja sitten jäin vielä opintovapaalle, laskun tasaamiset.

Onneksi ollaan ystäviä, oli helppo sanoa ei.

Ystövä pystyi esin tilaamaan kaikille lasit viiniä ja reteesti sanoa minä tilasin. Sitten tuli maksun aika ja sama tyyppi ehdotti jaetaan tasan pääluvun mukaan.

Tajusin ekalla kerralla kieltäytyä viinistä, oli helpoo sanoa jos mun pääruoka maksaa 35 euroa, en todellakaan maksa teidän viinejä.

Varmaan 5 krt käytiin, kun aina sanottiin tarjoilijallle 1 lasku ja ääneen kerrottiin summa on 120 euroa henkilö. Suomessa pystyy hyvin sanomaan tarjoilijalle mä maksan omani, mä en maksa heidän viinejä.

Tänä päivänä sanon suoraan tarjoilijalle tilausvaiheessa mä maksan omani erikseen, homma toimii.

Vierailija
579/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takavuosina työpaikka meni jo lopettaneeseen fine dining -ravintolaan keskustassa. Kasvissyöjät pilasivat koko jutun. Kerrankin olisi ollut mahdollisuus saada huippuhyvää lihaa ja kalaa, mutta ei.

Ruoka oli juuri jotain paahdettua juuresta, yrttivaahtoa ja kuusenkerkkäkeksiä lukemattomina variaatioina. En tiennyt itkeäkö vai nauraa. Varmaan nuo olisivat olleet ihan kivoja hyvin valmistetun lihan ja kalan lisukkeina, mutta ei pelkiltään.

No sittenhän se ei ollut kovin fine dining, jos ei osannut tehdä kunnon kasvisruokaa, tai tarjonnut lihaa ja kalaa niitä syöville. Vai ettekö kehdanneet kysyä?

Vierailija
580/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että hienommissa ravintoloissa rampataan näyttämisen halun takia, on varaa, saa hyviä kuvia ja on hih niin hauskaa. Keskustellaan pintapuolisesti vain hyvin menneistä asioista, matkoista, parsan kypsyydestä ja lopuksi jää ontto olo.

Miksi ontto olo ja mukahauskaa? Harrastushan se on tuokin... Jos sinä et siitä saa tyydytystä niin silti joku muu voi saada.

Toinen saa hyvää oloa esim käsitöistä, toinen hyvästä ruoasta.

Ei ole mitään syytä puhua vähätellen toisten harrastuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän