Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelija söi jääkaapissa olleet evääni. Miten tällaiset tilanteet kannattaa hoitaa?

Vierailija
05.01.2026 |

Tarvitsen nyt vertaistukea. Olin tänään töissä normaalisti, ja kun menin lounastauolla jääkaapille eväsrasiani oli kadonnut. Katsoin ympärilleni, ja huomasin rasian olevan tyhjänä tiskipöydän reunalla.

Kyselyn jälkeen selvisi, että toisen osaston työharjoittelija (jaamme taukotilan) oli luullut sen olevan yhteistä ruokaa. Kyseessä ei ollut mikään yksittäinen näkkileipä vaan ihan oikea lämmin ruoka, jonka olin tehnyt edellisenä iltana.

Työharjoittelija ei edes pahoitellut, totesi vain että oli nälkä, ja purjehti pois. Seisoin pöllämystyneenä siinä suu auki. Tulin nopeasti päätökseen, että selvitetään tämä suoraan esimiestemme tai vaikka hr:n kanssa - jos menen itse tätä harjoittelijaa sättimään, niin hän ei välttämättä tajua tehneensä väärin (olen vain tiukkis Karen ym., jos alan nälkäkiukussa huutamaan). En tunne häntä, enkä saanut siinä kymmenen sekunnin vuorovaikutuksen aikana kiinni onko hän vaikka lievästi kehityvammainen.

Siis onko tämä teidänkin mielestänne täysin ennenkuulumatonta käytöstä? Vai onko jossain jotenkin normaalia, että syödään muiden eväitä ja kohautetaan olkia? 

Miten te muut olisitte reagoineet?

Kommentit (202)

Vierailija
1/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ensi kerralle 2X eväitä

Vierailija
2/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus

Vierailija
4/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehelle ilmoitus.

Vierailija
5/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko työharjoittelija maahanmuuttaja?

Vierailija
6/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettamalla provoilu.

Vierailija
7/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin niin että pysäytin kyseisen yksilön ja kerroin että hän oli syönyt evääni ja sitten kerroin paljonko hän on rahallisesti velkaa minulle, että voin käydä ulkona syömässä ruokatunnilla. Joten kaivapa kuvetta. Sitten sanoin että jos tekee sen uudestaan teen hänestä ilmoituksen. 

Vierailija
8/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole normaalia. Tyyppi on epäsosiaalinen eikä kunnioita toisen omaisuutta. Harjoittelun purku. Menköön kotiinsa opettelemaan tapoja. Tuskin ihan 15-vuotiaasta teinistä kuitenkaan oli kyse? Vaikka kyllä sen ikäisenkin pitäisi ymmärtää, ettei toisen eväitä voi syödä. Esimiehen kautta. 

Vierailija
9/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vauvapalstallahan se ratkeaa, vässykkä.

Vierailija
10/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisen takia vaivata ulkopuolisia. Sovi syöjän kanssa, että hän tuo seuraavan kerran sapuskat. Case closed.

Vierailija
11/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palautetta suoraan harjoittelijan esimiehelle tai HR:lle. Ja sitten viet harjoittelijalle laskun ruuastasi.  Jos ei auta niin annat kaikkien työntekijöiden tietää kyseisen henkilön toimintatavat. Ei ole missään nimessä hyväksyttävää. Tuo ei ole lopu hymistelemällä. 

Vierailija
12/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu seuraavaan kertaan huolellisesti ja laita nimilappu rasian kanteen. Ehkä jäävät sinun, eikä muiden syötäväksi.

Vierailija
13/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vielä inhimillistä harjoittelijalta erehtyä kuvittelemaan, että kysymys oli kaikille tarjolla olevasta eväästä. Mutta se oli törkeää käytöstä, että hän ei pahoitellut, kun kuuli eväiden olleen sinun omiasi.

Vierailija
14/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippuapaloja sukkiin. Koko työporukka koolle. Eväidensyöjä nurin lattialle. Sukat heilumaan. Näin elokuvissa asia hoituisi. Oikeassa elämässä ehkä ei.

Vierailija
15/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä toisten eväiden syöjiä on joka paikassa. Minulta pöllittiin kahvimaidot. Ei auttanut heippalaput, niin seuraavaksi pistin purkkiin risiiniöljyä. Jäi varas kiinni ja siihen loppui maidon varastaminen.

Vierailija
16/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko täysin ennenkuulumatonta"

Ei ole.  Meillä söi uusi ihan vakituinen nuori työntekijä.  Ei heti huomattu kun porukka kävi eri aikaan syömässä, puuttui aina eri henkilöltä kun osalle tuli lähi ravintolasta.  Ei tehnyt tahallaan vaan tiedon puutteesta, oli hiljainen kaveri omissa oloissaan.  Luuli että on tarjolla.

Vierailija
17/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia rajattomia on. Ensinnäkin keskustelet hänen ohjaajan kanssa. Tuollainen käytös pitää näkyä arvioinnissa, mutta asia on käytävä läpi hänen kanssaan. Ei mitään lässytystä, vaan selvästi sanoa, että on toiminut väärin ja tuosta voi työsuhteessa tulla jopa varoitus ja voidaan myös harjoittelu hylätä. 

Vierailija
18/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidin niin että pysäytin kyseisen yksilön ja kerroin että hän oli syönyt evääni ja sitten kerroin paljonko hän on rahallisesti velkaa minulle, että voin käydä ulkona syömässä ruokatunnilla. Joten kaivapa kuvetta. Sitten sanoin että jos tekee sen uudestaan teen hänestä ilmoituksen. 

Oikeasti? Minulla ei varmaan olisi riittänyt hermot tuollaiseen. Töissä olevan pitää hallita alkeelliset käytöstavat. Ehkä kannattaa joka tapauksessa sanoa jo tuo ensimmäinenkin kerta esimiehelle, koska jos myöhemmin tulee lisää jotain samantyyppistä, niin siihen on helpompi puuttua. 

Vierailija
19/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita eväsrasiaan runsaasti suolaa/ sokeria/ pippuria.

Vierailija
20/202 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä toisten eväiden syöjiä on joka paikassa. Minulta pöllittiin kahvimaidot. Ei auttanut heippalaput, niin seuraavaksi pistin purkkiin risiiniöljyä. Jäi varas kiinni ja siihen loppui maidon varastaminen.

Minä laitoin työstökeskuksen jäähdytys nestettä.  Alkoi säilyä, mutta varas ei jäänyt kiinni.  Toivottavasti laittoi puuroonsa tms 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi