SYYSKUUN SALAISUUDET Vko 35
Alkuun vielä suuret onnittelut syntyneille salaisuuksille,
saamme varmasti lisää upeita vauva-uutisia tällä viikolla ;)
Ensiviikolla alkaakin jo sitten syyskuu :o
Minnehän se aika on kadonnut....
Kommentit (100)
Piti vielä Nasulta kysyä, että aiotko synnyttää vauvan perätilassa? En muista oletko kirjoitellut jotain sektiosta...?
Onnittelut vauvan saaneille! Ja jaksamista kipeiden lasten äideille!
Tulin itse juuri polilta. Jännitin kovasti etukäteen mitä saavat vauvan kokoarvioksi, kun mahan koko mennyt koko ajan normaalikäyrän yläpuolella selvästi. Tällä hetkellä vauvan koko 3140g ja jos laskettuun aikaan menee niin ei kuitenkaan yli neljäkiloinen pitäs olla :) Ihana juttu! Ja yksi mun lapsista painoi syntyessään tuon 4050g, joten mahtuu varmasti hyvin tulee. Tosin voihan arvio heittää, mutta tuskin menee vkolle 40 asti. Paikat pehmenneet, 1cm auki...vauvan päätä kokeili lääkäri :) mut kohdun kaulaa vielä jäljellä pari senttiä. Supistukset alkaneet avata kivasti. Nyt vaan odottelua...mitään tekemistä en keksi nyt kun mies kesälomalla ja puuhailee lasten kanssa. Tuntuu ettei mitään viitsi tehdä ja tosiaan on niin omaan napaan tuijottelija täl hetkellä ettei kiinnosta edes ihmisiä nähdä. Hassua, kun yleensä olen hyvinkin sosiaalinen ja nyt ois aikaakin.
Vauvajutut olen kaivanut esiin ja kaikkea tarvittavaa pitäs olla. Uutena en oo mitään ostanut vaan samat käy kuin kolmella aiemmallakin lapsella. Samalla vähän haikea olo, ku tää luultavasti on meidän viimeinen vauva eli nyt en enää sitten tavaroita aio säästääkään, mut saapahan säilytystilaa sitten mukavasti ku vauvakamat poissa. Tuntuu et meidän koko vaatehuone onkin ollut niitä täynnä.
Onko muita, jotka ovat samassa tilanteessa siinä etteivät (ehkä) enää lapsia lisää aio yrittää? Mä toisaalta haluisin, mutta miehelle nämä neljä on kuulemma tarpeeksi (ainakin tällä erää) ja itsekkin tällä hetkellä ajattelen niin. Onneksi mitään ei tarvitse lopullisesti päättää. Lapset ovat niin suuri lahja!
3_x_äippä 36+0
ajattelin rohkaistua kirjoittamaan omia kuulumisia välillä - olen tullut niin myöhään mukaan että aluksi pikkaisen ujostuttaa... :)
Jännittävää kun samassa vaiheessa olevat alkavat jo jakaantua...Olen sydän sykkyrällä lukenut kertomuksianne...hurjasti onnea ja tsemppiä teille!!!
Alkuviikosta kärsin myös kummallisista vihlaisuista, lähinnä nivusten ja joskus jopa vatsan alueella. Alapäässä tuntuu kumma lihaskipu varsinkin noustessa istuma-asennosta seisomaan. Olen huomannut oireiden helpottavan kun vain maltan hidastaa tahtia. Lantiovyökin on auttanut. Tänään lyllersin sellaista etananvauhtia koiran kanssa, että aloin jo saamaan muilta koiranulkoiluttajilta pitkiä katseita... :D
Masuasukki on taas tänään ollut aktiivinen, työntelee kylki- ja lantioluihin niin että voisin kuvitella sen venyttelevän itseään! Sain neuvolalääkäriltä viikko sitten painoarvioksi jopa 3300g, mutta en meinaa oikein uskoa sitä kun sf-mitta on kuitenkin keskikäyrällä. Ensi viikolla käyn vielä yksityisellä lääkärillä tarkistamassa tilanteen.
Huomenna tutustumiskäynti synnärille ja sen jälkeen lähdemme miehen kanssa vuorokauden mittaiselle kylpylälomalle juhlistamaan 5-vuotishääpäiväämme!
Sanelma & mamaj: minäkin pysyn varmaan langoilla ainakin syyskuun lopulle saakka (toivottavasti)...
caligirl & ekavekara 35+6
Moi kaikille, ja tervetuloa uudet!
Onnea vielä kaikille nyyttinsä saaneille ja voimia ja tsemppiä myös mun puolesta niille, joilla pienokainen on vielä sairaalassa hoidossa.
Täällä palstalla alkaa selvästi olla odottavat ja hieman turhautuneetkin tunnelmat. Muutamilla on myös selvästi samanlainen fiilis kuin mulla; Jotenkin epäsosiaalinen ja sisäänpäin kääntynyt. Tällä viikolla olen tapaillut kavereita aika paljon, ja täytyy sanoa, että enää ei kyl jaksaisi. Lauantaina ollaan menossa häihin toiselle puolelle Suomea, vähän jännittää, miten sitä jaksaa siellä istua. Olen jo selvittänyt, missä siellä paikkakunnalla on synnytyssairaala, jos tuleekin lähtö kesken juhlien... =D En kyllä usko, luultavasti mennään tuonne laskettuun aikaan asti ainakin.
Odotusaika on mennyt muuten tosi mukavasti ja ihanasti, mutta nyt alkaa tuntua, että haluaisin vähitellen oman vartaloni takaisin. Tuntuu niin työläältä kaikki, pelkästään sängystä nousuakin pitää suunnitella viisi minuuttia, kun se on niin vaivalloista =) Mutta eipä tässä kiirettä vielä, laskettuun aikaankin on vielä se kaksi viikkoa.
Ensi maanantaina olisi vielä polilla ylimääräinen vauvan kokoarvio, aion samalla kysyä synnytystapa-arviosta, sellaista ei ole mulle tehty. Vähän jännittää se käynti, silleen hyvällä tavalla.
No nyt aioin käpertyä sohvalle lukemaan, kauheen synkkä sadesää =/ Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja toivottavasti saadaan pian taas uusia ihania vauvauutisia.
Miisu1 37+6
Meidän pikkumies on ihan ok, tosiaan pelkällä aivotärähdyksellä selvittiin ja mustelmilla ja nirhaumilla. Suojelusenkeli kyllä oli matkassa mukana ja toivottavasti pysyy mukana tulevaisuudessakin! Poika on melkoinen menijä ja tapaturma-altis tapaus muutenkin, miten ihmeessä tuon pystyy aikuiseksi asti kasvattamaan? Ei noita lapsia voi kuplassakaan pitää, kait se vanhemmuus sitten on sitä, että toivotaan parasta ja pelätään pahinta, tietenkin maalaisjärkeä käyttäen.
Oma olokin rupeaa olemaan ihan ok, mutta melkoista porua tämä on ollut, kun muutenkin on nyt niin itkuherkkä.
Sitten niitä massukuulumisia...tänään oli neuvola ja kaikki ok, masu kasvaa, supistelee vähän väliä ja Helmi möyryää kovasti. Ainut mikä taas takkuaa on noi paastoarvot eli insuliinia tarttee taas nostaa. Johan kerkesinkin iloita, kun 2 viikkoa nuo arvot pysyikin alle sen 5.5.
Tulevan synnytyksenkin kanssa olen päässyt suht sinuiksi, toki jännittää, mutta en enään hysteerisesti pelkää tulevaa. Meillehän on nyt povattu pientä vauvaa ja se on ainakin hitusen helpottanut tuota tilannetta, eli eiköhän tämä tästä! Ja kait tämä oma olokin rupeaa olemaan jo sitä luokkaa, että nyt kohta ulos keinolla millä vaan:)
Viimeksi, kun olin Tayssissa painokontrollissa ja samalla suunniteltiin tulevaa niin pisti kyllä hivenen hymyilyttämään, kun lääkäri halusi tarkistaa lantion tilavuuden, että vauva varmasti mahtuu tulemaan. Meinasinkin sanoa, että eiköhän sieltä n. 3 kg vauvaa mahdu ulos jos velipoikakin 5470g on samasta lävestä pullahtanut. Toki jos lääkäri varmisti, että mahtuu myös poikittain tämä vauva;)
Voidaan paksusti vielä hetki ja kerätään voimia tulevaan!!!
Kimaro ja Helmi 36+5
Niin ja uusille tervetuloa joukkoon mukaan!!
Eli pikkukakkonen mahassa ja taustaillut olen miltei alusta asti....... Monesti olen miltei sekaan liittynyt, mutta en ole aloitus tekstiä saanut aikaiseksi.
Tänään NKL:lla raskausdiabetes(dietti) käynti/ synnytystapa arvio. Esikko tuli väärän tarjonnan takia sektiolla maailmaan ja nyt siis kovasti toiveissa alatiesynnytys, jolle ei mitään estettä tunnu olevan. Painoarvio tänään 2912g ultralla ja kopelolla n. 3kg. Sama lääkäri teki esikostakin arvion kun isoksi epäiltiin ja osui niin naulan kantaan että on nytkin ihan turvallinen olo.
Todella vähän on ollut mitään kontrolleja tämän raskauden aikana kun tämä kaupunginosa säästää, mutta onhan se mennyt näinkin. Olisi kuulemma pitänyt labrassakin käydä paastoarvoja mittauttamassa, mutta eipä kukaan ole neuvolassa maininnut.
Maha tuntuu olevan TOSI täynnä vauvaa ja on (apuva!) paljon vauhdikkaampi kuin isoveli oli. Poikaa taas povataan ja saattaa vaikka päivälleen tulla 3v ikäeroa.
Kaikkea hyvää jakautuneille ja meille raskastakin raskaampana raahustaville!
P.s. Mukana olen monissa teidän käänteissänne hengessäni ollut ja usein on nenäliinoille ollut tarvetta.
Selidora 36+1
Omaa napaa: Tänään oli neuvola, voi mitä tuskaa,kun siellä oli sijainen joka oli varmaan juuri valmistunut, ja ihan herttainen tyttö, mutta puhui minulle kuin en mitään raskaudesta tietäisi. (kolmas lapsi siis tulossa) Kiltisti annoin kuitenkin tytön puhella. Verenpaineet oli hyvät, samoin hb, paino oli laskenut 350 gr. Sf-mitta nyt sitten 32.
Supistuksia on silloin tällöin, muttei vieläkään mitään vakavasti otettavaa.
Kimarolle kans tsempit täältäkin, onneksi selvisitte säikähdyksellä. Lapset ne osaa säikytellä.
Cisse76, tervetuloa joukkoon iloiseen. Ainahan tänne mahtuu, toivottavasti tosiaan saisi teidän pikkuinen kuitenkin hetken vielä kypsytellä itseään. Ja siis tervetuloa Perustrikoolle ja Selidoralle myös.
Imppi kyseli meidän pikku tumpinjuojasta. Tyttö on jo ihan kunnossa, kuumeessa oli muutaman päivän. Nyt jo jutulle voi nauraa, mutta silloin kyllä ei naurattanut, varsinkin kun tämä kuopus on niin tapaturma-altis. Joulukuussa hän ryömi avoimesta portista (esikoinen jättänyt vahingossa) ja tippui rappuset alas. Maaliskuussa hän jätti pikkusormensa oven väliin kun serkkutyttö oli sulkemassa ovea. Lapset...
3xäippä kyseli jos muilla on lapsiluku täynnä. Täällä on, meille siis kolmas tulossa, ja minä pistän stopin nyt. Mies olisi kai halunnut vielä ehkä yhden ainakin, mutta minä en enää jaksa. 3 lasta 4 vuodessa on paljon, plus siihen ennen esikoista edeltävä lapsettomuus, joten yhteensä tässä on lapsia "tehty" jo 8 vuotta. Haluan jo siirtyä uuteen vaiheeseen elämässä. Vaikka ne ihania ovatkin, sterilisaatiota meinaan nyt sitten pyytää jälkitarkastuksessa.
Mutta nyt lapset pitää laittaa nukkumaan.
Nyla ja Peanut 37+3
miaea81: joo mullakin oli sen 2 yksikköä sallitusta rajasta ja kokeisiin piti mennä :) tod. hassua, mutta tulipahan katsottua, ettei mitään ole.
luluzu: kuulostaa nuo alapään vihlomiset siltä, että vauva painaa päätään lähtökuoppiinsa , laskeutuu :) ja nuo supparithan tuntuvat juuri sellaisilta, että masu piukkenee ja jomottaa eteen tai taakse ja ne auttaa vauvaa menemään "oikeaan suuntaan". nyt vaan lepäilet, niin ei liitokset kipeydy ;)
jossuliinilla tänään sektio, toiv. kaikki mennyt hyvin ja kohta kuullaan kuulumiset :)
minulla on nyt irtoillut tulppaa. rusehtavaa, sitkeää vuotoa. esikoisesta muistan, että vuoteli näin samalla lailla pikkasen viikon päivät ja sitten tuli vesien mukana loput :) päivisin supistelee epäsäännöllisesti eivätkä ole kovin kivuliaita. masu menee vain piukaksi. sf- oli neuvolassa 35 (!) ja vauva ihan tuolla alhaalla ja kiinni. nyt sitten siis odotellaan vain synnytyksen käynnistymistä! uskoisin itse, että ensi viikon aikana tapahtuisi ja onhan la päiväkin lauantaina :) olen jo itse ihan valmista kauraa synnyttämään!
cec ja typykki 38+5
Niin se vaan on, että kohta ollaan jo syyskuussa ja vasta täällä palstailtiin ja valiteltiin alkuraskauden pahoinvointia. Kuukauden sisällä aika monella meistä on jo nyytit sylissä. Ihanaa!
Oma vointi on niin ja näin. Lähinnä ärtymys ja kiukkuisuus vaivaa, tulee otettua miehen kanssa yhteen aivan mitättömistä asioista ja sitten on mieli maassa kokoajan. Ja lisäksi esikoinen kiukutteli väsymystä aamupäivän, joten ei helpottanut tilannetta sekään. Ja toisaalta tuli itsekin valvottua taas pari tuntia viime yönä. Vauva liikkuu kovasti, eikä minkäänlaisia supistuksia edelleenkään.
Meilläkin olisi häät huomenna, mutta mies ei ainakaan lähde mukaan. Matkaa olisi lähes 3 tuntia eikä hän vielä voi niin pitkään selkäleikkauksen takia istua autossa. Olin kyllä lähdössä, mutta nyt olen vähän tullut katumapäälle. Tuskin tämä synnytys nyt alkaa, mutta aina tietysti on se mahdollisuus. Lisäksi koko reissu menisi vilkkaan 2v perässä juoksemiseksi ja kieltämiseksi, joten helpommalla pääsisi kun jäisi kotiin. Täytyy nyt vielä miettiä.
Muistanko nyt oikein, että Norahilla on sektioaika maanantaille. Jos niin, niin tsemppiä.
Tervetuloa myös kaikki uudet minunkin puolestani.
Elohelmi ja Pirkko rv 38 + 5
Ihan ekaksi Miaea81: meillä on sektio "valittuna" 10.9. eli tasan viikkoa ennen laskettua aikaa. Lääkäri oli tosi ihana, kysyi että haluanko synnyttää kun vauva vielä istuu ja minä sitten topakasti sanoin ettei tule kuuloonkaan ja lääkäri totesi siihen että selvä, sitten valitaan lapselle syntymäpäivä. Eli viimeistään 10.9 meillä on vauva perheessä! Ellei hän lähde tulemaan aiemmin, joka on kyllä epätodennäköistä, sen verran kiinni täällä ollaan edelleen.
Vauva tuntuu kovasti edelleen jumppaavan, lähinnä keskittyy tuohon potkimiseen ja päällä ja pepulla puskemiseen! Joku tossa aiemmin kirjoitteli että oli seurannut ultrasta kuinka vauvan suu kävi, nauroin ihan vedet silmissä nimittäin sama juttu meillä! En ole kyllä sitä ultrasta nähnyt mutta niin kovasti hän hikkaa että taitaapi se pieni suu ahkerasti käydä. Toisaalta, sukuunsa on tullut koska isovanhemmista lähtien, ja vielä molempien puolelta, kaikki on tosi kovia puhumaan...
Muuten kaikki ok, supistelee säännöllisen epäsäännöllisesti, erityisesti silloin kun kumartuu esim. kuivaamaan hiuksia saunan jälkeen tai nostamaan jotain lattialta. Onneksi eivät ole kivuliaita, masu menee tiukaksi ja vähän kuin littanaksi ... Huomasin myös ettei vauva pidä siitä että äippä ajaa autolla, kovasti tulee protestia! :D
Ceciliah: Mulla oli myös sf-mitta 35, tosin mulla viikkoja vasta 37+2... Mutta niinkuin jo aiemmin kerroin, se johtuu siitä että vauva istuu ja masu ei laskeudu ollenkaan silloin.
Kivaa kun meitä on täällä näin paljon, tervetuloa vaan mukaan kaikki!
Eipä tässä mullakaan ole enää kuin alle kaksi viikkoa sektioon, aika menee kyllä tosi nopeasti, ainakin tää viikko on mennyt...
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Nasu_ 37+2
miaea81 ja ceciliah: Pakko kommentoida tuota sokerirasitusta sen verran, että parempihan se on tutkia vaikka ikävähän se litkun juominen onkin. Itse en ole myös mikään "paksukainen" ja niin vaan kävi, että rd tuomio napsahti. Edellisessä raskaudessa en edes joutunut sokerirasitukseen ja jättiläinen poika oli syntyessään ja voin kertoa, että ei naurattanut. Rd ei kuitenkaan ole pelkästään ylipainoisten ongelma, se on vain yksi riski muiden joukossa.
Vieläkö teillä muilla kovasti möyrytään masussa? Meillä Helmi kyllä myllää ja hyvähän se toki on, että liikkuu, mutta oikeasti tekee välillä jo pahaakin. Maha heiluu puolelta toiselle ja tuntuu, että vauva tulee just eikä melkein mahasta läpi.
Itse pursuan taas energiaa ja en oikein tiedä mitä tässä tekis, mies koittaa kovasti toppuutella, mutta en vaan malta olla paikoillaan. Eilen siivosin koko talon ja oli vielä illalla ihan pakko siivota sauna ja kello oli sillon 21.30, eli kait tässä taas mennään vähän ylikierroksilla. Välillä poruuttaa ja sit taas meno jatkuu, ne hormonit vaan jyllää. Vauvallekkin tavarat miltein hommattu, ainoastaan puuttuu sitteri ja hoitopöydän alusta ja ne tärkeimmät eli imetysliivit vielä ostamatta.
Vointeja kaikille ja Norahille tuplatsempit maanantaille!!!!
Kimaro ja Helmi 36+6
Tänään mulla oli neuvola. Turhaan jännitin pientä sf-mittaa. -nyt se oli noussu viikossa 2 cm:llä ja oli 32. Kahdessa viikossa on tullu jo 4 cm lisää, hyvä niin :-)
Voi olla, ettei synnytystä tarvi odotella laskettuun aikaan eli 9.9 asti, saatikka yli. Mulla on nimittäin verenpaine noussu tosi paljon. Alapaine oli noin 100! Nyt lepään vkonlopun, seuraan vointia ja mittailen paineita. Maanantaina uudestaan nevolaan ja lääkäriin. Sit varmaan lääkitys tai käynnistys? Käynnistyksestä mulla on niin huonoja kokemuksia, kun vertaan sitä "luomuun".
Jos olo huononee viikonlopun aikana, niin suoraan synnärille. Kurja, että olen melkeen samassa tilanteessa taas kuin odottaessani esikoista. Toisaalta, jos joudun/pääsen ensi viikolla sisään sairaalaan, niin siellä tilannetta seurataan koko ajan. Ja ens tiistaina tulee jo 39 vkoa täyteen eli vauva on varmasti ihan valmis syntymään.
Tällaista tänään.
-Wilhelmiina 38+3-
Ensiksi onnittelut mamixille ihanasta pojasta ja hienoa että kaikki kuitenkin hyvin vaikka noin aikaisin päätti vauva tulla maailmaan.Oliko sulla siis streptokokki?Jos en nyt väärin muista.Mulla oli myös se viimeksi todettiin synnytyksen aikana ja sain myös antibiootin heti ja ei onneksi vauvaan tullut.Mullakin synnytys käynnistyi silloin vesien menolla tosin viikkoja oli jo 38+5 silloin.
Nyla ja kimaro:Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin!Lapset on kerkeeväisiä.
Norahille tsempit maanantaille.Olikos sunkin synnytyssairaala porvoo?Mulla myös joten ties vaikka oltais osastolla samaan aikaan:)
Jossuliinko se oli jolla siis varmaan jo vauva kainolossa Onnea paljon!Kertoilehan sektio tarinaa kun kerkeät!
Jaahas ja omaa napaa:Neuvolassa olin.Kaikki ok.Sf mitta 35 kuten viimeiset 3 viikkoa.Painoa tullut 100g/viikkossa.Vauvan pää syvällä mutta terkkari sanoi että sulla on kyllä koko maha ihan täynnä vauvaa.Johtunee siitä että olen myös melko lyhyt niin maha aika iso. Valitin myös terkalle että pelkään vauvan olevan iso.Sanoi että jos alan yö uniani menettämään sen takia niin pitää soittaa äippäpolille ja pyytää uutta koko arviota.Toivon vaan niin että syntyisi jo.Olen kyllä jo omasta mielestäni ottanut kaiken ilon tästä odotuksesta ja olisi kiva jo nähdä millainen kaveri sieltä mahasta tulee.Muakin supistelee välillä ja nytkin sillai menkka juilii vähän ja maha kovana ja tuntuu painetta alapäässä.Oliskohan hyvä merkki ja yöllä tulis lähtö?
Olen tänään saanut ekan äippärahan ja aioin mennä kaupungille vähän törsäämään.Josko sais aikaan supistuksia kun suu vaahdossa juoksee kaupasta toiseen:)
No mutta taidanpa mennä ottamaan pikku päiksyt ja sitten lähden kaupungille.
Viikonloppuja kaikkille ja palailen taas kertomaan kuulumisia!
Terv:Sweety rv 39+5 Tule jo vauva!
Ps:Taitaa tulla sittenkin meille ihan aito syyskuulainen:)
Ihanaa kun ei sada!
Tervetuloa kaikille uusille kirjoittajille :)
josuliinilla lienee nyytti kainalossa, ja entäs tuutski???
Onkohan mahdettu tänään käynnistää?
Kuulumisia odotellaan.. ;)
Maanantaina olis aika äippäpolille, saas nähdä mitä ne siellä sanoo =)
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Marili ja "Onni" 37+3
Ohhoh! Onpas täällä vain vilkasta. :)
Oon huono muistamaan nikkejä, mutta onneksi noissa tapaturmissa ei käynyt kuitenkaan hullusti kummallekaan pienelle, ei tupakantumppivettä juoneelle, eikä pudonneelle.
Sitten toivon kovasti jaksamisia heille, keillä vauva on jo syntynyt, mutta on vielä sairaalassa. Siellä pienet saa parasta mahdollista hoitoa.
Meillä on myös tuon GDM:n takia mahdollista, että ei päästä vauvan kanssa ihan heti kotiin, jos vauvan sokerit heittelee. Niitä siis seuraillaan tarkasti muutaman päivän ajan ja hyvä niin.
Juu, nla-käynti oli tiistaina ja kaikki oli ok. RR on aiemmin ollut vähän koholla mun normaalipaineisiin nähden, mutta tällä kertaa oltiin ihan mulle tyypillisissä lukemissa. Meillä periytyy suvussa matalahko verenpaine ja mä olen siitä saanut osani.
Hempparin kanssa oli taas vähän niin ja näin. Oli taas laskenut viime kerrasta ja mä mietin että mitä mun pitää tehdä että saisin sen litkun imeytymään kunnolla. Tabletteihin ei auta vaihtaa, koska sitten saa sanoa hyvästit normaalille vatsan toiminnalle. Sen verran huomasin, että tuoremehun kanssa otettuna rauta imeytyy, mutta tuon GDM:n takia en nyt voi niin tehdä.
Ja sf-mitta oli meillä komiat 37cm. Neuvolan täti sanoi että voiko se tosiaan olla ja kävi tarkistamassa edellisen kerran mitan (silloin 34cm) ja mittasipa vielä uudestaan, mutta saman tuloksen sai. Sanoin että ei kai ihme jos joskus tuntuu että on vähän hankala hengittää. :D
Kukas se tuolla sanoi että sängystä nousuakin pitää suunnitella se 5 min, niin hankalaa se on. Ihan nauru pääsi, kun kuulosti niin tutulta. :D Mutta näinhän se menee. Kaikenlaista muutakin vaivaa on aina turvotuksesta ja supistelusta alkaen, mutta kun tänne asti on päästy, niin tyytyväinen pitää olla. Nyt vain sitten oottelemaan sitä loppuhuipennusta. :)
Ai niin, ensi viikolla on se synnytystapa-arvio, mutta uskon edelleen että tämä vauva saa syntyä alakautta, kun ei painoarvioiden mukaan mikään jättiläinen ole.
Hyviä vointeja taas kaikille, niin isoille kuin pienillekin.
tittamarianne + papu 36+2
meidän arkamamma lähtenyt nyytin hakuun, kun ei ole mitään kuulunut?
tänään ollut ihme, ettei ole supistellut kun imuroin tunnin, luuttusin alakerran lattiat ja remuttiin esikoisen kanssa leikkipuistossa aamupäivä :) ja kun kävin sohvalle pötkölleen tuli tutut piukkuuden tunteet ja jomotukset. levossa siis tulee näköjään helpommin..
kimaro: nythän oli juuri uutta tutkimustietoa, että jokaiselta odottajalta pitäisi testata sokerit kun sitä raskausajan diabetesta tavataan ihan normaali painoisiltakin. (mikäs uutinen se sitten muka on, ainahan se on tiedetty :)!) toisaalta sekin on outoa, että jos on reippaasti ylipainoinen eikä ole sokereissa mitään sitäkin ihmetellään.
nyt saunaan! en ole enää iltaisin pystynyt menemään, kun yöunet kärsii..
cec 38+6
Terveuloa uusille :)
Kiitos tsempeistä kaikille :) Maanantaina tosiaan käy matka Porvooseen, jollei tule lähtö aikaisemmin... Toissayönä supisteli pari tuntia 3-8min välein, mutta loppui sitten onneksi. Viimeinen neuvola oli eilen, kaikki ok, sf-mitta 40cm eli ei mikään ihan hirmuinen kun kuulin jollain kaksosodottajalla olleen 56...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Norah81 ja tuplat 38+1
Kimaro ja Ceciliah: Olen ihan samaa mieltä teidän kanssa tosta sokerirasituksesta. On hyvä, että se tarkastetaan ja varmaan jokaisen kantsisi mennä. Ei se litkun juominenkaan haitannut yhtään, olen tämän kilpirauhasen vajaatoiminnan takia juossut verikokeissa, joten rutiinilla meni. Se vaan ihmetyttää, että monet odottajat eivät ole kuulleetkaan sokerirasituksesta, vaikka BMI olisikin koholla. Meidän neuvolassa ollaan ilmeisesti tarkkoja sen suhteen. Ymmärrän kyllä, että ylipaino on tärkeä kriteeri, mutta yhtä hyvin se voi puhjeta jollekin "normaalipainoiselle".
Sen verran taustaa, että BMI:ni oli muutama vuosi sitten 24 ja näytin ihan luurangolta (posket lommolla). Raskauden alussa olin mielestäni erittäin hyvinvoivan näköinen ja olokin oli loistava. Liikun 4 krt viikossa erilaisissa hikijumpissa. BMI:n ollessa 24 kärsin koholla olevasta verenpaineesta. Nyt ei ole sitäkään ongelmaa. Menipä sekavaksi, tarkoitus oli vaan selventää, että muutaman yksikön koholla oleva BMI ei automaattisesti tarkoita kohonneita sokereita tai lihavuutta. Parempi olisi kun sokerirasitus tehtäisiin kaikille.
Nasu: Aika jännää, kun saa valita vaavelin syntymäpäivän! Meillä jos mies saisi valita, hän ottaisi varmaan 18.9., koska se on hänen s-päivänsä. Lääkäri sanoi ultrassa, että vauvan suun käyminen on normaalia tässä vaiheessa. Naureskeltiin miehen kanssa, että on se ainakin minun lapsi (niin kuin siitä olisi kahta kysettä).
Norah ja tuplat: Tsemppiä maanantaille! Varmaan mahtava tunne saada kerralla 2 pientä nyyttiä syliin!
(.) : ei kummempia. Vauva möyryää tosi paljon. Joku kyseli, että liikkuuko vauva vielä paljon - meillä ainakin. Tuntuu tosiaan välillä, että tulee vatsanahasta läpi. Eilen oli oikein tukalaa illalla, kun pynnäsi selkä kaarella...auts!
Vatsantoiminta on kyllä olematonta ja se aiheuttaa ahdistusta toisinaan. Myös öinen jalkasäryt/puutuminen on tullut jäädäkseen ja sen tähden olen aivan tööt päivisin. En haluaisi nukkua kaikkia päiviä, mutta eipä hirveäasti ole vaihtoehtoja, kun aamulla väsyttää ihan mielettömästi.
Jospa silittäisin vielä muutamat vaavelin vaatteet ja kurkkaisin missä jamassa on takka, pakko oli puita poltella, kun ulkona on niin kosteaa. Rintapumppu täytyy ensi viikolla hankkia ja ommella se ä-laatikon reunus. Sitten taitaa kaikki olla suht koht valmiina. Jännittää jo aivan mielettömästi ja ensi viikolla saadaan varmaan iloisia uutisia! Ainakin sektiolaisilta :D
Hyvää viikonloppua, palataan taas!
Miaea ja masukki 36+4
Hei,
Täällä vielä ollaan, eikä juuri mitään tapahdu.
Kokeeko kukaan muu, että ihmiset vähän syyttelee kun ne ihmettelee, eikö mitään ole vielä tapahtunut. Miusta on pönttöä tuntea näin, mutta minkäs mahtaa kun on herkkä ja raskaana ja kyllästynyt. Nyysk! Tulee semmonen olo että pitäisi siivota, sanunoa ja harrastaa seksiä tauotta niin voisi hyvällä omalla tunnolla vastata uteluihin. Mutta esim. tuo seksi tuntuu nyt tosi kaukaiselta ajatukselta kun paikat on niin täynnä, olo niin iso ja kömpelö! Mites muilla?
Tänään kävin siskoni työpaikalla ylimääräisessä tarkistuksessa. Heidän lääkärinsä ehtikin tehdä sisätutkimuksen ja vähän ronklia paikkoja jospa se auttaisi. Tarkisti samalla ultralla että lapsivettä on tarpeeksi kun sanoin että maha vaikuttaa niin paljon pienemmältä kuin muilla (sf pysynyt 30 sentissä jo viikkoja). Kaikki on siis kunnossa, kohdunsuu on pehmennyt ja sentin auki. Sitten olin käyrällä ainakin puoli tuntia, saatiin muutama kunnon supistuskin rekisteröityä ja varmistus siitä, ettei pikkuisella ole hätää myöskään niiden aikana. Napanuora ei siis voi olla missään hankalassa paikassa kun syke ei muutu supistuksen aikana. Samoin istukan pitäisi toimia OK kun kerta vettä on normaalisti.
Luottavaisin mielin siis ainakin vielä tänään.
Katellaanhan kuinka käy ja ketkä pääsee tositoimiin viikonloppuna.
T. Arkamamma rv 39 tasan tänään.
Ensinnäkin tervetuloa mukaan uudet kasvot Cisse ja Perustrikoo, tänne kyllä mahtuu!
Onkos vauvansa saaneet jo alkaneet lähennellä kotiinpääsyä...?
Olin tänään aamupäivällä aluesairaalassa synnytystapa-arviossa. Vauva on arviolta 2828g, eli keskikokoinen. Lapsivettä oli sopivasti, istukka ok. Niin ja tärkeintä, vauva on rt:ssa, selkä kaartuu oikeaan kylkeen.
Kohdunsuu oli auki yhdelle sormelle, mutta ei ole yhtään lyhentynyt. Lääkärin mukaan mennään todennäköisesti laskettuun aikaan tai ylikin.
Sain kyllä makeat naurut lääkärin kommenteista koskien mun laskettua aikaa ja sokerirasitustestiä. Meillähän oli ensin la 20.10., mutta np-ultrassa selvisi, että vaaveli olikin 12 viikon sijasta 16-viikkoinen. Lääkäri ihmetteli miksi mut oli lähetetty sokerirasitukseen ja kerroin painoindeksin olevan kahdella yksiköllä yli sallitun. Hänestä se oli huvittavaa ja täytyy sanoa, että olen edelleen itse samaa mieltä.
Ultralla katselimme masukkia ja hänen suu kävi koko ajan. Ei siis ihme, että hikkaa usein, kun varmaan tulee hörpättyä lapsivettä tuon tuostakin :D
Vauvanvaatteet pyörii koneessa parhaillaan. Kaikki on suht valmista, tosin meillä on vielä muita projekteja kesken, eli autotallin siivous ja varaston täyttäminen. Olisi kiva saada ne pois alta, niin mahtuisi vaunut ym. paremmin autotalliin. En kuitenkaan voi yksin siihen ryhtyä, koska pitäisi pystyä nostamaan/kantamaan tavaroita. Mies on päivät töissä, joten aikaa on vain viikonloppuisin. Täytyy toivoa, ettei viikonloppuna sada, niin saadaan jatkettua. Viikonloput kun on menneet milloin mihinkin ja ne tuntuvat niin lyhyiltä.
Täällä tulee vettä kaatamalla, taidan vetäytyä kirjan pariin...
Mukavaa ja jännittävää viikon jatkoa kaikille! Vauvauutisia odotellaan :D
Miaea ja räpätäti-masukki 36+3