Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö lukihäiriöisten lasten vanhempia?

08.02.2006 |

Olen tällä palstalla aikaisemmassa viestissäni " vielä koulukypsyystesteistä" kertonut vanhemman poikani tarinaa useammassakin osassa. Hän on menossa syksyllä normaaliin kouluun ja hänellä on ollut dysfasia-diagnoosi 3-5 vuoden iässä, nyt ei enää ole mitään diagnoosia, mutta puheterapiaa ja si-toimintaterapiaa hän saa edelleen.

Pojan isällä on suvussa hyvin voimakkaasti periytyvä lukihäiriö, hänellä se vaikeutti lähinnä vain äidinkieltä ja vieraita kieliä, reaaliaineissa isä pärjäsi, koska kuunteli tunnilla hyvin ja oppi kuulemansa ja matemaattisesti hän oli lahjakas (onkin akateemisesti koulutettu, IT-alalla).

Pojallamme on ollut ja on kai edelleenkin merkkejä lukihäiriöstä, ellei terapioilla saada ennustettuja juuri lukihäiriöön liittyviä oppimisvaikeuksia petrattua.

Kyselin teltä lukihäiriöisten vanhemmat, onko lapsellanne lukihäiriön taustalla perimä ..... millainen lapsuus oli (oliko lukihäiriö jotenkin ennustettavissa jne) ja miten lapsenne nyt pärjäilee?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlesta löytyy hakusanalla ekapeli, sellainen tietokoneella tehtävä luki-harjoitus, josta kaksi tuttavaa lapsineen ovat hyötyneet kovasti.

Omat lapseni ovat vielä pieniä, joten minulla ei ole omia kokemuksia, mutta näillä kavereilla sekä isän että äidin puolella on ollut ongelmia sanojen hahmotuksessa, esim. keksi-keski etc. tai tuplakomsonanttien kanssa kisa-kissa

Vierailija
2/3 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on pian 7v eskarilainen tyttö. Muutamassa asiassa olen ollut huomaavinani lukivika merkkejä ilmassa mutta nyt eskarivuoden aikana lukivika pelko on kyllä minulla häviämässä. Tosin silti olen varpaillani ja valmiina taistelemaan tytölle lukiopetusta(kuten äitini joutui tekemään). Itse opin lukemaan kolmannella luokalla ja oikeastaan vasta lukiossa opin lukemaan samaan tahtiin muiden kanssa.

Muutamissa kaupungeissa (ainakin Hki jaTre) toimii lukitoreja tai nurkkauksia joista saa tietoa ja apua lukivikaan. Ota yhteyttä erilaisiin oppijoihin heltä sat varmasti lisää tieto lukiviasta. Lukivika tai vaikeus kuten nykyään kai sanotaan on ongelma jos sitä ei hoideta mutta vikansa kanssa pärjää jos siihen saa heti alussa paljon tukea ja apua. Niin ja lukivaikeuksinen lapsi tarvitsee vaan ainakin 5 kertaa enemmän harjoitusta että oppi lukemaan ja kirjoittamaan joten ei muuta kun piiiiitkää pinnaa ja monia vieressä vahdittuja läksytunteja.

Me lukivikaiset ollaan hyviä oikomaan kaikessa lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvässä. Kun asia on vaikeaa sitä ei edes halua oppia =). Edelleenkään en jaksa lukea joka sanaa vaan arvaan sanan alun perusteella mistä on kyse. Samoin osaan " lukea" vaikka sanan auto sen muodon perusteella eli tiedän että siinnä lukee auto, en varsinaisesti lue sanaa. Yleensä lukivikaisella on hyvä sanavarasto muistavat paljon synonyymejä ja muutenkin hyvä muisti kun ei jaksa lukea tai ehdi kirjoittaa muiden kanssa samaa tahtia on muistettava koulun saneluista myös ne jos kolme kertaa aijemmin sanotut asiat.

Mutta siis nuo Erilaiset oppijat antaa mielellään apua. Tässä linkki Helsingin erilaisten oppijoiden sivuille että pääset edes alkun .

http://www.lukihero.fi/index2.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 7v nyt eskarissa syksyllä menossa kouluun.Takana diagnoosi F80.9 Määrittämätön puheen ja kielen kehityksen häiriö.

Saatu vuosien varrella puheterapiaa ja toimintaterapiaa. Pojan puhe tätänykyä melko selvää, kaikki kirjaimet löytyy.Joissain sanoissa vaikeuksia.

Koulutesteihin mentiin foniatrian lähetteellä koska pojalla äänteissä vaikeuksia ja lukihäiriöepäilys häilyy taka-alalla.Testeissä ilmeni että poika on ikäisellään tasolla yleistietoudessa, hahmottamisessa, avaruushahmottamisessa,laskemisessa.

Vaikeudet on lyhyessä työmuistissa joka testien mukaan tasoa heikko. Ei pysty toistamaan erilaisia lukusarjoja sanasarjoja mitä tuonikäiset pitäisi osaa.Lisäksi äänteet menee edelleen miten sattuu.Ei osannut tehtäviä joissa piti etsiä sana sanan sisältä pariisi -riisi, soma-oma,porkkana-kana...

Lukihäiriön mahdollisuudesta ei nyt puhuttu mutta katsotaan mitä papruissa lukee kun ne aikoinaan saadaan. Nyt saatiin vain suusanallinen kertomus.

Pojalle suositeltiin tietokonepelejä joita saadaan HYKSistä lainaan kotiin. Niissä nimenomaan harjoitellaan noita äänteitä.Lisäksi pojalle suositeltiin vielä yksi jakso puheterapiaa.

Neuropsykologi kirjoittaa koulua varten erityisoppilaslausunnon jossa poikaa suositellaan integroituna tavalliseen luokkaan ja avustajan saamista.Avustajaa lukemisen opettelemiseen ja kirjoittamiseen.

Saa nähdä mitä kunta meille sitten tarjoaa.

Meillä lukihäiriötä on pojan isän veljen pojalla jeli serkulla oka on nyt 5 luokalla ja koulu sujuu nyt hyvin kun saatiin ekalla selville miksi serkkupoika ei opi lukemaan.