Koronan Kraken-variantti kylvää tuhoa ja leviää kuin kulovalkea. Mm. Saksa palauttaa maskipakon
Kohta se on taas menoa. THL:n mukaan tosin "ei ole tulossa Suomeen".
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole tulossa Suomeen" ja Kiinalaiset tuo sitä tänne koko ajan. Ruotsi ja Saksa oli taas fiksumpia kun kielsivät kiinalaisten tulon maahansa.
Tottakai se tulee muualtakin. WHO mukaan samat variantit pyörii Euroopassa kuin Kiinassa . Ei tämä ole vaarallisempi vai onko sulla jotain tietoa asiasta?[/quote
Olen eri, mutta kaikki tämä on kuin toisinto kolmen vuoden takaa: silloinkin vähäteltiin tammi- ja helmikuussa riskejä.
Sillä ei ole mitään väliä mikä variantti on kyseessä. Kiinassa koronaa on juomavedessä, mistä se on todennäköisesti lähtenyt leviämään hullun lailla. Tällä kierroksella on esiintynyt uudenlaisia oireita, joten saattaa olla kyseessä uusi variantti. Kiinassa on nyt vapautettu matkustaminen, joten kiinalaiset levittävät tautia taas ympäri maailmaa.
Juomavedessä? Lähde?
Mistä tiedetään, että tää uus variantti ei ole ihan uusi tauti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi koronaa sairastanut. Perusterve, ei yhtään piikkiä. Kummallakin kerralla sairastanut lievänä. Lähinnä ollut pari päivää totaaliväsymystä ja aivosumua. Tokalla kerralla oli kyllä myös lämpöä vajaat kaksi vuorokautta. Molemmilla kerroilla meni haju- ja makuaisti.
Olen sitä mieltä, että turha matkustelu katkolle, jotta virus ja sen variantit ei leviäisi. Minun matkustelu tai sosiaalisen median palvominen (pakko saada kuva siellä balilla, nykissä tai muualla) ei tätä tautia tähän maahan tuonut (en matkustele, arkeni on niin hyvää etten tarvitse todellisuuspakoa). Elin ekan koronavuoden ja reilusti päälle noudattaen kaikkia rajoituksia. Etätyöt, ei salia tai muita sisäpaikkaharrastuksia, ei sukulaisten/kavereiden tapaamista, kaupassa maski päässä. Siltikin minua, rokottamatonta, syytettiin vanhusten ja sairaiden tartuttamisesta, vaaraan saaattamisesta ja jopa kuolemista. Rokotetut hurskaat levittivät tautia ympäriinsä, koska rokotus ja sen suoja.
Uusien varianttien tullessa olen jo kypsä. Edelleenkään minä en tautia tähän maahan tuonut mutta pitäisikö taas alkaa elää muiden ehdoilla? Ei kiitos enää.
En ole kaikessa kanssasi samaa mieltä, mutta voin kertoa järkyttyneeni siitä, ettei koronan leviämistä saatu estettyä, vaikka juuri tällaisesta zoonoosista asiantuntijat ovat varoittaneet ainakin 1990 -luvulta lähtien. Olin ollut aivan varma, että varoitusten takia olisi ollut valmiit suunnitelmat ja valmiit protokollat, kuinka toimia jos joku haitallinen virus lähtee leviämään. Mitään ei selvästi oltu suunniteltu valmiiksi eikä eri valtioiden välillä ollut minkäänlaista yhteistyötä WHO:sta huolimatta. Karanteeneja on aina käytetty tautien leviämisen estämiseksi, mutta nyt niitä ei uskallettu käyttää oikeaan aikaan eikä oikeissa paikoissa.
Totta. Länsimaissa oli kadotettu kaikki pandemioihin liittyvä tietotaito eikä mitään toimintasuunnitelmaa ollut valmistettu koronan kaltaista tilannetta varten. Ei tajuttu, että pandemian alkuvaiheessa nopeus on valttia ja että silloin pitää rajoittaa liikkuvuutta. Luulen myös, että aasialaisia kohtaan tunnetut ennakkoluulot ja ylimielinen käsitys länsimaisen ihmisen paremmuudesta vaikuttivat siihen, ettei yksinkertaisesti uskottu, että Kiinassa leviävä virus voisi levitä myös länsimaihin ja tarttua länsimaalaisiinkin. Mutta Aasiastahan se musta surmakin levisi keskiajalla.
Kun maailmalle tuli tietoon uusi virus v. 2020 alussa, asian kanssa hyssyteltiin kuukausia. Luotettiin, että Kiinan sulku auttaa, ja että se pysyisi siellä. Näihin aikoihin muistan, kuinka mieheni kanssa puhuimme, että montako lentokoneellista sieltä on jo virusta päässyt valloilleen. Ja näin kävi. Eikös jossain ole vielä näkyvillä se video jossa sanotaan, ettei Suomeelle uhkaa tästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole tulossa Suomeen" ja Kiinalaiset tuo sitä tänne koko ajan. Ruotsi ja Saksa oli taas fiksumpia kun kielsivät kiinalaisten tulon maahansa.
Tottakai se tulee muualtakin. WHO mukaan samat variantit pyörii Euroopassa kuin Kiinassa . Ei tämä ole vaarallisempi vai onko sulla jotain tietoa asiasta?[/quote
Olen eri, mutta kaikki tämä on kuin toisinto kolmen vuoden takaa: silloinkin vähäteltiin tammi- ja helmikuussa riskejä.
Sillä ei ole mitään väliä mikä variantti on kyseessä. Kiinassa koronaa on juomavedessä, mistä se on todennäköisesti lähtenyt leviämään hullun lailla. Tällä kierroksella on esiintynyt uudenlaisia oireita, joten saattaa olla kyseessä uusi variantti. Kiinassa on nyt vapautettu matkustaminen, joten kiinalaiset levittävät tautia taas ympäri maailmaa.
Mitä uusia oireita? Joku puhui aiemmin, että kalkkeutuneita keuhkoja, mutta joku kommentoi, että sitä oli jo alkuperäisessä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Ruotsi ja Saksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Ruotsi ja Saksa!
Miksi "hyvä" ??
Siis sitä ei tuo pelkästään Kiinasta tulevat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa kuoli 6x viime lokakuuta enemmän, pahin on kuitenkin vasta edessä jos koronakuolemien määrä pysyy 6 kertaisena koko talvikauden marras-huhtikuun välillä.
THL on korjannut tilastojaan kuolintodistukset läpikäymällä ja tilastossa on nykyään vain koronan takia kuolleita pandemian alusta asti korjattuna.
"*Kuolemien raportointitapa on muuttunut: Tilastossa näkyy vain kuolemat joissa korona on joko pääkuolinsyy tai myötävaikuttava tekijä.
Viive: vähintään 7 vrk, mutta voi olla useita viikkoja."
https://www.koronatilastot.fi/fi/
https://www.koronatilastot.fi/fi/sairaala/Saattaa tosin hämätä, koska koronaan kuolleita on edelleen niin paljon ja koronakuolemat kasvavat koko ajan.
Lokakuu 2022 viimeisin lähes valmiiksi tilastoitu kuukausi jo 628 koronakuolemaa ja koko pandemian kakkossija maaliskuun 2022 kanssa, eikä ykkössijaankaan 2022 huhtikuun 718 kuolemaan ole paljon matkaa, eiköhän marraskuu tai joulukuu 2022 hakkaa jo sen ja pahimmat koronakuukaudet ja tammi-huhtikuu 2023 ovat vasta edessäpäin.
Jos viime vuoden 2021 lokakuussa koronaan kuoli 104 henkilöä ja tämän vuoden lokakuussa jo 628, 6 kertaisesti, niin minkä verran kuolee marras-joulukuussa ja 2023 alkuneljänneksellä, kun luvut olivat marraskuussa-21 (192), joulukuussa-21 (213) tammikuussa-22 (433), helmikuussa-22 (408), maaliskuussa-22 (628), huhtikuussa-22 (718) ja ne kerrotaan kuudella.
Luvut ovat marraskuu-22 (1 152), joulukuu-22 (1 278), tammikuu-23 (2 598), helmikuu-23 (2 448), maaliskuu-23 (3 768) ja huhtikuu-23 (4 308).
Toivottavasti tämä Dark Winter ei toteudu.
Kesäkuukausina 2022 koronakuolleisuus oli vieläkin suurempaa kesän 2021 vastaaviin kuukausiin verrattuna, kymmeniä kertoja korkeampaa, joten 6 kertainen kuolleisuus läpi talvikuukausien ei olisi mikään ihme, pikemminkin todennäköistä.
Tänään torstaina THL:n tilastojen julkaisupäivänä pitäisi tulla kuluneen viikon ja viime viikon koronakuolematilastot. Viime viikon torstai 22.12. tilastojahan ei julkaistu vedoten raportoinnin joulutaukoon.
Tilanne torstaina 15.12.2022:
Kuolleita* 6 625
7 vrk: 161 (+9 %)
14 vrk: 309*Kuolemien raportointitapa on muuttunut: Tilastossa näkyy vain kuolemat joissa korona on joko pääkuolinsyy tai myötävaikuttava tekijä.
Viive: vähintään 7 vrk, mutta voi olla useita viikkoja.
Lähde: https://www.koronatilastot.fi/fi/Näköjään THL:n tilastointikorjaukset koronakuolemissa elävät edelleen kun vanhempia kuukausilukuja ruuvataan ylöspäin pikkuhiljaa. Saa nähdä kuinka lähelle aikaisempia "30 päivän sisällä.." ne lopulta päätyvät. Nyt on jo selvää että pääosa aiemmistakin koronakuolemista oli niitä itseään.
Tilanne torstaina 5.1.2023
https://www.koronatilastot.fi/fi/Kuolleita*
6 885
7 vrk: 260 (+61 %)
14 vrk: 421 (+184 %)*Kuolemien raportointitapa on muuttunut: Tilastossa näkyy vain kuolemat joissa korona on joko pääkuolinsyy tai myötävaikuttava tekijä.
Viive: vähintään 7 vrk, mutta voi olla useita viikkoja.Kuukausitilastot
https://www.koronatilastot.fi/fi/sairaala/2020 koronakuolemat (koronaan, ei siis koronan kanssa):
Tammikuu 0
Helmikuu 0
Maaliskuu 14
Huhtikuu 208
Toukokuu 104
Kesäkuu 12
Heinäkuu 2
Elokuu 6
Syyskuu 8
Lokakuu 15
Marraskuu 56
Joulukuu 1672021 koronakuolemat (koronaan, ei siis koronan kanssa):
Tammikuu 116
Helmikuu 73
Maaliskuu 102
Huhtikuu 75
Toukokuu 54
Kesäkuu 16
Heinäkuu 13
Elokuu 40
Syyskuu 56
Lokakuu 104
Marraskuu 192
Joulukuu 2132022 koronakuolemat (koronaan, ei siis koronan kanssa)
Tammikuu 435
Helmikuu 411
Maaliskuu 643 (pandemian 2. sija)
Huhtikuu 737 (pandemian 1. sija)
Toukokuu 426
Kesäkuu 218
Heinäkuu 314
Elokuu 361
Syyskuu 366
Lokakuu 636 (pandemian 3. sija)Marras- ja joulukuuta -22 on turha merkitä, koska niiden koronakuolematilastointi on vielä alkutekijöissään.
Ja uskokaa nyt jo että nykyään nuo THL:n koronakuolemat katsotaan kuolintodistuksista, josta selviää kyllä tarkasti, oliko korona pääkuolinsyy tai myötävaikuttava tekijä.
https://www.koronatilastot.fi/fi/sairaala/ sivun tilastoidut koronakuolemat ovat siis nimenomaan koronasta johtuvia kuolemia. Lukuja on korjattu takautuvasti ja siksi luvut/pylväät elävät edelleen ylöspäin kun kuolinsyytiedot päivittyvät.
Todellisuudessa tilastot näyttävät nyt koronakuolleisuuden alitilastoituna, koska osa koronaan kuolleista merkitään kuolinsyytilastoissa sydän- ja verisuonitapahtumiin ym. kuolleiksi, jos koronan osuutta kuolemaan ei voi varmuudella todeta. Tästä syystä pandemian aikainen ylikuolleisuus on koronakuolleisuutta selvästi korkeampaa.
>Jos viime vuoden 2021 lokakuussa koronaan kuoli 104 henkilöä ja tämän vuoden lokakuussa jo 628, 6 kertaisesti, niin minkä verran kuolee marras-joulukuussa ja 2023 alkuneljänneksellä, kun luvut olivat marraskuussa-21 (192), joulukuussa-21 (213) tammikuussa-22 (433), helmikuussa-22 (408), maaliskuussa-22 (628), huhtikuussa-22 (718) ja ne kerrotaan kuudella.
>Luvut ovat marraskuu-22 (1 152), joulukuu-22 (1 278), tammikuu-23 (2 598), helmikuu-23 (2 448), maaliskuu-23 (3 768) ja huhtikuu-23 (4 308).
>Toivottavasti tämä Dark Winter ei toteudu.
Tilanne voi olla tätäkin pahempi ja kuolleisuus alkuvuonna korkeampaa, koska XBB.1.5 eli Kraken on paha. Suurempi leviämisetu omikronin BA.-muunnoksiin, kuin omikronilla oli suhteessa deltavarianttiin. Ilkka Rauvola kertoo tästä Twitterissä.
Ei ole sellaista influenssaa 1920-luvun jälkeen tullut (espanjantauti), joka olisi tappanut kuin covid-19.
THL ei suosita Suomelle Kiinasta tulijoiden testausta, jonka suurin osa EU-maista on ottanut tai ottamassa käyttöön. THL sanoi etteivät testit estä tartuntojen maahantuloa kuitenkaan. Eli jos Kiinassa kehittyy tappavampi muunnos, THL antaa suomalaisten kuolla kun mitään ei kuitenkaan voi tehdä. Ongelma on se että Kiina salaa epidemiaa ja voi jättää kertomatta myös todella vaarallisten tai tappavien varianttien synnyn. Jos tällaiset variantit pääsevät ensimmäiseksi kiinalaismatkailijoiden mukana Suomeen, kuolleisuus voi nousta yhtäkkisesti ja tappava virusvariantti levitä hallitsemattomasti. .
Tämähän se minuakin huolestuttaa. Ikään kuin THL:llä ei edes olisi mitään plan B:tä se varalta, että liikkeelle lähtee variantti, joka tappaakin vaikka joka kymmenennen tartunnan saaneen, aktiivi-ikäiset ihmiset mukaan lukien. Ja sitten jos tätä B-suunnitelmaa lähdetään kehittelemään nollapisteestä, kun ensimmäisiä tapauksia vahvistetaan Euroopassa, ollaan jo peruuttamattomasti myöhässä.
Mitään Plan B:tä tuskin on olemassa. Eihän koronan pitänyt tulla Suomeen lainkaan ja todennäköisyys sille, että joku suomalainen saisi koronan on kuulemma lottovoiton todennäköisyyden luokkaa. Miten sitten kävikään? Kaikesta huomaa, että THL ei vain kiinnosta, viis kansalaisten terveydestä.
Ei ole plan B ta varmastikaan
Minulla on kaikki viisi rokotetta astman takia ja nyt olen koronassa. Tunnen itseni niin petetyksi, että olen ottanut kaikki rokotukset. Luultavasti taudin toi meille kotiin sairaana ollut huoltomies. Puoliso sairastanut jo viikon. Ei tunnu pikkunuhalta, ei edes ole nuhaa. Hirvee yskä ja kuume ja korkea syke.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki viisi rokotetta astman takia ja nyt olen koronassa. Tunnen itseni niin petetyksi, että olen ottanut kaikki rokotukset. Luultavasti taudin toi meille kotiin sairaana ollut huoltomies. Puoliso sairastanut jo viikon. Ei tunnu pikkunuhalta, ei edes ole nuhaa. Hirvee yskä ja kuume ja korkea syke.
tauti on lievempi kun sinulla on rokotukset. muuten voisit olla sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa juuri sanottiin, ettei Kiinasta tulevien testaaminen vaikuta millään lailla pandemian kulkuun
Uutisissa sanotaan monenlaisia asioita. Haastateltavat tuovat esiin omat kantansa, jotka eivät välttämättä perustu tosiasioihin. Medianlukutaitoa kannattaa harjoitella.
Voi tuki jo typerys turpasi. Sulla tuskin on sitä taitoa ollenkaan.
Leviää varmasti. Työpaikalla kokouspakko ja paljon ihmisiä pienessä kokoustilassa, koska päättäjät ei ole laittaneet rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuri nyt Aimo Surakka Toimittaja
Uudet, tasaisen varmat perjantain THL taulukot tulossa tarkasteluun taas tuossa tuokiossa. Laitteistot lataukseen ja sormivärkit ojennukseen jotta kopiointitehtävät sujuisivat mallikkaasti. Selaimen reload-napukkaa vemputtamalla saat uusimman, reaaliaikaisen näkymän päivitettyä!
Kuka ehtii ensin julkaisemaan av:ssa "päivän luvut". Tästähän sitä kisattiin aikoinaan.
No, se sama jäärä, joka on ottanut siitä elämän tehtävän. Ikäänkuin niitä ei voisi lukea ihan itse alkuperäisestä lähteestä. Nostelee juuri niitä helvetin pitkiä kommenttejaan lukuineen vastailemalla itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Leviää varmasti. Työpaikalla kokouspakko ja paljon ihmisiä pienessä kokoustilassa, koska päättäjät ei ole laittaneet rajoituksia.
Ymmärrätkö että rajoituksia ei tule koskaan enää. Suomen hallitus olisi pitänyt haastaa oikeuteen koska suomessa korona toimet oli täysin yliliioiteltuja. Sinä voit laittaa vaikka kolme maskia päällekkäin ja kumihanskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tauti on lievempi kun sinulla on rokotukset. muuten voisit olla sairaalassa.
Onko faktaa? Eikö rokotukset häiritse ihmisen omaa immuunipuolustusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että rajoituksia ei tule koskaan enää. Suomen hallitus olisi pitänyt haastaa oikeuteen koska suomessa korona toimet oli täysin yliliioiteltuja. Sinä voit laittaa vaikka kolme maskia päällekkäin ja kumihanskat.
Kuinka montaa koronaa 1 ihminen kestää ja kuinka paljon jää nuorempaa porukkaa työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt koronatestin. Jos et, niin voi olla myös influenssa A
Oletteko huomanneet onko maskien käyttö lisääntynyt? En ole kauheasti lähtenyt kotoa pois, joten en nyt itse tiedä. Itse käytän tietysti ffp2-hengityssuojaa, koska terveyden haluaisin säilyttää.
Angus Dalgleish, Professor of Oncology at St. Georges Hospital Medical School London.
.
Cancer patients relapsing after the #COVID19 vaccine.
.
THL nimenomaan vastustaa testaamista mm. Kiinalaisilta. Eivät näe mitään syytä