Mikä järki asumisoikeusasunnoissa on?
Ainakin täälläpäin vastikkeet ovat niissä korkeammat kuin yleinen vuokrataso.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kymmeniä asumisasuntoja myynnissä. Onko systeemi tosiaan tullut tiensä päähän????
Mahtaisiko liittyä siihen että Hasolla isännöinti vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ASO:issa maksaa sitten putki- ja julkisivurempat ellei asukas?
Katselin kohteita täältä Turusta ja jossain 90-luvun Asossa oli vielä muovimatotki, en tuollaiseen rähjään kyllä halua :(
tietenkin asukkaat maksaa, muttei ne tule roimana könttänä maksettavaksi. Pienenä nousuna vastikkeissa. Tai sitten ne rahat on kerätty jo ennen kuin remppoja tehdään.
Monessa vanhassa yhtiössähän vastikkeet pienenee, sitä mukaa, kun velkoja on saatu maksettua.
Meillä kämppiin tehdään remppa, jokaisen pois muuton jälkeen. Pinnat on vedetty uusiksi ja laminaatit vaihdettu. Useaan vielä vaihdettu liedet ja kylmälaitteet. Parissa kämpässä tehtiin saunarempatkin suht lyhyellä aika välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi sentään. Vuokralla asuessa menee joka kuukausi yli 10 euroa/neliö vuokraa.
Asun omassa talossa. Velkaa ei ole. Ei mene vuokraa. Kulut on n. 300 euroa kuukaudessa.
Asuintilaa on 100 neliötä plus muut tilat on yht. 125 neliötä. Lisäksi tonttia puutarhalla ja koirien aitauksella. Autokatos ja verstas on myös.
Toisen onni on toisen painajainen. Maalla lapsuuden asuneena en voi sietää nurmikonleikkauksia, kasvimaan kitkemisiä, lumien kolauksia.
Kun ulkona on aamuvarhaisella pimeää ja räntä lentää, käännän kissani kanssa kylkeä koiraihmisten lähtiessä aamun pissalenkille.
Autokatoksella en tee mitään, bussit ja tarvittaessa taksit kulkevat pihan edestä, lähes vuorokauden ympäri. Eikä maksa juuri mitään, ihan ohiksena tuo, sillä auto, huollot ja vakuutukset, bensa maksaa myös. Sen minkä maalla asumismenoissa ehkä säätääkin, monesti muussa sitten maksaa. Meilläkin oli jossain kohtaa 3 autoa 5 hlö:n perheessä lapsuudessani, aika kallista.
Tämä!
Olen selvittänyt paljonko maksaa vuodessa pitää "Mummonmökki" suvussa, ei ole halpaa!
Listaan menoja mitä olen sukulaisten pyynnöstä räknännyt paperille:
Kiinteistövero
Kotivakuutus
Sähkönsiiirto ja -käyttö
Tiemaksu
Aurauskulut
Vesiosuuskunnan maksut
Nuohous
Ja päälle vielä katto ja rännit mitkä pitää uusia.
Kaikki tuo maksaa yllättävän paljon! Mökillä tunnearvoa, mutta ei rahallista arvoa. Ja päälle kaikki muu, vaikka polttopuut omasta metsästä, menee siihen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi sentään. Vuokralla asuessa menee joka kuukausi yli 10 euroa/neliö vuokraa.
Asun omassa talossa. Velkaa ei ole. Ei mene vuokraa. Kulut on n. 300 euroa kuukaudessa.
Asuintilaa on 100 neliötä plus muut tilat on yht. 125 neliötä. Lisäksi tonttia puutarhalla ja koirien aitauksella. Autokatos ja verstas on myös.
Toisen onni on toisen painajainen. Maalla lapsuuden asuneena en voi sietää nurmikonleikkauksia, kasvimaan kitkemisiä, lumien kolauksia.
Kun ulkona on aamuvarhaisella pimeää ja räntä lentää, käännän kissani kanssa kylkeä koiraihmisten lähtiessä aamun pissalenkille.
Autokatoksella en tee mitään, bussit ja tarvittaessa taksit kulkevat pihan edestä, lähes vuorokauden ympäri. Eikä maksa juuri mitään, ihan ohiksena tuo, sillä auto, huollot ja vakuutukset, bensa maksaa myös. Sen minkä maalla asumismenoissa ehkä säätääkin, monesti muussa sitten maksaa. Meilläkin oli jossain kohtaa 3 autoa 5 hlö:n perheessä lapsuudessani, aika kallista.
Okei. Me taas otetaan ulkohommat hyötyliikuntana. Sitä me tarvitaan, kun emme halua mennä enää maksaviin liikuntaharrastuksiin. Olemme käyneet kyllä aikoinaan maksavissa liikuntaharrastuksissa.
Nyt saa harrastaa ilmaiseksi.
Olen hieman kateellinen siitä, että sinä käännät kylkeä, kun minä pakotettuna nousen ylös rem-unen aikana päästämään koirat ulos. Sentään hihnassa ei tartte viedä ulos, kun päästän aidatulle pihalle.
Pidän siitä, että minulla on menopeli tässä milloin vaan haluan lähteä asioille. Aikani minäkin odottelin bussia tulevaksi, ja olin niiden armoilla. Parasta on se, että tosta vaan hyppään puikkoihin, ja menen sinne, minne nokka näyttää.
Kaikkea hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asumme asossa seuraavista syistä:
-Emme halua ottaa velkaa --> kynnysrahan sai maksettua heti säästöillä, eli pääsimme asumaan ilman velkaa.
-Asumisen turvallisuus, vuokra-asunnoissa on suurempi mahdollisuus että jostain syystä vuokrasopimus lopetetaan.
-Olen myös huomannut, että ainakin täällä missä asumme on todella rauhalliset naapurit, kynnysraha karsii pahimmat tapaukset pois. Huom, jos omistusasuntoja, niin niitä omistaa usein myös sijoittajat, joten asunnoista pahimmilaan iso osa on vuokrattuna =omistaja ei itse asu siinä asunnossa.
-Saa halutessaan laittaa pintoja uusiksi ja tehdä muutakin pikku remppaa. Itse emme ole tuota juuri hyödyntäneet kun oli alkujaan hyvä, mutta kiva että on mahdollista jos haluaa jotain tehdä.
Ja jos joku miettii hintatasoa, niin me maksamme kolmiosta huomattavasti vähemmän mitä vastaavan vuokra tällä alueella olisi (eikä ole edes pk-seutua).
Mitä olen katsellut vastaavia omistusasuntoja, niin niiden vastikkeet ovat tällä alueella (vähintään) n.300e/kk, yllättävän monissa n.400e. Jos maksaisimme omasta vastiketta noin suunnilleen 350e/kk (+tietenkin lainan lyhennys&korot)
Kun maksamme tästä asosta hieman yli 700e/kk, niin eroa per kuukausi jää vain n. 350e (siis sen vastaavan omistusasunnon vastikkeen jälkeen) mikä minusta ihan ok summa.
Aikanaan omistusasunnosta toki maksaisi vain sen vastikkeen, mutta toisaalta omassa joutuu maksamaan myös kaikki (putki- ymv.) remontit päälle.
Minua ei kiinnosta se mitä omistusasunnolla voisi "tienata" koska jälkikasvua ei ole. Haluan fiksun kodin missä asua, maksaa siitä suhteellisesti järkevää hintaa (ok tulot, joka euroa ei tarvitse laskea)
Ajattelen niin, että jos joka kuukausi (vähintään) sen n.250e/kk laittaa sivuun minkä vuokra-asuntoon verrattuna säästää asossa, niin n.3000e/vuosi ja tuo vaikka kertaa 20 vuotta niin n. 60K (+sijoitusten tuotot) on jemmassa pelkästään tuosta, mikä sekin ihan ok JOS omaa ei halua ostaa.
Kyllä sinä asossakin maksat niistä putkiremonteista kohonneena vastikkeena kuten omistusasunnossa ja vastikkeen nousuun vaikuttaa koko kyseisen aso-tarjoajan omistamien kiinteistöjen kulut.
Asossa nuo maksut menee eri tavalla. Toki ei ne putkiremonttirahat tyhjästä ilmesty, -tietenkään. Mutta koska asumiskulujen on oltava edullisemmat mitä vastaavissa vuokra-asunnoissa, ei maksuja voida korottaa tiettyjen rajojen yli.
Omistusasunnoissa se remontti maksaa tietyn määrän per osake, ja omistajat maksavat sen sitten könttänä tai osissa, varsinaista kattoa sille mitä kuussa rahaa voi mennä ei ole. Remppafirmat voidaan kilpailuttaa, mutta se summa mikä lopulta menee se menee.
Asoon voi myös saada asumistukea. Ajatellaan pienituloista eläkeläistä jolle pasahtaa putkiremonttimaksut niskaan, ei saa tukia vaan pitää kitkutella tai myydä asunto pois.
Silti: vaikka sinä asuisit uudessa aso-kämpässä, niin maksat myös niiden vanhojen rempat vastikkeessasi. Kenellekään ei pasahda maksut niskaan kerralla vaan ne voi maksaa vastikkeessaan.
Uudemmat kohteet kivan näköisiä, mutta ainakin 90-luvun rivitaloissa pk-seudulla näkee yhä remppaamattomia, pystyyn rapistuvia kohteita. Osassa myös pihat hoitamattomia, rottia vilistää eikä edes yritystä tehdä mitään. Pahimmillaan vielä sähkölämmitys kalliin vastikkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kun kerroit. Mutta tällä ei ole nyt mitään todistusarvoa tässä keskustelussa. Eiköhän jokainen tajua nämä numerot.
Ole hyvä. Jokainen ei tajua. Olen itse miettinyt aikoinani asumisoikeusasuntoa. Vaihtoehto on edelleen aivan pois suljettu.
Juu ja ymmärtänet fiksuna ihmisenä että kaikki eivät kykene hankkimaan omakotitaloa. Ole onnellinen omastasi. Mutta edelleen tuota on turhaa verrata vuokra- ja asoasuntoihin, niitä hankimme me joille ei ole koskaan mahdollista esim oman talon osto. Itselleni ei edes pienen asunnon.
En mistään hinnasta muuttaisi takaisin perinteiseen vuokrataloon. En edes siinä tapauksessa, että vuokralla olisi vähintään puolet halvempaa asua. En halua samaan taloon sosiaalisin perustein sijoitettujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vuokralla asumista sillä ehdolla, että lainaat vuokranantajalle määrätyn summan.
Mistä päin Helsinkiä saa vuokrattua kolmion 800e kuussa?
Vierailija kirjoitti:
tää ei oikeastaan enää päde kuin satunnaisissa vanhoissa kohteissa pkseudulla. :( Valitettavasti.
-Ai mitenniin?? Itse muutin juuri uuteen pk seudun asoon, jossa vastike kyllä todellakin kuussa n. 200 vähemmän kuin mitä olisi vuokralla ollessa. Älä levitä väärää tietoa.
Tule parin vuoden päästä kertomaan kuinka edullinen vastike sinulla on. Niillä on asoissa taipumus nousta melko rivakasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asumme asossa seuraavista syistä:
-Emme halua ottaa velkaa --> kynnysrahan sai maksettua heti säästöillä, eli pääsimme asumaan ilman velkaa.
-Asumisen turvallisuus, vuokra-asunnoissa on suurempi mahdollisuus että jostain syystä vuokrasopimus lopetetaan.
-Olen myös huomannut, että ainakin täällä missä asumme on todella rauhalliset naapurit, kynnysraha karsii pahimmat tapaukset pois. Huom, jos omistusasuntoja, niin niitä omistaa usein myös sijoittajat, joten asunnoista pahimmilaan iso osa on vuokrattuna =omistaja ei itse asu siinä asunnossa.
-Saa halutessaan laittaa pintoja uusiksi ja tehdä muutakin pikku remppaa. Itse emme ole tuota juuri hyödyntäneet kun oli alkujaan hyvä, mutta kiva että on mahdollista jos haluaa jotain tehdä.
Ja jos joku miettii hintatasoa, niin me maksamme kolmiosta huomattavasti vähemmän mitä vastaavan vuokra tällä alueella olisi (eikä ole edes pk-seutua).
Mitä olen katsellut vastaavia omistusasuntoja, niin niiden vastikkeet ovat tällä alueella (vähintään) n.300e/kk, yllättävän monissa n.400e. Jos maksaisimme omasta vastiketta noin suunnilleen 350e/kk (+tietenkin lainan lyhennys&korot)
Kun maksamme tästä asosta hieman yli 700e/kk, niin eroa per kuukausi jää vain n. 350e (siis sen vastaavan omistusasunnon vastikkeen jälkeen) mikä minusta ihan ok summa.
Aikanaan omistusasunnosta toki maksaisi vain sen vastikkeen, mutta toisaalta omassa joutuu maksamaan myös kaikki (putki- ymv.) remontit päälle.
Minua ei kiinnosta se mitä omistusasunnolla voisi "tienata" koska jälkikasvua ei ole. Haluan fiksun kodin missä asua, maksaa siitä suhteellisesti järkevää hintaa (ok tulot, joka euroa ei tarvitse laskea)
Ajattelen niin, että jos joka kuukausi (vähintään) sen n.250e/kk laittaa sivuun minkä vuokra-asuntoon verrattuna säästää asossa, niin n.3000e/vuosi ja tuo vaikka kertaa 20 vuotta niin n. 60K (+sijoitusten tuotot) on jemmassa pelkästään tuosta, mikä sekin ihan ok JOS omaa ei halua ostaa.
Kyllä sinä asossakin maksat niistä putkiremonteista kohonneena vastikkeena kuten omistusasunnossa ja vastikkeen nousuun vaikuttaa koko kyseisen aso-tarjoajan omistamien kiinteistöjen kulut.
Asossa nuo maksut menee eri tavalla. Toki ei ne putkiremonttirahat tyhjästä ilmesty, -tietenkään. Mutta koska asumiskulujen on oltava edullisemmat mitä vastaavissa vuokra-asunnoissa, ei maksuja voida korottaa tiettyjen rajojen yli.
Omistusasunnoissa se remontti maksaa tietyn määrän per osake, ja omistajat maksavat sen sitten könttänä tai osissa, varsinaista kattoa sille mitä kuussa rahaa voi mennä ei ole. Remppafirmat voidaan kilpailuttaa, mutta se summa mikä lopulta menee se menee.
Asoon voi myös saada asumistukea. Ajatellaan pienituloista eläkeläistä jolle pasahtaa putkiremonttimaksut niskaan, ei saa tukia vaan pitää kitkutella tai myydä asunto pois.
Silti: vaikka sinä asuisit uudessa aso-kämpässä, niin maksat myös niiden vanhojen rempat vastikkeessasi. Kenellekään ei pasahda maksut niskaan kerralla vaan ne voi maksaa vastikkeessaan.
Asun HASO:lla 00-luvun alkupuolella valmistuneessa kohteessa ja vastikkeeni jakautuu seuraavasti:
Hoitovastike 46,3 %
Tonttivastikekeräys 14,6 %
Pääomavastike 35 %
Peruskorjauskeräys 3,7 %
Laskennalliset lyhennykset 0,4 %
Meillä ainakin vastike on halvempi. Maksoin naapurikadulla kolmiosta yli 1000e/kk ja aso neliöstä 800e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sua ei voida irtisanoa asunnosta, ns. turvallinen valinta.
Tämäpä. Muutimme asoon kun yksityinen vuokranantaja irtisanoi sopparimme kivana pikku yllätyksenä, olimme asuneet vasta vähän päälle vuoden siellä. Voisin muuttaa asoon uudestaankin kyllä, nykyään asumme omassa rivarissa, palautunut aso-maksu nakattiin suoraan lainaan jne. Ihan hyvä ratkaisu oli tuossa kohtaa. Maksoimme pelkkää vastiketta, sillä lailla oli fiksua, jos olisi pitänyt ottaa aso-maksua varten laina niin kulut olisivat olleet vuokria isommat.
Asun tällä hetkellä Jätkäsaaressa Hason kämpässä. Vastike alle 700 (korotuksen jälkeen yli). Samankokoisesta vuokra-asunnosta joutuisin maksamaan vähintään 1500 e. Tai ostaessa sen 500.000 e.
Mulla on yksin varaa kolmioon hyvällä paikalla. Se järki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskalla tsäkällä voit saada paskat naapurit. Mikään kynnysraha ei tätä takaa. Vuosia katselin, kun alakerran naapuri tappeli kännissä ukkojensa kanssa. Ukkojen tavarat oli välillä pitkin pihaa, kun muija heitti ulos. Hetken päästä taas yhdessä otettiin kuppia.
Tiedokses, että tätä tapahtuu kaikissa asumismuodoissa jossain määrin.
Vain skutsiin muuttaminen auttaa. Okt asujakin voi saada v-pään aitansa taakse.
Ja nimen omaan juuri okt:ssa se v-pään riski on suurin, koska siellä ei päde taloyhtiöiden järjestyssäännöt, joten häätää ei voi, vaikka kuinka möykkäisi yöt läpeensä pihalla. Okt onkin erinomainen valinta sellaiselle, joka ei sopeudu mihinkään yhteisiin sääntöihin.
Vaihdoin kaupungin vuokraluukusta (ei saunaa, ei parvekelaseja, ei astianpesukonetta, alkuperäiset muovimatot 20v vanhat, yörauha ei aina niin taattu) samankokoiseen 12v uudempaan asoon, josta maksan muutaman kympin vähemmän kuin vuokraluukusta, ja nyt on kaikki ne, mitkä vuokraluukusta puuttui, ja on paremmalla paikallakin.
Vierailija kirjoitti:
Asun tällä hetkellä Jätkäsaaressa Hason kämpässä. Vastike alle 700 (korotuksen jälkeen yli). Samankokoisesta vuokra-asunnosta joutuisin maksamaan vähintään 1500 e. Tai ostaessa sen 500.000 e.
Mulla on yksin varaa kolmioon hyvällä paikalla. Se järki.
Jos kärjistetään, eli unohdetaan kaikki muut (vastikkeet, korot, hinnan ja arvonnousut, tulevat remontit ja kaikki vastaava) niin puolella miljoonalla eurolla maksaa n. 60 vuoden ajan tuon 700e asumisesta.
Samalla laskukaavalla jätin mökin ostamatta. Ymmärsin mökin ostohinnalla saan loppuikäni vuokrattua mökkejä niille viikoille kun ehdin käymään. Ja eri puolilta Suomea tai vaikka maailmaa. Ja ei tarvitse itse tehdä mitään, voi vain nauttia sen ajan mitä viettää mökillä.
Helsingin omistusasunnoissa pitää huomioida myös vastike, joka alkaa aika monessa kohteessa olla jo lähes 10 euroa/neliö johtuen vuokratontista. Ne harvat omalla tontilla olevat on sitten neliöhinnaltaan sellaisia, ettei niistä kovin kummoista koppia saa puolella miljoonalla. Suurin osa suomalaisesta ei edelleenkään asu Helsingissä, ja jatkossa niistäkin asuu yhä harvempi. 20 vuotta, ja suomea puhuvat on selkeä vähemmistö siellä...
Ei tarvitse stressata työttömäksi jäämistä, koska kk vastike hyväksytään kokonaisuudessaan asumistukea laskettaessa
Yleensä siisti ja rauhallinen naapurusto
Yleensä laadukkaat asunnot, hyvällä sijainnilla
Ei omistusasunnon asuntolainaan liittyvää stressiä koronnousun mahdollisuudesta, omasta sairastumisesta tai talonyhtiön yllättävistä ja kalliista korjaustarpeista
Sijoittamasänsa pääoman saa pois 2kk sisällä, jos päättää muuttaa muualle. Ei pelkoa 2 asunnon loukkuun jäämisestä
Jos jääkaappi tai vastaava hajoaa, yhtiö hoitaa uuden tilalle
Kk vastike täällä samaa tasoa kaupungin vuokrakolhoosien kanssa, selvästi edullisempi kuin yksityisillä vuokranantajilla