Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä järki asumisoikeusasunnoissa on?

Vierailija
04.01.2023 |

Ainakin täälläpäin vastikkeet ovat niissä korkeammat kuin yleinen vuokrataso.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haso ainoa järkevä. Pääsee pienellä kiinni Jätkäsaaressa olevaan asuntoon. Mutta Hasossa se huono puoli että vaikea saada.

Haso nostaa vastikkeiden hintaa "tasatakseen" vuokria.

En tiedä onko järkeä mutta jossain sitä on asuttava eikä omaan ole varaa. Ikääkin sen verran ettei mitään lainoja enää oteta. Kunhan pääsen eläkkeelle häivyn kauemmaksi pääkaupungista.

Vierailija
62/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kelan elättejä naapureina. En keksi muuta.

Ei ole omistusasunnoissakaan.

omistusasuntoja voi vuokrata eteenpäin sossunpummeille. asumisoikeusasuntoja ei käsittääkseni voi vuokrata eteenpäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siihen sijoitettavaa rahaa ei saa sossusta, joten naapurimateriaali on parempaa kuin vuokralähiössä

Sen aso-kämpänkin voi alivuokrata sille huonolle ainekselle.

Alivuokraus = kämpästä vuokrataan korkeintaan puolet ja itse asutaan siinä. Tämä on siis täysin sallittua asoissa ja myös kuntien vuokra-asunnoissa.

Jälleenvuokraus puolestaan vaatii erityisen painavan syyn ja sen voi tehdä korkeintaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Vierailija
64/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme asossa seuraavista syistä:

-Emme halua ottaa velkaa --> kynnysrahan sai maksettua heti säästöillä, eli pääsimme asumaan ilman velkaa.

-Asumisen turvallisuus, vuokra-asunnoissa on suurempi mahdollisuus että jostain syystä vuokrasopimus lopetetaan.

-Olen myös huomannut, että ainakin täällä missä asumme on todella rauhalliset naapurit, kynnysraha karsii pahimmat tapaukset pois. Huom, jos omistusasuntoja, niin niitä omistaa usein myös sijoittajat, joten asunnoista pahimmilaan iso osa on vuokrattuna =omistaja ei itse asu siinä asunnossa.

-Saa halutessaan laittaa pintoja uusiksi ja tehdä muutakin pikku remppaa. Itse emme ole tuota juuri hyödyntäneet kun oli alkujaan hyvä, mutta kiva että on mahdollista jos haluaa jotain tehdä.

Ja jos joku miettii hintatasoa, niin me maksamme kolmiosta huomattavasti vähemmän mitä vastaavan vuokra tällä alueella olisi (eikä ole edes pk-seutua).

Mitä olen katsellut vastaavia omistusasuntoja, niin niiden vastikkeet ovat tällä alueella (vähintään) n.300e/kk, yllättävän monissa n.400e. Jos maksaisimme omasta vastiketta noin suunnilleen 350e/kk (+tietenkin lainan lyhennys&korot)

Kun maksamme tästä asosta hieman yli 700e/kk, niin eroa per kuukausi jää vain n. 350e (siis sen vastaavan omistusasunnon vastikkeen jälkeen) mikä minusta ihan ok summa.

Aikanaan omistusasunnosta toki maksaisi vain sen vastikkeen, mutta toisaalta omassa joutuu maksamaan myös kaikki (putki- ymv.) remontit päälle.

Minua ei kiinnosta se mitä omistusasunnolla voisi "tienata" koska jälkikasvua ei ole. Haluan fiksun kodin missä asua, maksaa siitä suhteellisesti järkevää hintaa (ok tulot, joka euroa ei tarvitse laskea)

Ajattelen niin, että jos joka kuukausi (vähintään) sen n.250e/kk laittaa sivuun minkä vuokra-asuntoon verrattuna säästää asossa, niin n.3000e/vuosi ja tuo vaikka kertaa 20 vuotta niin n. 60K (+sijoitusten tuotot) on jemmassa pelkästään tuosta, mikä sekin ihan ok JOS omaa ei halua ostaa.

Vierailija
65/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä kymmeniä asumisasuntoja myynnissä. Onko systeemi tosiaan tullut tiensä päähän????

Vierailija
66/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siihen sijoitettavaa rahaa ei saa sossusta, joten naapurimateriaali on parempaa kuin vuokralähiössä

Sen aso-kämpänkin voi alivuokrata sille huonolle ainekselle.

Alivuokraus = kämpästä vuokrataan korkeintaan puolet ja itse asutaan siinä. Tämä on siis täysin sallittua asoissa ja myös kuntien vuokra-asunnoissa.

Jälleenvuokraus puolestaan vaatii erityisen painavan syyn ja sen voi tehdä korkeintaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Kahdessa vuodessa ehtii saada vaikka mitä jännää aikaiseksi.

Vierailija
67/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se järki ollut että vastike pienempi kuin yleinen vuokrataso tässä kaupungissa. Asomaksu kasvaa myös korkoa asumisen ajan, vaikuttaa etenkin jos pidempään asuu. Samoin se, ettei yksikään alkoholisti tai sekakäyttäjä asu naapurissa mölyämässä.

Vierailija
68/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ASO:issa maksaa sitten putki- ja julkisivurempat ellei asukas?

Katselin kohteita täältä Turusta ja jossain 90-luvun Asossa oli vielä muovimatotki, en tuollaiseen rähjään kyllä halua :(

Vierailija
69/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kymmeniä asumisasuntoja myynnissä. Onko systeemi tosiaan tullut tiensä päähän????

Jonotusnumerojärjestelmä uudistuu tänä vuonna.

Ja mitä tulee myynti-ilmoituksiin niin ainahan niitä on ollut esillä vaikka asunto on jo tarjouskierroksella. Ei siis tarkoita, etteikö kyseistä asuntoa olisi jo voitu tarjota heille, joilla on kohdekohtainen hakemus voimassa.

Vierailija
70/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Emme halua ottaa velkaa --> kynnysrahan sai maksettua heti säästöillä, eli pääsimme asumaan ilman velkaa.

-Asumisen turvallisuus, vuokra-asunnoissa on suurempi mahdollisuus että jostain syystä vuokrasopimus lopetetaan.

-Olen myös huomannut, että ainakin täällä missä asumme on todella rauhalliset naapurit, kynnysraha karsii pahimmat tapaukset pois. Huom, jos omistusasuntoja, niin niitä omistaa usein myös sijoittajat, joten asunnoista pahimmilaan iso osa on vuokrattuna =omistaja ei itse asu siinä asunnossa.

-Saa halutessaan laittaa pintoja uusiksi ja tehdä muutakin pikku remppaa. Itse emme ole tuota juuri hyödyntäneet kun oli alkujaan hyvä, mutta kiva että on mahdollista jos haluaa jotain tehdä.

Ja jos joku miettii hintatasoa, niin me maksamme kolmiosta huomattavasti vähemmän mitä vastaavan vuokra tällä alueella olisi (eikä ole edes pk-seutua).

Mitä olen katsellut vastaavia omistusasuntoja, niin niiden vastikkeet ovat tällä alueella (vähintään) n.300e/kk, yllättävän monissa n.400e. Jos maksaisimme omasta vastiketta noin suunnilleen 350e/kk (+tietenkin lainan lyhennys&korot)

Kun maksamme tästä asosta hieman yli 700e/kk, niin eroa per kuukausi jää vain n. 350e (siis sen vastaavan omistusasunnon vastikkeen jälkeen) mikä minusta ihan ok summa.

Aikanaan omistusasunnosta toki maksaisi vain sen vastikkeen, mutta toisaalta omassa joutuu maksamaan myös kaikki (putki- ymv.) remontit päälle.

Minua ei kiinnosta se mitä omistusasunnolla voisi "tienata" koska jälkikasvua ei ole. Haluan fiksun kodin missä asua, maksaa siitä suhteellisesti järkevää hintaa (ok tulot, joka euroa ei tarvitse laskea)

Ajattelen niin, että jos joka kuukausi (vähintään) sen n.250e/kk laittaa sivuun minkä vuokra-asuntoon verrattuna säästää asossa, niin n.3000e/vuosi ja tuo vaikka kertaa 20 vuotta niin n. 60K (+sijoitusten tuotot) on jemmassa pelkästään tuosta, mikä sekin ihan ok JOS omaa ei halua ostaa.

Kyllä sinä asossakin maksat niistä putkiremonteista kohonneena vastikkeena kuten omistusasunnossa ja vastikkeen nousuun vaikuttaa koko kyseisen aso-tarjoajan omistamien kiinteistöjen kulut.

Vierailija
71/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ason VOI vuokrata eteenpäin, mutta max pariksi vuodeksi. Ellei ole pätevää syytä jatkaa vuokraamista, uskoisin että _väliaikainen_ syy kelpaa kyllä on hyvä sellainen. Tulee mieleen vaikka työkomennus ulkomailla mikä kestää esim. 3,5 vuotta tai vastaava. Joku takaraja lienee milloin on itse taas ainakin jonkun aikaa asuttava/oltava kirjoilla asunnossa.

Vierailija
72/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ASO:issa maksaa sitten putki- ja julkisivurempat ellei asukas?

Katselin kohteita täältä Turusta ja jossain 90-luvun Asossa oli vielä muovimatotki, en tuollaiseen rähjään kyllä halua :(

Ihan itse saat vaihtaa (okei voi olla että vaaditaan ammattilainen) lattiat parempiin ja osa muutostöiden kustannuksista myös korvataan sinulle, kun muutat pois.

Vierailija
73/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ei oikeastaan enää päde kuin satunnaisissa vanhoissa kohteissa pkseudulla. :( Valitettavasti.

-Ai mitenniin?? Itse muutin juuri uuteen pk seudun asoon, jossa vastike kyllä todellakin kuussa n. 200 vähemmän kuin mitä olisi vuokralla ollessa. Älä levitä väärää tietoa.

Vierailija
74/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä asossakin maksat niistä putkiremonteista kohonneena vastikkeena kuten omistusasunnossa ja vastikkeen nousuun vaikuttaa koko kyseisen aso-tarjoajan omistamien kiinteistöjen kulut.

Asossa nuo maksut menee eri tavalla. Toki ei ne putkiremonttirahat tyhjästä ilmesty, -tietenkään. Mutta koska asumiskulujen on oltava edullisemmat mitä vastaavissa vuokra-asunnoissa, ei maksuja voida korottaa tiettyjen rajojen yli.

Omistusasunnoissa se remontti maksaa tietyn määrän per osake, ja omistajat maksavat sen sitten könttänä tai osissa, varsinaista kattoa sille mitä kuussa rahaa voi mennä ei ole. Remppafirmat voidaan kilpailuttaa, mutta se summa mikä lopulta menee se menee.

Asoon voi myös saada asumistukea. Ajatellaan pienituloista eläkeläistä jolle pasahtaa putkiremonttimaksut niskaan, ei saa tukia vaan pitää kitkutella tai myydä asunto pois.

Vierailija
75/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asuin just 8 vuotta yksiössä pk-seudulla josta maksoin vastiketta 500 e / kk. 8 vuoden jälkeen poismuuttaessa sain 6000euroa rahaa käteen ilmatteeksi sekä lahjan jonka arvo n. 800 euroa.

Jos olisin asunut vuokralla, niin olisin yksiöstä samalta alueelta maksanut min. 750e/kk ja 8 vuotta asuneena en todellakaan olisi saanut 6000 euroa käteen sekä tota lahjaa.

Vierailija
76/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi sentään. Vuokralla asuessa menee joka kuukausi yli 10 euroa/neliö vuokraa.

Asun omassa talossa. Velkaa ei ole. Ei mene vuokraa. Kulut on n. 300 euroa kuukaudessa.

Asuintilaa on 100 neliötä plus muut tilat on yht. 125 neliötä. Lisäksi tonttia puutarhalla ja koirien aitauksella. Autokatos ja verstas on myös.

Vierailija
77/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonotusnumerojärjestelmä uudistuu tänä vuonna.

Ja mitä tulee myynti-ilmoituksiin niin ainahan niitä on ollut esillä vaikka asunto on jo tarjouskierroksella. Ei siis tarkoita, etteikö kyseistä asuntoa olisi jo voitu tarjota heille, joilla on kohdekohtainen hakemus voimassa.

Olen seurannut aso- tilannetta varmaan parikymmentä vuotta. Niitä on todella poikkeuksellisen paljon vapaina/haettavina tällä hetkellä. Linkittyy lienee yleiseen tilanteeseen kun myös vuokra-asuntoja runsaasti tarjolla pk- seudulla. Osittain syy johtuu siitä että paljon on rakennettu viime vuosina uutta. Toisaalta suomalaisten varallisuus on myös kasvanut ja omistusasuntoja hankitaan entistä helpommin.

Vierailija
78/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi sentään. Vuokralla asuessa menee joka kuukausi yli 10 euroa/neliö vuokraa.

Asun omassa talossa. Velkaa ei ole. Ei mene vuokraa. Kulut on n. 300 euroa kuukaudessa.

Asuintilaa on 100 neliötä plus muut tilat on yht. 125 neliötä. Lisäksi tonttia puutarhalla ja koirien aitauksella. Autokatos ja verstas on myös.

Kiitti kun kerroit. Mutta tällä ei ole nyt mitään todistusarvoa tässä keskustelussa. Eiköhän jokainen tajua nämä numerot.

Vierailija
79/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti kun kerroit. Mutta tällä ei ole nyt mitään todistusarvoa tässä keskustelussa. Eiköhän jokainen tajua nämä numerot.

Ole hyvä. Jokainen ei tajua. Olen itse miettinyt aikoinani asumisoikeusasuntoa. Vaihtoehto on edelleen aivan pois suljettu.

Vierailija
80/118 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PKS:llä voi kannattaa rahallisesti jos ei ole varaa omistusasuntoon, muualla ei. 

Pohjois-Karjalan Sähkö ei harrasta asuntotuotantoa tai -vuokrausta. Jos tarkoitit Helsingin seutua, lyhenne on pks pienillä kirjaimilla, koska pääkaupunkiseutu ei ole erisnimi. PKS on tuon em yhtiön virallinen lyhenne, on tellätty laskulomakkeisiinkin.