Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden oikominen aikuisena - kustannukset ja suosittelut?

Vierailija
04.01.2023 |

Olen pohtinut hampaiden oikomista, vaikka ikää yli 40v - jostain syystä en nuorena päässyt oikomishoitoon, vaikka etuhampaat eivöt ole kauniisti ihan viereikkäin, vaan toinen vähän edempänä kun toinen. Mutta mitä paikkaa suosittelette? Olen katsellut mm. Oralia, Terveystaloa ja sitten vielä se eSmile - onko kokemuksia? En tarvitse halvinta paikkaa, mutta en myöskään halua maksaa ylihintaa - mikään kauhean rikas en ole, mutta tähän olen vamis laittamaan joitakin tonneja, tarpeen mukaan.

Suositteluja? Tai kokemuksia esim. invisalign-oikomishoidosta?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein?

Jos oiotaan aikuisena hampaita pitää loppu elämä nukkua kalvot tai kiskot suussa?

Eikö tulisi halvemmaksi vaikka proteesit?

No ei ainakaan mulla. Tosin hampaiden sisäpuolelle laitettiin lanka, mutta ei siitä mitään haittaa ole, mutta pitää vaan pestä hyvin hampaat sen ympäriltä, koska siihen kertyy plakkia helposti. 

Vaatiiko tämä lanka säännöllistä lääkäri huoltoa?

Ei. Ainoastaan, jos lanka jostakin syystä irtoaa, pitää käydä uusimassa se. Omani on pysynyt 10 vuotta hyvin.

Mutta eikö olisi parempi ettei lankaa olisi? Eikö proteesit olisi parempi?

Vierailija
42/90 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri nyt menossa invisalign oikomishoito, Oralissa. Taitaa olla 6,5kk takana ja 3,5kk edessä.

Minulla oiotaan sekä ylä- että alahampaat ja samalla korjataan purenta (käsittääkseni ylipurenta, alahampaita ei näkynyt kun purin hampaat yhteen). Hinta 5000€ + 500€ retentio sitten lopuksi.

Minua on koko ikäni häirinnyt vinot hampaani. Hammaskaari oli siis niin ahdas, että ylä- ja alahampaat olivat limittäin ja vinossa. On aivan sanoinkuvaamattoman hieno tunne, kun huomaan jo hampaiden olevan paljon suoremmat. Ja pian koko projekti on valmis! Hyvästi itsetunto-ongelmat. Odotan jo malttamattomana että voin hymyillä vihdoin ilman häpeää ja pyrkimystä piilottaa hampaita. Se on oikeasti todella suuri asia minulle itselleni. Tästä 5000€ on pieni hinta. Ja kaiken lisäksi saan vielä purennan kuntoon.

Suosittelen erittäin lämpimästi. Kalvoihin suussa tottui suunnilleen viikossa. Näkymättömät ne eivät ole, mutta hyvin hyvin huomaamattomat. Harva ihminen on niitä huomannut ennen kuin itse olen kertonut. Pientä aristusta hampaissa aina kun vaihdan kalvoparin uuteen (viikon välein). Minulla on myös kumivedot (pienet kuminauhat jotka vetävät hampaita niin että tulee lisää tilaa hampaille). Ne näkyvät hymyillessä. Kaikille ei niitä toki tule. Hammaslääkärillä käyn kerran kuussa tarkistuksessa ja hakemassa lisää kalvoja. Joillain kerroin on myös hammasvälejäni hiottu tilavammiksi. Siis niin vähä, että sitä ei huomaa.

Suosittelen vahvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tehtiin Invisalign oikominen Oralilla. Maksoi yli 7000 euroa, mutta oikaistavaa oli ylhäällä ja alhaalla, sekä purenta vaati korjaamista. Hoito kesti reilut 1,5 vuotta, mutta kannatti ehdottomasti. Nyt käytössä öisin Vivera-kalvot, ei rententiolankaa lainkaan, mitä pidän hyvänä.

Suosittelen Oralia ja kannattaa ehdottomasti valita oikomishoitoon erikoistunut hammaslääkäri, jolla on Invisalignista kokemusta. Niitä nykyisin tarjoavat yleishammasläälöritkkn, mutta kannattaa maksaa erikoishammaslääkäristä niin ei ole turhia riskejä.

Miksi et halunnut retentiolankoja? Mun tyttärellä on ja pitää hyvänä ratkaisuna. Ei tarvitse huolehtia mistään kalvoista.

Mulla kalvot toimii yöllä hyvin, estävät samalla myös narskuttelua. Tykkään siitä, että päivisin ei hampaissa ole mitään ylimääräistä ja öisin tuskin olisin enää edes nukkua ilman kiskoja. Mitään erityistä huolehtimista niissä ei ole, pesen ne aamulla samalla kuin hampaatkin ja se siitä.

Vierailija
44/90 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintoja en tiedä, kysymällä selviää. Aika pitkä prosessi ja ehkä hintavakin. Aikuisena tehty oikomishoito ei ole pysyvä. Hampaat siirtyvät takaisin alkup. paikoilleen pikkuhiljaa. Siitä vaan ei ainakaan yksityisellä puolella mitään kerrota, -rahat pois.

Joo, niin siirtyvät jos ei ole mitään retentiota. Mutta tottakai jokaiselle laitetaan joko lanka tai joku öisin käytettävä kalvo vähintään. Ei ne sillin siirry.

Vierailija
45/90 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oiottiin yläetuhampaita, kuusi hammasta sojotti minne sattuu. 2000 euroa maksoi yksityisellä. Puoli vuotta tai vuoden kesti, en enää muista. Otin tavalliset, näkyvät ratakiskot suuhun. Ne olisi voinut laittaa myös hampaiden taakse niin, etteivät näy, mutta hammaslääkärin mukaan hinta olisi ollut kaksinkertainen.

Jos vaiva on vain esteettinen, niin julkinen puoli ei hoida, mutta kannattaa kysyä myös sieltä, jos on muuten käyntiä hammastarkastuksessa. Edullisempaa ja luotettavampaa. Oma kokemukseni yksityisestä on monesti ollut se, että tekevät paljon sellaista, mitä ei oikeasti tarvitsisi ja mistä voi olla lopulta potilaalle haittaa.

Samaa mieltä yksityisestä hoidosta yleensäkin: tehdään mielellään ylimääräistä, eikä tekemisen laatu sen kummempi. Mutta luullaan että kallis on aina parempi.

Vierailija
46/90 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa oikoa. Onhan sinulla todennäköisesti kuitenkin vielä ainakin 40 vuotta elinaikaa. Miksi et siis satsaisi itseesi ja omaan hyvinvointiisi? Ajattele, loppuelämäksi kaunis hymy :)

Vierailija
47/90 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa vievä hoito ja alkuinnostuksen jälkeen vaikea pitää kalvoja suussa vaadittua 20 h / vrk. Kalvot kellastuvat nopeasti ja ne suussa on vaikea puhua. Hinta itselläni oli yli 6000€, mutta se sisälsi yhden etuhampaan poiston. Lopputulos on hyvä, mutta kiinteät raudat olisivat olleet käytännöllisemmät.

Vierailija
48/90 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen perusteella en voi suositella Helsingin eSmilea kenellekään. Siellä hoidostani vastasi erikoistumaton hammaslääkäri, joka ei kysynyt toiveitani ennen hoitoa. suuhygienistit tekivät monella käynnillä vaativat hammaslääkärin työt yksin, vaikka esittelyssä kerrottiin heidän vain huolehtivan suuhygieniasta hoidon aikana. Kiinnittivät siis ja irrottivat kiinnikkeitä ilman että hammaslääkäri kävi edes paikalla. Käynnin jälkeen sain maksukuitteja, joiden perustetta ei ollut kunnolla näkyvissä. Muun muassa kaksi samanlaista yleistason kuvausta, joissa satasen ero hinnassa. Ennen hoidon aloitusta hoitoon oli sitouduttava ilman että olin saanut kuvausta tai tietoa hoidon lopputuloksesta. Alkuröntgen maksoi noin 800e. Luvattiin etukäteen asioita jotka eivät titeutuneet. Emme viilaa kuin yhtä hammasta vähän. Kuitenkin viilattiin ainakin kuutta hammasväliä. Toteutetaan tämä toivomuksesi hampaiden asennosta sitten kun ollaan päästy tiettyyn vaiheeseen, myöhemmin kalliiden käyntien jälkeen ainoaa perusvaatimustani koko hoidolle ei voitukaan toteuttaa erinäisin tekosyin. Epäilen että kyseinen hammaslääkäri oli joko osaamaton tai ei viitsinyt enää muuttaa alkuperäistä, itse tekemäänsä suunnitelmaa. Myös käsitykseni esteettisestä hymystä poikkesi huomattavasti tämän hammaslääkärin kanssa. eSmilen toiminnassa on piirteitä joita viranomaisen tulisi valvoa enemmän. Itselläni onneksi purentavaivoja ei ole tullut jälkikäteen vaikka rahat (n. 7000e) muuten menivätkin hukkaan.

Vierailija
49/90 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös huono kokemus esmile:sta jo alkukättelyssä, josta olen kiitollinen että osasin lukea tilanteen ennen kuin allekirjoitin sopimuksen. Esmile ovat muuttaneet oikomishoitoni suunnitelmaa toisessa konsultaatiokäynnissä, jolloin tämä selvisi minulle vasta sopimusta allekirjoittaessa verkossa. Asian otettuani puheeksi hammaslääkäri pyydettiin paikalle, joka ei siis ollut tilassa kun luin sopimusta läpi. Hammaslääkäri vaikutti hyvin defensiiviseltä ja pahantuuliselta. Sekä työntekijä että hammaslääkäri sanelivat asioita vuorotellen, jotka eivät edes vastaneet toisiaan. Huomasivat kuinka olin heti epäilevä ja valmis perumaan valintani hoidosta heillä. Epärehellistä, epäasiallista ja yksinkertaisesti outoa porukkaa, en luottaisi enkä suosittelisi kenellekään.

Vierailija
50/90 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 7000e ja kesti nelisen vuotta. 40 plus aloitin. Paha ahtaus ha etuhampaat töröttivät. Metallikiskoilla. Nyt retentiot ylhäällä ja alhaalla. Kalvon käytöä parisen yötä viikossa. Kannatti. 

Vierailija
51/90 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eSmile hammashoitolassa laitettiin laminaatit etuhampaisiin. Oletin, että pyritään säilyttämään terveet etuhampaat ja vain hieman otetaan pintaa ennen ohuiden laminaattien laittoa.

Johtava hammaslääkäri kesken hampaiden hionnan päätti kuitenkin hioa hampaat pieniksi tapeiksi.

Ihan vastaavanlaisia kokemuksia oli sukulaisellani. Hoitosuunnitelma oli olematon ja lopputulos muuta kuin annettiin odottaa. Kaukana mainostamastaan hammasta säilyttävästä hoidosta.

Näitä kirjoituksia tuntuu olevan aika paljon.

Vierailija
52/90 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tehty Invisalign-suoristus ja olen tosi tyytyväinen että tuli tehtyä. Ainut miinus on tosiaan hintalappu. Minulla meni n.5500 € ja hoitoaika puolitoista vuotta. Minulla hoidettiin samalla lievää avopurentaa.

Vierailija
53/90 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella kävin kun julkinen ei korjaa. Alunperin hinta-arvio oli noin 4000e, loppusumma oli melkein 7000e, joten en noihin arvioihin oikein luottaisi.

Vierailija
54/90 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. En tiedä miten ne mittaa, mutta mun pojalla alaleukan hampaat ovat täysin sekaisin, ei vähän! Mutta sille sanottu, että täytyy mennä yksityisille.

Mittaat ovat oikeat, mut itse mittauskaaviossa on korjattava vika. 

Vierailija
55/90 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä oikomishoitoon oikomishoidon erikoishammaslääkärille. Heillä on paras tietotaito hoidosta. Näitä kalvo- oikomisia tekevät myös ns.peruskoulutetut hammaslääkärit. Nykyajan trendi taitaa olla, että kalvoja tyrkytetään lähes kaikille.

Vierailija
56/90 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka kerrotte siitä Esmilesta näitä huonoja kokemuksia, laittakaa kantelu joko potilasvakuutuskeskukseen, aluehallintovirastoon tai Valviraan. Kaikista näistä paikoista löytyy tiedot netistä eikä sen kantelun tarvitse olla mitenkään hienosti kirjoitettu. Viranomaisen pitää joka tapauksessa selvittää onko kaikki asianmukaista. Se on heidän työnsä. Näitä Esmile kirjoituksia on netissä mielestäni aika paljon

Vierailija
57/90 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäripuhumisen mestareita

Vierailija
58/90 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin työterveyttä, koska se sisältää maksutta myös oikomishoidon yksityisellä ja käynnit katsotaan työajaksi. Olen ollut sellaisessakin työpaikassa, jossa hammashoito ei sisältynyt työterveyden palveluihin, mutta tästä on aikaa.

Vierailija
59/90 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäripuhumisesta ja siitä mitä luvattiin ja mikä on lopputulos kannattaa valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Ne on aika tiukkoja siitä että palvelun pitää olla sitä mitä luvattiin

Vierailija
60/90 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oiottiin yksityisellä noin 15 vuotta sitten. Hampaita piti ensin poistaa ja kolojen piti parantua.  Otin perinteiset telaketjut ja niiden tottui aika äkkiä. Kerran kuussa muistaakseni piti käydä säädättämässä. Koko prosessi kesti pari vuotta, maksoi tuolloin 4000-5000e.  Retentiolangat minulla on, olen erittäin tyytyväinen niihin.